Uit de schulden
zaterdag 14 juni 2025 om 11:43
Ja, als je het geen sympathiek kind vindt loop je misschien iets minder hard
.
Maar als het een vriend(in) is van je kind, en je ziet dat de thuissituatie kut is... stel voor dat ze samen een feestje vieren (als je dat kunt betalen). Kijk of je samen ervoor kan zorgen dat zo'n kind toch mee op kamp kan.
Ik heb op de lagere school voorgesteld om op te nemen dat ouders die het konden missen vrijwillig iets meer konden betalen, zodat de kinderen waar de ouders het niet konden betalen toch mee konden. Sloeg aan, er werd echt meer dan genoeg opgehaald dat alle kinderen mee konden. En ik woon niet in een rijke wijk. Maar als meerdere ouders een tientje extra betalen scheelt dat al enorm.
Kleine dingen die het verschil kunnen maken in een kinderleven. Want niets ergers als jij in je eentje niet mee mag.
En bovenstaande bedoel ik misschien juist ook wel bij de kinderen waar de ouders niet zo sympathiek zijn. Want kinderen kiezen hun ouders niet. Hun gezinnen niet. Vragen niet om de onvolwassenheid en slachtoffergedrag van hun ouders.
Kinderen die thuis al de volwassene moeten zijn hebben juist enorm baat bij iemand die ze ziet. En dan kun je het de ouders niet gunnen: gun het dan het kind wel.
Zeker als je wil dat mensen in armoede veerkrachtiger worden.
En overheden kunnen keuzes maken in armoedebeleid, mentale krachttrainingen, weet ik het om de cirkel te doorbreken: overheden kunnen een kind niet zien en het gevoel geven ertoe te doen. Als is het maar bij de moeder of vader van een vriendje.

Maar als het een vriend(in) is van je kind, en je ziet dat de thuissituatie kut is... stel voor dat ze samen een feestje vieren (als je dat kunt betalen). Kijk of je samen ervoor kan zorgen dat zo'n kind toch mee op kamp kan.
Ik heb op de lagere school voorgesteld om op te nemen dat ouders die het konden missen vrijwillig iets meer konden betalen, zodat de kinderen waar de ouders het niet konden betalen toch mee konden. Sloeg aan, er werd echt meer dan genoeg opgehaald dat alle kinderen mee konden. En ik woon niet in een rijke wijk. Maar als meerdere ouders een tientje extra betalen scheelt dat al enorm.
Kleine dingen die het verschil kunnen maken in een kinderleven. Want niets ergers als jij in je eentje niet mee mag.
En bovenstaande bedoel ik misschien juist ook wel bij de kinderen waar de ouders niet zo sympathiek zijn. Want kinderen kiezen hun ouders niet. Hun gezinnen niet. Vragen niet om de onvolwassenheid en slachtoffergedrag van hun ouders.
Kinderen die thuis al de volwassene moeten zijn hebben juist enorm baat bij iemand die ze ziet. En dan kun je het de ouders niet gunnen: gun het dan het kind wel.
Zeker als je wil dat mensen in armoede veerkrachtiger worden.
En overheden kunnen keuzes maken in armoedebeleid, mentale krachttrainingen, weet ik het om de cirkel te doorbreken: overheden kunnen een kind niet zien en het gevoel geven ertoe te doen. Als is het maar bij de moeder of vader van een vriendje.
lucy wijzigde dit bericht op 14-06-2025 12:41
30.36% gewijzigd
Ik heb niet gefaald. Ik heb gewoon 10.000 manieren ontdekt die niet werken - T. Edison
zaterdag 14 juni 2025 om 12:03
Ja, en een gezin dat daarboven zit houdt netto veel minder over. Dat is idioot. Maar bijstand in Nederland is geen armoede. De bijstand is best heel ruim. Armoede zit in mensen met AOW zonder aanvullend pensioen. En werkenden die net boven het sociaal minimum zitten en nergens voor in aanmerking komen. Heel veel daarvan zijn ook zelfstandig.Lucy schreef: ↑14-06-2025 11:25Je blijft op die 3000 euro hangen.
Deze mensen zitten in de bijstand. Dat is het minimum. Minder verdienen gaat niet (zonder aanvulling van de bijstand).
3000 euro is met toeslagen, kinderbijslag, kindgebonden budget, bijzondere bijstand voor bewindvoeringskosten. (Alleen dat laatste is voor een gezin als 200 euro, wat dus naar de bewindvoerder gaat).
Dit is wat een gezin in Nederland te besteden heeft als deze op het minimum zit.
Overigens ben ik het met je eens dat ze hun kinderen niet verantwoordelijk moeten maken voor hun keuzes, en dat er een soort parentificering optreedt wat nooit zo mogen. Ouders denken "uit te leggen" waarom iets niet kan. Maar dat uitleggen is de verantwoording afschuiven, ipv een redelijk alternatief te bedenken dat geen geld kost.
Maar kennelijk zijn deze ouders daar niet toe in staat. En dat is treurig genoeg.
zaterdag 14 juni 2025 om 12:22
Ik vind dit heel mooiLucy schreef: ↑14-06-2025 10:32En soms kun jij het verschil maken voor een kind. Ik denk dat dat ook belangrijk is om te beseffen.
Niet om mijzelf op de borst te kloppen, maar als voorbeeld. Zoon had een vriendje waar de ouders van gingen scheiden. Werd een vechtscheiding en moeder kwam in de bijstand. Betreffende jongen moest daardoor vanaf zijn 14e zijn eigen boontjes doppen. Wilde hij op sport? Zelf betalen. Op kamp? Zelf betalen. Kleding? Zelf betalen. Hij zat op dezfde club als zoon. Ik heb contact opgenomen met het bestuur en achter zijn rug om geregeld dat ik betaalde, het bestuur heeft hem gezegd dat als hij vrijwilligerswerk ging doen hij niet hoefde te betalen. Hij is dus jongere groepen gaan coachen.
Ook heb ik achter zijn rug om zijn kamp betaald op school. Zodat hij mee kon met de rest.
Hij kwam hier veel, ik heb regelmatig gesprekken met hem gevoerd over de toekomst. Hij wilde het leger in, dus heb ik het boek van Dai Carter gekocht en aan hem uitgeleend, over mentale kracht.
Die jongen is nu bijna 19 en bedrijfsleider. En misschien was hij er ook gekomen zonder mijn hulp. Maar misschien waren dingen net iets makkelijker met. Hij weet niet eens dat ik hem heb geholpen, omdat het feit dat hij bv groepen ging coachen, hem het gevoel gaf zelf het heft in handen te kunnen nemen, zelf ergens controle over uit te oefenen.
Soms helpt het als je ergens bij vriendjes iets signaleert zelf ook te helpen.
Op een gegeven moment gaf ik mijn kinderen op de lagere school standaard een extra broodtrommeltje mee, "voor als iemand zijn lunxh was vergeten". Kleine dingen. Groot bereik.
zaterdag 14 juni 2025 om 12:24
Ik begrijp wel wat je bedoelt Lucy. Maar ik denk dat juist hier dus (al redelijk snel) de schifting gemaakt wordt tussen kinderen die een kans krijgen en kinderen die dat niet krijgen.
Een kleuter zal een ander misschien al gauw een handvol druiven willen geven maar ik denk dat al in de onderbouw duidelijk wordt dat sommige kinderen minder goed liggen, minder leuk gevonden worden. Dat hoeven niet per se kinderen te zijn met een belabberde financiële achtergrond maar áls ze dat wel zijn, zijn ze extra kwetsbaar.
Zeker als ze zich ontwikkelen op een aantal punten die niet gunstig zijn. Bijvoorbeeld dus die financiële achtergrond, geen sympathiek karakter, minder intelligent etc.
De vriend van jouw zoon was waarschijnlijk gewoon ook een leuk kind, maar een aantal kinderen worden helaas- ongeacht hun achtergrond - minder aardig gevonden dan anderen.
Een kleuter zal een ander misschien al gauw een handvol druiven willen geven maar ik denk dat al in de onderbouw duidelijk wordt dat sommige kinderen minder goed liggen, minder leuk gevonden worden. Dat hoeven niet per se kinderen te zijn met een belabberde financiële achtergrond maar áls ze dat wel zijn, zijn ze extra kwetsbaar.
Zeker als ze zich ontwikkelen op een aantal punten die niet gunstig zijn. Bijvoorbeeld dus die financiële achtergrond, geen sympathiek karakter, minder intelligent etc.
De vriend van jouw zoon was waarschijnlijk gewoon ook een leuk kind, maar een aantal kinderen worden helaas- ongeacht hun achtergrond - minder aardig gevonden dan anderen.
zaterdag 14 juni 2025 om 12:25
Mensen met aow zonder aanvullend pensioen hebben hetzelfde te besteden als iemand in de bijstand.
En iemand met een minimum loon-inkomen heeft netto meer te besteden, want bijstand is een percentage van het minimumloon. En met minimumloon heb je recht op alle voorzieningen.
Mensen met een inkomen op ongeveer 125% van bijstandsniveau hebben het moeilijker, omdat veel regelingen wegvallen.
En ja, ik ben het met je eens dat dat belachelijk is.
Wij hebben als gemeente wel eens gekeken of we bij minimaregelingen kunnen kijken naar besteedbaar inkomen ipv netto inkomen, maar dat is bijna niet uitvoerbaar. Wel heel jammer, want het zou het een stuk eerlijker maken.
En iemand met een minimum loon-inkomen heeft netto meer te besteden, want bijstand is een percentage van het minimumloon. En met minimumloon heb je recht op alle voorzieningen.
Mensen met een inkomen op ongeveer 125% van bijstandsniveau hebben het moeilijker, omdat veel regelingen wegvallen.
En ja, ik ben het met je eens dat dat belachelijk is.
Wij hebben als gemeente wel eens gekeken of we bij minimaregelingen kunnen kijken naar besteedbaar inkomen ipv netto inkomen, maar dat is bijna niet uitvoerbaar. Wel heel jammer, want het zou het een stuk eerlijker maken.
Ik heb niet gefaald. Ik heb gewoon 10.000 manieren ontdekt die niet werken - T. Edison
zaterdag 14 juni 2025 om 12:28
Dat is waarDala schreef: ↑14-06-2025 12:24Ik begrijp wel wat je bedoelt Lucy. Maar ik denk dat juist hier dus (al redelijk snel) de schifting gemaakt wordt tussen kinderen die een kans krijgen en kinderen die dat niet krijgen.

Betreffende jongen was al langer een vriend van mijn zoon. Ik geloof dat hij niet lekker in de klas lag, ze zaten niet bij elkaar op school. Maar ik kende hem goed omdat ik hem al kende vanaf zijn 8e en mijn zoon en hij veel plezier hadden samen.
zaterdag 14 juni 2025 om 12:30
Op zich ben ik het daar wel mee eens maar ik denk dat het misschien ergens ook een luxe is als je überhaupt kunt omdenken. Of weet dat je heel veel opties hebt in plaats van dat je die opties niet hebt.
Niet dat je dan lamgeslagen bent maar misschien geeft dat wel weer extra stress. En raak je door alle stress die er al was ook weer gevoeliger voor nieuwe stress. Of voor alleen al het idee dat iets zoals een feestje thuis mogelijk stress gaat geven etc.
zaterdag 14 juni 2025 om 12:32
En dat is het
zaterdag 14 juni 2025 om 12:35
Of schaamte voor je 30 jaar oude vloerbedekking en afbladderend behang en niet passende servies.Dala schreef: ↑14-06-2025 12:30Op zich ben ik het daar wel mee eens maar ik denk dat het misschien ergens ook een luxe is als je überhaupt kunt omdenken. Of weet dat je heel veel opties hebt in plaats van dat je die opties niet hebt.
Niet dat je dan lamgeslagen bent maar misschien geeft dat wel weer extra stress. En raak je door alle stress die er al was ook weer gevoeliger voor nieuwe stress. Of voor alleen al het idee dat iets zoals een feestje thuis mogelijk stress gaat geven etc.
zaterdag 14 juni 2025 om 12:49
Er zijn nu van 15 mensen alle schulden in kaart gebracht en van 7 is ook alles afbetaald. Het streven is nog steeds om de 40 huishoudens te halen. Mensen zijn inderdaad wantrouwend, want klinkt te mooi om waar te zijn. Ook veel schaamte en heel veel multiproblematiek. Er speelt veel meer dan alleen maar even de schuld. Het gaat om maar twee flats, er is zowel in de media als lokaal veel aandacht voor geweest, maar nog steeds wordt er aangebeld bij mensen die nog nooit van het project gehoord hebben. Soms ook maar goed dat ze de mediaberichten niet lezen en dus ook niet de nare commentaren.Lucy schreef: ↑14-06-2025 09:59O wat gaaf dat er ook een docu komt! Ik ken het experiment, ook mooi omdat het in een van de armste wijken van nld wordt gedaan, waar veel generatiearmoede is.
Begreep dat het moeilijk was om mensen te vinden die mee wilden doen, om achter de voordeur te komen. Weet jij hoe het er nu voorstaat?
Aan de docu doet tot nu toe in ieder geval 1 gezin mee en een tweede is zo goed als zeker. Ook heel kwetsbaar om jezelf op zo'n manier te laten zien.
zaterdag 14 juni 2025 om 12:53
Het is maar wat je heel ruim vindt. Ik heb ook bijstand gehad, en je wordt meestal heel neerbuigend behandeld.Bontebok schreef: ↑14-06-2025 12:03Ja, en een gezin dat daarboven zit houdt netto veel minder over. Dat is idioot. Maar bijstand in Nederland is geen armoede. De bijstand is best heel ruim. Armoede zit in mensen met AOW zonder aanvullend pensioen. En werkenden die net boven het sociaal minimum zitten en nergens voor in aanmerking komen. Heel veel daarvan zijn ook zelfstandig.
zaterdag 14 juni 2025 om 12:57
Oh en ook: uit het experiment komt ook dat de grootste schulden zitten bij de rijksoverheid, de huur en de zorg-/energiebedrijven.
NIET bij de Klarna's en andere bedrijven waar je op afbetaling koopt.
Voor wie het interessant vindt, hier vind je meer info: https://arnhem-oost.nl/dit-doen-we/uitl ... uldenvrij/
NIET bij de Klarna's en andere bedrijven waar je op afbetaling koopt.
Voor wie het interessant vindt, hier vind je meer info: https://arnhem-oost.nl/dit-doen-we/uitl ... uldenvrij/
zaterdag 14 juni 2025 om 13:00
Ik heb er alle vertrouwen in dat het gaat lukken. Er waren meerdere redenen waarom het tot nu toe langzamer ging dan verwacht, echt niet alleen omdat mensen huiverig waren. Maar ja, dat soort dingen roepen doet het lekker in de media

zaterdag 14 juni 2025 om 13:00
Goh, wat een topic is dit zeg.
Het is niet heel ingewikkeld om je voor te stellen dat armoede of geldzorgen voor chronische stress zorgt en dat daarvan toch wel algemeen bekend is dat dat effect heeft in de hersenen, bijvoorbeeld als het gaat om dingen als impulsbeheersing, het continu verkeren in een overlevingsstand, moeite met plannen en vooruitkijken. Om maar eens een dwarsstraat te noemen. En dat geldzorgen en armoede zorgen voor eenzaamheid, waardoor (ik noem maar iets) huisdieren of een groot tv-scherm een soort vervanging zijn (of naar mensen hoopt te zijn) van het gebrek aan sociale contacten of simpelweg een venster richting "de buitenwereld" zijn. Als je je erin verdiept, is het echt niet heel ingewikkeld om met wat minder (voor) oordeel naar dit soort situaties te kijken hoor.
https://www.gzpsychologie.nl/de-impact- ... ezondheid/
Het is niet heel ingewikkeld om je voor te stellen dat armoede of geldzorgen voor chronische stress zorgt en dat daarvan toch wel algemeen bekend is dat dat effect heeft in de hersenen, bijvoorbeeld als het gaat om dingen als impulsbeheersing, het continu verkeren in een overlevingsstand, moeite met plannen en vooruitkijken. Om maar eens een dwarsstraat te noemen. En dat geldzorgen en armoede zorgen voor eenzaamheid, waardoor (ik noem maar iets) huisdieren of een groot tv-scherm een soort vervanging zijn (of naar mensen hoopt te zijn) van het gebrek aan sociale contacten of simpelweg een venster richting "de buitenwereld" zijn. Als je je erin verdiept, is het echt niet heel ingewikkeld om met wat minder (voor) oordeel naar dit soort situaties te kijken hoor.
zaterdag 14 juni 2025 om 13:03
Dat is dan dus iets waar ik helaas minder van begrijp maar misschien werkt het inderdaad wel zo voor veel mensen...
Komen we bij het punt waarop ik eerder in dit topic terechtgewezen werd maar op dat punt van spullen en uiterlijk heb ik niet zo veel begrip en vind ik mensen nogal gauw ontevreden en van alles willen.
Maar dat gaat niet alleen over mensen met schulden of armoede. Veel mensen lijken meer te willen dan wat (meteen) kan of zijn getriggerd door bepaalde spullen, droomreis, -huis, -auto, uiterlijkheden etc.
zaterdag 14 juni 2025 om 14:35
Ik ben erfgenaam van generatie armoede, geleerd als je een euro verdient geeft je 90 cent uitgeeft en niet 1,10. Moeder psychisch niet in orde, ik was terwijl ik op de lagere school zat haar maatschappelijk werkster/mantelzorger. Mijn zoon heb ik vanaf zijn 3e jaar alleen opgevoed, autisme en depressie en angsten. In 2016 wegbezuinigd, in de ww en daar kwam uit dat ik overbelast ben. Na diverse gesprekken werd duidelijk dat ik nooit meer FT kan werken en heb ik gekozen om 20-24 uur te blijven werken en 2 dagen mantelzorg (uit schuldgevoel dat me is aangepraat mijn hele leven). Ik heb minder dan de bijstand en ik kan me niet voorstellen dat iemand het daar niet mee kan doen.Lucy schreef: ↑14-06-2025 11:31Zeer bewust gekozen. Het is een boek wat in eerste instantie is geschreven voor beleidsmakers. En het gros van de beleidsmakers snapt niets van armoede, generatiearmoede en de patronen die er aan vast zitten.
Die zeggen idd: stop met roken. Ga werken, wees niet zo lui. Het is je eigen keuze, je eigen schuld.
De hele participatiewet gaat uit van eigen kracht, en boetes en maatregelen als je iets fout doet. Bij een doelgroep die moeite heeft het hoofd boven water te houden. Bedacht door mensen uit gezinnen met midden- of hoge inkomens en een universitaire studie.
En ja, ik weet het. Ik hoor daar ook bij.
Alleenstaande met kinderen krijgt zoveel voordelen dat kan ik me nog herinneren toen mijn zoon nog jonger was. Alles valt weg vanaf 18 jaar maar goed daar leef je naar toe.
Ik denk dat het ook eens interessant is om te kijken waarom de een het wel red en de ander niet en ik bedoel dan niet om een veer in iemands reet te steken of foei te zeggen tegen een ander die het niet red.
zaterdag 14 juni 2025 om 15:26
Als je minder dan bijstand hebt, heb je toch recht op een aanvulling?Jules schreef: ↑14-06-2025 14:35Ik ben erfgenaam van generatie armoede, geleerd als je een euro verdient geeft je 90 cent uitgeeft en niet 1,10. Moeder psychisch niet in orde, ik was terwijl ik op de lagere school zat haar maatschappelijk werkster/mantelzorger. Mijn zoon heb ik vanaf zijn 3e jaar alleen opgevoed, autisme en depressie en angsten. In 2016 wegbezuinigd, in de ww en daar kwam uit dat ik overbelast ben. Na diverse gesprekken werd duidelijk dat ik nooit meer FT kan werken en heb ik gekozen om 20-24 uur te blijven werken en 2 dagen mantelzorg (uit schuldgevoel dat me is aangepraat mijn hele leven). Ik heb minder dan de bijstand en ik kan me niet voorstellen dat iemand het daar niet mee kan doen.
Alleenstaande met kinderen krijgt zoveel voordelen dat kan ik me nog herinneren toen mijn zoon nog jonger was. Alles valt weg vanaf 18 jaar maar goed daar leef je naar toe.
Ik denk dat het ook eens interessant is om te kijken waarom de een het wel red en de ander niet en ik bedoel dan niet om een veer in iemands reet te steken of foei te zeggen tegen een ander die het niet red.
zaterdag 14 juni 2025 om 15:34
Klopt. Maar soms kiezen mensen ervoor daar geen gebruik van te maken vanwege regelgeving, moeten verantwoorden, voldoen aan regels enz.Vivamensje schreef: ↑14-06-2025 15:26Als je minder dan bijstand hebt, heb je toch recht op een aanvulling?
zaterdag 14 juni 2025 om 15:36
Ik denk dat er in het algemeen met mededogen naar de kandidaten gekeken wordt. Er is over bijna alle kandidaten meerdere malen iets goeds gezegd, waardering voor ze uitgesproken.. het enige waar echt onbegrip voor is is het stel die zelf weinig willen en doen. En dan laat ik die erfenis erbuiten want tja.. ik snap dat dat geld een gat in hun hand heeft gebrand.. of het handig is, nee.. maar ik snap het wel.meisje85 schreef: ↑14-06-2025 13:00Goh, wat een topic is dit zeg.
Maar ik snap niet dat je je kinderen aanleert dat mama niet genoeg kan eten want er is geen geld en je dan wel blijft roken..
En ik snap ook niet dat je helemaal onder de tattoo’s zit (die echt geen 16 jaar oud zijn, want ze zijn echt nog “vers” qua kleur)… maar dan zegt dat je kinderen niets gegeven kan worden.
Dan maak je verkeerde keuzes.. en daar ben je echt zelf bij..
Deze mensen krijgen handreiking na handreiking.. en ze wijzen alles af
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
zaterdag 14 juni 2025 om 15:40
Zelfs als je een verklaring zou kunnen geven voor waarom de één het wel redt en de ander niet, denk ik dat je het nooit helemaal kunt oplossen.
Ik denk zelf namelijk dat het met dat pakketje eigenschappen te maken heeft waar ik al eerder over schreef.
Twee personen die vergelijkbaar zijn qua "armoede" maar waarbij de ander nog wat plussen kan afvinken op gebied van doorzettingsvermogen/eigen kracht, intelligentie, een stimulerende omgeving (of persoon) staat al met 3-0 voor ten opzichte van degene die hier drie keer negatief op scoort.
Impulscontrole, verslavingsgevoeligheid, algehele gezondheid kun je denk ik ook meetellen, evenals bijv. naasten met een crimineel verleden of slachtoffer zijn van (seksueel) misbruik.
En op deze punten heb je als omgeving noch als overheid veel invloed....maar ik denk dat iemand die het wel redt ten opzichte van degene die het niet redt op één of meer van deze bovenstaande punten op achterstand staat. En daar bijna nooit meer uit zal komen, ook niet in volgende generaties. Tot op een dag iemand het wél redt maar waarschijnlijk is dat dan iemand die toch net iets meer eigen kracht heeft (het absoluut anders wil), intelligenter is of "gezien" is door een betrokken ouder van een vriendje, een aardige leerkracht etc.
En dat kan weer een positief effect hebben op het doorzettingsvermogen etc
Ik denk zelf namelijk dat het met dat pakketje eigenschappen te maken heeft waar ik al eerder over schreef.
Twee personen die vergelijkbaar zijn qua "armoede" maar waarbij de ander nog wat plussen kan afvinken op gebied van doorzettingsvermogen/eigen kracht, intelligentie, een stimulerende omgeving (of persoon) staat al met 3-0 voor ten opzichte van degene die hier drie keer negatief op scoort.
Impulscontrole, verslavingsgevoeligheid, algehele gezondheid kun je denk ik ook meetellen, evenals bijv. naasten met een crimineel verleden of slachtoffer zijn van (seksueel) misbruik.
En op deze punten heb je als omgeving noch als overheid veel invloed....maar ik denk dat iemand die het wel redt ten opzichte van degene die het niet redt op één of meer van deze bovenstaande punten op achterstand staat. En daar bijna nooit meer uit zal komen, ook niet in volgende generaties. Tot op een dag iemand het wél redt maar waarschijnlijk is dat dan iemand die toch net iets meer eigen kracht heeft (het absoluut anders wil), intelligenter is of "gezien" is door een betrokken ouder van een vriendje, een aardige leerkracht etc.
En dat kan weer een positief effect hebben op het doorzettingsvermogen etc
zaterdag 14 juni 2025 om 15:51
Dit soort programma's blijven hun eigen al dan niet verborgen agenda houden...namelijk de kijker laten smullen en oordelen over andermans ellende.
Was in de Romeinse tijd al zo...geef het volk brood en spelen en hoppa...maar dan met een sausje erover wat bij het hier en nu past...
Soms denk ik echt, het wordt tijd dat we uitsterven...we zijn door de eeuwen heen ondanks alles een totale mislukking gebleken.
Was in de Romeinse tijd al zo...geef het volk brood en spelen en hoppa...maar dan met een sausje erover wat bij het hier en nu past...
Soms denk ik echt, het wordt tijd dat we uitsterven...we zijn door de eeuwen heen ondanks alles een totale mislukking gebleken.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
zaterdag 14 juni 2025 om 15:54
Dat denk ik ook echt ja, Dala.
Hoe triest ook, je ziet dat bijv. die man van dat stel met kinderen gewoon geen enkele capaciteit heeft om uit die armoede te raken. Al zouden ze 2000 per maand extra krijgen, dan nog zouden ze het niet redden.
Ik vind het ook altijd een beetje onzin om over dat bijstandsbedrag te gaan lopen keuvelen; de ene vindt het onmenselijk laag, de ander vindt het belachelijk hoog.
Hoe triest ook, je ziet dat bijv. die man van dat stel met kinderen gewoon geen enkele capaciteit heeft om uit die armoede te raken. Al zouden ze 2000 per maand extra krijgen, dan nog zouden ze het niet redden.
Ik vind het ook altijd een beetje onzin om over dat bijstandsbedrag te gaan lopen keuvelen; de ene vindt het onmenselijk laag, de ander vindt het belachelijk hoog.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
zaterdag 14 juni 2025 om 17:14
Helemaal mee eens, dit zijn de dingen waarover ik ook val. Het roken en dan zeggen dat mama niet goed kan eten.biol schreef: ↑14-06-2025 15:36
Maar ik snap niet dat je je kinderen aanleert dat mama niet genoeg kan eten want er is geen geld en je dan wel blijft roken..
En ik snap ook niet dat je helemaal onder de tattoo’s zit (die echt geen 16 jaar oud zijn, want ze zijn echt nog “vers” qua kleur)… maar dan zegt dat je kinderen niets gegeven kan worden.
Dan maak je verkeerde keuzes.. en daar ben je echt zelf bij..
Deze mensen krijgen handreiking na handreiking.. en ze wijzen alles af
Ik merk dat ik het fijner vind om te kijken naar Orvino die echt van alles probeert. Of de kapster en Renate.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in