Uit de schulden
woensdag 28 mei 2025 om 09:36
Als je online een proefberekening doet met 1800 euro bijstand als stel en dan heb ik even 10.000 euro per persoon per jaar gedaan voor de berekening aan inkomen (is wellicht nog iets bruto netto verschil). Krijg je bij 3 kinderen van 10,7 en 5. 650 euro KBG, 250 euro zorgtoeslag en bij een huur van 900 euro kaal krijg je 512 euro huurtoeslag en dan kom je inderdaad rond die 3200 euro per maand dus het kan zeker wel.Solomio schreef: ↑28-05-2025 09:23Ik zag even een overzicht en daar viel me al 1 ding op: huurtoeslag is 341 euro, hun huur is 577 euro.
En dat kan dus niet, want bij zo'n lage huur krijg je niet zoveel huurtoeslag.
Dus, wat ik daarin vaker zie: eerst de huurtoeslag optellen bij het inkomen, om te bewijzen dat er zoveel binnenkomt. En vervolgens de huurtoeslag aftrekken van de te betalen huur, om te bewijzen hoe goedkoop ze wonen. Wrsch is hun huur dus 577 + 341 = 918 (zal wel iets van servicekosten bij zitten).
Evenzo met het bedrag voor bijzondere bijstand, dat gaat er rechtstreeks weer uit, dus dat is echt alleen maar stemmingmakerij om dat bij het inkomen op te tellen.
En dan weet ik wel hoe laat het is.
woensdag 28 mei 2025 om 09:45
Tuurlijk kan het, maar dan moet je vervolgens wel in de uitgaven de volledige huur meetellen en niet daar ook nog een keer die huurtoeslag weer afhalen, want dan ben je bezig met stemmingmakerij.TiumPerfectum schreef: ↑28-05-2025 09:36Als je online een proefberekening doet met 1800 euro bijstand als stel en dan heb ik even 10.000 euro per persoon per jaar gedaan voor de berekening aan inkomen (is wellicht nog iets bruto netto verschil). Krijg je bij 3 kinderen van 10,7 en 5. 650 euro KBG, 250 euro zorgtoeslag en bij een huur van 900 euro kaal krijg je 512 euro huurtoeslag en dan kom je inderdaad rond die 3200 euro per maand dus het kan zeker wel.
Edit: verouderde site.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
woensdag 28 mei 2025 om 09:50
Wat is er raar aan om een saucijzenbroodje te eten? Ik begrijp dan weer niks van deze post om daar op te letten.
Toen wij onder bijstandsniveau leefden, bakte mijn moeder weleens een biefstukje omdat haar zus haar wat geld gaf zodat we weer eens een keer wat luxe konden eten. Even wat verwennerij. Blijkbaar heel vreemd.
The North Remembers
woensdag 28 mei 2025 om 09:56
Dat lijkt me geen hogere wiskunde toch? Brood is gezonder en goedkoper.Gaya schreef: ↑28-05-2025 09:50Wat is er raar aan om een saucijzenbroodje te eten? Ik begrijp dan weer niks van deze post om daar op te letten.
Toen wij onder bijstandsniveau leefden, bakte mijn moeder weleens een biefstukje omdat haar zus haar wat geld gaf zodat we weer eens een keer wat luxe konden eten. Even wat verwennerij. Blijkbaar heel vreemd.
En een keer luxe kunnen eten door iets wat je krijgt, is wat anders dan geld uitgeven aan saucijzenbroodjes voor de kinderen, terwijl je op dat moment aangeeft zelf niks of minder te eten, omdat er geen geld is.
Dus nee, niks mis met een saucijzenbroodje, tenzij je daar dus gewoon geen geld voor hebt. Het zit hem niet alleen in het "laten" van grote dingen. Ook kleine dingen tellen mee in maandelijkse uitgaven. Soms ongemerkt nog meer dan men denkt.
woensdag 28 mei 2025 om 10:01
Flipflop schreef: ↑28-05-2025 09:56Dat lijkt me geen hogere wiskunde toch? Brood is gezonder en goedkoper.
En een keer luxe kunnen eten door iets wat je krijgt, is wat anders dan geld uitgeven aan saucijzenbroodjes voor de kinderen, terwijl je op dat moment aangeeft zelf niks of minder te eten, omdat er geen geld is.
Dus nee, niks mis met een saucijzenbroodje, tenzij je daar dus gewoon geen geld voor hebt. Het zit hem niet alleen in het "laten" van grote dingen. Ook kleine dingen tellen mee in maandelijkse uitgaven. Soms ongemerkt nog meer dan men denkt.
Moet wel heerlijk zijn, alle wijsheid in pacht te hebben.
TAFKAPML
woensdag 28 mei 2025 om 10:02
Dat is wel de pay off. Jij laat je voor schut zetten en dan regelt het programma je schulden. En dat kan alleen maar gedaan worden als het programma zelf geld in het laatje brengt en dat komt dan weer door mensen die kijken omdat jij jezelf voor schut zet. Waardigheid verliest haar waarde als je wanhopig bent.choca schreef: ↑28-05-2025 08:03Vroeger kon ik hier nog wel naar kijken maar anno nu kan dit echt niet meer. Vind ik tenminste: mensen die in een slechte positie zitten zo etaleren voor de kijkcijfers. En dan John die het nog erger maakt door net te doen of hij niet weet wat de schuld precies is. Wat een onzin: hij is producent en heeft dit precies al weken in zijn script staan “Ow echt, 180.000?? Dat meen je niet!” En dan de camera zo inkijken.
Die mensen hopen hiermee uit de schulden te komen en pakken dit aan maar eigenlijk zouden ze beschermd moeten worden tegen deze manier van tv maken. Doe het dan heel lowkey en niet zo sensatiegericht als hoe het nu is.
woensdag 28 mei 2025 om 10:25
Mensen doen er ongeveer 5 jaar over om de schaamte voorbij te komen en hulp te vragen voor hun financiële situatie. De schaamte is enorm.
En waaróm die schaamte er is, blijkt echt wel weer uit de reacties op dit topic....
En waaróm die schaamte er is, blijkt echt wel weer uit de reacties op dit topic....
I noticed how your people didn't support you. So, I sent you strangers -- The Universe
woensdag 28 mei 2025 om 10:51
Dit en ook gewoon het overzicht totaal kwijt zijn en niet weten waar ze moeten beginnen . En nee ik spreek niet uit ervaring .
woensdag 28 mei 2025 om 10:51
Jawel, bij een huur van 577 euro krijg je 343 euro huurtoeslag.Solomio schreef: ↑28-05-2025 09:23Ik zag even een overzicht en daar viel me al 1 ding op: huurtoeslag is 341 euro, hun huur is 577 euro.
En dat kan dus niet, want bij zo'n lage huur krijg je niet zoveel huurtoeslag.
Dus, wat ik daarin vaker zie: eerst de huurtoeslag optellen bij het inkomen, om te bewijzen dat er zoveel binnenkomt. En vervolgens de huurtoeslag aftrekken van de te betalen huur, om te bewijzen hoe goedkoop ze wonen. Wrsch is hun huur dus 577 + 341 = 918 (zal wel iets van servicekosten bij zitten).
Evenzo met het bedrag voor bijzondere bijstand, dat gaat er rechtstreeks weer uit, dus dat is echt alleen maar stemmingmakerij om dat bij het inkomen op te tellen.
En dan weet ik wel hoe laat het is.
...
woensdag 28 mei 2025 om 11:07
RTL is nog chique in vergelijking met SBSSjaantje37 schreef: ↑28-05-2025 11:06Ik vind dan weer wat van mensen die dit soort bagger kijken op een zender zoals RTL.
woensdag 28 mei 2025 om 11:11
Flipflop schreef: ↑28-05-2025 09:56Dat lijkt me geen hogere wiskunde toch? Brood is gezonder en goedkoper.

Ja volkoren-, meergranen-, zuurdesembrood is inderdaad gezonder, maar dit is net als iemand die zegt, 'ik geef mijn kind pindakaas want gezonder als kaas'.
Even via Google: Een biefstuk is over het algemeen gezonder dan een saucijzenbroodje. Biefstuk bevat eiwitten en gezonde vetten, terwijl een saucijzenbroodje meer calorieën, vet en zout bevat en minder voedingsstoffen.
Neemt niet weg dat het een traktatie is en inderdaad goedkoper als je het bijvoorbeeld bij de Aldi koopt, maar het blijft bladerdeeg (=boter).
woensdag 28 mei 2025 om 11:20
Echt he. Ik ga ervan over mijn nek. Vanaf je high horse vertellen hoe mensen moeten leven. Yuk.
There's point in your life, you got to reach and when you do
You know it, and now I'm here.
You know it, and now I'm here.
woensdag 28 mei 2025 om 11:23
De bijzondere bijstand komt er natuurlijk ook niet zomaar. Er zijn gemeenten die de bewindvoerderskosten vergoeden als bijzondere bijstand. Oftewel, kosten die maandelijks gemaakt worden om op termijn uit de schulden te komen, voor nu erin en eruit. Dat vergroot je besteedbaar inkomen dus voor precies 0,00 euro.
woensdag 28 mei 2025 om 11:33
Sjaantje37 schreef: ↑28-05-2025 11:06Ik vind dan weer wat van mensen die dit soort bagger kijken op een zender zoals RTL.
Dit.
Dan word ik liever roomser dan de paus genoemd.
En die John Williams vind ik om te kotsen, nare onoprechte man.
TAFKAPML
woensdag 28 mei 2025 om 11:34
woensdag 28 mei 2025 om 11:57
woensdag 28 mei 2025 om 12:42
woensdag 28 mei 2025 om 12:44
ik kijk dan ook niet. Het is volksvermaak ten koste van mensen die niet meer weten hoe ze voor of achteruit moeten.Noëlle_ismijnnaam schreef: ↑28-05-2025 10:27Nou, er worden hier wel veel reacties gegeven die roomser zijn dan de paus. Er zit een knop op je tv, dan kun je zelf bepalen wat je wel of niet wilt zien. Vind je het niks, dan kijk je niet.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in