Budgetproof gerechten

13-04-2025 19:50 148 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Helaas uit noodzaak zal ik de komende tijd het met een boodschappenbudget van € 40,- per week moeten doen. Vanaf komende week woon ik alleen, en van het boodschappengeld moet ik niet alleen eten en drinken kopen, maar ook verzorgingsproducten. Daarom ben ik op zoek naar goedkope, maar voedzame gerechten.

Normaal gesproken ben ik van aardappels, groenten en (af en toe) vlees, maar ook nasi, macaroni, spaghetti, Chicken Tonight, een wereldgerecht of een verspakket staan nog wel eens op het menu. Pittig eten sla ik over (helaas, mijn buik is niet blij met pittig eten).

Ik probeer af en toe iets nieuws uit, maar ja, nu in deze situatie... Welke gerechten raden jullie aan in dit geval?
In this mad house we must all survive
:rofl:
TAFKAPML
Ik bedenk me net dat ik wasmiddel en afwastabletten vergeten ben in mijn lijstje.

Ik zie nu pas hoeveel goedkoper afwasmiddel (0,89 cent) is i.p.v. vaatwastabletten.
Maar als student had ik ook geen vaatwasser.

Wasmiddel 2,99.
Overigens is dat oester rapen leuk als je er dichtbij woont. En worden er soms mensen niet ineens ziek van oesters i.v.m. noro of gifstoffen? Ik pas in elk geval.
Inktvip schreef:
18-04-2025 17:43
Daar zeg je wat, op internet iets organiseren dat je verder helpt, is inderdaad wel intensief. Stom van mij.

Overigens is een haas stropen strafbaar en bij wet verboden. Stroperij komt vandaag de dag helaas nog vaker voor dan ooit, handhaven is lastig. Stropers schieten vaak terug. Je verwacht het niet.
Ben jij van de bond voor oesterbevordering ofzo?
Sowieso, ik vind oesters niet erg lekker en ik denk dat een blik bruine bonen substantiëler voer is. Daarnaast zijn blikken peulvruchten zelden bewapend.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
Met die paar oesters heb ik toch écht niet gegeten en je moet nog een oestermes kopen om ze open te krijgen ook.

Een keer leuk als tussendoortje als je op 3 kilometer van het water woont, maar niet als je er een halve dag voor moet reizen.

Dan toch liever een portie écht eten waar ik wél mee gegeten heb.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Nana_Mouskouri schreef:
18-04-2025 18:14
Ben jij van de bond voor oesterbevordering ofzo?
Sowieso, ik vind oesters niet erg lekker en ik denk dat een blik bruine bonen substantiëler voer is. Daarnaast zijn blikken peulvruchten zelden bewapend.
Ja, Nana, maar op de eerste suggestie van rijst en bonen in bulk, werd ik al gefileerd.

Dus wat wil je nou?

Ik vind het ongemakkelijk om in zo'n fase van TO dit te laten gebeuren.

Wens TO heel veel succes en vooral ook plezier in deze nieuwe fase. Het wordt, langzaam, echt beter. Geniet van je nieuwe leven.
Ik zou, als het kan, eens in de week naar de markt gaan voor groenten en fruit. Bij ons op de markt kan je overal van die bakjes kopen voor 1 euro. Dan heb je (per bak) een kilo tomaten, een aantal aubergines of courgettes, of meerdere paprika's. Dat is veel goedkoper dan in de supermarkt en je kunt er makkelijk een week (eigenlijk langer) mee vooruit als je er een paar koopt. Het is niet de beste kwaliteit, maar als je het binnen twee dagen gebruikt, heb je daar geen last van. Maak bijvoorbeeld een pastasaus, een soep, grill een courgette voor wat variatie op je brood of gebruik de tomaat en paprika voor chili sin carne (met wat blikken bonen).
Valtifest schreef:
13-04-2025 22:58
Ik durf geen tips meer te geven. Alles wat ik vroeger budget kocht is echt duur geworden.
Ik kan me herinneren dat ik voor 30 cent ooit spaghetti kocht bijvoorbeeld maar begin echt aan mezelf te twijfelen of ik dat niet heb verzonnen.
Dat heb je niet verzonnen hoor, ik kocht ook spaghetti voor zoiets. Was wel rotspaghetti, moest heel lang koken.

Ik kocht vroeger ook van die diepvriessate voor minder dan 50 cent, bestaat ook niet meer.
meisje85 schreef:
18-04-2025 18:25
Ik zou, als het kan, eens in de week naar de markt gaan voor groenten en fruit. Bij ons op de markt kan je overal van die bakjes kopen voor 1 euro. Dan heb je (per bak) een kilo tomaten, een aantal aubergines of courgettes, of meerdere paprika's. Dat is veel goedkoper dan in de supermarkt en je kunt er makkelijk een week (eigenlijk langer) mee vooruit als je er een paar koopt. Het is niet de beste kwaliteit, maar als je het binnen twee dagen gebruikt, heb je daar geen last van. Maak bijvoorbeeld een pastasaus, een soep, grill een courgette voor wat variatie op je brood of gebruik de tomaat en paprika voor chili sin carne (met wat blikken bonen).
Dus je kan er niet een week mee vooruit.
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
Trouwens, zijn er in de buurt misschien wijkcentra of kerken waar ze af en toe maaltijden organiseren of aanschuiftafels? Vaak is het gratis, soms kost het misschien 2 euro. In mijn woonplaats heb je vrij veel van dat soort initiatieven.
Ik eet nog steeds wel diepvriessate met rijst en goedkope groenten (net wat in de aanbieding is, komkommer of boontjes ofzo) maar een heel goedkope maaltijd is dat niet meer.

Wat ik wel doe: goedkope groentes uitsmeren over meerdere gerechten in dezelfde week.
Bijv. een hele kool kopen en dan doe ik een keer gestoofde kool met bacon, een keer met andere groenten in de bami en ik maak er zelf een soort coleslaw/koolsalade van.
Of bijv. witlof en dan een keer gestoofd en een keer witlofsalade (met yoghurt en mayonaise en een beetje appel).
Inktvip schreef:
18-04-2025 18:20
Ja, Nana, maar op de eerste suggestie van rijst en bonen in bulk, werd ik al gefileerd.

Dus wat wil je nou?

Ik vind het ongemakkelijk om in zo'n fase van TO dit te laten gebeuren.

Wens TO heel veel succes en vooral ook plezier in deze nieuwe fase. Het wordt, langzaam, echt beter. Geniet van je nieuwe leven.
Ik wil niet zoveel. Iemand brengt ter sprake dat in bulk kopen lastig is van een krap budget, dat is toch geen fileren.

Maar je hebt gelijk dat TO er geen klap mee geholpen is. Dus ik zal het hier dan bij houden, qua oestertjederij.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
Ik moet ineens denken aan een vergelijkbaar topic heel lang geleden, waar iemand adviseerde paardenbloemen te plukken langs de straat want daar kon je een heerlijk maaltje mee maken. Die werd ook zo boos, nadat ik opponeerde dat die paardenbloemen vast allemaal door de honden bezeken waren.
lady*voldemort wijzigde dit bericht op 18-04-2025 18:34
3.19% gewijzigd
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Moiren schreef:
18-04-2025 18:29
Dus je kan er niet een week mee vooruit.
Ik bedoel natuurlijk: als je even de tijd neemt alles binnen die twee dagen te verwerken. Want dat lijkt me sowieso wat je moet doen, in je eentje met een krap budget.
Nog een tip: eten uit de bossen halen is stropen en strafbaar. Daar staan hoge boetes op.
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
meisje85 schreef:
18-04-2025 18:33
Ik bedoel natuurlijk: als je even de tijd neemt alles binnen die twee dagen te verwerken. Want dat lijkt me sowieso wat je moet doen, in je eentje met een krap budget.
TO heeft geen vriesruimte.
Nana_Mouskouri schreef:
18-04-2025 18:32
Ik wil niet zoveel. Iemand brengt ter sprake dat in bulk kopen lastig is van een krap budget, dat is toch geen fileren.

Maar je hebt gelijk dat TO er geen klap mee geholpen is. Dus ik zal het hier dan bij houden, qua oestertjederij.
Nee, jij hebt niet gefileerd. Je blijft netjes en communicatief. Een budget van 40,- is snoeihard. Ik had het hele schelpdieren verhaal nooit moeten opperen vanuit goede bedoelingen. Ik heb daar spijt van gekregen.
Inktvip schreef:
18-04-2025 18:20

Gefileerd 😆 Hou op met me.
Je kreeg tegengas, dat is geen fileren.

En het ging niet om de rijst en de bonen maar de fantasie dat iemand met zo weinig te besteden in bulk kan kopen.

Maar goed. Ik ben ff oesters zoeken. Laterrr!
TAFKAPML
Wat ik ook nog wel eens gedaan heb: de allergoedkoopste noedels als soep eten met een kwart prei in flinsters erdoor of wat voor groente ik had. Misschien een gekookt ei erbij, net Pho.
Of de allersimpelste diepvriespizza in een pan onder een deksel op heel laag vuur. Kost tijd, want je wil dat de kaas smelt, maar de onderkant mag niet verbranden.
Rijst met boter, suiker en kaneel is een Oost-Groningse klassieker. Niet heel gezond, wel lekker en voedzaam.
Lady*Voldemort schreef:
18-04-2025 18:33
Ik moet ineens denken aan een vergelijkbaar topic heel lang geleden, waar iemand adviseerde paardenbloemen te plukken langs de straat want daar kon je een heerlijk maaltje mee maken. Die werd ook zo boos, nadat ik opponeerde dat die paardenbloemen vast allemaal door de honden bezeken waren.
Daar kun je jezelf dan weer een schouderklopje voor geven.
Purrmaid schreef:
18-04-2025 18:37
Gefileerd 😆 Hou op met me.
Je kreeg tegengas, dat is geen fileren.

En het ging niet om de rijst en de bonen maar de fantasie dat iemand met zo weinig te besteden in bulk kan kopen.

Maar goed. Ik ben ff oesters zoeken. Laterrr!
Mooi, Purrmaid, dat je nu pas met woorden durft te reageren, ipv achter je matties schuilen met smileys.

Dat het een fantasie is om bepaalde grondstoffen in bulk te kunnen kopen op budget, laat ik geheel bij jou.

En heeft TO ook niets aan.
De rode salade van Nigella Lawson: je snijdt een kleine rode ui (of halve grote rode ui) heel fijn, laat dat marineren in azijn zodat het scherpste eraf gaat, (ik gebruik een eierdopje, dan heb je niet zoveel azijn nodig) en dan laat je het uitlekken. meng met kidneybonen, tomaat, beetje peper zout en evt. olie.

Is geen hele maaltijd maar wel een goede vullende basis (ik eet er vaak gewoon een boterham naast).
Als je nu dichterbij je ouders gaat wonen kan je misschien ook 2 keer per maand op bezoek en mee-eten?

Zij aanspraak en jij een avond niet moeten nadenken over kosten.

Je hoeft hun deur niet continu plat te lopen, maar als ze het kunnen missen zou het me raar lijken dat ze niet af en toe willen helpen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik ben er niet zo dol op, maar minestronesoep kun je heel goedkoop maken: blikje tomatenpuree, bouillonblokje, wat groenten (ui, wortel, prei) en dan bonen en wat pasta erdoor.

Ik ga graag naar de dirk want daar kun je dingen zoals wortel per stuk afwegen en afrekenen, zit je niet gelijk met zo'n hele zak en heb je toch variatie.
Inktvip schreef:
18-04-2025 18:47
Mooi, Purrmaid, dat je nu pas met woorden durft te reageren, ipv achter je matties schuilen met smileys.

Dat het een fantasie is om bepaalde grondstoffen in bulk te kunnen kopen op budget, laat ik geheel bij jou.

En heeft TO ook niets aan.

:roll:
TAFKAPML

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven