Entertainment alle pijlers

Uit de schulden

27-05-2025 20:37 803 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wie kijkt ook?
De realiteit haalt de werkelijkheid in
Flashy schreef:
14-06-2025 17:14
Helemaal mee eens, dit zijn de dingen waarover ik ook val. Het roken en dan zeggen dat mama niet goed kan eten.

Ik merk dat ik het fijner vind om te kijken naar Orvino die echt van alles probeert. Of de kapster en Renate.
Ja over dat stukje met eten verbaasde ik me ook. En dan extra bijzonder dat ze voor 200 euro een jurkje koopt voor zichzelf. Als je weet wat honger is en je geeft dat aan bij de kinderen dan zou ik daar geld voor apart zetten voor nog mindere tijden…

Je kunt ook bij andere ketens leuke kleding kopen voor weinig en meer zelfs.
Eten is echt een levensbehoefte dus dan 3000 euro totaal uitgeven aan uitjes en leuke dingen is echt onverstandig.
Ik ken iemand die ook heel anders over geld denkt....ik kan de gedachtegang niet volgen. Recht op een dure trouwerij want dat heeft zijn zus ook gedaan, recht op een twee onder 1 kap want dat heeft hij nog nooit gehad. Beste man zit in de schuldsanering en is bijna klaar, maar is de dure trouwerij al aan het plannen. Hij is 50+.

Hij kan het gewoon niet. Het duurt maar even en dan is hij weer de sjaak qua schuld. Niet bij machte om het anders te doen.
Kat91 schreef:
14-06-2025 21:07
Ja over dat stukje met eten verbaasde ik me ook. En dan extra bijzonder dat ze voor 200 euro een jurkje koopt voor zichzelf. Als je weet wat honger is en je geeft dat aan bij de kinderen dan zou ik daar geld voor apart zetten voor nog mindere tijden…

Eten is echt een levensbehoefte dus dan 3000 euro totaal uitgeven aan uitjes en leuke dingen is echt onverstandig.
Sommige mensen zijn zelf als kind zo opgegroeid, waarbij zij als kind ook zo door hun ouders werden behandeld. En nu zijn zij er ouders en pakken ze het hetzelfde aan. Dat zie je met heel veel patronen.

Het omgekeerde zie je ook, mensen die hun kinderen alles willen geven wat ze zelf nooit hebben gehad, ook wanneer ze het eigenlijk niet op kunnen brengen.
Lucy schreef:
14-06-2025 15:34
Klopt. Maar soms kiezen mensen ervoor daar geen gebruik van te maken vanwege regelgeving, moeten verantwoorden, voldoen aan regels enz.
Ja ik snap het, ik heb het vroeger wel gedaan, ik kreeg 40 euro extra. Niet veel maar ik was er blij mee.
Lucy schreef:
14-06-2025 15:34
Klopt. Maar soms kiezen mensen ervoor daar geen gebruik van te maken vanwege regelgeving, moeten verantwoorden, voldoen aan regels enz.
Dit was voor mij niet de reden. Wegbezuinigd in 2016 bij een organisatie vanuit de deelgemeente, ondersteunende administratieve functie en mijn ww eindigde en ik had nog geen andere baan, dus naar de gemeente. Je moet alles overleggen, spaartegoeden, bezittingen zoals een auto. Ik had alles meegenomen maar toen bleek dat er nog een polis op mijn naam stond, via mijn vader. Dat wist ik niet daar kwamen zij wel achter. Er stond een bedrag op waardoor ik net boven het max aan spaargeld uitkwam. Ik kreeg het advies om nieuw witgoed aan te schaffen, wasmachine, droger (wil ik niet) of andere investering in huis want dan zou ik wel in aanmerking komen voor bijstand. Ik heb daar juist alle medewerking gekregen om te kijken naar wat er mogelijk was. Niets negatief of neerbuigend. Geen druk, 24 uur werken was ook goed, beter dan helemaal niet etc etc. Ik heb daar nog zitten janken omdat ik het gevoel had dat ik (idioot) gefaald had, nog nooit zolang zonder werk gezeten.
Ik ben toen maar gaan solliciteren en ben bij de thuishulp terecht gekomen maar herniaverleden sws altijd rug en nekspanningsklachten dus dat heb ik 1 1/2 - 2 jaar gedaan en had toen elke maand een kleine 50 euro minder maar vond dat de moeite niet waard om bijstand voor aan te vragen. Vanuit de schoonmaak bij een callcenter gaan werken waar je per gewerkt uur uitbetaald krijgt, dus niet de feestdagen en de maand februari mis je ook al een paar dagen dus toen had ik minder aan inkomen maar ook minder pijn in mijn lijf dus keek ik er zo maar naar. En van daaruit ben ik bij mijn huidige WG terechtgekomen. Ik werk nu 20-24 uur en 2 dagen onbetaald mantelzorg.
Sanne_A schreef:
14-06-2025 12:57
Oh en ook: uit het experiment komt ook dat de grootste schulden zitten bij de rijksoverheid, de huur en de zorg-/energiebedrijven.
NIET bij de Klarna's en andere bedrijven waar je op afbetaling koopt.
Dat zijn denk ik ook vaak wel de grootste kostenposten, de grotere rekeningen denk ik.

Toch kan het misschien wel met elkaar samenhangen. Dat de grote rekeningen blijven liggen en niet betaald (kunnen) worden doordat er kleinere uitgaven gedaan zijn, online of fysiek, waar op dat moment wel geld voor was. En dan toch gegrepen zijn door het willen hebben.
Dala schreef:
15-06-2025 12:09
Dat zijn denk ik ook vaak wel de grootste kostenposten, de grotere rekeningen denk ik.

Toch kan het misschien wel met elkaar samenhangen. Dat de grote rekeningen blijven liggen en niet betaald (kunnen) worden doordat er kleinere uitgaven gedaan zijn, online of fysiek, waar op dat moment wel geld voor was. En dan toch gegrepen zijn door het willen hebben.
Ja, interessanter was geweest om te kijken of mensen met schulden bij gemeente en belastingdienst etc. überhaupt op afbetaling kopen via Klarna en dergelijke.

Dat je wellicht je Klarna met naheffing hebt afbetaald kan er natuurlijk voor zorgen dat je elders in de knel komt. Klarna gaat er op een bepaald moment met gestrekt been in, qua oplopende bedragen. Vroeger hadden mensen dat ook met de wehkamp of de “winkelpas”.

Klarna roept zelf ook altijd heel trots dat het reuze meevalt met de schulden die mensen bij hen hebben uitstaan. Maar het koopt toch makkelijker, dat is de hele reden dat winkels Klarna hebben. Een klik en je hebt wat, of het geld nu op dat moment op de rekening staat, of niet. Is weer een drempel minder. Het is de reden dat Klarna het nu ook in fysieke winkels wil aanbieden, zodat een fysieke winkel ook kan concurreren met online.
Kat91 schreef:
14-06-2025 21:07

Dat, en dan van het geld voor eten alleen maar grote hompen vlees kopen. Hij zei ook iets van: "alles is zo duur geworden, we kunnen niet eens meer eten. Een kilo gehakt is al 8 euro, wat moet ik er dan bij eten voor een euro, een snee brood?" Dat wijst ook echt op het gewoon niet kúnnen. Als je voor 9 euro kan eten die avond en je koopt daar 8 euro aan gehakt voor...
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Op zich is het ook niet heel interessant of die spullen en kleren op afbetaling woeden gekocht. Ook als je gewoon iets direct hebt afgerekend, of het nou een jurk of eten, een tattoo of een prul is, kan die uitgave er toe leiden dat dar betekent dat je een belangrijke factuur niet kunt betalen en voor je uitschuift.
Dala schreef:
15-06-2025 15:11
Op zich is het ook niet heel interessant of die spullen en kleren op afbetaling woeden gekocht. Ook als je gewoon iets direct hebt afgerekend, of het nou een jurk of eten, een tattoo of een prul is, kan die uitgave er toe leiden dat dar betekent dat je een belangrijke factuur niet kunt betalen en voor je uitschuift.
Jawel, want je schuift meer dingen vooruit en dat kan zich ongemerkt opstapelen.
Waar ik me trouwens wel aan stoor is hoe makkelijk Eef praat over de WSNP. Alsof het niks is en dat het doel is. Even op een houtje bijten 1.5 jaar en je bent weer schuldenvrij.
pina schreef:
15-06-2025 16:03
Jawel, want je schuift meer dingen vooruit en dat kan zich ongemerkt opstapelen.
Ja, een koop op afbetaling is idd nog erger (onverstandig) maar alle kleine koopjes zonder afbetaling zijn dat in principe ook. Want ook dat soort uitgaven bij elkaar opgeteld zorgen dat je aan het eind van de maand de andere rekeningen niet meer kunt betalen.
Merel90 schreef:
15-06-2025 16:19
Waar ik me trouwens wel aan stoor is hoe makkelijk Eef praat over de WSNP. Alsof het niks is en dat het doel is. Even op een houtje bijten 1.5 jaar en je bent weer schuldenvrij.
Ja dat stoort mij ook hoe makkelijk daar over gedaan wordt. Hup even in de schuldsanering maar ondertussen zitten de schuldeisers met de gebakken peren. Die zien dat geld nooit meer terug.
Dat zijn ook gewoon ondernemers die rekeningen moeten betalen en personeel in dienst hebben.
Julia3 schreef:
15-06-2025 20:30
Ja dat stoort mij ook hoe makkelijk daar over gedaan wordt. Hup even in de schuldsanering maar ondertussen zitten de schuldeisers met de gebakken peren. Die zien dat geld nooit meer terug.
Dat zijn ook gewoon ondernemers die rekeningen moeten betalen en personeel in dienst hebben.
Dat perspectief zien we al helemaal niet. Achter elke schuldsanering zitten een hele reeks aan gedupeerd die kunnen fluiten naar hun geld. Niet zelden kleine ondernemers die dat voelen in hun portemonnee.
Bontebok schreef:
15-06-2025 20:35
Dat perspectief zien we al helemaal niet. Achter elke schuldsanering zitten een hele reeks aan gedupeerd die kunnen fluiten naar hun geld. Niet zelden kleine ondernemers die dat voelen in hun portemonnee.
Wordt in het programma met geen woord over gerept.
Flashy schreef:
16-06-2025 00:32
Wordt in het programma met geen woord over gerept.
Dit zou niet eens zo een slecht idee zijn. Ipv meer geld geven of overgaan op direct schulden kwijtschelden, ook de gevolgen laten zien bij ondernemers zodat de groep dat niet met geld om kan gaan, hopelijk inziet wat dit voor een ander betekent. Een confrontatie als deze kan misschien wel bij een aantal zorgen dat ze 2x gaan nadenken.
Julia3 schreef:
15-06-2025 20:30
Dat klopt natuurlijk maar die kant is niet zo interessant voor het programma. Ze zoomen veel liever in op de soms nogal bijzondere keuzes die mensen maken zodat heel internet los kan gaan op die mensen.

Het is pure sensatie , niet meer en niet minder denk ik.
Jules schreef:
16-06-2025 13:10
Dit zou niet eens zo een slecht idee zijn. Ipv meer geld geven of overgaan op direct schulden kwijtschelden, ook de gevolgen laten zien bij ondernemers zodat de groep dat niet met geld om kan gaan, hopelijk inziet wat dit voor een ander betekent. Een confrontatie als deze kan misschien wel bij een aantal zorgen dat ze 2x gaan nadenken.
Ik denk dat mensen die op zo'n manier oorzaak en gevolg kunnen overzien niet in de schuldsanering komen door domme beslissingen, maar door domme pech. Het lijkt me niet wenselijk om het ze dan nog eens extra in te wrijven. Degenen die in de problemen komen omdat ze oorzaak en gevolg niet kunnen overzien zullen er misschien een rotgevoel aan overhouden, net zoals wanneer hun kinderen geen feestje kunnen geven, maar zullen dan nog steeds niet bij machte zijn om hun gedrag te veranderen.

Eerder lijkt mij dat het systeem waarbij de kleine schuldeisers automatisch aan het kortste eind trekken op de schop zou moeten, want dat brengt alleen nog maar meer mensen in de financiële problemen.
Draaideurforummer schreef:
16-06-2025 14:34
Ik denk dat mensen die op zo'n manier oorzaak en gevolg kunnen overzien niet in de schuldsanering komen door domme beslissingen, maar door domme pech. Het lijkt me niet wenselijk om het ze dan nog eens extra in te wrijven. Degenen die in de problemen komen omdat ze oorzaak en gevolg niet kunnen overzien zullen er misschien een rotgevoel aan overhouden, net zoals wanneer hun kinderen geen feestje kunnen geven, maar zullen dan nog steeds niet bij machte zijn om hun gedrag te veranderen.

Eerder lijkt mij dat het systeem waarbij de kleine schuldeisers automatisch aan het kortste eind trekken op de schop zou moeten, want dat brengt alleen nog maar meer mensen in de financiële problemen.
Toch lijkt het me wel belangrijk dat je je realiseert dat voor jou gedrag andere mensen moeten bloeden.
Bontebok schreef:
16-06-2025 14:59
Toch lijkt het me wel belangrijk dat je je realiseert dat voor jou gedrag andere mensen moeten bloeden.
Ze zullen het zich waarschijnlijk wel realiseren, maar de vraag is of ze bij machte zijn iets te veranderen. Zij zullen het denk ik eerder zien als onderdeel van de pech die henzelf overkomt. En degenen die door echte pech of omstandigheden buiten hun schuld in de problemen zijn geraakt zullen zich het wel realiseren, maar bij die mensen hoef je het niet in te wrijven. In theorie zou dat iemand kunnen zijn die zelf uitstaande facturen niet betaald kreeg.
Je zult best mensen hebben die denken lang leve de lol en verder kan het me niet schelen, maar ik denk dat achter zo'n houding in de meeste gevallen evengoed onmacht schuilgaat. De meeste mensen hebben toch het liefst gewoon hun leven op orde.
Bontebok schreef:
Want...

Als mensen voor het eerst een schuld maken, doen ze dit met in hun achterhoofd iemand te benadelen? De meeste mensen met schulden zijn geen oplichters he?

De menselijke aard is, om als eerste in je levensbehoefte te voldoen. Eten kopen, kleding kopen voor je kinderen, schoenen als ze er uit gegroeid zijn, enz.

De eerstes
Schulden die ontstaan zijn bijna altijd op huur, g/w/l en ziektekostenverzekering. Omdat dat de grote bedragen zijn. Vervolgens ga je het ebe gat met het andere dichten.

En op een gegeven moment kun je het ene gat niet meer met het andere dichten. En word je gelaten. Na mij de zondvloed.

Uit mijn hoofd (heb het niet opgezocht, kan er naast zitten) duurt het gemiddeld 5-7 jaar voor mensen zich bij de gemeente melden. Voor hulp. 5-7 jaar van stress, hopen dat je je huis niet uitgezet wordt enzovoorts. Van brieven niet meer open maken.

Sinds een jaar of 4 is de gemeente verplicht tot het hebben van beleid op vroegsignalering. In een systeem moeten de grote partijen (zorgverzekeringen, energiebedrijven en de grote woningcooperaties) doorgeven als er minimaal 2 maanden achterstand is. Dit om te helpen met vroege hulp, lagere schuldenlast en makkelijker op te lossen schulden. Mensen zijn niet verplicht mee te werken, sommige inwoners worden boos over zoveel bemoeienis. Maar het is een stap om ook ondernemers met minder saneerbare schulden op te zadelen.
Ik heb niet gefaald. Ik heb gewoon 10.000 manieren ontdekt die niet werken - T. Edison
Lucy schreef:
16-06-2025 16:07
Want...

Als mensen voor het eerst een schuld maken, doen ze dit met in hun achterhoofd iemand te benadelen? De meeste mensen met schulden zijn geen oplichters he?

De menselijke aard is, om als eerste in je levensbehoefte te voldoen. Eten kopen, kleding kopen voor je kinderen, schoenen als ze er uit gegroeid zijn, enz.

De eerstes
Schulden die ontstaan zijn bijna altijd op huur, g/w/l en ziektekostenverzekering. Omdat dat de grote bedragen zijn. Vervolgens ga je het ebe gat met het andere dichten.

En op een gegeven moment kun je het ene gat niet meer met het andere dichten. En word je gelaten. Na mij de zondvloed.

Uit mijn hoofd (heb het niet opgezocht, kan er naast zitten) duurt het gemiddeld 5-7 jaar voor mensen zich bij de gemeente melden. Voor hulp. 5-7 jaar van stress, hopen dat je je huis niet uitgezet wordt enzovoorts. Van brieven niet meer open maken.

Sinds een jaar of 4 is de gemeente verplicht tot het hebben van beleid op vroegsignalering. In een systeem moeten de grote partijen (zorgverzekeringen, energiebedrijven en de grote woningcooperaties) doorgeven als er minimaal 2 maanden achterstand is. Dit om te helpen met vroege hulp, lagere schuldenlast en makkelijker op te lossen schulden. Mensen zijn niet verplicht mee te werken, sommige inwoners worden boos over zoveel bemoeienis. Maar het is een stap om ook ondernemers met minder saneerbare schulden op te zadelen.
Ja prima, maar om dan te doen of het door al je harde werken is dat je weer schuldenvrij bent. Natuurlijk, het is keihard werken, maar er is ook een hoop kwijtgescholden en dat speelt vaak heel erg mee in het schuldenvrij raken. Dat mag iemand best beseffen.
Mensen die slim zijn en naar het grote geheel kunnen kijken, weten dat heus wel. Er is een reden dat er een drempel is naar schuldhulp. Schaamte, vinden dat ze het moeten kunnen oplossen.

Wat niet mee helpt zijn de absurd hoge bedragen bij het inzetten van incasso. Soms loopt een schuld van 75 euro op naar 800 euro. Dat helpt niet mee om andere schulden ook af te kunnen lossen...

En ik weet niet of de meeste mensen in schuldhulp het als hard werken zien. Denk dat het merendeel vooral blij is dat de deurwaarder niet meer voor de deur staat. Er geen dreigende uithuiszetting meer is. Ze niet meer de post open hoeven maken met weer een schuld.

En het is krap en op een houtje bijten, maar wel met even minder verantwoordelijkheid en iets minder zorgen (behalve misschien uitkomen met je weekgeld).

Het zit niet in hard werken, maar in weer kunnen slapen. En hopelijk tot rust kunnen komen.
Ik heb niet gefaald. Ik heb gewoon 10.000 manieren ontdekt die niet werken - T. Edison
Bontebok schreef:
Eens. En misschien ook voorrekenen hoeveel die uitkeringen kosten.
Flashy schreef:
16-06-2025 19:18
Eens. En misschien ook voorrekenen hoeveel die uitkeringen kosten.
Want? Dat maakt indruk denk je, op mensen die niet kunnen werken of geen motivatie hebben?

Als jouw werkgever je voorrekent hoeveel je hem echt kost, ga je dan nog harder werken of tegen hem zeggen: o wat naar. Geef me dan maar wat minder...?

Ik denk echt dat schuldgevoel mensen uit de schulden houdt of aan het werk helpt * sarcasmemodus aan *

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven