BBQ / smoker / pizza-oven?

10-10-2022 12:33 13 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn man is bijna jarig en hij wil graag een pizza-oven in de tuin maar zo’n grote smoker/bbq zou hij ook leuk vinden. Nou heb ik daar geen enkel verstand van en ik wil hem verrassen door iets moois te kopen, maar ik weet het even niet. Het liefst zouden we dus een pizza-oven willen, maar kan je niet gewoon een pizzasteen in zo’n grote smoker/bbq leggen en dan heb je een ding wat multifunctioneel is. Of is een pizza-oven beter voor het bakken van pizza’s? Wie heeft er zoiets in de tuin en kan me op weg helpen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Echte pizzaoven is beter, wordt ook warmer. Met zo'n kamado met een steen kom je ook een heel eind, maar is het net niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn vriend heeft een smoker en als je een grote vlees-/viseter bent is zo'n ding echt geweldig. Heerlijk zalm, roast beef en andere vleessoorten. Ik denk niet dat je er pizza's in kan bakken - hij wordt niet zo warm als een pizzaoven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou inderdaad voor een pizza oven gaan dat werkt altijd het beste als je pizza wilt bakken
Alle reacties Link kopieren Quote
WIj hebben een pizza oven, en die is idd leuk voor pizza's. We eten geen vis/vlees dus dat smoken is wat minder boeiend. En pizza is altijd lekker :-)
Alle reacties Link kopieren Quote
Jij profiteert er mee van ...

Wat eet je zelf het liefst?

Gerookt vlees of vis?
Of pizza?


Man wil hier ook graag zo'n pizza-oven, maar voor de 3 keer per jaar dat hij gebruikt zou worden hou ik het voorlopig toch echt tegen.

Ik zou dus ook nadenken over "wat gaat het meest gebruikt worden?".
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben een kamado en doen onze pizza's via een pizzasteen in dat ding.
Vrienden van ons hebben een echte pizzaoven, maar wat betreft kwaliteit van de pizza moet het ene niet onderdoen voor het andere. De pizzaoven is ongetwijfeld praktischer omdat alles wat ruimer en beter toegankelijk is, en je krijgt de temperatuur veel hoger dan in de kamado (400-450 gaat vlot in die oven, de kamado gaat vlot tot 300-350), maar het praktische kunnen we invullen door een specifiek opzetstuk bij te kopen en de temperatuur zorgt er enkel voor dat de pizza's iets langer nodig hebben om gaar te zijn. De kamado is dan uiteraard weer veel veelzijdiger dan een pizzaoven, aangezien je die ook voor ettelijke andere zaken kan gebruiken.

Een top pizza-maker zal wellicht een kwalitatief verschil tussen beiden kunnen verkrijgen, maar voor thuis zou ik vooral laten primeren wat je het vaakst zal gebruiken. Wij gebruiken de pizzasteen een 2 tot 3 keer per jaar, maar gebruiken de kamado vlot wekelijks, onze vrienden gebruiken hun pizzaoven dan weer bijna wekelijks. We hebben elk de meest logische keuze genomen.
Alle reacties Link kopieren Quote
In een kamado kan je prima pizza bakken.
Je kan hem tot 300 graden op stoken en dan zijn de pizza zo klaar.
Naast mooie lekkere pizza kan je de kamado dan ook gebruiken om langzaam te garen, bv spareribs of warm te roken van vis of vlees.
Een pizza oven is ook leuk, heeft minder mogelijkheden al kan er ook heel erg lekker oven schotels en brood in bereid worden
Het is maar net wat je wilt
Ja wat!? Pannekoek! Doei! ©
Alle reacties Link kopieren Quote
Oké, ik neig dan toch naar de pizzaoven. Die brandt op hout en niet op kolen (fikkie stoken met hout is echt zijn ding) en we houden hier allemaal meer van pizza dan van vlees. En je kan ook bbq’en in de pizzaoven. Maar onze Weber gebruiken we niet zo vaak, dus het zal vaker gebruikt worden om pizza’s (of brood?) te bakken. Of gewoon om vuur te maken door man en/of zoon ;-)
Alle reacties Link kopieren Quote
BGE met pizzasteen heb ik. Toppizza’s en topvlees/vis/groente/alles.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een grote Weber BBQ waarin ik kan barbecueën, roken, pizza's bakken en grillen. Heb ik afgelopen zomer gekocht en ben er onwijs blij mee. Hij barbecuet fan-tas-tisch, zelfs het goedkoopste worstje komt er goddelijk uit, laat staan als je er wat beter vlees in maakt. Maar experimenteren met roken is ook superleuk. En pizza's bak ik inderdaad met een steen in de BBQ, mijn BBQ kan met gemak 300 graden heet worden dus de steen ook en dan zijn je pizza's in enkele minuten klaar. En superlekker.

Dus ik stem voor een goede Weber kogelBBQ, daar kan je alles mee. Ik heb zelf de Performer, maar die is wel erg aan de prijs, die is rond de 700 euro. Maar de MasterTouch is minstens zo goed denk ik, en die heb je al vanaf 300 euro.

Kamado's ben ik niet zo'n fan van omdat ik zelf heel erg van barbecueën hou, dus van snel en heet grillen, en de kamado is meer van het indirecte garen heb ik begrepen. Maar ik heb er zelf geen ervaring mee, en dat hoef ik ook niet want ik ben gelukkig met mijn BBQ.

oh ja, nog een tip: mocht het een kogelbarbecue worden neem er dan wel 1 van 57 cm.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier ook een big green egg perfecte pizza’s en nog veel meer . Zou eerder voor een smoker of Kamado gaan dan dan voor een pizza oven . Het is hier echt een verlengstuk van de keuken de bge.
Alle reacties Link kopieren Quote
TinyTiny schreef:
10-10-2022 12:36
Echte pizzaoven is beter, wordt ook warmer. Met zo'n kamado met een steen kom je ook een heel eind, maar is het net niet.
Ik heb een big green egg bbq en die maakt met pizzasteen heerlijke pizza’s. Hij kan ook tot 350 graden (geen idee hoe heet een pizzaoven wordt). Je kunt er ook bepaalde woodchips in doen en op 50 graden ofzo zalm roken. Vind m zelf heel veelzijdig. Deze is natuurlijk wel een beetje duur, maar er zijn ook goedkopere kamado’s.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven