5 december-food!
maandag 24 november 2008 om 22:13
Dit jaar vieren we voor het eerst Sinterklaas voor de kinderen.
Samen met mijn moeder en mijn broer+zijn lief gaan we het bij ons thuis vieren.
Nu ben ik op zoek naar eten/snacks wat ik dan kan gaan maken.
Voor tijdens het uitpakken bak ik zelf pepernoten natuurlijk. Maar ik zoek ook nog wat lekkere snacks of een compleet avondeten voor ná het uitpakken.
Ik had zelf al zitten denken aan gourmetten, maar vond het eigenlijk afgezaagd. Dus ik ben errug benieuwd naar wat de andere Sinterklaas-vierende mensen voor tradities hebben op eet-gebied!
Voor tijdens het uitpakken bak ik zelf pepernoten natuurlijk. Maar ik zoek ook nog wat lekkere snacks of een compleet avondeten voor ná het uitpakken.
Ik had zelf al zitten denken aan gourmetten, maar vond het eigenlijk afgezaagd. Dus ik ben errug benieuwd naar wat de andere Sinterklaas-vierende mensen voor tradities hebben op eet-gebied!
maandag 24 november 2008 om 22:15
[quote]Sarah Scott schreef op 24 november 2008 @ 22:13:
Voor tijdens het uitpakken bak ik zelf pepernoten natuurlijk.
Waarom is dat zo natuurlijk? Ik moet er niet aan denken nl..
fMaar fijne sinterklaas avond gewenst!!
Voor tijdens het uitpakken bak ik zelf pepernoten natuurlijk.
Waarom is dat zo natuurlijk? Ik moet er niet aan denken nl..
fMaar fijne sinterklaas avond gewenst!!
maandag 24 november 2008 om 22:21
Pepernoten zelf maken vind ik natuurlijk, want lekkerder en niet zoveel werk. Bovendien kan ik eindelijk eens met zoon bakken, aan pepernoten kan je weinig verknallen
MevrdeKees; hmm ja, stamppotten is ook een idee. Maar voor 5 volwassenen en 2 (kleine) kids diverse stamppotten maken is niet echt "rendabel";-)
MevrdeKees; hmm ja, stamppotten is ook een idee. Maar voor 5 volwassenen en 2 (kleine) kids diverse stamppotten maken is niet echt "rendabel";-)
maandag 24 november 2008 om 22:26
quote:Sarah Scott schreef op 24 november 2008 @ 22:13:
Ik had zelf al zitten denken aan gourmetten, maar vond het eigenlijk afgezaagd. Dus ik ben errug benieuwd naar wat de andere Sinterklaas-vierende mensen voor tradities hebben op eet-gebied!Hier altijd een koud buffet voor ná het uitpakken van de cadeautjes. Dan kan iedereen nemen waar hij zin in heeft en wanneer hij zin heeft. De kinderen zijn op zo'n avond veel te opgewonden om lang stil te kunnen zitten en wij kunnen zo nog even heerlijk rustig bijkomen. Bovendien kun je het van tevoren klaarzetten.
Ik had zelf al zitten denken aan gourmetten, maar vond het eigenlijk afgezaagd. Dus ik ben errug benieuwd naar wat de andere Sinterklaas-vierende mensen voor tradities hebben op eet-gebied!Hier altijd een koud buffet voor ná het uitpakken van de cadeautjes. Dan kan iedereen nemen waar hij zin in heeft en wanneer hij zin heeft. De kinderen zijn op zo'n avond veel te opgewonden om lang stil te kunnen zitten en wij kunnen zo nog even heerlijk rustig bijkomen. Bovendien kun je het van tevoren klaarzetten.
maandag 24 november 2008 om 22:29
Ja, bij ons thuis ook altijd boerenkool op Sinterklaasavond.
Verder als snacks vooral zoet:
- (gevulde) speculaas
- chocola
- marsepein
En voor de volwassenen ook altijd traditioneel "bisschopswijn" (geen idee of dat officieel ook zo hoort, maar in ons gezin is dat gluwein die wordt opgewarmd met daarin een sinaasappel waar kruidnagels in gestoken zijn).
Verder als snacks vooral zoet:
- (gevulde) speculaas
- chocola
- marsepein
En voor de volwassenen ook altijd traditioneel "bisschopswijn" (geen idee of dat officieel ook zo hoort, maar in ons gezin is dat gluwein die wordt opgewarmd met daarin een sinaasappel waar kruidnagels in gestoken zijn).
maandag 24 november 2008 om 22:38
quote:Sarah Scott schreef op 24 november 2008 @ 22:27:
Oh da's wel een goede Wuiles. En wat heb je er dan bv bij staan? Salades?Salades, wraps, kazen, vleeswaren, stukjes rauwe tomaat, paprika en komkommer, augurken, gevulde eieren (ze bestaan nog!), stokbrood, kruidenboter, fruit etcetera. Gezien het bovenmodaal aantal kinderen wat hier rondloopt is dat het minimale
Oh da's wel een goede Wuiles. En wat heb je er dan bv bij staan? Salades?Salades, wraps, kazen, vleeswaren, stukjes rauwe tomaat, paprika en komkommer, augurken, gevulde eieren (ze bestaan nog!), stokbrood, kruidenboter, fruit etcetera. Gezien het bovenmodaal aantal kinderen wat hier rondloopt is dat het minimale
dinsdag 25 november 2008 om 07:53
Hier ook altijd soep met brood. de kinderen hebben echt geen zin om uitgebreidt te tafelen en de soep kan de dag tevoren klaar gemaakt worden. Salade en broodje erbij, klaar.. (nu wordt er bij ons ook veel gesnoept omdat we allemaal gek zijn op het bakken van (traditionele) 5 december dingen.. (gevulde speculaas, pepernoten, taaitaai, borstplaat, etc...)
dinsdag 25 november 2008 om 08:32
Voor op de salon tafel beginnen met lekkere sint snoepgoed en koek. Tijdens het uitpakken van de zak of surprises met borrel en natuurlijk lekkere alcolhol vrije drankjes voor de kleine kinderen, hartige hapjes enz... en als hoofdmenu verschillende hartige taarten en een pan zelfgemaakte erwtensoep en ragout erbij.
dinsdag 25 november 2008 om 08:34
[quote]Sarah Scott schreef op 24 november 2008 @ 22:13:
.
Ik had zelf al zitten denken aan gourmetten, maar vond het eigenlijk afgezaagd.
Wat is hier afgezaagd aan, een pan met soep of een stampot is dat niet? Dat zet ik op gewone dagen ook wel op tafel, dan vind ik gourmetten en wokken op zo'n avond als 5 december een stuk gezelliger en niet zo alledaags.
.
Ik had zelf al zitten denken aan gourmetten, maar vond het eigenlijk afgezaagd.
Wat is hier afgezaagd aan, een pan met soep of een stampot is dat niet? Dat zet ik op gewone dagen ook wel op tafel, dan vind ik gourmetten en wokken op zo'n avond als 5 december een stuk gezelliger en niet zo alledaags.
dinsdag 25 november 2008 om 08:47
als wij starten om 15:45 (na schooltijd kinderen) zijn we rond (eerder op z'n vroegst) 18:00 klaar met cadeautjes en gedichten.. dan heb ik (laat staan de 3 kids) echt geen puf meer om uitgebreidt te gaan zitten gourmetten. Soep kan afgezaagd zijn.. Maar of dat zo is ligt vooral aan jezelf. Soep is vooral praktisch omdat het gewoon even tussendoor geserveerd kan worden, desnoods met het bord op schoot. Na een paar uur hapjes en drankjes zou ik het jammer van de energie vinden om te gaan zitten gourmetten. Maar dat is heel persoonlijk.
dinsdag 25 november 2008 om 12:30
afgezaagd of niet, als het maar gezellig is toch?
Wij doen met de familie ook vaak koud buffet met vanalles en nog wat (grote salade met vis en vlees, stokbrood, sausjes enz). Op Tweede Kerstdag gaan we geloof ik gourmetten. Maar dan zijn er geen kleine kinderen bij. Ik vind het wel gezellig, met z'n allen aan een grote tafel en een beetje prutsen met je pannetjes.
Wij doen met de familie ook vaak koud buffet met vanalles en nog wat (grote salade met vis en vlees, stokbrood, sausjes enz). Op Tweede Kerstdag gaan we geloof ik gourmetten. Maar dan zijn er geen kleine kinderen bij. Ik vind het wel gezellig, met z'n allen aan een grote tafel en een beetje prutsen met je pannetjes.
dinsdag 25 november 2008 om 12:35
Eeeehm....ik bedoelde met afgezaagd eigenlijk meer, dat ik niet naar dát wilde grijpen, omdat dat best wel vaak gedaan wordt met "bijzondere dagen". Natuurlijk is er niks mis met gourmetten, lekker juist
Erwtensoep: afgekeurd, lust ik niet
Koud buffet blijft vooralsnog wel in mijn hoofd hangen.
Iemand nog goede recepten?
Erwtensoep: afgekeurd, lust ik niet
dinsdag 25 november 2008 om 12:51
Einstein: ik weet wel dat de SuperdeBoer dit jaar kant-en-klaar pepernotendeeg verkoopt, dan hoef je er alleen nog maar balletje van te draaien en te bakken. Als je het liever helemaal zelf wilt maken:
http://www.receptentabel.nl/recepten/recept/?recept=287
http://www.sintenpietcentralenoord.com/ ... rnoten.htm
http://www.ah.nl/recepten...n&rq=pepernoten&id=511914
http://www.receptentabel.nl/recepten/recept/?recept=287
http://www.sintenpietcentralenoord.com/ ... rnoten.htm
http://www.ah.nl/recepten...n&rq=pepernoten&id=511914
dinsdag 25 november 2008 om 12:52
quote:Sarah Scott schreef op 25 november 2008 @ 12:35:
Voor het koud buffet bestellen wij vaak een hele grote salade bij een catering bedrijf. Je kan dan aangeven voor hoeveel personen, of het vlees moet zijn, vis of vega. Bij doen meestal half vlees half vis. Er zit dan echt vanalles op. Iedereen hier vindt het lekker en je hoeft het niet zelf te maken!
Voor de rest doen we er brood bij, zelfgemaakte kruidenboter, en nog wat andere simpele hapjes.
Voor het koud buffet bestellen wij vaak een hele grote salade bij een catering bedrijf. Je kan dan aangeven voor hoeveel personen, of het vlees moet zijn, vis of vega. Bij doen meestal half vlees half vis. Er zit dan echt vanalles op. Iedereen hier vindt het lekker en je hoeft het niet zelf te maken!
Voor de rest doen we er brood bij, zelfgemaakte kruidenboter, en nog wat andere simpele hapjes.
dinsdag 25 november 2008 om 13:47
En verder zou ik persoonlijk doen:
-Pan verse groentesoep (dag van te voren al gemaakt)
-wat salades (gewoon een bak kopen en leuk opmaken op een mooie schaal)
-stokbrood met aioli (olijfonaise + knoflook)
-wat kaasjes
-gevulde eieren (lekker en makkelijk)
-mini gehaktballetjes met satesaus (balletje al gedraaid en wel in de koelkast)
-koude punten pizza
-ja kan van bladerdeeg heel makkelijk gevulde hapjes maken (bv bladerdeegje in 4 en snijden en vullen met spinazie en blauwe kaas, dichtvouwen, ei+ sesamzaadjes erop en in de oven. Vulling kan je zo gek niet bedenken en is van te voren te maken)
-en dan natuurlijk de banketletter van gehakt + bladerdeeg!!
-Pan verse groentesoep (dag van te voren al gemaakt)
-wat salades (gewoon een bak kopen en leuk opmaken op een mooie schaal)
-stokbrood met aioli (olijfonaise + knoflook)
-wat kaasjes
-gevulde eieren (lekker en makkelijk)
-mini gehaktballetjes met satesaus (balletje al gedraaid en wel in de koelkast)
-koude punten pizza
-ja kan van bladerdeeg heel makkelijk gevulde hapjes maken (bv bladerdeegje in 4 en snijden en vullen met spinazie en blauwe kaas, dichtvouwen, ei+ sesamzaadjes erop en in de oven. Vulling kan je zo gek niet bedenken en is van te voren te maken)
-en dan natuurlijk de banketletter van gehakt + bladerdeeg!!