2 pans gerechten
zaterdag 19 oktober 2013 om 10:39
Hoihoi!
Graag heb ik tips want ik ben nogal inspiratieloos. Ik woon op kamers en heb op m'n kamer een 2pits elektrische kookplaat (ben aan het sparen voor een vierpits dan is mijn probleem weg).
Ik ben nu ten einde raad wat ik nog kan maken. Ik heb dus maar 2 pits en het is elke keer aardappels met groente of groente en vlees omdat anders het andere afgekoeld is.
Sowieso wil ik meer kunnen koken maar dat is lastig zo.
Heeft iemand tips voor gezonde gerechten die redelijk makkelijk te maken zijn?
Graag heb ik tips want ik ben nogal inspiratieloos. Ik woon op kamers en heb op m'n kamer een 2pits elektrische kookplaat (ben aan het sparen voor een vierpits dan is mijn probleem weg).
Ik ben nu ten einde raad wat ik nog kan maken. Ik heb dus maar 2 pits en het is elke keer aardappels met groente of groente en vlees omdat anders het andere afgekoeld is.
Sowieso wil ik meer kunnen koken maar dat is lastig zo.
Heeft iemand tips voor gezonde gerechten die redelijk makkelijk te maken zijn?
zaterdag 19 oktober 2013 om 10:44
Ik kook zelfs vaak met 1 pan en dat is de wok.
Bij de toko heb je noedels die al gaar zijn en die je zo in de pan kan mikken(eerst vlees bakken kipfilet bijvoorbeeld en dan groente toevoegen en op het laatst die noedels en dan met ketjap of een ander woksausje oid).
En noedels die je moet koken(4 minuten staat er op een pak bami meestal) die kan je in een schaal doen en overgieten met kokend water uit de waterkoker en even laten staan en dan toevoegen aan je vlees en groente.
Couscous hoeft ook alleen water op en dan even laten staan.
Verder als je alleen bent kan je in een koekenpan ook wel 1 stukje vlees bakken en wat aardappel schijfjes en heb je nog 1 pit over voor je groente.
Als je een magnetron hebt kun je daar ook veel in gaar maken.
Bij de toko heb je noedels die al gaar zijn en die je zo in de pan kan mikken(eerst vlees bakken kipfilet bijvoorbeeld en dan groente toevoegen en op het laatst die noedels en dan met ketjap of een ander woksausje oid).
En noedels die je moet koken(4 minuten staat er op een pak bami meestal) die kan je in een schaal doen en overgieten met kokend water uit de waterkoker en even laten staan en dan toevoegen aan je vlees en groente.
Couscous hoeft ook alleen water op en dan even laten staan.
Verder als je alleen bent kan je in een koekenpan ook wel 1 stukje vlees bakken en wat aardappel schijfjes en heb je nog 1 pit over voor je groente.
Als je een magnetron hebt kun je daar ook veel in gaar maken.
zaterdag 19 oktober 2013 om 10:46
Hoezo tweepansgerechten? Rijst en een pan aardappels kan je prima lang warm houden in je bed. Dekbed er dubbel over en je hebt een thermos pan. Verder kan je bij de kringloopwinkel eens naar een stoompan kijken met verschillende compartimenten. Gestoomde groente is nog veel goedkoper ook.
Edit: Ik bedoelde dus gezonder.
Edit: Ik bedoelde dus gezonder.
zaterdag 19 oktober 2013 om 10:52
Je hoeft je niet per se te beperken tot 2 pannen. Ik heb welliswaar 4 pitten maar soms komt het voor dat ik 5 of 6 pannen heb als ik uitgebreid kook (en vriend eet vlees en ik niet dus dan alweer 2 pannetjes nodig. 1 voor vlees en 1 voor vleesvervanger of wat ik er dan ook bij eet). Wat ik doe is dan eerst iets bereiden en het aan de kant zetten en op het laatste moment opwarmen.
Stel...je wilt aardappelpuree, een stukje vlees en gebakken champignons eten. Dan bak je terwijl de aardappels op staan je champignons en die zet je dan ff aan de kant. terwijl je je aardappels afmaakt bak je je vlees. Deksel op de a-puree en die blijft zo echt wel ff warm. Die kun je dan aan de kant zetten en dan heb je weer die ene pit vrij om je champignons op te warmen.
En zo kun je dat eigenlijk met bijna alles wel doen.
Stel...je wilt aardappelpuree, een stukje vlees en gebakken champignons eten. Dan bak je terwijl de aardappels op staan je champignons en die zet je dan ff aan de kant. terwijl je je aardappels afmaakt bak je je vlees. Deksel op de a-puree en die blijft zo echt wel ff warm. Die kun je dan aan de kant zetten en dan heb je weer die ene pit vrij om je champignons op te warmen.
En zo kun je dat eigenlijk met bijna alles wel doen.
zaterdag 19 oktober 2013 om 10:53
Ik heb ook zo'n 2 pits kookstel maar dat gaat bij mij prima hoor!
Koop een stoomnetje, dan kan je gewoon groenten stomen in dezelfde pan als waar je de aardappels/rijst in kookt, of je gooit de groenten iets later bij het water in.
Wat ik vaak eet:
- rijst/quinoa/mie met gewokte groenten en vega/kip
- omelet met groenten en daarbij brood of rijst
- aardappels met groenten en vlees/vega
- gevulde soep (bijv. pompoensoep met linzen)
- risotto met champignons/zalm/garnalen/kip en salade
- wraps met gehakt en bonen spul en salade
- brood met kaas en gebakken tomaat en ui (beetje een studentenmaaltijd, maar zo lekker)
- pastasalade met pesto, rucola, olijven, feta en cherrytomaatjes
Koop een stoomnetje, dan kan je gewoon groenten stomen in dezelfde pan als waar je de aardappels/rijst in kookt, of je gooit de groenten iets later bij het water in.
Wat ik vaak eet:
- rijst/quinoa/mie met gewokte groenten en vega/kip
- omelet met groenten en daarbij brood of rijst
- aardappels met groenten en vlees/vega
- gevulde soep (bijv. pompoensoep met linzen)
- risotto met champignons/zalm/garnalen/kip en salade
- wraps met gehakt en bonen spul en salade
- brood met kaas en gebakken tomaat en ui (beetje een studentenmaaltijd, maar zo lekker)
- pastasalade met pesto, rucola, olijven, feta en cherrytomaatjes
zaterdag 19 oktober 2013 om 15:05
Rijst is echt ideaal in zo'n geval. Zet de rijst op met een vingerkootje water en breng aan de kook. Zodra het water kookt, haal je pan van het vuur. Je zet 'm dan ergens anders neer en kookt in de tussen tijd de rest. Heb je een waterkoker? Die kun je gebruiken om water te koken voor pasta bijvoorbeeld. In de tijd dat je waterkoker klaar is, is je pit ook voldoende opgewarmd. Pasta saus kun je makkelijk in één pan maken.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
zaterdag 19 oktober 2013 om 15:15
@dolfje: noedels vind ik niet lekker.
Rijst , couscous vind ik wel lekker. Ik heb alleen een magnetron (geen combi). Wat kun je in een magnetron nog klaar maken dan?
@Ikdus2010: Oh ik ga er eens op zoeken, dankjewel!
@Netniet: In je bed??? Ik vind het al vreselijk dat mijn bed/ kleding en mijn kamer altijd naar eten ruikt, ondanks dat mijn raam altijd open staat. Laat staan dat ik de pannen in mijn dekbed zou stoppen. Bij de kringloopwinkel loop ik geregeld binnen.
@Nummerzoveel: ik heb een wokpan ja, nu alleen nog lekkere gerechten opzoeken die echt goed vullen.
@Matroesjka: Dan moet ik daar toch beter op oefenen want tot nu toe is als nog iets dan koud.. Een oventje is ook een slim idee, ik had ze al wel eens zien staan maar ik dacht daar bak je alleen pizza's in en broodjes ofzo Ja klopt ik zag er laatst ook ergens eentje met 2 pitten, die wilde ik toen halen maar het werd afgeraden omdat iemand zei dat het vermogen dan verminderd werd blabla.
@Ninika: Dankje voor t lijstje met gerechten. Ik heb in mijn leven nog nooit iets anders gegeten dan aardappelgroentenvlees, droge macaroni. Dus ik moet zelf leren anders te koken en dat is best lastig!
@Emma95: Ik ga me er eens in verdiepen!
@Flexheks: Dat is lekker ja, maar het koelt heel snel af.. al doe ik er op het einde als men eten klaar is met gekookt water aardappelpuree is het als nog in no time koud
Rijst , couscous vind ik wel lekker. Ik heb alleen een magnetron (geen combi). Wat kun je in een magnetron nog klaar maken dan?
@Ikdus2010: Oh ik ga er eens op zoeken, dankjewel!
@Netniet: In je bed??? Ik vind het al vreselijk dat mijn bed/ kleding en mijn kamer altijd naar eten ruikt, ondanks dat mijn raam altijd open staat. Laat staan dat ik de pannen in mijn dekbed zou stoppen. Bij de kringloopwinkel loop ik geregeld binnen.
@Nummerzoveel: ik heb een wokpan ja, nu alleen nog lekkere gerechten opzoeken die echt goed vullen.
@Matroesjka: Dan moet ik daar toch beter op oefenen want tot nu toe is als nog iets dan koud.. Een oventje is ook een slim idee, ik had ze al wel eens zien staan maar ik dacht daar bak je alleen pizza's in en broodjes ofzo Ja klopt ik zag er laatst ook ergens eentje met 2 pitten, die wilde ik toen halen maar het werd afgeraden omdat iemand zei dat het vermogen dan verminderd werd blabla.
@Ninika: Dankje voor t lijstje met gerechten. Ik heb in mijn leven nog nooit iets anders gegeten dan aardappelgroentenvlees, droge macaroni. Dus ik moet zelf leren anders te koken en dat is best lastig!
@Emma95: Ik ga me er eens in verdiepen!
@Flexheks: Dat is lekker ja, maar het koelt heel snel af.. al doe ik er op het einde als men eten klaar is met gekookt water aardappelpuree is het als nog in no time koud
zaterdag 19 oktober 2013 om 23:54
Aardappelen en groenten kunnen vaak heel goed in 1 pan gekookt worden. Denk aan boontjes, bloemkool, broccoli, wortel, etc. Stamppotten kunnen goed in 1 pan gekookt worden. Ik heb 4 pitten, meestal gebruik ik er 1 of 2. Wil ik echt uitgebreid koken dan zijn die 4 en 1 oven en 1 combimagnetron echt te weinig.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
zondag 20 oktober 2013 om 00:01
Ik heb een 5 pits, maar 5 pannen pas nog geen eens.
Ik kook vaak ook niet meer dan met 2 pannen, in 1 pan de pasta of rijst. In een grote koekenpan stukje vlees aan een kant, groente aan de andere kant.
Of bij een saus met gehakt ofzo, eerst het gehakt maken in de pan, daarna de saus maken, gehakt erdoor heen doen. Ti's niet zo moeilijk hoor.
Ik kook vaak ook niet meer dan met 2 pannen, in 1 pan de pasta of rijst. In een grote koekenpan stukje vlees aan een kant, groente aan de andere kant.
Of bij een saus met gehakt ofzo, eerst het gehakt maken in de pan, daarna de saus maken, gehakt erdoor heen doen. Ti's niet zo moeilijk hoor.