Alpro amandelmelk

05-01-2016 11:07 56 berichten
Je denkt: je koopt een gezond alternatief voor melk (wat ik trouwens toch niet erg lekker vind dus klein gemis).

Je koopt: water, suiker, 2% amandel, zeezout en wat stabilisatoren.

Naar aanleiding van een aflevering van Kassa gisteravond bestudeerde ik het label van mijn Alpro amandelmelk eens nader. Echt randje oplichterij! Beter zou dus zijn: Alpro suikerwater met een vleugje amandel.

Ik vind het stom.

Jullie ook nog zulke stomme producten in het schap gezien?
Alle reacties Link kopieren
Het was Radar, gisteren......

En amandelmelk met 0,03 procent amandel is gewoon bedrog. Het is niet wat op het pak staat. Of er nou wel of geen suiker in zit.

Ik snap niet dat zulk soort dingen mogen.

Liga was trouwens ook alleen maar suiker. Maar dat weet ik al jaren.
Hier de ingredienten van Alpro amandelmelk ongezoet!

http://www.alpro.com/nl/producten/drink ... l/ongezoet

Je kunt beter een glas water drinken en een handje amandelen.
En de zeezout hype.

Bij de Keuringsdienst van Waarde ging het ook daarover laatst.

Zout is zout en het maakt niet uit waar het vandaan komt en het kost echt haast niets.

Bij Appie stond een klein busje grof zou voor iets van 3 euro. Echt absurd.
Lekker zelf maken die handel:

100 g blanke amandelen (in grote zakken te koop bij de turk) + 500 ml water in de blender

Door een zeefje gieten en klaar is kees.

De amandelprut die achterblijft in de zeef kun je ook nog gebruiken in je havermout of als 'amandelmeel' om mee te bakken.
Zo is activia ook een product die zegt boordevol vezels te zitten, maar in de praktijk nauwelijks vezels aanwezig zijn.
Ik sta versteld van de naïviteit van sommige mensen. Je leest toch voor je koopt of ben ik nou gek?
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Het programma ging erover dat op de voorkant van het pak staat dat het gezond is, bla bla en dat dat dus totaal niet klopt met de achterkant.

Die produkten moeten gewoon niet gemaakt worden.
quote:nina1966 schreef op 05 januari 2016 @ 12:32:

[...]

Ik denk dat het jezelf láten bedotten is.

Nou, dit ja. Altijd de ingrediënten lezen als je toch iets beter wil weten wat erin zit. Ik koop zelf al jaren gedroogde cranberries van de AH. Opeens was er de 'gewone' verpakking en de 'superfood' verpakking waarbij het mij opviel dat in de gewone verpakking de hoofdingrediënt cranberries was (60%) gevolgd door ananassiroop als zoetmiddel, maar op de 'superfood' verpakking de verhoudingen omgedraaid waren met als hoofdingrediënt ananassiroop en maar 30% cranberries. Deze worden gewoon tegelijkertijd verkocht in de AH, het is me een raadsel waarom er 2 verpakkingen zijn met hetzelfde product, van hetzelfde merk, maar een andere samenstelling

Bij De Tuinen kan je ook cranberries van Neal's Yard kopen, ¤2,49 voor slechts 100g waarvan de hoofdingrediënt rietsuiker is gevolgd door slechts 25% cranberries.
quote:dubbeltje83 schreef op 05 januari 2016 @ 12:57:

Lekker zelf maken die handel:

100 g blanke amandelen (in grote zakken te koop bij de turk) + 500 ml water in de blender

Door een zeefje gieten en klaar is kees.

De amandelprut die achterblijft in de zeef kun je ook nog gebruiken in je havermout of als 'amandelmeel' om mee te bakken.Ja, supermakkelijk! En als je hem toch iets gezoet wil hebben kan je ook een dadel mee blenderen. Ik vraag me af op hoeveel % amandelen je uitkomt, nadat je het pulp hebt verwijderd. Hoe werkt dat?
Ik weet nog een leuke uit dezelfde variant.

Ik eet graag (heel graag!) bonen in tomatensaus. Echt daar kan je me voor wakker maken.

Nu viel me laatst op dat de biologische variant van AH wel extra suiker bevat en de gewone niet.

Daar heb ik toch best een beetje om moeten lachen, geen wonder dat biologisch me beter beviel. Lekker zoet.
En een tijd terug had AH toch ook guacamole met 1% avocado ofzo? Dat kwam toen zelfs in het nieuws geloof ik (of hart van nederland ofzo)?
quote:winters schreef op 05 januari 2016 @ 11:15:

Ik heb ze zelf niet, maar de AH cranberries wat wordt verkocht als superfood is verkozen tot meest misleidende product.

AH-cranberry's gekozen tot 'meest misleidende product'

De cranberry's van Albert Heijn zijn uitgeroepen tot meest misleidende product van 2015. Volgens voedselwaakhond foodwatch bestaat dit 'superfood' voor ruim twee derde (68 procent) uit toegevoegde siroop en voor slechts 30 procent daadwerkelijk uit cranberry's.

Bewerkt door: Redactie 4 januari 2016, 21:52 - Bron: ANP

Snap ik, cranberry zijn niet te vreten zo zuur. :-)

Maar evengoed schandalig !
Wat verwacht je dan? Zo maak je nu eenmaal melk van noten. Dan zit er in het eindproduct maar een klein percentage noot in inderdaad. Zo hoort dat bij notenmelk. Ongezoet is het een gezond en lekker alternatief voor melk.
I'm no hero. I put my bra on one boob at a time like everyone else
Als er 100% amandel in zou zitten, zou het geen melk zijn, maar een soort pasta of puree. Vast ook lekker. Maar geen melk.
I'm no hero. I put my bra on one boob at a time like everyone else
quote:rennie_girl schreef op 05 januari 2016 @ 21:49:

En een tijd terug had AH toch ook guacamole met 1% avocado ofzo? Dat kwam toen zelfs in het nieuws geloof ik (of hart van nederland ofzo)?Volgens mij was het zelfs 1% avocadopoeder.
In de amandelmelk zaten twee! amandelen...... hadden ze berekend.
quote:*bloem schreef op 05 januari 2016 @ 11:20:

[...]

goede tip! Dat soort dingen zal je dus niet bij de Albert Heijn krijgen... Jawel hoor, die staat gewoon in hetzelfde schap, naast die andere amandelmelk.
quote:TinaBelcher schreef op 05 januari 2016 @ 22:19:

Als er 100% amandel in zou zitten, zou het geen melk zijn, maar een soort pasta of puree. Vast ook lekker. Maar geen melk.
quote:rennie_girl schreef op 05 januari 2016 @ 21:49:

En een tijd terug had AH toch ook guacamole met 1% avocado ofzo? Dat kwam toen zelfs in het nieuws geloof ik (of hart van nederland ofzo)?oh whaaa die is zoo ranzig. een keer gegeten ergens maar mij nooit meer gezien. Ongelofelijk ook, gezien je normaal guacamole met ongeveer 95% avocado maakt. Knap staaltje opvulkunst.
quote:MarindaH schreef op 06 januari 2016 @ 11:21:

[...]

Jawel hoor, die staat gewoon in hetzelfde schap, naast die andere amandelmelk.ahja, mijn albert heijn hier is vrij klein dus kende die niet.
quote:Emma95 schreef op 06 januari 2016 @ 10:45:

In de amandelmelk zaten twee! amandelen...... hadden ze berekend.Wie is 'ze' en hoe hebben ze dit precies berekend?
quote:mjdlh schreef op 05 januari 2016 @ 12:19:

Zelfde hier, lactoseintolerant. Tegenwoordig wordt lactose (melksuiker) als vulmiddel gebruikt. In de gekste dingen, vleeswaren, pastasaus.. Kritisch naar het etiket kijken kan dus geen kwaad Geldt ook voor tarwe, waar ik dan weer niet tegenkan. Goedkoop vulmiddel in de gekste dingen. Ik moet dus ook altijd etiketten lezen. (Vast herkenbaar: een product wordt 'verbeterd' of vernieuwd en ineens zit er wel tarwe in, terwijl dat eerder niet zo was. Dus lezen en blijven lezen.)
"Ze" is Foodwatch, de voedselwaakhond van Nederland. Daar ging het programma over.
quote:Emma95 schreef op 06 januari 2016 @ 17:05:

"Ze" is Foodwatch, de voedselwaakhond van Nederland. Daar ging het programma over.

Ah, ik heb even gekeken en dit ging over de almond drink van Rude Health (niet van Alpro, die bevat het dubbele aan amandelen, namelijk 2% maar ook meer andere troep waar de drink van Rude Health dat niet bevat). Maar ik vraag me alsnog af hoe dit berekend wordt. Want als je amandelmelk maakt neem je sowieso per 100g amandelen een een grotere hoeveelheid water, dus amandelen zijn sowieso in de 'minderheid'. Vervolgens zeef je ook de amandelpulp eruit waardoor er nog minder amandel overblijft. In de puurste versie van amandelmelk zal dus sowieso de hoofdingrediënt niet amandelen zijn. En het is absoluut zo dat de grote fabrikanten er andere dingen in stoppen en nog wat extra aanlengen, maar hoeveel % amandelen bestaat verse, pure amandelmelk uit eigenlijk?

Ik vind bijna misleidende marketing van Foodwatch zelf eigenlijk. Die Rude Health almond drink is een prima alternatief voor koeienmelk, het bevat natuurlijke ingredienten, waaronder water, rijst en amandelen. Wat zeiken ze eigenlijk? Ze hebben voor het gemak ook niet gezegd hoe ze 'berekend' hebben dat er 2 amandelen in zouden zitten. Ik heb overigens helemaal niks met Rude Health, het zal wel een duur grapje zijn, maar van Foodwatch vind ik dit eigenlijk ook aanstelleritis. En wat een zeikstukje ook, als mensen dit willen komen als plantaardig alternatief voor melk dan is dit toch een prima gezond alternatief?
Water en een paar procent amandelen voor ruim 3 euro.....

Ik vind het juist prima dat we erop gewezen worden.

(Zelf drink ik lekker gewoon water)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven