3-gangen diner.

16-01-2012 21:57 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
2 februari ga ik een 3-gangen diner maken voor in totaal 4 personen.

Opzich niet heel bijzonder gewoon gezellig avondje met vrienden.

Nu ben ik alvast wat aan het nadenken over het menu.

Heb even wat tips nodig van jullie keukenprinsesen.

Als begin wil ik een lekkere amuse maken.

Hiervoor heb ik geen ideeen dus ik hoop dat jullie iets leuks weten?

Voorgerecht wordt iets met gamba's met o.a. knoflook en sweetchili. Ik wil er denk ik een salade van maken.

Wat zou lekker zijn in de salade en wat voor dressing? Aangezien de gamba's zelf al sterk van smaak zijn is het of een lichte dressing of misschien kan ik wat van de marinade gebruiken als dressing?

Hoofdgerecht.

Ik denk varkenshaas (Of andere tip voor vlees?) met zelfgemaakte pesto, we hebben nog stoofpeertjes is dat lekker erbij? Wat voor groente? Iets met aardappel of pasta en hoe dan bereiden?

Nagerecht.

Een ChocoladeDaim mouse. Deze maak ik wel vaker en is erg lekker.

Alleen wil ik nog iets meer uitpakken dus wat zou lekker voor erbij zijn? Fruit? Ijs? Sausje?

Alvast heel erg bedankt!
Eén ding weet ik zeker, ik kom niet bij je eten.
verba volant, scripta manent.
Jeetje zeg Marianne, is dit nou echt nodig?
Maar OT;

In een salade met Gamba's is avocado lekker. Verder zou ik het simpel houden met wat sla en komkommer ofzo. Qua dressing ook simpel, wat olie en citroen denk ik, misschien korianderblad als je ervan houdt.

Bij varkenshaas met pesto zou ik pasta doen en geen stoofpeertjes. Misschien met een courgette-roomsausje?

Voor je toetje zou ik het houden bij de mousse, misschien opgeleukt met wat slagroom en evt. een koekje of wat rood fruit voor de sier.
quote:bergkristal schreef op 16 januari 2012 @ 22:24:

Jeetje zeg Marianne, is dit nou echt nodig?Het lijkt me allemaal niet echt smakelijk dus het antwoord op de vraag of dit nou echt nodig is is JA.
Heb je dan zelf suggesties waarmee TO haar menu kan verbeteren? Alleen maar kritiek hebben en zelf niks constructiefs bijdragen komt niet zo sympathiek over.
quote:MarianneDavids schreef op 16 januari 2012 @ 22:30:

[...]

Het lijkt me allemaal niet echt smakelijk dus het antwoord op de vraag of dit nou echt nodig is is JA.

Smaken verschillen. Of jij het lekker vindt, doet er niet toe en is niet wat TO vraagt. Dus of die opmerking echt nodig was? Het antwoord is nee. En inderdaad, wat Bergkristal zegt.

OT: Ik ga nog even denken of ik je kan helpen, maar ben niet echt een kok, dus verwacht er niet teveel van. ;)
Als amuse een rundercarpaccio op een lepel? (salade, carpaccio, parmazaanse kaas, balsamicodressing, geroosterde pijnboompitjes).

Als je stoofpeertjes bij de varkenshaas wil serveren zou ik voor de klassiekere variant gaan, zonder pesto. Misschien in een gerookte ham gerold en dan in de oven? Spercieboontjes erbij, en een aardappelgratin of zo.

Voor bij je desert kun je gecondenseerde melk inkoken voor een caramelsaus. (Gewoon een blikje van Friesche Vlag onderwater in een pan, twee uur tegen de kook aan. Even af laten koelen voor je het blik openmaakt.)
bezzzz wijzigde dit bericht op 16-01-2012 22:47
Reden: amuse toegevoegd
% gewijzigd
quote:bergkristal schreef op 16 januari 2012 @ 22:35:

Heb je dan zelf suggesties waarmee TO haar menu kan verbeteren? Alleen maar kritiek hebben en zelf niks constructiefs bijdragen komt niet zo sympathiek over.

Die heb ik zeker. Varkenshaas en pesto kunnen best samen maar niet met stoofpeertjes, tenzij je de pesto weglaat maar als je vooraf gamba's met knoflook serveert proef je niets meer van je hoofdgerecht, dan kun je beter een vinaigrette (in een dressing gaat een rauw eidooier) maken van drie delen (olijf)olie, één deel frambozen- of appelazijn, een beetje mosterd en een beetje honing, geen knoflook want dat verpest je smaak voor het volgende gerecht.

Met peppadews, die rode pepertjes die je bij de supermarkt in een potje koopt, kun je een leuke amuse maken door ze fijngehakt te mengen met crème fraîche en avocado, een soort guacamole, garneren met een plakje gerookte eendenborstfilet of rauwe ham.

Bij varkenshaas met pesto zou ik gnocci serveren, heel simpel met een beetje gesmolten (zoute) boter en als groente broccoli of in de oven gegrillde schijven flespompoen.

Het staat er niet helemaal zoals ik bedoel maar ik heb slaap.
Dank voor je suggesties Marianne. Klinkt heerlijk!

Slaap lekker straks ;)
Bij de chocolademouse is slagroom met wat nougatine (gewoon in een zak van Baukje) lekker. Geconfijte sinaasappel erbij is ook lekker, of verse stukjes, zonder schil van het partje.

Als ik voor varkenshaas zou gaan dan zou ik 'm gewoon met peper en zout bakken en serveren met pasta die is aangemaakt met ansjovis, kappertjes en verse tuinkruiden. Bak de ansjovis (2 blikjes maar hou er wel van) samen met een 2 gesnipperde sjalotjes in een pan totdat de ansjovis uit elkaar is gevallen, voeg de kappertjes toe (3 eetlepels) en een geperste teen knoflook (of 2) roer de pasta erdoorheen en doe er twee handenvol peterselie (of een mix van kruiden maar met relatief veel peterselie) doorheen. Doe er zoveel olie bij als je wilt om het smuiig te maken. Ik doe er ook nog wel eens een pepertje doorheen, ligt aan de gasten.

Daarnaast zou ik een salade serveren (als je geen salade als voorgerecht hebt) of ratatouile uit de oven (lekker makkelijk).

Ik zou de gamba's serveren op een bedje van wat zeegroenten. Gamba's gebakken met wat peper en zout en een dressing obv balsamico (kant en klaar bij de super).
www.cookfreshfood.com

Hele leuke filmpjes, kan je eerst even oefenen. (was bij mij wel nodig)

http://www.cookfreshfood.com/recept/_Kipsate

bio kip... heerlijk !!!
Ik zou wel komen eten

Klinkt heerlijk!

Als dressing bij de gambasalade zou ik mangosaus doen.

De gamba's grillen met wat knoflook en chilipoeder er over.

Ik heb laatst als amuse een gegrilde gamba aan een spiesje, boven een klein cupje mangosaus gehad. Was heerlijk.

(Mangosaus=geblende mango prut )

Varkenshaas.. Mijn moeder bakte ze vroeger om en om, daarna smeerde ze ze in met fijne mosterd, pakte ze ze in met katenspek en dan een tijdje in de oven. Met verse aardappelpuree met een schepje creme fraiche en een klontje roomboter. Als groente is broccoli ofzo daar erg lekker bij. Stoofpeertjes als bijgerechtje.

Je chocolademouse kun je aankleden met wat verse ananas of toefjes slagroom waar je een beetje cacao over strooit. Je kunt het ook gewoon laten opstijven in mooie glazen.

Hoop dat je er wat aan hebt .
Nog een optie:

De varkenshaas in medaillons snijden en bakken in croma met wat champignonnetjes erbij is ook lekker.

Een beetje jus maken met zo'n blokje, dat erbij gooien en even laten sudderen met de deksel er op.. Hmmm!
Als je vruchtjes bij je chocolademousse serveert dan wel pas vlak voor het opdienen vruchtjes toevoegen. De enzymen in sommige vruchtjes zorgen er anders voor dat je chocolademousse waterig wordt.
Mag ik dat recept van de Daim chocolademouse?
Je zou fruit als thema door het menu heen kunnen gebruiken:

amuse: jakobsschelp in spek met appel-cider sausje op een amuselepel

voorgerecht: salade met gamba's en mango dressing (las hier al mangosaus, zou mij iets te zoet zijn) neem een standaard dressing recept en voeg wat gepureerde mango toe, eventueel wat geroosterde sesamzaadjes erover

hoofdgerecht: varkenshaas met cranberriesaus en geroosterde arrdappeltjes uit de oven

nagerecht: niets toe te voegen..

Veel plezier met koken!
Oeh, ik zou voor de versie van byrd gaan!
Dankjulliewel.

Ik denk dat ik het idee van Byrd inderdaad erg leuk vindt.

Alleen hou ik zelf echt niet van jacobschelp (Als je daarmee een cocuille bedoelt?) maar daar kan ik nog wel iets anders voor verzinnen.

Het fruit thema ga ik in elk geval doorvoeren.
@Cherry-Blossom: Dat mag.

Het is eigenlijk heel erg simpel.

Ik had het laatste zelf een keer uitgeprobeerd en het smaakte erg goed. Het is misschien niet een orgineel mousse recept. Ik doe dit altijd op gevoel en tot nu toe is dat gewoon goed gelukt.

Ingredienten voor ongeveer 6 personen:

4 Eiwitten.

1 slagroom.

Milka Daim chocolade - 1 reep.

Pure chocolade - 1 kleine reep.

half zakje vanille suiker.

1 citroen (Voor het ontvetten).

Smelt de chocolade au bain marie.

Klop de 4 eiwitten stijf (De kom en je garde even ontvetten met citroen).

Klop de slagroom lobbig met een half zakje vanille suiker er doorheen. Niet helemaal stijf.

Als de chocola iets afgekoeld is schep je de slagroom er doorheen.

Rustig steeds kleine beetjes en omscheppen (Niet roeren).

Als dat mengsel goed gemengd is kun je daarna de eiwit er rustig doorheen scheppen.

Als het helemaal goed gemengd is zet je het in de koelkast.

Dat gaat redelijk snel na 2 uur is het meestal al goed en als je kleine hoeveelheden neemt dan kan het sneller

Je kunt ook alleen Daim chocolade nemen, dan laat je de pure vallen en neem je 2 repen daim chocolade.
Nog even niets anders gelezen maar ik heb een lekker topic met amuses;

(loop een beetje achter om de nieuwste erop te zetten maar dat gaat vandaag ook zeker niet lukken)

Appetijtelijke amuses?

Als je varkenshaas wilt gaan maken, hier heb ik echt zulke lekkere recepten gekregen;

Mylene_Valerie in "Feestelijke varkenshaasjes recepten"
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Dankjewel...ik ga beide topics even doorspitten!
@Adeline

Bedankt voor het recept! klink lekker ik ga het van het weekend maken!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven