100+ kilodames recepten Low fat / Low carb / Full taste

03-05-2008 11:43 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Door het 100+ kilodames topic op Lijf en lijn kwam ik op het idee om een receptentopic te openen met low fat en/of low carb recepten, die wel erg lekker zijn.

Dus kom maar op met je lekkere, gezonde, low fat / low carb recepten!

Had ik al gezegd dat ze wél lekker moeten zijn?
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Alle reacties Link kopieren
Salade met eend

Lunch voor 4 / hoofdgerecht voor 2

Rooster 1 chinese eend in de oven (bij onze toko liggen ze in de vriepdies, 2 halve stukken. Moeten +/- 30 minuten op 200 gr)



Rooster in een droge pan 1/2 thlpl gedroogde en verkruimelde chilipepertjes (wij hebben iets minder gedaan omdat roosteren de smaak versterkt) Fijnmalen in de vijzel. Meng met 2.5 etl vissaus, 1 eetl limoensap, 2 thl basterdsuiker (bruin)



Meng 1 in ringen gesneden rode ui met 1 eetl verse gerapste gemberwortel, 4 etl koriander, 4 etl munt, 80 gram ongezouten geroosterde cashews.

De eend is intussen wat afgekoeld, die in reepjes / stukjes snijden en mengen met de dressing etc.



Leg slabladjes op een bord en daaroverheen het eendmengsel.
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Alle reacties Link kopieren
En nog 1

Inktvissalade

Lunchgerecht voor 4 / hoofdgerecht voor 2 personen.

De dressing

Doe 2 tenen knof uit de kn, 2 thle verse gerapste gemberwortel, 3 fijngesneden kleine rode pepertjes onder zaad, 2 eetl bruine suiker, 2 eetl vissaus, 2 eetl limoensap en 1/2 thl sesamolie en 1 eetl water in een pannetje, op een laag vuur tot de suiker oplost en goed roeren.



Meng 3 á 4 fijngesneden sjalotjes, met 1 kleine komkommer aan schijfjes (komkommer zonder zaad, eerst ff in de lengte doormidden en met een lepeltje de zaadjes eruit scheppen) + 3 eetl verse koriander + 4 eetl muntblaadjes door elkaar. Verdeel over de borden.



Snij 500 gram pijlinktvis in stukjes, maak kerfjes aan de binnenkant van de stukjes (niet doorsnijden)

Doe 2 djeroekperoetblaadjes + 1 stengel sereh in een pan met 1.25 liter water, laat 5 minuten koken.

Inktvis erbij (in 2 gedeeltes) kort laten koken, 1/2 minuut. Inktvis gaat krullen en ondoorzichtig worden.



Meng de warme inktvis met de komkommer etc, dressing eroverheen scheppen en een paar eetl gebakken uitjes (Conimex) eroverheen doen
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Alle reacties Link kopieren
:cheer2: :cheer2: :cheer2: :cheer2:

Geweldig idee, ik wilde je recepten op "ons" topic al gaan zoeken, maar was een beetje te lui :-$ voor een boel scrollwerk!
Alle reacties Link kopieren
Pasta Primavera

4 personen

+/- 500 á 600 gram verse voorjaarsgroenten (asperges, peultjes, minimaiskolfjes, paprika, bospeen, erwtjes, bosuitjes, net wat je lekker vindt) beetgaat koken. Om doorgaren te voorkomen, de groenten meteen met ijskoud water afspoelen.

(Meneer Nilsson en ik zijn erg van de knapperige groenten, wil je ze gaarder dan moet je de groenten wat langer laten koken)



Intussen +/- 250 gram pasta gaar koken



In de blender; 1.5 dl Huttekäse, 1.5 dl magere yoghurt, 1 el citroensap, verse peterselie + verse bieslook. Pureren evt met (magere of 1/2volle) melk verdunnen.

Saus samen met groenten goed doorwarmen en mengen met de pasta.

Wil je low carb, dan eet je het zonder pasta oid (simpel X-D)
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook heel benieuwd naar jullie recepten Ongeduld!
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Alle reacties Link kopieren
Thaise rundvlees salade

4 personen

600 gram biefstuk een paar uur marineren in 2 etl vissaus.

Oven voorverwarmen op 220.

Biefstuk aan beide kanten 1 minuut op hoog vuur dichtschroeien en dan 15 minuten in de oven. Alu-folie erover en 10 minuutjes rusten en dan in dunne plakjes

1 gedroogd en gehakt chilipepertjes in een droge pan roosteren op matig vuur en dan in de vijzel tot poeder stampen.

De peper samen met 4 etl vissaus, 4 sjalotjes, 2 lenteuitjes, 4 etl munt, 4 etl verse korianderblaadjes 1 t knof uit de knijper, 100 ml citroensap, 2 thl bruine suiker tot een dressing maken.

Slablaadjes + tomaatjes op de borden, vlees mengen met de dressing en er dan over scheppen. Eet ze!



(meneer Nilsson had voor 2 personen 2 biefstukjes bij de Appei gehaald, je weet wel, die vacuümverpakte. Om en om een minuutje dichtschroeien en een minuut of 6 á 8 in de oven.

Door het roosteren worden de pepertjes pittiger, hou daar rekening mee)
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Salade voor tussen de middag.



Rucola, champignons, sjalotje(s), kerstomaatjes, theelepel pesto erdoor, peper uit molen erover en klaar.
Crunchy Ovenschotel



Zakje Italiaanse of Hollandse roerbakgroenten

Extra mager rundergehakt

Magere spekreepjes (hoeft niet perse)

Tomato frito

Aardappelpurree.



Gehakt rulbakken, spekjes uitbakken. In ovenschaal.

Groenten roerbakken, 1 dl tomato frito erdoor. In ovenschaal.

Aardappelpurree er over, ca. 20-30 minuten in de oven op 180 graden.
Alle reacties Link kopieren
waw wat zie ik nu ons topic is er al !! Topidee Pippi !!
Alle reacties Link kopieren
Goed plan.



Een van mijn favoriete gerechten:



Gevulde paprika.



Ingredienten:

-kip

-champignons

-courgette

-paprika

-light kaas

-veel kruiden



Paprika aan de bovenkant opensnijden en alle zaadjes eruit halen. Kip met groenten bakken en lekker kruiden. Kan met van alles. Ik doe vaak kipkruiden of wat ik anders in huis heb.

Paprika vullen met kip-groentemengsel en dan de light kaas erover. Ongeveer een kwartiertje in een oven van plus minus 180 graden, totdat de kaas gesmolten is en de paprika een beetje gaar.



Serveren met gebakken aardappels (zelf aardappels koken en met een theelepel olijfolie bakken, dit doe ik meestal, is daardoor niet ongezond) of rijst/pasta.



Heerlijk en makkelijk!
Alle reacties Link kopieren
Star schreef op 03 mei 2008 @ 13:15:

Crunchy Ovenschotel



Zakje Italiaanse of Hollandse roerbakgroenten

Extra mager rundergehakt

Magere spekreepjes (hoeft niet perse)

Tomato frito

Aardappelpurree.



Gehakt rulbakken, spekjes uitbakken. In ovenschaal.

Groenten roerbakken, 1 dl tomato frito erdoor. In ovenschaal.

Aardappelpurree er over, ca. 20-30 minuten in de oven op 180 graden.
Klinkt lekker dit!
Alle reacties Link kopieren
Klinkt lekker, die paprika's!



Voor de visliefhebber

Forel op z'n Italiaans / 2 personen

Oven op 200 graden

250 gram tomaten ontvellen en in 4en. Evt ontpitten.

Olie verhitten, vuur zacht knof uit de pers erbij, zachtjes even bakken. Tomaten erbij, peper + zout en zacht laten koken en de parten een beetje klein maken met je spatel.

Scheut citroensap (ik heb er een 1/2 lime boven geperst) vers gehakte rozemarijn erbij + wat gehakte zwarte olijven. (de AH verkoopt ringetjes, erg handig!)

Forel in ovenschaal, tomatensaus erover, 15 minuten in de oven.

Op de borden doen, beetje vers gehakte peterselie erover.

Lekker met rijst of pasta.
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Alle reacties Link kopieren
Ook lekker met forel

Forel op groot stuk folie leggen

Grote hand vol gesneden groenten (net wat je lekker vindt, preitje, ui, tomaat, peen) Kruiden erbij (pas een beetje aan aan de groenten) scheut citroensap

Folie dichtvouwen, minuutje of 15 a 20 op 200 graden.
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Heb je ook gerechten met hond PippiLangkous? ;-)
Alle reacties Link kopieren
Uh,ik toevallig wel. Ik heb een kookboek van Lonny, met daarin oa recepten voor rat, vleermuis en hond X-D



Ik check net ff de index, 3 recepten met hond zelfs. Geen idee of het mager is....
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
Alle reacties Link kopieren
Lekker een hapje hond. Een vuile rothond zeker? ;-)



Toen ik in China was, zag je op sommige plekker de gevilde hond gewoon op de markt. Mmm lekker hoor. Wat ook erg lekker lijkt :-( een heel vogeltje zonder veertjes op een stokje of een platgeslagen en gefrituurde rat.



Maar volgens mij is frituren niet zo mager, dus dat heb ik maar overgeslagen.
Alle reacties Link kopieren
Iemand nog een lekker recept voor een magere ovenschotel. Bij voorkeur niet met gehak, maar met iets anders. Ben even inspiratieloos vanochtend.
Idd Josephine, een vuile rothond ;-)



Ik gooi vaak gewoon wat groenten (ui, venkel, paprika, courgette, aubergine, wortelen) met wat olijfolie en peper/zout onder de grill (kan natuurlijk ook in de oven). Je kan er ook kip bij doen.



Vleermuis?!? Zal best lekker zijn, maar waar koop je dat in vredesnaam? Die vleermuisjes die ik hier 's avonds wel eens rond zie vliegen zijn volgens mij niet te eten.
Alle reacties Link kopieren
Josephine, ik doe nog wel eens een bieflapje of tartaar door een eenpansgerecht/ovenschotel.

Of kipfilet kan ook.
Cocoscurry



Ingrediënten per persoon:

50 gram droogkokende rijst

1 paprika (rode)

1 paprika, groen

0.5 ui

1 theelepel verse corianderblaadjes

50 gram haricots verts

75 gram verse ananas in plakken (bij voorkeur ) of uit blik

75 gram zuurkool

zout

0.33 theelepel groene thaise curry

1 eetlepel plantaardige olie

2 eetlepel cocosmelk

0.5 eetlepel rozijnen

25 gram cashewnoten (ongezouten)

0.33 blokje groenten- of kippenbouillon



bereiding:

Breng een pan met 3/4e liter gezouten water aan de kook Snipper de ui Snijd de paprika's in stukjes van 2 x 2 centimeter Kook de rijst volgens voorschrift verpakking Bak de ui en paprika ca. 4 minuten in de olie in een wok- of koekenpan Voeg de rozijnen en thaise curry toe en fruit ca. 10 seconden mee Blus af met 2 deciliter water en voeg de zuurkool, cocosmelk en bouillontablet toe Laat met deksel ca. 10 minuten zachtjes sudderen Kook de haricots verts intussen in het gezouten water beetgaar, giet af en voeg de haricots verts vlak voor het serveren toe aan de curry Maak de curry, indien nodig, op smaak met zout Schep de rijst in een diep bord, schep de curry op de rijst, schik de ananas erop en bestrooi met de cashewnoten en de korianderblaadjes.
Kip op zijn Grieks



Ingrediënten per persoon:

100 gram kipkarbonade

50 gram rijst (zilvervlies)

10 olijven, zwart zonder pit

1 paprika, rood

0.5 ui

0.5 theelepel tijm (fijngehakt)

0.5 theelepel tijm

1 dl wijn, rood

zout

peper

1 eetlepel olijfolie



bereiding:

Doe de olijfolie in een koekenpan en bak de kip 10 minuten. Snijd de ui, paprika en de olijven in stukken. Voeg de ui, paprika en olijven toe aan de kip. Roer dit goed door en blus af met de wijn. Laat het mengsel 1 1/2 uur sudderen. Doe na 1 1/4 uur water met wat zout in een pan en breng dit aan de kook. Voeg de rijst toe als het water kookt. Houd de kooktijd op de verpakking aan en giet vervolgens de rijst af. Serveer de rijst met de kip.
Komkommer gevuld met gehakt



Ingrediënten per persoon:

100 gram rundergehakt

150 gram aardappelen

1 komkommer

0.5 beschuit

zout

peper

0.5 theelepel kerriepoeder

1 eetlepel rozijnen

1 eetlepel paneermeel



bereiding:

Schil de komkommer, snijd hem in de lengte door en schep de zaadjes eruit zodat er twee schuitjes ontstaan. Kook ze in ongeveer 5 minuten in een beetje water en laat ze uitlekken. Maak het gehakt aan met de fijngewreven beschuit, zout, peper, en kerriepoeder. Meng de rozijnen erdoor. Vul de komkommerstukken met het gehakt en bestrooi ze met paneermeel. Plaats de gevulde komkommer in een ovenvaste schaal met een bodempje water en laat het gerecht in ongeveer 20 minuten gaar en bruin worden in een matig warme oven (175 graden). Doe intussen de aardappelen in een pan met een bodem water en wat zout. Laat ze in zo'n 20 minuten gaar koken en giet ze vervolgens af. Serveer ze bij de gevulde komkommer.
Maaltijdsalade met kip en tonijn



Ingrediënten per persoon:

50 gram tonijn op water of olie (blikje 200 gr)

150 gram aardappelen

50 gram kipfilet

10 olijven (groen)

2 theelepel kappertjes

3 theelepel peterselie (fijngehakt)

200 gram sperziebonen

zout

peper

0.5 eetlepel azijn

1 eetlepel olijfolie



bereiding:

Schil de aardappelen en kook ze gaar. Kook de boontjes in 5 min. al dente. Snijd de kipfilet in kleine stukjes en bak ze gaar. Doe azijn in een bakje en giet de olie erbij. Gooi de olie en azijn in een saladeschaal en voeg daar de boontjes, tonijn, kipfilet en aardappelen aan toe. Voeg peper toe en mix alles door elkaar. Garneer de salade met olijven, peterselie en kappertjes.
Maaltijdsalade van gerookte makreel



Ingrediënten per persoon:

80 gram makreel (gerookte of gestoomde)

75 gram cous-cous

0.5 citroen

1 theelepel kappertjes

3 theelepel peterselie (fijngehakt)

50 gram broccoli roosjes

50 gram cherry tomaat

50 gram ijsbergsla

70 gram sperziebonen

zout

peper

0.5 eetlepel olijfolie



bereiding:

Doe de cous-cous in een diep bord met een paar druppels olijfolie en zout. Overgiet de cous-cous met 1,25 deciliter kokend water (of tot er 3 mm. water op de cous-cous staat ). Laat 10 minuten staan en roer de cous-cous dan los met een vork. Zet een pan op met 3/4e liter water en zout en breng aan de kook. Snijd de puntjes van de sperziebonen en breek of snijd de bonen in 3en Voeg als het water kookt de sperziebonen toe, voeg na 5 minuten koken de broccoliroosjes toe en kook vervolgens nog 4 minuten.. Spoel de groenten koud om het kookproces te stoppen, laat in een vergiet uitlekken. Pluk de makreel in kleine flinters en verwijder de evt. graten. Meng de afgekoelde cous-cous met de makreel, peterselie en gekookte groenten. Maak op smaak met peper, citroensap en zout # Snijd de ijsbergsla in dunne reepjes en verspreid over een bord, verdeel de cous-cous salade over de sla. # Snijd de tomaatjes en garneer de salade hiermee, strooi als laatste de kappertjes over de salade en knijp nog wat citroensap over het geheel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven