Wie is de Mol? 2018
zaterdag 11 november 2017 om 18:52
Vanavond 10 minuutjes Mol.
Edit: de kandidaten zijn bekend!
presentator Ron Boszhard
nieuwslezeres Simone Weimans
muzikant Ruben Hein ============> Winnaar
modeontwerpster Olcay Gulsen ======> Verliezer
cabaretier Emilio Guzman
schrijfster Stine Jensen
cartoonist Jean Marc van Tol
zangeres Bella Hay
presentator Jan Versteegh ===========> De Mol
actrice Loes Haverkort
Het land waarin de mollenjacht gaat plaatsvinden is nog niet officieel bekend gemaakt; maar volgens de geruchten gaat het om Georgië.
Zaterdag 6 januari 2018 is de eerste aflevering.
Edit: de kandidaten zijn bekend!
presentator Ron Boszhard
nieuwslezeres Simone Weimans
muzikant Ruben Hein ============> Winnaar
modeontwerpster Olcay Gulsen ======> Verliezer
cabaretier Emilio Guzman
schrijfster Stine Jensen
cartoonist Jean Marc van Tol
zangeres Bella Hay
presentator Jan Versteegh ===========> De Mol
actrice Loes Haverkort
Het land waarin de mollenjacht gaat plaatsvinden is nog niet officieel bekend gemaakt; maar volgens de geruchten gaat het om Georgië.
Zaterdag 6 januari 2018 is de eerste aflevering.
girasole3 wijzigde dit bericht op 10-03-2018 21:46
79.47% gewijzigd
maandag 8 januari 2018 om 20:32
Misschien dacht ze dat Kiev in het hetzelfde land ligt als waar zij was?
maandag 8 januari 2018 om 21:12
Om Jochem kon ik nog lachen. Ron was totaal niet grappig dom.
Stine was best apart. Ik ben benieuwd hoe ze de volgende aflevering is.
Ik verdacht Simone als eerste. Terwijl Bella nog veel noemt, waarmee ze op dat moment verder konden, zegt Simone dat ze Art wel gaat bellen.
Stine en Emilio waren ook raar. Zij wisten dat bellen naar Art 1000 euro zou kosten, want zij hadden als laatst gebeld en toch Loes de coordinaten niet vertellen, waardoor Loes zelf belt en die 1000 euro wegspeelt.
maandag 8 januari 2018 om 22:44
Wat ik dus niet snap is dat de kandidaten totaal geen gebruik maken van het feit dat er maar 1 mol is op wel 9 kandidaten en dat er bij samenwerking dus enorm veel geld de pot in komt. Maar in plaats daarvan werken de kandidaten elkaar om het hardst tegen. Op een enkeling als Olcay na, die gelijk snapt dat het woord "achter" wijst op de achterkant van de kandidatenkaarten en die haar ontdekking direct met iedereen deelt.
Ook is er nog een team zo slim om te beredeneren dat team 1 de hints heeft voor team 2, etc. En dat ook doorgeeft aan het team waar ze hun eigen hint ophalen.
Maar verder weinig samenwerking. Zo jammer.
Ook is er nog een team zo slim om te beredeneren dat team 1 de hints heeft voor team 2, etc. En dat ook doorgeeft aan het team waar ze hun eigen hint ophalen.
maandag 8 januari 2018 om 23:59
Dat zal wel iets zijn met “anderen op dwaalspoor zetten, brengt jezelf verder in het spel”. Zoiets denk ik? Want je hebt wel gelijk. Dit had een spel moeten zijn dat de mol eigenlijk niet had moeten durven om in actie te komen, zo 1 op 1.ikBedoelHetGoed schreef: ↑08-01-2018 22:44Wat ik dus niet snap is dat de kandidaten totaal geen gebruik maken van het feit dat er maar 1 mol is op wel 9 kandidaten en dat er bij samenwerking dus enorm veel geld de pot in komt. Maar in plaats daarvan werken de kandidaten elkaar om het hardst tegen. Op een enkeling als Olcay na, die gelijk snapt dat het woord "achter" wijst op de achterkant van de kandidatenkaarten en die haar ontdekking direct met iedereen deelt.
dinsdag 9 januari 2018 om 00:06
Ik citeer even uit het NRC (omdat ik het met de auteur eens ben)Appeltje20-17 schreef: ↑08-01-2018 23:59Dat zal wel iets zijn met “anderen op dwaalspoor zetten, brengt jezelf verder in het spel”. Zoiets denk ik? Want je hebt wel gelijk. Dit had een spel moeten zijn dat de mol eigenlijk niet had moeten durven om in actie te komen, zo 1 op 1.
In de praktijk loopt het gros van de mol-opdrachten op eigen kracht in het honderd, met of zonder mol. De obsessie met verraad is zo alomtegenwoordig, dat Wie is de Mol eigenlijk geen reëel bestaande mol meer nodig heeft. De gedachte aan de mol is voldoende.
Het zou een daadwerkelijk ‘uniek’, ‘fantastisch’ en ‘echt uniek’ slotakkoord zijn: de bekendmaking dat geen enkele kandidaat de mol is, omdat de mol al in onszelf zit. (Ik sluit niet uit dat sommige fans hier boos om worden.) Ongetwijfeld zal ook deze hypothese ook bij Moltalk nog uitgebreid worden doorgelicht.
Arjen Fortuin
dinsdag 9 januari 2018 om 08:31
dinsdag 9 januari 2018 om 11:43
Ik denk dus ook dat Ron weer terugkomt. In voorstukjes van de Mol zag je steeds Art iemand vragen of ze van te voren willen weten wie de mol is. Wie weet heeft Ron daar wel ja op gezegd. En is hij daarom al gauw het spel uit.ElizabethThatcher schreef: ↑08-01-2018 19:34Ik heb het precies andersom. Jeuk van Olcay met haar maniertjes en geaffecteerde spraak. Ruben vind ik leuk.
Denk overigens ook dat Ron weer terugkomt. Dat is natuurlijk al eerder gebeurd. Denk aan het seizoen met de big five in de kooien.
woensdag 10 januari 2018 om 14:09
Dat verhaal van geen Mol of 2 mollen komt elk jaar wel een keer voorbij; begint inmiddels ook bij het vaste riedeltje te horen.
En dat de kandidaten niet samenwerken is toch niet zo heel raar. In de eerste plaats weet je nooit of degene die je tegenover je hebt een kandidaat of de Mol is en in de tweede plaats heb je er zelf baat bij door rookgordijnen op te werpen. Immers als jij zelf verdacht bent in de ogen van anderen, heb je zelf meer kans om te winnen.
En dat de kandidaten niet samenwerken is toch niet zo heel raar. In de eerste plaats weet je nooit of degene die je tegenover je hebt een kandidaat of de Mol is en in de tweede plaats heb je er zelf baat bij door rookgordijnen op te werpen. Immers als jij zelf verdacht bent in de ogen van anderen, heb je zelf meer kans om te winnen.
woensdag 10 januari 2018 om 14:42
We missen alleen nog 'Art is de mol'girasole3 schreef: ↑10-01-2018 14:09Dat verhaal van geen Mol of 2 mollen komt elk jaar wel een keer voorbij; begint inmiddels ook bij het vaste riedeltje te horen.
woensdag 10 januari 2018 om 17:59
woensdag 10 januari 2018 om 18:59
Ja heb ik ook, maar ik heb ook wel weer hoe langer ik erover nadenk, hoe meer ik de vraag begrijp.
Als ik de vraag krijg "waar zíjn jullie" zou ik eerder geneigd zijn te antwoorden: "naam cafe" + straatnaam. Bij de vraag: wáár in "plaatsnaam" ben je, zou ik gaan antwoorden, noord/zuid/oost/west/ene kant van de rivier/andere kant van de rivier etc.
Maar ja dan zijn er ook weer momenten dat ik denk: ik zou het zelf nooit zo vragen en het is wel een mooi uitgekiend moment om de kandidaten te laten ontdekken dat iedereen ergens anders is.
woensdag 10 januari 2018 om 20:45
woensdag 10 januari 2018 om 21:01
Nee toch? Het geld was te vinden op een van de andere twee locaties (die achterop de headshots). Alleen als ze die envelop vonden én de kluis openden, kwam er geld in de pot. Het lijkt me wel relevant dat tenminste een deel van de koppels wist wat de plottwist was, maakt ook spannende tv. Leuker dan er 5 minuten voor het einde achterkomen. Denk ik. Dus ik vermoed dat de mol in elk geval opdracht had om hier een handje bij te helpen als de kandidaten er niet zelf achterkwamen.
Overigens denk ik niet dat Jan de mol is.
woensdag 10 januari 2018 om 21:08
Ja dus zonder code geen geld in de pot.ElizabethThatcher schreef: ↑10-01-2018 21:01Nee toch? Het geld was te vinden op een van de andere twee locaties (die achterop de headshots). Alleen als ze die envelop vonden én de kluis openden, kwam er geld in de pot. Het lijkt me wel relevant dat tenminste een deel van de koppels wist wat de plottwist was, maakt ook spannende tv. Leuker dan er 5 minuten voor het einde achterkomen. Denk ik. Dus ik vermoed dat de mol in elk geval opdracht had om hier een handje bij te helpen als de kandidaten er niet zelf achterkwamen.
Overigens denk ik niet dat Jan de mol is.
Maar idd, als het niet bekend was geworden in de opdracht was het minder leuke tv geweest.
woensdag 10 januari 2018 om 21:11
Het weten ervan was essentieel voor deze spectaculaire aflevering. Wanneer niemand er achter zou zijn gekomen had iedereen de test moeten maken en waren ze ook naar Georgie gegaan. Maar dan was de aflevering saai geweest.
Deze vraag had niets te maken met geld, dat waren de aanwijzingen achterop de info van de andere kandidaten.
"Want iedereen verdient een 23ste kans"
Remco Veldhuis (Een lang verhaal kort)
woensdag 10 januari 2018 om 21:12
Ja, daar zit ook wel weer wat in..Liv8 schreef: ↑10-01-2018 18:59Ja heb ik ook, maar ik heb ook wel weer hoe langer ik erover nadenk, hoe meer ik de vraag begrijp.
Als ik de vraag krijg "waar zíjn jullie" zou ik eerder geneigd zijn te antwoorden: "naam cafe" + straatnaam. Bij de vraag: wáár in "plaatsnaam" ben je, zou ik gaan antwoorden, noord/zuid/oost/west/ene kant van de rivier/andere kant van de rivier etc.
"Want iedereen verdient een 23ste kans"
donderdag 11 januari 2018 om 08:52
Ik sluit me aan bij deze tweedeling. Aan de ene kant vind ik het erg toevallig, en aan de andere kant denk ik inderdaad dat de redactie heeft aangegeven dat het wel bekend moet worden, ruim binnen de tijd. Anders blijft er niks over van een leuke opdracht. Maar verder vind ik Jan wel redelijk oprecht reageren (als een jonge hond, die mee naar buiten magLiv8 schreef: ↑10-01-2018 18:59Ja heb ik ook, maar ik heb ook wel weer hoe langer ik erover nadenk, hoe meer ik de vraag begrijp.
Maar ja dan zijn er ook weer momenten dat ik denk: ik zou het zelf nooit zo vragen en het is wel een mooi uitgekiend moment om de kandidaten te laten ontdekken dat iedereen ergens anders is.
Home is where your wifi connects automatically.
donderdag 11 januari 2018 om 10:02
Ik denk dat Stine oprecht dacht dat de coördinaten doorgeven die zij hadden geen zin had, omdat ze allemaal in een andere stad zaten. Denk dat ze er van uit ging dat iedere stad andere coördinaten zou doorkrijgen.Appeltje20-17 schreef: ↑08-01-2018 21:12Om Jochem kon ik nog lachen. Ron was totaal niet grappig dom.
Stine was best apart. Ik ben benieuwd hoe ze de volgende aflevering is.
Ik verdacht Simone als eerste. Terwijl Bella nog veel noemt, waarmee ze op dat moment verder konden, zegt Simone dat ze Art wel gaat bellen.
Stine en Emilio waren ook raar. Zij wisten dat bellen naar Art 1000 euro zou kosten, want zij hadden als laatst gebeld en toch Loes de coordinaten niet vertellen, waardoor Loes zelf belt en die 1000 euro wegspeelt.