asperges
donderdag 7 juni 2012 om 18:13
Ik ga voor het eerst in mijn leven asperges maken..... Heb net witte bij de AH gehaald en ik weet helemaal niet hoe ik ze wil bereiden. Wilde het gewoon bij de aardappelen en het vlees eten maar hoe maak ik ze schoon/kook ik ze? Wij hebben geen asperge pan, maakt het uit als je ze in een normale pan in stukjes hakt en kookt?
Verder lees ik veel over ham en kaas maar ik geloof niet dat wij ham hebben en sowieso is dit iets teveel met het stuk vlees er bij (die kan niet worden weggelaten). Zijn er andere lekkere en makkelijke manieren met simpele ingredienten?
Verder lees ik veel over ham en kaas maar ik geloof niet dat wij ham hebben en sowieso is dit iets teveel met het stuk vlees er bij (die kan niet worden weggelaten). Zijn er andere lekkere en makkelijke manieren met simpele ingredienten?
donderdag 7 juni 2012 om 18:22
1 bloemknopje laten zitten = het lekkerste gedeelte
2 achterste gedeelte (is wat ingedroogd) er af snijden
3 met een dunschiller 1x schillen en onderaan 2x
4 asperges in grote (braad)pan doen, er gewoon in leggen
5 water erbij en ong. 20 minuten laten koken. of korter als je van stevig niet te kauwen houdt.
6 afgieten en serveren (vocht kun je hergebruiken als basis voor sauzen of soep)
erbij serveren:
aardappels / krieltjes
gekookt ei per persooon
gesmolten boter, mmmmh!
evt. ham erbij. of biefstuk, ook lekker.
succes en eet smakelijk
2 achterste gedeelte (is wat ingedroogd) er af snijden
3 met een dunschiller 1x schillen en onderaan 2x
4 asperges in grote (braad)pan doen, er gewoon in leggen
5 water erbij en ong. 20 minuten laten koken. of korter als je van stevig niet te kauwen houdt.
6 afgieten en serveren (vocht kun je hergebruiken als basis voor sauzen of soep)
erbij serveren:
aardappels / krieltjes
gekookt ei per persooon
gesmolten boter, mmmmh!
evt. ham erbij. of biefstuk, ook lekker.
succes en eet smakelijk
donderdag 7 juni 2012 om 18:24
donderdag 7 juni 2012 om 18:25
Goed schillen (dunschiller) van kop nr kont, kontje afbreken. Dan koken in water (in een hapjespan, hoef je ze niet te breken). Ik kook ze niet te lang, 5 minuten en dan vuur uit, laat ik ze staan in het hete water (half uurtje) met delsel erop terwijl ik de rest maak. Ik vind het lekker om ze klassiek te eten, dus met gekookte ham, gekookt eitje, lekkere aardappeltjes en gesmolten roomboter.
donderdag 7 juni 2012 om 18:28
donderdag 7 juni 2012 om 18:30
Bereiden
Reken per persoon 500 g asperges (alleen asperges)
Reken per persoon 300 g asperges (met vlees erbij)
Reken per persoon 375 g asperges (met vis erbij)
Schil de asperges vanaf de kop naar het uiteinde.
Leg de asperges tijdens het schillen plat, zodat ze niet kunnen breken. Snij de houtachtige uiteinden af.
Breng in een grote pan ruim water aan de kook met zout, een klontje boter en eventueel een schepje suiker.
Voeg de asperges toe en breng aan de kook en laat 5 minuten op een laag vuur koken. Draai de warmtebron uit en laat de asperges in 10 tot 15 minuten in de pan gaar worden (nagaren) De dikte van de asperges bepaalt de exacte bereidingstijd (dus hele dikke asperges iets langer koken.)
Gaarheid testen doet u zo. Als u er een vork gemakkelijk in kunt steken, zijn ze gaar. Wanneer u ze in het midden op een vork legt, moeten ze iets doorbuigen, maar niet slap doorhangen.
Schep de asperges met een schuimspaan uit het vocht.
Traditioneel recept voor asperges:
Verdeel de asperges over voorverwarmde borden en overgiet ze met gesmolten roomboter (ca.400 g) en bestrooi ze met peterselie. Snij 300 g gekookte ham en 4 hardgekookte eieren in stukjes en verdeel die over de borden.
Aspergepan is overigens erg handig, hebben wij ook eentje, dan til je ze eruit aan een rekje, maar het is geen must.
Smakelijk TO!!
Reken per persoon 500 g asperges (alleen asperges)
Reken per persoon 300 g asperges (met vlees erbij)
Reken per persoon 375 g asperges (met vis erbij)
Schil de asperges vanaf de kop naar het uiteinde.
Leg de asperges tijdens het schillen plat, zodat ze niet kunnen breken. Snij de houtachtige uiteinden af.
Breng in een grote pan ruim water aan de kook met zout, een klontje boter en eventueel een schepje suiker.
Voeg de asperges toe en breng aan de kook en laat 5 minuten op een laag vuur koken. Draai de warmtebron uit en laat de asperges in 10 tot 15 minuten in de pan gaar worden (nagaren) De dikte van de asperges bepaalt de exacte bereidingstijd (dus hele dikke asperges iets langer koken.)
Gaarheid testen doet u zo. Als u er een vork gemakkelijk in kunt steken, zijn ze gaar. Wanneer u ze in het midden op een vork legt, moeten ze iets doorbuigen, maar niet slap doorhangen.
Schep de asperges met een schuimspaan uit het vocht.
Traditioneel recept voor asperges:
Verdeel de asperges over voorverwarmde borden en overgiet ze met gesmolten roomboter (ca.400 g) en bestrooi ze met peterselie. Snij 300 g gekookte ham en 4 hardgekookte eieren in stukjes en verdeel die over de borden.
Aspergepan is overigens erg handig, hebben wij ook eentje, dan til je ze eruit aan een rekje, maar het is geen must.
Smakelijk TO!!
donderdag 7 juni 2012 om 18:40
Minstens 2 keer schillen en dan het "kontje"er af snijden,als de steel niet meer houterig is zit je goed.
20 minuten koken en dan gas uit en in het hete water 20 - 25 minuten laten nagaren
Roomboter "klaren " dus laten smelten zonder te bruisen.
Geef een lekkere ham erbij en een (geprakt) ei per persoon.
Het liefst nieuwe aardappels erbij die nét beetgaar koken
Als je je asperges te kort kookt eet het niet lekker,maar te lang ook niet.
Als je te zuinig schilt eet het ook niet lekker dan zit je met harde stukken in je mond.
Als tip,
Een asperge eet je van de onderkant naar het kopje,dan heb je het lekkerste het laatst !
Als je eenmaal goed bereidde asperges hebt gegeten weet je niet meer van ophouden,en voor de volgende keer, er hoeft niet persé extra vlees bij ( en ik ben een echte vleeseter )
Je moet volgens de regels rekenen op 500 gram asperges per persoon.
Eet smakelijk.
20 minuten koken en dan gas uit en in het hete water 20 - 25 minuten laten nagaren
Roomboter "klaren " dus laten smelten zonder te bruisen.
Geef een lekkere ham erbij en een (geprakt) ei per persoon.
Het liefst nieuwe aardappels erbij die nét beetgaar koken
Als je je asperges te kort kookt eet het niet lekker,maar te lang ook niet.
Als je te zuinig schilt eet het ook niet lekker dan zit je met harde stukken in je mond.
Als tip,
Een asperge eet je van de onderkant naar het kopje,dan heb je het lekkerste het laatst !
Als je eenmaal goed bereidde asperges hebt gegeten weet je niet meer van ophouden,en voor de volgende keer, er hoeft niet persé extra vlees bij ( en ik ben een echte vleeseter )
Je moet volgens de regels rekenen op 500 gram asperges per persoon.
Eet smakelijk.
donderdag 7 juni 2012 om 18:43
quote:spijk-er schreef op 07 juni 2012 @ 18:39:
Ik kook ze 10 minuten, en draai dan het gas uit en laat de asperges nog 10 minuten in het water voor ik ze afgiet, dan smaken ze perfect!
Lekker met krielaardappeltjes, beetje boter, gekookt ei en peterselie.
Dit dus. Dat is de perfecte bereiding voor asperges. Klont roomboter en een kneepje citroensap meekoken.
Lekker met zalm en een roomsaus of boterjus. Mmm!
Ik kook ze 10 minuten, en draai dan het gas uit en laat de asperges nog 10 minuten in het water voor ik ze afgiet, dan smaken ze perfect!
Lekker met krielaardappeltjes, beetje boter, gekookt ei en peterselie.
Dit dus. Dat is de perfecte bereiding voor asperges. Klont roomboter en een kneepje citroensap meekoken.
Lekker met zalm en een roomsaus of boterjus. Mmm!
donderdag 7 juni 2012 om 19:04
OK, ik ga ze met gerookte zalm maken. Gewoon uit het pakje ernaast serveren of moet daar nog wat mee gebeuren?
Verder zijn de asperges in wat water aan het koken. Ik heb aspergesaus gekocht maar moet je dan nog dat klontje boter erover laten smelten of kun je ook de boter gewoon geheel vervangen door de saus? en hoe maak je van die boter jus dan?
Verder zijn de asperges in wat water aan het koken. Ik heb aspergesaus gekocht maar moet je dan nog dat klontje boter erover laten smelten of kun je ook de boter gewoon geheel vervangen door de saus? en hoe maak je van die boter jus dan?
donderdag 7 juni 2012 om 19:15
Als ik ook even een asperge vraag mag stellen op dit topic: ik heb gisteren een lading witte asperges op de markt gekocht. Ik herinnerde me dat je asperges kunt invriezen en heb dus bij thuiskomst in zakjes gedaan en in de vriezer gelegd. Maar nu ging ik nav dit topic toch even googlen en ik zie overal staan dat ik ze eerst had moeten schillen en wassen. Wat nu?
donderdag 7 juni 2012 om 19:19
Ik maak vaak salade van asperges, verse kruiden zoals bieslook en peterselie, beetje zeezout, ham, mozzarella en parmezaanse kaas.
Asperges 10min koken en 10min laten staan nog, asperges in stukjes snijden en de overige ingredienten erbij doen, gekookt eitje erover en de aspergesaus met gesmolten boter.
Van het kookvocht van de asperges kun je heerlijke soep maken!
Asperges 10min koken en 10min laten staan nog, asperges in stukjes snijden en de overige ingredienten erbij doen, gekookt eitje erover en de aspergesaus met gesmolten boter.
Van het kookvocht van de asperges kun je heerlijke soep maken!
donderdag 7 juni 2012 om 19:21
quote:Moondancer schreef op 07 juni 2012 @ 19:15:
Als ik ook even een asperge vraag mag stellen op dit topic: ik heb gisteren een lading witte asperges op de markt gekocht. Ik herinnerde me dat je asperges kunt invriezen en heb dus bij thuiskomst in zakjes gedaan en in de vriezer gelegd. Maar nu ging ik nav dit topic toch even googlen en ik zie overal staan dat ik ze eerst had moeten schillen en wassen. Wat nu?Asperges in de vriezer weet ik niet, mij is altijd verteld dat je ze bewaard in de koelkast in een natte theedoek. Zo blijven ze het langste vers, je hoeft ze ook niet eerst te schillen.(doe ik niet iig)
Als ik ook even een asperge vraag mag stellen op dit topic: ik heb gisteren een lading witte asperges op de markt gekocht. Ik herinnerde me dat je asperges kunt invriezen en heb dus bij thuiskomst in zakjes gedaan en in de vriezer gelegd. Maar nu ging ik nav dit topic toch even googlen en ik zie overal staan dat ik ze eerst had moeten schillen en wassen. Wat nu?Asperges in de vriezer weet ik niet, mij is altijd verteld dat je ze bewaard in de koelkast in een natte theedoek. Zo blijven ze het langste vers, je hoeft ze ook niet eerst te schillen.(doe ik niet iig)