Aspergesaus

24-04-2011 09:21 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen,

Wij gaan vandaag bij vrienden asperges eten. Nu kwamen ze erachter dat ze saus vergeten waren. Ik dacht dat ik nog een zakje had, maar helaas. Is er iemand die weet hoe je lekkere aspergesaus zelf kan maken? Heb al zitten googlen, maar kan het nergens vinden. Heb trouwens nog wel een zakje witte saus, zou dat ook smaken?
Tja..wat is aspergesaus of witte saus? Als je googelt op hollandaisesaus o.i.d. zal je wel recepten vinden. Dat is een saus die vaak wordt gegegeten bij asperges.
Oh lekker asperges! Mijn favoriete groente! Ik krijg spontaan honger
Hollandaise saus

Ingrediënten voor 4 personen

150 gr. boter,

2 eetl. witte - wijnazijn,

3 eierdooiers,

zout,

witte peper,

cayennepeper,

2 theel. citroensap.

Bereidingswijze:

Laat de boter smelten maar niet heet worden.

Verhit in een brede pan water voor een waterbad.

Breng de wijnazijn met 2 eetl. water aan de kook en laat de vloeistof tot de helft inkoken.

Laat de vloeistof afkoelen.

Voeg de eierdooiers en wat zout en peper toe en roer alles goed door elkaar.

Plaats de pan in een hete niet kokende waterbad en klop de massa met een garde tot alles zich bindt.

Let op dat het water niet gaat koken, daar de saus anders schift.

Haal het eiercreme uit het waterbad.

Voeg er de gesmolten boter eerst druppelsgewijs en later met theelepeltjes tegelijk bij en blijf roeren. (Als de saus steviger begint te worden kan de boter in grotere hoeveelheden tegelijk worden toegevoegd.)

Maak de saus op smaak met het citroensap, cayennepeper en zout.
quote:pomodori schreef op 24 april 2011 @ 09:28:

Tja..wat is aspergesaus of witte saus? Als je googelt op hollandaisesaus o.i.d. zal je wel recepten vinden. Dat is een saus die vaak wordt gegegeten bij asperges.

Dank je, dan zal ik daar is op googelen. Dom van me. Op de zakjes die ik altijd gebruik staat altijd gewoon aspergesaus

Ben ook zo'n kookwonder. Ahum.
Met filmpje erbij, kan niet mislukken!

Video Hollandaise saus
Zo Jaschenca, super bedankt. Met recept en al erbij. Denk wel dat het nu goed moet komen. haha. Toch nog lekkere asperges vandaag.
Ook lekker bij asperges, gewoon gesmolten roomboter. Gekookt eitje en wat gekookte ham erbij serveren.

Of roomboter smelten, ham en ei in kleine stukjes erdoor en klein scheutje witte wijn erbij. Ook erg lekker.

Nadeel van hollandaisesaus is (vind ik) dat het de smaak van asperges (die zo heerlijk is) haast overheerst.
Ja, botersaus, ham en ei doen we er ook bij. tenminste ik altijd. Weet niet hoe zij het verder klaarmaken. Straks zitten we aan droge aardappels haha.
Inderdaad gesmolten roomboter. Gekookte eieren kleinsnijden, botersaus eroverheen, zout, peper, nootmuskaat. Mmmmmm, kwijl, jaloers!
Toevallig gisteren ook asperge gegeten.

Na het koken rol ik ze in ham en kaas. De saus is heel basic.

Boter smelten, kookvocht van asperges erbij. Zout en beetje peper. Binden met kruidenpanermeel.

Alles in een ovenschaal + gekookte eieren en dan nog 10 min in de oven.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Gesmolten roomboter doe ik er sowieso op.

Daarnaast maak ik vaak een witte wijnsaus of mosterdsaus.

Boter smelten, bloem erbij, laten garen, aspergevocht erbij, bouillonpoeder, lepel mosterd en kookroom. Op smaak brengen met zout en peper.

Voor wittewijn saus vervang je de mosterd door een scheut witte wijn. Evt. verse kruiden erdoor. Lekker!
Ik neem nooit saus, zonde van de asperges! Gewoon een beetje boter, een eitje een plakje ham. Zo ga ik het vanavond ook eten. Heerlijk!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven