bloemkool

08-08-2017 12:20 27 berichten
Goeiemorgen dames.
Ik heb een grote bloemkool gekocht (net zo duur als een kleine), maar aangezien we maar met twee zijn heb ik de helft over. Kan ik die rauw invriezen? Of andere tips?
Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Dat doe ik weleens ja, maar dan in roosjes. Een fijnproever zou ze wat taaier vinden vergeleken met vers. Kool gaat ruiken overigens, zowel in koeler als in vriezer. En vers/gekoeld is bloemkool altijd het lekkerst.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Als je 'm wil invriezen moet je 'm eerst even blancheren, maar mijn ervaring is dat bloemkool van invriezen een beetje papperig wordt. Ik maak zelf graag soep of 'rijst' van overgebleven bloemkool
Alle reacties Link kopieren
Eerst in roosjes snijden en even blancheren inderdaad. De smaak gaat iets achteruit, maar je kunt er daarna nog prima curry of soep mee maken bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
Of vandaag of morgen lasagne van maken.
https://www.hellofresh.nl/recipes/lasag ... 21dd436423
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Ik zou er ook soep van maken, erg lekker. Soep kun je prima invriezen trouwens.
Soep is denk ik de beste optie. Bedankt! Ik ga eens een recept zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Bloemkool blijft overigens best een week of langer goed in de koelkast, dus dan eet je aan het eind van de week toch gewoon nog een keer bloemkool?
stippensokken schreef:
08-08-2017 12:31
Bloemkool blijft overigens best een week of langer goed in de koelkast, dus dan eet je aan het eind van de week toch gewoon nog een keer bloemkool?
Die optie had ik ook al bedacht inderdaad hahaha. Met ander sausje, ander vleesje. Ik heb nog Valess Milner kaas. Gaat goedkomen bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Risotto mee maken.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Een bloemkool kan je prima 2 weken bewaren in de groentela van de koelkast. Gewoon, zonder in te pakken in plastic.
Alle reacties Link kopieren
Vroeger blancheerde ik idd alle groenten en fruit maar dat blijkt niet nodig en soms wordt het daar minder van bijvoorbeeld fruit maar ook boontjes zijn lekkerder rauw ingevroren. De gedachte daarachter was dat de enzymen de cellen zouden afbreken. Misschien, maar dat doen ze echt niet binnen een paar weken. Dus niet teveel invriezen en binnen enkele weken gebruiken, dan komt alles goed. Ik heb altijd roulerende voorraad in de vriezer..
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Wij zijn ook met zijn 2 en ik heb ook altijd te veel aan 1 bloemkool en neem dan wel de allerkleinste die er ligt. Ik heb het wel geprobeerd maar groenten uit de vriezer vind ik niet lekker. Ik koop ook nooit diepvriesgroenten. Ik ben ook geen liefhebber van soep en om 2 keer per week dezelfde groenten te eten doen wij ook niet. Dus de andere helft gaat weg.
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
08-08-2017 12:44
Een bloemkool kan je prima 2 weken bewaren in de groentela van de koelkast. Gewoon, zonder in te pakken in plastic.
Dat is waar; ook al stinkt de kool de koeler uit dan is hij nog prima te eten. Maar vers is altijd het lekkerste en ook het mooiste op je bord.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
retrostar schreef:
08-08-2017 12:55
Dat is waar; ook al stinkt de kool de koeler uit dan is hij nog prima te eten. Maar vers is altijd het lekkerste en ook het mooiste op je bord.
Dan hoef ik hem niet meer hoor.
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
08-08-2017 12:58
Dan hoef ik hem niet meer hoor.
Mijn eten hoeft niet altijd het cijfer 10 te scoren hoor. Misschien wel als er voorname visite komt maar daar zal ik niet snel het voortouw in nemen als het aan mij ligt. :proud: Ik ga me eens nuttig maken.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik ben er al uit hoor. Dan inderdaad deze week maar gewoon 2x bloemkool. Ik eet er een simpel gekookt aardappeltje bij, een Valess milnerkaas en een hele stapel gebakken kastanjechampignons (die ook al dringend aan gebruiken toe waren, heb een beetje teveel aan mijn hoofd gehad de afgelopen weken, achterstallige voorraad in de koelkast).
Alle reacties Link kopieren
Als ik gekookte bloemkool over heb, bak ik dat de dag andere met ui en kerrie. Smaakt heel anders en lekker met geb aardappelen!

Of een pizzabodem ervan maken. Halve ongekookte bloemkool raspen, vocht eruit persen met een schone doek, 2 eieren en geraspte kaas erdoor. Op de bakplaat rond maken, even bakken, dan topping erop en weer bakken.
Alle reacties Link kopieren
:| Ik heb nooit bloemkool over, veel te lekker.
Alle reacties Link kopieren
Judith-anna schreef:
08-08-2017 12:25
Als je 'm wil invriezen moet je 'm eerst even blancheren, maar mijn ervaring is dat bloemkool van invriezen een beetje papperig wordt. Ik maak zelf graag soep of 'rijst' van overgebleven bloemkool
soepje idd , doe ik met broccoli ook trouwens, beetje spekjes, wat knof , groenten bouillon en wat blauwschimmel kaas, errrrugg lekker
eten moet je toch, kun je beter wat lekkers maken
Alle reacties Link kopieren
Olijfolie in de pan, wat knoflook erin bakken, bloemkool erbi (kleine roosjes)j, beetje kippenbouillon erbij en niet te vergeten gedroogde chilipepertjes of cayennepeper erbij (naar smaak). In een andere pan wat pasta koken.
Zodra de bloemkool gaar is de pasta opdienen met je bloemkoolprutje en parmezaanse kaas erover strooien.

Gegarandeerd smullen!
Verdorie, ga zo door meiden met de recepten. Ik kom af en toe even inspiratie opdoen!
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
08-08-2017 13:41
Verdorie, ga zo door meiden met de recepten. Ik kom af en toe even inspiratie opdoen!
Man , maar geeft voor de rest niet 😎
eten moet je toch, kun je beter wat lekkers maken
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn ook nog maar met z'n tweeën. Als ik bloemkool koop kijk ik direct hoe groot die is, koop dan vaak een prei en selderij erbij. Dan een keer gewoon gekookt eten. Rest in stukjes met prei, selderij, wortel (uit tuin ouders), peterselie, maggieplant. Invriezen in porties voor groentensoep in de winter. Van de groente resten (blad en stam bloemkool, stelen peterselie, kontjes etc wortelen) trek ik bouillon en na afkoelen in bakjes in de vriezer voor de soep of risotto.
redfox3 schreef:
08-08-2017 13:54
Man , maar geeft voor de rest niet 😎
O sorry :rofl:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven