All you can eat, waarom wel of niet?

19-03-2019 17:46 229 berichten
Ik was gewoon benieuwd; wat vinden jullie van All-you-can-eat (AYCE) restaurants?
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 19-03-2019 17:47
Reden: Topic ingekort, naar eerste reactie verplaatst
90.31% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Het ligt aan de manier van All you can eat.

Als er tafelbediening is (á la tapas restaurant) dan heb ik er totaal geen problemen mee.

Mijn grootste gruwel is dat je "gezellig" uit eten gaat, maar dat iedereen vervolgens op een verschillend moment van de tafel schuift.

Ik ben meer van het gezellig tafelen, lekker kletsen met een beetje eten tussendoor.

In een AYCE ook (helaas, moest wel eens met de schoonfamilie mee die vonden het zo handig: want er is voor iedereen wel iets wat hij/zij lust) al eens meegemaakt dat mensen er schijnbaar gewoon een eetwedstrijd van maken. Inclusief loszittende broek, zodat er lekker veel in past!
Alle reacties Link kopieren
Vorig jaar 1 x geweest met mijn kinderen. Ik dacht; leuk voor ze.
Maar wat een afschuwelijke overdaad aan (vr)eten zeg! Hele snoep en ijs afdeling incl chocoladefontein, mijn kinderen wisten door al die overdaad aan eten niet waar ze het moesten zoeken en kwamen beiden met slechts 1 kaal soft ijsje terug, dat was dan wel weer grappig.
Verder; heel veel (te) dikke mensen die maar heen en weer bleven lopen met veel te volle borden. Heel onsmakelijk. En dan ook nog de helft laten staan en dan weer gaan lopen voor nog meer.
Nee niets voor mij. Mijn kinderen hebben er overigens ook nooit meer om gevraagd.
Alle reacties Link kopieren
Oh, en ik ben dan ook voor de restaurants die een bedrag vragen voor borden die niet leeg zijn gegaan. 1x kan voorkomen, maar idd die mensen die gewoon veel te veel opscheppen (omdat ze te lui zijn om te lopen? :rolling: ) mogen van mij best extra kosten in rekening gebracht krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Ayce-buffet nog nooit geweest, en dat hou ik graag zo. Ik heb een hekel aan met dienblaadjes lopen, ben altijd bang dat alles eraf glijdt.

Laatst wel voor het eerst bij een ayce sushitent gegeten, die was ons aangeraden door een collega die net als wij van lekker eten houdt. Wij vonden de kwaliteit best redelijk, en de kinderen vonden het fantastisch dat ze het eten mochten bestellen op een tablet. Dus al met al voor een keertje prima, alleen snap ik hier de toegevoegde waarde van ayce niet zo. Ik betaal net zo lief gewoon achteraf de rekening.

Echt iets om met kinderen te doen, met alleen volwassenen ga ik liever naar een gewoon restaurant.
Alle reacties Link kopieren
hier niet zo een fan van ayce. maar 1 maal per jaar gaan we met een groep van voetbalteam zoon (alles bij elkaar een 100 man) naar een ayce. Iedereen vind er wel iets, je weet vooraf wat je gaat betalen (storten dus op voorhand op 1 rekening zodat dit makkelijk te regelen is datum van etentje). kinderen zitten lekker allemaal bij elkaar aan 1 of 2 lange tafels en rennen af en aan met waar ze zin in hebben.

maar voor ons 2 of 4 (indien met kids) gaan we echt gewoon a la carte eten. we zorgen dan wel voor een resto wat we kennen en kindvriendelijk is.
Wij vinden het een heerlijk en prettig concept.
Met zijn 2 en ook met kind. Onze guilty pleasure, absoluut!

Geen overvolle borden, geen gepor, geen geren. Daar houden ook wij niet van.
Wel kleine porties van verschillende dingen die je anders niet snel kiest of zult uitproberen, netjes wachten op de beurt, rustig tempo.

Ja, we eten dan meer dan we zouden doen wanneer we thuis eten. En ook anders, want andere keuzes. Echter de keuzemogelijkheid, het eigen tempo, zien wat je kunt pakken en indien echt niet lekker laten liggen....dat spreekt ons aan.

Voor kind ook een feestje, want zelf bepalen wat te eten en hoeveel.
Wel is kind aangeleerd kleine porties te pakken en indien lekker gerust nog eens extra opscheppen, echter geen bergen eten verknoeien.

Ook gaan wij op tijd, want het oog wil ook wat. Half lege schalen eten, eten dat naast de schalen ligt etc.....dat werkt ook voor ons niet. Op tijd gaan en zodoende als een van de eersten kunnen opscheppen en uitzoeken is prima. We zitten doorgaans wel heel lang voordat we weer vertrekken. Juist omdat we de tijd nemen.

Drinken zit niet inbegrepen, dus dat betaal je apart hier.
Wij gaan niet naar WOK AYCE.
En aangezien ik meer van voorgerechten, bijlages, salades warm en koud en desserts geniet neem ik daarvan wat meer en partner eet meer vlees.
Wel kan het voorkomen dat ik start met voorgerecht en salades, toetjes uitzoek en vervolgens nog eens salade neem. Gewoon omdat het kan. Volgorde van gang of de afwisseling hartig-zoet vind ik dan juist wel grappig want hoeft niet gangbaar te zijn. Hoeft ook niet te matchen met die van je tafelgenoot. En gesprekken hebben we ondanks eventuele verschillen in gang of eetkeuzes.

Ik was overigens tijdje geleden daar en er was een dame die at 1 stukje vlees, heel klein, zonder al het ander en ging toen voor de toetjes. Ze vertelde me dat ze stiekem alleen voor de toetjes kwam, en de rest oversloeg. :-) Ik vind zo iets erg leuk en kan alleen al om dergelijk idee heel blij worden voor een ander en daardoor ook voor mezelf.
anoniem_63b6a03408332 wijzigde dit bericht op 21-03-2019 12:27
6.05% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
In buffetvorm vind ik het mwah. Dat geloop met name. Al blijft het vermakelijk om die schoonzus met haar eeuwige dieet te zien schransen van de meest ongezonde dingen of de oom die denkt het er uit te kunnen eten. Voor kinderen is het wel handig, het halen van eten is toch even een onderbreking van het stilzitten aan tafel. Bediening aan tafel vind ik persoonlijk gezelliger en heeft mijn voorkeur, mits het restaurant de hoeveelheden aan kan en kwaliteit heeft. T Zusje is om die reden al eens zwaar tegengevallen met koud eten dat warm moest zijn, taaie vis omdat het te lang onder de lamp stond, bestellingen vergeten etc. Dan ga ik het nog liever zelf halen.

Het er uit eten is trouwens onzin. Er is ooit een programma geweest waar ze uitrekenden of je een dergelijk restaurant arm kunt eten. Nee, dus. Daar zijn allerhandse trucs voor bijvoorbeeld wachten bij de duurdere stukken vlees/vis of vertragen met het ophalen van briefjes.

Ik eet wat ik wil. Kies gerechtjes die ik niet vaak eet of om eens wat uit te proberen. De prijs betaal ik voor het eten, het gemak en gewoon een avond uit. Theater of concerten zijn vaak duurder.
Alle reacties Link kopieren
Hier in de buurt een AYCE Sushi-restaurant waar we eerst regelmatig kwamen en waar je lekker kon eten. Bestellen ging via een tablet en werd dan naar je tafeltje gebracht, dus alle tijd voor gesprekken met tafelgenoten.

Helaas zijn ze er erg op achteruit gegaan, vooral qua bediening. Tegenwoordig komen we er niet meer, het viel te vaak tegen. De prijzen gingen omhoog, de kwaliteit van het eten en de bediening omlaag. Nee dank je, dan gaan we liever naar de Japanner verderop. Daar kun je zelf aan tafel je vlees bereiden, hebben ze ook Sushi, en ook een AYCE menu. Ze zijn wat duurder, maar de kwaliteit van het eten en de bediening zijn veel beter. Ook is het kleinschaliger en dus minder druk.

Van de 2 tapas-restaurants in de buurt vermijden we er 1, een wat grotere keten. De ander is lokaal, veranderd eigenlijk nooit van kaart maar het eten en de sfeer zijn veel beter. Qua prijs ontlopen ze elkaar niet zo veel.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ik was overigens tijdje geleden daar en er was een dame die at 1 stukje vlees, heel klein, zonder al het ander en ging toen voor de toetjes.
Grappig dat veel mensen de toetjes noemen. Nu ben ik geen toetjesmens, maar de ayce waar ik was had wat dat betreft echt niets bijzonders. Veel keus, maar niks bijzonders. Het was toch vooral ijs, cheesecakes, en heel veel
taarten zoals red velvet ofzo, en tiramisu, dat werk. En heel veel soorten toppings en chocoladefonteinen, maar niet echt “volwassen” desserts. Maar dat zal vast aan dit specifieke restaurant hebben gelegen.

Wat ik leuk vind om te lezen is dat wat ik een minpunt vind, dat heen en weer geloop, dat anderen dat juist een pluspunt vinden; even lekker van tafel, niet zo stijf. Zo had ik het niet bekeken, ik dacht dat dat een soort noodzakelijk kwaad was. Maar dat is dus een kwestie van smaak.

Het gemak met kinderen wordt ook veel genoemd. Ik heb zelf geen kinderen, dus dan valt het inderdaad op dat er erg veel kinderen zijn. En groepen. Dat geeft inderdaad wel een bepaalde sfeer, maar ik snap wel dat dat voor sommige situaties gewoon handig is.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 21-03-2019 13:02
3.18% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan inderdaad ook nooit met zijn 2en naar een AYCE plek.
Dan gaan wij ook naar een restaurant of eetcafé. Omdat we dan wel gezellig saampjes willen kletsen en dan heen en weer moeten lopen vinden we NIET fijn.
Het hangt dus ook echt wel van het gezelschap af waarmee ik ga.

Ohja, en bulten eten opscheppen en dan de helft laten staan, nee dat vind ik niet kunnen. Echt asociaal.
Alle reacties Link kopieren
Heerlijk, onbeperkt sushi voor mij, en gegrilde vis. De oesters zijn helaas niet zo lekker als in Zuidfrankrijk, maar zo vers als dáár kun je ze in Nederland toch niet krijgen.
Crème brulée die ter plekke voor je wordt gebrand.

Zoon die happy wordt van zijn eigen volgorde. Dus eerst een bak groente, daarna toetjes en vervolgens naar de vleesgrill, dan weer toetjes, vleesgrill, oh ja gebakken banaan en dan weer...

Geen tijdsdruk (we nemen altijd het arrangement zonder alcohol), rustig kunnen zitten, meestal wel gezellige mensen aan het tafeltje naast je. Superservice bij een vrijgezellenfeestje, je krijgt een muziekinstallatie in gebruik, apart bruidsgebakje voor de bruid.

Of ik ga gewoon naar een leuke, dat kan natuurlijk ook. :)
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
MollyMalone schreef:
21-03-2019 10:08
Ayce-buffet nog nooit geweest, en dat hou ik graag zo. Ik heb een hekel aan met dienblaadjes lopen, ben altijd bang dat alles eraf glijdt.

Laatst wel voor het eerst bij een ayce sushitent gegeten, die was ons aangeraden door een collega die net als wij van lekker eten houdt. Wij vonden de kwaliteit best redelijk, en de kinderen vonden het fantastisch dat ze het eten mochten bestellen op een tablet. Dus al met al voor een keertje prima, alleen snap ik hier de toegevoegde waarde van ayce niet zo. Ik betaal net zo lief gewoon achteraf de rekening.

Echt iets om met kinderen te doen, met alleen volwassenen ga ik liever naar een gewoon restaurant.

Welk dienblad? Het is de Ikea niet. Gewoon bordjes.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
AYCE is mijn guilty plessure, ik doe het ongeveer 4 keer per jaar en geniet er elke keer weer van! Vooral die heerlijke toetjes....
Alle reacties Link kopieren
Ik lees heel veel over toetjes hier. Man en ik eten die eigenlijk nooit. Hoogstens een bolletje groene thee ijs (heerlijk!) of lychee ijs.
Man soms cheesecake.

Maar goed, ik ben ook niet zo'n zoetekauw.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er niet zo van behalve de all you can eat sushi tenten. Die vind ik top.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Snoesje666 schreef:
21-03-2019 13:08
Heerlijk, onbeperkt sushi voor mij, en gegrilde vis. De oesters zijn helaas niet zo lekker als in Zuidfrankrijk, maar zo vers als dáár kun je ze in Nederland toch niet krijgen.
In Zeeland wel hoor!
Snoesje666 schreef:
21-03-2019 13:08

Superservice bij een vrijgezellenfeestje, je krijgt een muziekinstallatie in gebruik, apart bruidsgebakje voor de bruid.

Nou, hier noem je wel een onverwacht groot minpunt... Ik ben nooit zo’n fan van hilarische vrijgezellen gezelschappen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het niks. Inderdaad heel onrustig dat iedereen steeds van tafel loopt en dat je niet tegelijk aan dezelfde gang zit. En ik vind het geen gezellige restaurants (degene waar ik tot nu toe geweest ben). Je had ook bepaalde tijden waarop een hele groep naar binnen kon, bijvoorbeeld de eerste groep om 18 uur en de tweede groep om 20 uur, vreselijk. Dan sta je in de rij en allemaal tegelijk naar binnen.

Zelf eet ik weinig, dus het concept heeft voor mij ook geen meerwaarde. Ik kan maar heel weinig op. Ik heb veel liever een gewoon, gezellig a la carte restaurant met mooi interieur (dat vind ik dan wel weer belangrijk ;) ) waar ik gewoon een hoofdgerecht neem en eventueel nog een klein dessert.

Wel moet ik toegeven dat met een groep en een aantal kinderen zo'n ayce restaurant wel handig is. De kinderen kunnen nemen wat ze willen, hoeven niet steeds stil te zitten en meestal hebben ze ook nog wel een speelruimte.
Alle reacties Link kopieren
Op vakantie vind ik trouwens die buffetrestaurants wel oké. Zeker omdat ik daar bijvoorbeeld een week ben en ik dan voor gezonde dingen kan kiezen. Als je elke dag uit eten gaat op vakantie, is het vaak veel ongezonder met weinig groente.
Alle reacties Link kopieren
Ik eet te weinig voor dit soort restaurants, als ik voor 4 man 90 euro moet betalen ga ik liever naar een klein gezellig restaurant ,heb ook hekel aan all inclusive vakanties, al die tokkies met hun volgepropte borden die ze half vol laten staan .
Alle reacties Link kopieren
sandy1974 schreef:
21-03-2019 14:01
Ik eet te weinig voor dit soort restaurants, als ik voor 4 man 90 euro moet betalen ga ik liever naar een klein gezellig restaurant ,heb ook hekel aan all inclusive vakanties, al die tokkies met hun volgepropte borden die ze half vol laten staan .
Wij gingen vaak met een heel stel kinderen en dan is het wel fijn. Om elke dag met zijn achten uit eten te gaan kost ook een godsvermogen. Tegenwoordig doen we geen all inclusive meer, maar wij gingen vaak naar de nét iets luxere hotels waar de echte tokkies niet kwamen. Dat scheelde echt wel veel.
Alle reacties Link kopieren
ella70 schreef:
19-03-2019 18:02
Je hebt restaurants waar je 2 gerechtjes per gang onbeperkt mag bestellen ,niemand hoeft heen en weer te lopen ,je wordt gewoon aan je tafel bediend ,allemaal kleine hapjes ,zooo gezellig ,ik eet dan dingen die ik anders niet als vol bord zou bestellen ,bv spareribs ,of stukje buikspek .klein schoteltje met carpaccio ,alles mooi opgemaakt ,mijn kinderen vinden het geweldig .ook de toetjes horen er bij ,bolletje ijs ,brownie ,cheesecake ,ook onbeperkt.
Vande week in zon restaurant geweest , Grieks, waar het er zo aan toe ging.
Per 20 min kon je steeds 2 gerechten bestellen die ze aan tafel brachten. Alles ging via de tablet. Super
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
21-03-2019 13:44
In Zeeland wel hoor!
Beetje ver rijden, vanuit Noord-Groningen.
:D
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Snoesje666 schreef:
21-03-2019 15:09
Beetje ver rijden, vanuit Noord-Groningen.
:D
Neem je Waddenoesters.
Alle reacties Link kopieren
Even gegoogeld, dit is misschien ook leuk om een keer te doen. Zelf oesters en alikruiken rapen.

Nu alleen nog leren oesters te openen.

https://wadlopen-pieterburen.nl/arrange ... notaanzee/
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
sandy1974 schreef:
21-03-2019 14:01
Ik eet te weinig voor dit soort restaurants, als ik voor 4 man 90 euro moet betalen ga ik liever naar een klein gezellig restaurant ,heb ook hekel aan all inclusive vakanties, al die tokkies met hun volgepropte borden die ze half vol laten staan .
Tokkies in een all inclusive hotel?
Hoezo tokkies?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven