Entertainment alle pijlers

Uit de schulden

27-05-2025 20:37 535 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wie kijkt ook?
De realiteit haalt de werkelijkheid in
SweetFirefly schreef:
11-06-2025 11:53
Die vergelijking slaat natuurlijk nergens op. Blind zijn/worden is geen keuze. Deze mensen hebben wel keuzes. Ze nemen 3 kinderen, terwijl ze toen al in de schulden zaten, ze besluiten dat zij thuisblijfmoeder wordt en blijft, hij kan zijn werk niet meer doen maar schoolt zich niet om of kijkt wat wel mogelijk is. Deze mensen krijgen gratis geld want in hun geval loont niet werken. We leven nu eenmaal in een land waar voor dit systeem is gekozen en daar mogen we allemaal een mening over hebben. Dat mijn mening niet in jouw straatje past kan.
de mentale capaciteit niet hebben, is ook geen keuze. En als jij je mening mag geven, mag ik dat ook.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
SweetFirefly schreef:
11-06-2025 10:30
Na 16 jaar kunnen ze nog niet met geld omgaan. Dat je een deel spendeert 'omdat het kan' snap ik. Dat er echter niet een deel, de helft of zo apart wordt gezet voor onvoorziene uitgaven vind ik echt dom. En dat kan best tegen het zere been zijn van mensen hier maar waar is de afgelopen 16 jaar dan het leervermogen geweest? Altijd maar klagen dat ze het zo slecht hebben maar niet het besef hebben dat er soms een koelkast vervangen moet worden of een kat naar de dierenarts moet vind ik bij deze mensen echt raar. Als ze 1500 euro impulsief hadden uitgegeven dan hadden ze nog steeds heel veel leuke dingen kunnen doen en kopen maar was er ook een buffer van 1500 overgebleven voor onvoorzien. Wat een enorm verschil met Renate, die wel in staat is doelen te stellen.
Wilma begint in mijn irritatiezone te komen, inderdaad, die haarextensions moeten onderhouden worden, hoe gaat ze dat betalen?
Voor Renate, Orvino en de kapster voel ik empathie. Daar zie ik vooruitgang. Bij Suzanne en Kevin niet. Een 'jurkje' van 200 euro? :O Echt hoor, die houden hun vicieuze cirkel zelf in stand.
Toevallig had ik het opstaan en dacht even kijken toch.

Wat betreft die erfenis. Dit vind ik ook een fout van het programma, want dit wisten ze gewoon. Hier hadden ze juist stappen kunnen zetten, maar ze laten het gaan. En dan zeggen ja was niet handig, maar daar leren ze er zelf van.
Waar helpen ze die mensen dan mee?? Met kijkcijfers en (gemene) reacties op social media of wat?

Echt te dom dit programma en die hulpverleners.
Teddydeniffler schreef:
11-06-2025 12:01
Toevallig had ik het opstaan en dacht even kijken toch.

Wat betreft die erfenis. Dit vind ik ook een fout van het programma, want dit wisten ze gewoon. Hier hadden ze juist stappen kunnen zetten, maar ze laten het gaan. En dan zeggen ja was niet handig, maar daar leren ze er zelf van.
Waar helpen ze die mensen dan mee?? Met kijkcijfers en (gemene) reacties op social media of wat?

Echt te dom dit programma en die hulpverleners.
Volgens mij waren ze 'uit het programma gestapt' toen ze die erfenis kregen. En hebben zich bedacht en zijn weer 'mee gaan doen'.
Deze mensen hebben meer ondersteuning nodig om uit deze situatie te komen.
SweetFirefly schreef:
11-06-2025 11:53
Die vergelijking slaat natuurlijk nergens op. Blind zijn/worden is geen keuze. Deze mensen hebben wel keuzes. Ze nemen 3 kinderen, terwijl ze toen al in de schulden zaten, ze besluiten dat zij thuisblijfmoeder wordt en blijft, hij kan zijn werk niet meer doen maar schoolt zich niet om of kijkt wat wel mogelijk is. Deze mensen krijgen gratis geld want in hun geval loont niet werken. We leven nu eenmaal in een land waar voor dit systeem is gekozen en daar mogen we allemaal een mening over hebben. Dat mijn mening niet in jouw straatje past kan.
Ik ben het met Rosanna eens. Sommige mensen kunnen niet met geld omgaan. Dan is het dus geen keuze. Met de juiste begeleiding kun je die mensen soms wel helpen.
Irma_3110 schreef:
11-06-2025 11:35
Daarnaast vraag ik me af in hoeverre ze de leeroptie hebben gehad. Als je bewindvoerder echt alles overneemt en verzuimt om jou het nodige inzicht aan te leren, dan kan je het daarna toch nog steeds niet en is het heel makkelijk die 3000 euro te zien als "direct besteedbaar. In het gesprek met Eef komt ze tot inzicht volgens mij. Als ze dit soort gesprekken nooit gehad heeft, dan was dit misschien het eerste leermoment.
Dat geloof ik echt niet, deze leren het nooit.
Ik geloof niet dat ze in 16 jaar nooit een uitje met de kinderen hadden.(16 jaar geleden hadden ze nog geen kinderen) En als de man niet werkt kan zij toch gaan werken?
Maar dat levert ws niets op omdat al die toeslagen dan minder worden.ik vind 160 euro per week (+de voedselbank) echt veel.
Dat deze mensen nog klagen...
Die kapster en supermarkt medewerker... Die komen er wel.respect voor die mensen.
Wilma zit klem in haar eigen handicaps.
Maar dat stel met die kinderen... Ik vind dat een voorbeeld van misbruik van de sociale voorzieningen.
En zo groeien de kinderen ook op , dit kan zo generaties doorgaan, zo jammer.
Sabine schreef:
11-06-2025 12:12
Ik ben het met Rosanna eens. Sommige mensen kunnen niet met geld omgaan. Dan is het dus geen keuze. Met de juiste begeleiding kun je die mensen soms wel helpen.
Geloof me, sommige mensen zijn niet te helpen. Deze mensen hebben het niet geleerd en zijn niet in staat en/of bereid om zichzelf iets aan te leren. Ik vind ze sluw en lui. Dit is een ongoing story en het zal zich voortzetten met de kinderen. Op die manier zijn er verloren generaties. Wij leven in een staat die voor deze groep zorgt, dat is altijd zo geweest en zal altijd zo blijven
Sluw en lui vind ik wel heel doortrapt klinken. Ik denk niet dat dat het is bij de meeste mensen. Ik denk zelf eerder aan een grote dosis zelfoverschatting (ze denken dat ze van alles kunnen en dat ook zullen waarmaken) in combinatie met een hoop willen (hebben) aan spullen of hun uiterlijk.

Nog los van of er een regeling wordt getroffen voor die mensen, een vangnet is etc. Dit soort gedachten leidt denk ik tot enorme risico's nemen en voor sommigen pakt dat dan dramatisch uit.
Bergje65 schreef:
11-06-2025 13:15
Geloof me, sommige mensen zijn niet te helpen. Deze mensen hebben het niet geleerd en zijn niet in staat en/of bereid om zichzelf iets aan te leren. Ik vind ze sluw en lui. Dit is een ongoing story en het zal zich voortzetten met de kinderen. Op die manier zijn er verloren generaties. Wij leven in een staat die voor deze groep zorgt, dat is altijd zo geweest en zal altijd zo blijven
Ik zeg toch ook dat sommige mensen te helpen zijn. En dus sommige ook niet. Sluw vind ik niet het goede woord. Het is onkunde. En dat de staat voor deze groep zorgt is maar goed ook. Wat denk je dat er gebeurd als dat niet zo is? Dan krijg je veel meer daklozen en criminaliteit. En dat is voor niemand goed.
Sabine schreef:
11-06-2025 13:48
Ik zeg toch ook dat sommige mensen te helpen zijn. En dus sommige ook niet. Sluw vind ik niet het goede woord. Het is onkunde. En dat de staat voor deze groep zorgt is maar goed ook. Wat denk je dat er gebeurd als dat niet zo is? Dan krijg je veel meer daklozen en criminaliteit. En dat is voor niemand goed.
Of ze gaan werken dat kan natuurlijk ook.
Om er gelijk vanuit te gaan dat men dan de criminaliteit in gaat vind ik weer wat ver gaan.
Maar als er zo goed voor je gezorgd wordt is de drijfveer om te gaan werken ook niet zo sterk .
Werken moet lonen en of zij meer inkomsten krijgen als ze gaan werken vraag ik mij af.
Ik denk dat ze meer inkomsten hebben dan veel 1 verdieners.
.
gerbera wijzigde dit bericht op 11-06-2025 14:00
Reden: 2x is teveel
99.74% gewijzigd
Niet wíllen werken, want dat proef ik bij Kevin en Susanne zei het over zichzelf in een eerdere aflevering, is wèl een keuze. Wij hebben pleegkinderen gehad wier ouders geestelijk beperkt zijn/waren of psychisch in de knoop zaten en ook die werkten. Soms repetitief werk of productiewerk of ongeschoold werk, maar zij werkten wel. We kunnen alles wel op een moeilijke jeugd of zware tijden in je leven gooien, maar soms moet je vooruit kijken, deze Kevin en Susanne doen dat niet en blijven heel erg daarin hangen en versterken elkaar. Hierdoor is de kans groot dat zij hun levenshouding doorgeven aan hun kinderen.
Als je minder wil moeten, moet je minder willen.
Gerbera schreef:
11-06-2025 13:58
Of ze gaan werken dat kan natuurlijk ook.
Om er gelijk vanuit te gaan dat men dan de criminaliteit in gaat vind ik weer wat ver gaan.
Maar als er zo goed voor je gezorgd wordt is de drijfveer om te gaan werken ook niet zo sterk .
Werken moet lonen en of zij meer inkomsten krijgen als ze gaan werken vraag ik mij af.
Ik denk dat ze meer inkomsten hebben dan veel 1 verdieners.
Daar ben ik het ook mee eens. Werken zou moeten lonen. Behalve voor mensen die echt niet kunnen werken.
Als er geen vangnet is voor deze mensen komt er meer criminaliteit. Dar zie je aan landen waar dit vangnet er niet is. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat iedereen die niet werkt de criminaliteit ingaat.
Overigens denk ik dat wanneer deze twee mensen niet onder bewindvoering zouden staan het geld eerst op zou gaan aan van alles behalve de vaste lasten. En dan kan je de situatie krijgen waarbij mensen de post niet meer openmaken, de deur niet opendoen voor deurwaarders en de situatie nog erger wordt.
Als je minder wil moeten, moet je minder willen.
SweetFirefly schreef:
11-06-2025 14:18
Niet wíllen werken, want dat proef ik bij Kevin en Susanne zei het over zichzelf in een eerdere aflevering, is wèl een keuze. Wij hebben pleegkinderen gehad wier ouders geestelijk beperkt zijn/waren of psychisch in de knoop zaten en ook die werkten. Soms repetitief werk of productiewerk of ongeschoold werk, maar zij werkten wel. We kunnen alles wel op een moeilijke jeugd of zware tijden in je leven gooien, maar soms moet je vooruit kijken, deze Kevin en Susanne doen dat niet en blijven heel erg daarin hangen en versterken elkaar. Hierdoor is de kans groot dat zij hun levenshouding doorgeven aan hun kinderen.
De kilte druipt van deze post af. Ignorance is bliss...
There's point in your life, you got to reach and when you do
You know it, and now I'm here.
Dala schreef:
11-06-2025 13:42
Sluw en lui vind ik wel heel doortrapt klinken. Ik denk niet dat dat het is bij de meeste mensen. Ik denk zelf eerder aan een grote dosis zelfoverschatting (ze denken dat ze van alles kunnen en dat ook zullen waarmaken) in combinatie met een hoop willen (hebben) aan spullen of hun uiterlijk.

Nog los van of er een regeling wordt getroffen voor die mensen, een vangnet is etc. Dit soort gedachten leidt denk ik tot enorme risico's nemen en voor sommigen pakt dat dan dramatisch uit.

Susanne gaf eerder al aan dat ze zich nog een kind voelt als het op financiën aankomt. Ze heeft het nooit goed geleerd. En dat zei Eef (de budgetcoach) ook bij de uitgave van die erfenis: het is heel kinderlijk om alles in één keer uit te geven zonder te denken aan de toekomst. Ik hoop heel erg dat ze nu gaan inzien hoe je beter met geld om kan gaan. Bij Susanne heb ik nog wel de indruk dat ze wil leren (ook omdat ze eerder al heeft toegegeven dat ze het niet weet), bij Kevin heb ik er een iets harder hoofd in.
Toch denk ik dat dat veel mensen wel kan overkomen. Misschien niet in de mate dat je (zwaar) in de schulden komt maar wel dat de wensen hoger gaan liggen dan de (verstandige) mogelijkheden.

En dan bedoel ik niet eens zozeer wie het daadwerkelijk lukt om een verstandige overweging te maken, erover na te denken.
OlleGrieze schreef:
11-06-2025 12:05
Volgens mij waren ze 'uit het programma gestapt' toen ze die erfenis kregen. En hebben zich bedacht en zijn weer 'mee gaan doen'.
Apart dat het programma hier dan niet op reageert. Deze uitgave zwaai was toch te verwachten.
Ze hadden het juist over potjes moeten gaan verdelen, juist met dat geld.
Maargoed dit is natuurlijk wel weer een interessante wending voor de programma makers.

Ik vraag mij af of de deelnemers er echt beter van worden. Het is en blijft RTL.
OlleGrieze schreef:
11-06-2025 12:05
Juist, en dat is wat ik bedoel met sluw. En wat ik ook sluw vind is het feit dat hij de opdracht krijgt om uit te vinden wat hij leuke beroepen vindt…. En dan net doen alsof het hem allemaal teveel wordt. Ondertussen wel gamen. Sluw en lui, ik irriteer me mateloos aan dat gedrag
Irma_3110 schreef:
11-06-2025 11:35
Daarnaast vraag ik me af in hoeverre ze de leeroptie hebben gehad. Als je bewindvoerder echt alles overneemt en verzuimt om jou het nodige inzicht aan te leren, dan kan je het daarna toch nog steeds niet en is het heel makkelijk die 3000 euro te zien als "direct besteedbaar. In het gesprek met Eef komt ze tot inzicht volgens mij. Als ze dit soort gesprekken nooit gehad heeft, dan was dit misschien het eerste leermoment.
Ze komt niet tot inzicht… er zijn mensen die willen veranderen (die moeder die nu in de supermarkt werkt, weet haar naam even niet).. die maakt potjes, leert van haar fouten.

Maar deze mensen lijken niet te willen. Ze hebben handreiking na handreiking.. maar wijzen alles af.

Hou een boekje bij.. nee want pfoe zwaar
Schrijf op wat je wel zou willen… nee niet aan toe

Overal is een excuus voor
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Ik probeer het netjes uit te drukken; het zijn vaak toch de zwakkeren van de samenleving die in dergelijke programma's gecast worden en bijvoorkeur voldoen ze aan alle vooroordelen. De mensen worden ook niet echt geholpen of begeleid; er wordt tv gemaakt. Net zoals er bij De slechtste chauffeur van NL types worden gezocht of B&B Vol Liefde. Alleen dat autorijden of een onhandige date kan nog grappig zijn, maar dit gaat over geld en rechten. Een kijker die zelf met moeite rondkomt met hard werken ziet andere schulden maken en toeslagen binnenharken maar ook zeuren over extensions of een erfenis over de balk gooien. Bij Victor en MeesterFrank van SBS6 was er laatst een fittie dat de mensen niet geholpen werden maar dat er gestookt werd vanwege leuke tv en dat je mensen tegen zichzelf moet beschermen als ze zo leeglopen op tv. Dat geldt ook voor dit soort hulptv. Kopen zonder kijken is nog grappig met de lijstjes en wensen, maar schuldhulpverlening is een vak apart dat zich niet leent voor tv. Het bevordert ook niet het draagvlak voor een sociale samenleving.
En op tv is t natuurlijk veel "leuker" om te zien hoe ze in korte tijd 3000 euro er door jassen (daar reageeren we toch weer lekker op)
Als ze t verstandig op de rekening hadden gezet, had dat weinig kijk waardige tv opgeleverd.
Dus ik denk dat de makers zich in de handen wrijven met dit gedrag.
Gerbera schreef:
11-06-2025 17:17
En op tv is t natuurlijk veel "leuker" om te zien hoe ze in korte tijd 3000 euro er door jassen (daar reageeren we toch weer lekker op)
Als ze t verstandig op de rekening hadden gezet, had dat weinig kijk waardige tv opgeleverd.
Maar ze doen het zelf. Als je zo graag wil dat je kinderen dagjes weg kunnen. Waarom besteed je het geld dan niet aan een opleiding/cursus/handvat in de richting die je wil? Zodat je straks een leuke baan hebt. Nu was het weer slachtofferrol. En daar bereik je niks mee.
Gerbera schreef:
En in hoeverre wordt dat niet off-camera opgestookt. Van go'h da's een mooi bedrag daar kun je wat leuks van doen. Wat zou je nog graag willen.... en dan zijn ze de langere termijn al weer vergeten.
Kom op zeg, die Kevin en Suzanne zijn gewoon aartslui en bovendien is die Kevin ook nog een betweter. Die moeten echt een schop onder hun hol en ophouden met zichzelf zielig vinden. Die vrouw met die extentions heeft duidelijk een beperking. Zij is wel een goed voorbeeld van de doelgroep. Eigenlijk zou ze permanente budgetbegeleiding moeten hebben. De kapster komt er wel en die Surinaamse man ook.
Gerbera schreef:
Sterker nog: ik denk dat ze ze erop hebben uitgezocht. Er is tenslotte weinig leuks aan kijken naar mensen die hun uitgavenpatroon drastisch hebben aangepast en de bijbehorende ongemakken blijmoedig dragen. Ik vind het alleen jammer dat door dit soort onzin-TV mensen die in de schulden zitten toch weer in die beroemde hoek worden geduwd van 'te lui om te werken' en 'te stom om voor de duvel te dansen'. Want hee, 'ik heb het zelluf gezien op de tilleviesie'.
lady*voldemort wijzigde dit bericht op 11-06-2025 17:35
18.16% gewijzigd
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven