Bruine bonen wellen

10-12-2009 08:18 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik heb even jullie hulp nodig. Ik wilde vandaag bruine bonen stamppot maken. Nu heb ik nog gedroogde bruine bonen liggen, die je dus eerst moet wellen. Mijn vader zei nog: dat moet je dan wel even de avond ervoor al doen. Maar jullie raden het al... vergeten dus.

Nu heb ik ze net direct in koud water gezet. Op een recept op internet (weet niet meer welke site) zag ik dat ze 24 moeten wellen...

Mijn vraag: is dit ook echt zo? Of kunnen ze het ook met wat minder tijd wellen af?

Anders kan ik het morgen pas maken... en ik wil vandaag!

Goed, iemand die het wel eens korter doet?
Hier staat dat je ze 12 uur moet wellen. Maar ervaring heb ik er niet mee. Koop ze altijd in blik.
Ja ik ook hp, maar mijn vader kwam met een zak gedroogde aan.....
Gewoon een blik bonen halen...very simpel.
quote:misschicken schreef op 10 december 2009 @ 08:24:

Gewoon een blik bonen halen...very simpel.Inderdaad, laat je die gedroogde voor een andere keer liggen. Die blijven vast nog wel even goed.
Ja.. maar kep die andere niet voor niks enzo.. en als er nou mensen zijn die het met minder doen dan 24 uur (zoals hp met 12 uur kwam, das alweer beter, ik wacht nog even op nog minder haha) dan kan ik gewoon deze gebruiken.
Als je ze nu al in het water hebt gedaan, kun je ze volgens mij vanavond rond een uur of 6 prima gebruiken. Ik zet ze meestal 's avonds in het water en begin de volgende ochtend vroeg met koken.
ah kijk, das fijn Ikbenanoniem. Dan ga ik het denk ik maar gewoon proberen...
jawel hoor vivalina, het moet zo ook wel lukken. een uurtje of 8 volstaat wel, is 'mijn ervaring.

je moet ze nog wel een uurtje koken he?

iig eet smakelijk vanavond
Er is een trucje voor. Ik dacht dat je ze dan op moet zetten met kokend water, dan vuur uit en dan laten weken. Heb ik eens gelezen bij Delia Smith.
Bruine bonen stamppot? Heb je een recept?

En mijn moeder gebruikte ook altijd gedroogde, maar die liet ze altijd al een dag van te voren wellen...
Perfectionisme is niet perfect...
Dat ik ze nog moet koken is me bekend :-).

Bedankt voor de tips en adviezen.

Recept? Ja meerdere. Ik zal eens kijken...

Ingrediënten

Bruine bonen

uien

pond spekreepjes

aardappelen

Bereidingswijze

Bak de uien en de spekreepjes lekker aan.

De bruine bonen even laten koken, aardappelen koken, afgieten en alles door elkaar heen doen.

Dit is dus een hele simpele. Je kunt zelf een beetje varieren met paprika erbij door, en knoflook enzo. Erg lekker winters eten vind ik!

Als je google zoekt dan vind je ook veel recepten nog!
oww lekker echte bruine bonen.heb ik ook altijd!

als je die eenmaal gegeten hebt, wil je heus geen blik of pot bonen meer.die smaken zo vreselijk anders!!!
Ja, ik bedoel natuurlijk niet dat je ze moet koken, nam wel aan dat je dat weet, maar ik bedoelde dat je ze moet weken in kokend water. Dan vuur uit en dan kun je ze na een uurtje gewoon koken.

Dus kokend water, weken, koken.

Ik weet niet hoe ik het duidelijker moet schrijven.
Ik snap je yasuko! :-)

Mijn reactie over het koken was op iemand anders, die zei dat je ze na het wellen eerst nog moest koken. Zo gaat het normaal gesproken. Maar jouw tip lijkt me ook het proberen waard. Dank je wel!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven