bakvraag: scheur in kruidcake

07-03-2021 12:13 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo viva-dames,

Sinds kort heb ik het bakken ontdekt. Ik zit nog in de fase van het bakken met pakjes, maar hoop daar straks ook van af te stappen.
Nu had ik laatst een kruidcake gebakken met een bakmix van Koopmans. Ik heb gebakken met boven- en onderwarmte. Volgens de verpakking moet hij dan op 160 graden (elektrische oven). Dat heb ik gedaan. Ik had echter een enorme bolle cake met een dikke scheur erin. De smaak was goed, maar ik zou graag een mooiere cake zonder scheur willen bakken.
De baktijd is volgens de verpakking 60 minuten.
Nu leverde Google mij op dat ik de temperatuur moet verlagen om een cake zonder scheur te bakken. Op de website van Koopmans staat dat de temperatuur circa 25 graden lager moet. Helaas staat er niet bij of ik dan de baktijd ook moet verlengen en met hoeveel. Ik kan me zo voorstellen dat hij met dezelfde baktijd niet goed gaar is.
Heeft iemand ervaring met bakken en kan iemand mij helpen hiermee? Hoe voorkom ik een nieuwe scheur met welke baktemperatuur en welke baktijd?
Ik wil vanmiddag een nieuwe poging doen. Wie helpt mij?
Oh grappig, ik vind een cake niet geslaagd als hij geen 'scheur' of 'knip' bovenin heeft. Dat wordt zo heerlijk knapperig.

Ik zou de baktijd dan wel verlengen, want de eieren moeten goed gaar worden.
Mijn voorstel zou zijn: heteluchtoven 140 graden en afdekken met alufolie tegen uitdrogen. Dan 10 minuten langer in de oven.
Alle reacties Link kopieren
Je moet ook een beetje je eigen oven leren kennen enne...geen bakmixen gr uilen, gewoon goed recept en zelf doen.....smaakt veel beter.
JonathanStrange schreef:
07-03-2021 12:17
Oh grappig, ik vind een cake niet geslaagd als hij geen 'scheur' of 'knip' bovenin heeft.
Dat heb ik ook, mijn geslaagde cakes hebben een scheur.
Alle reacties Link kopieren
Oriander schreef:
07-03-2021 12:21
Dat heb ik ook, mijn geslaagde cakes hebben een scheur.
en de lekkerste cake is in het midden net niet gaar
granny71 schreef:
07-03-2021 12:24
en de lekkerste cake is in het midden net niet gaar
:high5: Zo'n klef stukje in het midden van de plak cake.
Edit: Door dit topic ga ik vandaag cake bakken.
granny71 schreef:
07-03-2021 12:24
en de lekkerste cake is in het midden net niet gaar
Jaaaaaaaaaa :love:
Heerlijk, doormidden snijden, en daarna het eerste plakje van de zijkant eten, met knapperige hoekjes en lekker stevig, en meteen daarna een half afgekoeld klef stukje uit het midden verorberen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook altijd een scheur in de cake.

Met een lagere temperatuur zal hij langer moeten bakken. Je kan gemakkelijk testen of een cake gaar is: een sateprikker in de cake steken als je denkt dat hij bijna gaar is (dus niet meebakken), komt deze er schoon uit dan is de cake gaar. Zit er nog beslag aan de sateprikker dan moet hij nog langer. Ik doe dan meestal 5 min en kijk dan weer of hij gaar is.
Cake doe ik sowieso altijd 10-15 min korter in de oven en test vanaf dat moment of de cake gaar is, om een droge cake te voorkomen.

En bakken zonder pakjes is écht niet moeilijker. Kijk eens rond op laura’s bakery bijvoorbeeld en kies een makkelijk recept.
mayolijn28 wijzigde dit bericht op 07-03-2021 12:29
4.42% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Heel erg eens met oa Oriander en JonathanStrange!

Maar als je om een of andere reden liever een gladde bovenkant hebt, bak dan de cake 5 kwartier op 160°.

Dat werkt iig voor gewone zelfgemaakt cake. Geen idee hoe het met pakjes zit, want blijkbaar moest de jouwe korter?
Alle reacties Link kopieren
Haha, leuk om te lezen dat een scheur er wat jullie betreft bij hoort. Ik durfde het met die scheur niet aan anderen voor te zetten, maar daar hoef ik me dus niet voor te schamen! :)

Ik ga het zo nog een keer proberen. Dan doe ik hem 10 graden lager en tien minuten langer, al zal ik die satéprikker zeker ga gebruiken om te testen.

En ja, mee eens om het zonder pakjes te doen hoor, maar ik wou eerst gewoon eens proberen of ik zoiets uberhaupt zou kunnen. En nu had ik nog zo'n pak staan, dus die wil ik eerst opmaken voor ik verder ga. Ik zal binnenkort eens op zoek naar een mooi basis bakboek, waar basisrecepten in staan voor dit soort dingen.
Alle reacties Link kopieren
JonathanStrange schreef:
07-03-2021 12:17
Oh grappig, ik vind een cake niet geslaagd als hij geen 'scheur' of 'knip' bovenin heeft. Dat wordt zo heerlijk knapperig.

Ik zou de baktijd dan wel verlengen, want de eieren moeten goed gaar worden.
Mijn voorstel zou zijn: heteluchtoven 140 graden en afdekken met alufolie tegen uitdrogen. Dan 10 minuten langer in de oven.
Misschien een hele domme vraag, maar bedoel je dan dat ik er aluminiumfolie overheen moet doen tijdens het bakken in de oven?
Alle reacties Link kopieren
Zizo schreef:
07-03-2021 12:49
Haha, leuk om te lezen dat een scheur er wat jullie betreft bij hoort. Ik durfde het met die scheur niet aan anderen voor te zetten, maar daar hoef ik me dus niet voor te schamen! :)
SCHAMEN?? Zonder scheur is het een fabriekscake toch? Juist die scheur laat zien dat het zelfgebakken is (en dus het lekkerst)! Gewoon zo presenteren dus, geen enkel probleem!
Alle reacties Link kopieren
De plusmix heeft geen eieren nodig;)

Mijn oven gaat op 130 graden voor cake. En dan 10 minuten korter dan de kortste aangegeven tijd.
Mijn over is namelijk warmer dan de knop aangeeft. Elke oven is anders.

Een scheur midden boven komt doordat de buitenkant van de cake al uithard en de binnenkant nog gaat rijzen. Dan is de oven dus te warm.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor alle tips!
Ik ga nu begonnen met de cake. Ik doe hem ietsje lager, niet veel.
Bij deze mix moeten eieren, boter en water toegevoegd worden. De rest zit in het pak. Maar volgende keer ga ik het 'zelf' proberen. :)
Alle reacties Link kopieren
Koop een oventhermometer, dan weet je de echte temperatuur.
Zizo schreef:
07-03-2021 13:10
Dank voor alle tips!
Ik ga nu begonnen met de cake. Ik doe hem ietsje lager, niet veel.
Bij deze mix moeten eieren, boter en water toegevoegd worden. De rest zit in het pak. Maar volgende keer ga ik het 'zelf' proberen. :)
Het enige dat dan in het pak zit is bloem, suiker, zout en een hoop toevoegingen die er eigenlijk niet in horen. Kun je makkelijk zelf. Het recept voor een lekkere cake is 200/200. Heel makkelijk te onthouden. 200 gram bloem, 200 gram boter, 200 gram fijne suiker, 200 gram eieren (4 stuks) en een snufje zout.
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
07-03-2021 13:25
Het enige dat dan in het pak zit is bloem, suiker, zout en een hoop toevoegingen die er eigenlijk niet in horen. Kun je makkelijk zelf. Het recept voor een lekkere cake is 200/200. Heel makkelijk te onthouden. 200 gram bloem, 200 gram boter, 200 gram fijne suiker, 200 gram eieren (4 stuks) en een snufje zout.
Ik vind dat er ook wat citroenrasp in hoort :)
Alle reacties Link kopieren
Bij BinnensteBuiten bakte Ramon ook een kruidcake. Uiteraard niet uit een pakje, maar hij gaf aan dat de ingredienten moesten rusten (een dagje het liefst) om scheuren tegen te gaan.

Kruidcake...mmmmmmm
Everything you see I owe to spaghetti!
yette schreef:
07-03-2021 13:37
Ik vind dat er ook wat citroenrasp in hoort :)
Ik niet, maar dat is persoonlijk.
yette schreef:
07-03-2021 13:37
Ik vind dat er ook wat citroenrasp in hoort :)
Ik vind dat ook lekker. Ik doe ook altijd een scheutje melk.
Dat is dus het leuke als je zonder mix werkt, je kan zelf variëren met cacao/noten/rozijnen/stukjes chocola/speculaaskruiden/appel.
Alle reacties Link kopieren
Oriander schreef:
07-03-2021 13:42
Ik vind dat ook lekker. Ik doe ook altijd een scheutje melk.
Dat is dus het leuke als je zonder mix werkt, je kan zelf variëren met cacao/noten/rozijnen/stukjes chocola/speculaaskruiden/appel.
Dankje. Nu heb ik honger :D
yette schreef:
07-03-2021 13:49
Dankje. Nu heb ik honger :D
Blame TO.

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Oriander schreef:
07-03-2021 13:52
Blame TO.

Afbeelding
:rofl:

Cake zit inmiddels een halfuur in de oven. Het ruikt al erg lekker.
Alle reacties Link kopieren
Oriander schreef:
07-03-2021 13:42
Ik vind dat ook lekker. Ik doe ook altijd een scheutje melk.
Dat is dus het leuke als je zonder mix werkt, je kan zelf variëren met cacao/noten/rozijnen/stukjes chocola/speculaaskruiden/appel.
Dat kun je ook door een mix roeren;) gewone cake mix. Kruidcakemix leent zich meer voor noten en rozijnen(studentenhaver).

Ik heb voor gewone cake een 50 recept. Voor elk ei 50 gram roomboter, bloem, suiker. Elke 200 gram een scheut citroensap en een geraspte schil van een citroen. Een eetlepel melk en een snufje zout.
Ook lekker met een mandarijn. Of peren op siroop. Gember op siroop. Appel met kaneel. Gesmolten melkchocolade door het beslag.
Alle reacties Link kopieren
petra123456 schreef:
07-03-2021 14:14
Dat kun je ook door een mix roeren;) gewone cake mix. Kruidcakemix leent zich meer voor noten en rozijnen(studentenhaver).

Ik heb voor gewone cake een 50 recept. Voor elk ei 50 gram roomboter, bloem, suiker. Elke 200 gram een scheut citroensap en een geraspte schil van een citroen. Een eetlepel melk en een snufje zout.
Ook lekker met een mandarijn. Of peren op siroop. Gember op siroop. Appel met kaneel. Gesmolten melkchocolade door het beslag.
Pas dergelijk recept gemaakt met mandarijn en mandarijnenlikeur en Chinese vijfkruidenmix. Cake vond gretig aftrek, was dan ook erg lekker.

Cake kan je wat dat betreft eindeloos combineren met verrassende ingrediënten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven