cake/taart zonder boter

03-11-2011 22:10 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dames, heb jullie hulp nodig!

Ik ben op zoek naar recepten om koekjes, taart of cake zonder boter (of met weinig boter) te bakken.. De laatste tijd heb ik veel desserts gegeten met boter in. Werd er een beetje misselijk van achteraf, dus zou graag iets 'gezondere' alternatieven willen hebben

Met Google vond ik Amerikaanse recepten met baking soda, wat ik niet in huis heb..
Kwarktaart? Iets anders kan ik niet zo snel opkomen.
Dus geen boter, maar vervangers zoals plantaardige margarine, en zonnebloemolie etc mogen wel?
Tja verder dan wat muffe biscuitdeeg kom je niet
als je misselijk wordt van boter dan trek je ook geen slagroom
Zoek anders even op lactosevrije taart TO.
Ik maak deze havermoutmuffins weleens, zijn best te eten (zelfs de kinderen eten ze). De light room kun je vervangen door sojaroom.
Ik moest meteen aan de appelmoescake denken die we in het studentenhuis heel veel gegeten hebben mmmmmm

appelmoescake

3 eieren

150 gr suiker

150 gr zelfrijzend bakmeel

1 1/2 dl appelmoes

eieren losslaan met suiker

150 gr zelfrijzend bakmeel toevoegen

appelmoes er voorzichtig doorscheppen

1 uur op 175 graden
hmm borderwalk, zou kunnen, zelf gebruik ik geen zonnebloemolie in cakes maar 'ze' zeggen altijd dat het als een slap aftreksel smaakt :p.

Ik ga ff kijken naar lactosevrije taarten..

Kwarktaart is idd wel een optie, heb ik ooit klaargemaakt zonder slagroom, was ook wel lekker.

leentje, dat recept ziet er lekker uit! Heb er zin in gekregen..
http://allrecipes.nl/rece ... oladecake-in-een-mok.aspx

Kan ook met olie ipv boter.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
SaraSlank | oktober 16, 2009 | 0 Reacties

Bakken zonder boter

Bij heel veel bakrecepten zoals cakes en taarten is boter een essentieel ingrediënt. Maar als je aan de lijn doet en een afvalprogramma volgt, hoe kun je dan de boter (of margarine) vervangen door iets met minder calorieën? Onderstaand bespreken we enkele alternatieven voor boter en margarine.

Botervervangers bij het bakken

Boter bevat veel verzadigde vetzuren en algemeen wordt aangenomen dat deze leiden tot het dichtslibben van de aderen en het veroorzaken van hart- en vaatziekten. Er bestaat nog geen consensus over de precieze werking van de in boter aanwezige cholesterol. Boter bevat echter ook heel veel calorieën en het is zonder meer duidelijk dat je er dik van wordt. Hetzelfde geldt voor margarine, dat dezelfde hoeveelheid vet bevat. Hoe kun je boter en margarine vervangen als je een taart of cake bakt?

In de laatste jaren zijn er veel botervervangers op de markt gekomen, die je ook kunt gebruiken bij het bakken. Hier volgen enkele mogelijkheden:

1.Olijfolie in plaats van boter

2.Sojamargarine in plaats van gewone margarine

3.Bakvet in plaats van boter of margarine

4.Fruit als smaakmaker

Daarnaast zijn er bepaalde recepten waarin je halvarine of dieetmargarine kunt gebruiken. Dit vergt enig experimenteren.

De juiste boter- of margarinevervanger kiezen

Voor het bakken van cakes:

Met olijfolie of andere goede oliën kun je heel goede cakes bakken. Als suikervervanger kun je honing, melassestroop of een vloeibaar zoetmiddel gebruiken (zoetmiddelen in poedervorm zijn niet geschikt om te verhitten in de oven). Als vetvervangers kun je ook eieren en chocolade gebruiken in combinatie met de olie.

Voor het bakken van koekjes:

Koekjes kunnen, in tegenstelling tot cakes, gemakkelijk zonder melk of zuivelproducten worden gemaakt. Als botervervanger kun je plantaardig bakvet gebruiken. Voor een zachte structuur kun je olie gebruiken. Als zoetmiddel kun je honing, melassestroop, rietsuikerstroop of appelstroop gebruiken. Verder kun je eieren gebruiken. Zonder eieren krijg je knapperige koekjes.

Voor het bakken van gebakjes:

Gebakjes bakken zonder boter is heel erg moeilijk. Met oliën en vast vetten bereik je niet het gewenste resultaat. De beste boter- of margarinevervangers zijn hier sojamargarine en bakvet.

Bakken met weinig vet en suiker is mogelijk. Je hebt er enige inventiviteit voor nodig en het kost enige tijd om er mee te experimenteren. Het resultaat is echter dat je toch heerlijke cake, gebak, taarten en koekjes kunt eten zonder je al te veel zorgen te hoeven maken over de calorieën.
http://www.vegatopia.com/smf/index.php?topic=14322.0
http://www.deliciousmagaz ... der-boter-kaas-of-eieren/
8 eieren splitsen eigeel met 350 gram bruine basterdsuiker schuimig mixen in een grote kom eiwit stijf mixen 190 gram bloem 3 flinke eetlepels cacao , eerst goed vermengen met het bloem je neemt de grote kom met het eigeel mengsel in het midden en schept in 3 delen de bloem en het eiwit erdoorheen je gebruikt GEEN bakpoeder of BOTER bakken in de oven op 170 graden tot er een sateprikker droog uitkomt na afkoelen goed afdekken de volgende dag doormidden snijden en eerst goed natmaken met een verdunde siroop naar smaak want het cakje is inmiddels best droog daarna vullen met slagroom of opgeklopte mascarpone smullen!
Hier een recept voor dat cake gedeelte ( van Ellouisa ) 6 eieren 150 gr suiker 90 gr bloem 30 gr maizena Snufje zout Bereiding: Verwarm de oven voor op 175 graden. Zeef de bloem met maizena en zout. Klop de eieren met de suiker in een kom voor 10 minuten. Het wordt dan een luchtige, volle en lichtgele massa. JE MOET ECHT 10 MINUTEN MIXEN, ANDERS WORDT HIJ NIET LUCHTIG . Schep het bloemmengsel er voorzichtig doorheen (NIET MIXEN!!) maar zorg dat het luchtig blijft. Giet het meteen in een ingevette springvorm en bak hem 1 richel onder het midden voor 40 minuten.
bianca, dat recept is ook uit een andere topic! haha nu ik het voor de 2e x heb gezien, moet ik het wel maken.

Heb wel een vraagje, ik heb een combimagnetron, maar

het moet dus gewoon in de magnetronstand/functie?
2glazen suiker 1glas melk 1 glas olie (zonnebloem) 1vanilesuiker 2 a 3 schepjes cacao 4eieren glas=longdrink deze ingredienten doe je in een blender en meg je het geel goed (is mijn idee dat blender, vind het makkelijk en lukt alijd) van deze mengsel hou je een glas apart (voor de glazuur) je laat dan de rest van de mengsel in de blender dan doe je eerst 1 zakje bakpoeder bij en meng je dat weer goed, en dan doe je 2 glazen bloem door. je moet wel alvast de oven voorverwarmen op ongeveer 160graden, en de bakblik invetten, je laat de cake 1 uur in de oven, en vooral niet openmaken de oven anders zakt de cake in
quote:feyz schreef op 03 november 2011 @ 22:34:

bianca, dat recept is ook uit een andere topic! haha nu ik het voor de 2e x heb gezien, moet ik het wel maken.

Heb wel een vraagje, ik heb een combimagnetron, maar

het moet dus gewoon in de magnetronstand/functie?Ja.
Deze heb ik eens gemaakt. In de lemon curd zit natuurlijk wel boter, maar in de cupcakes zelf niet.
Liever elitair dan een pauper!
Ingredienten: 1 glas melk (1 glas is 250 ml) 2 glazen suiker 4 eieren 1 groot glas olie 1 zakje vanillesuiker 2/3 eetlepels cacao 1 zakje bakpoeder 2 glazen meel Bereiding: Mix de olie, vanillesuiker en de suiker schuimig. Mix de eieren en de melk erdoor. Dan bloem, bakpoeder en cacao erbij en goed mixen. Bak op 160 graden gaar in een ingevette bakvorm en versier met gesmolten chocolade en amandelschaafsel.
4 eieren

2 kopjes yoghert

4 kopjes bloem

10 lepels suiker

1 zakje vanillesuiker

1 zakje bakpoeder

eieren suiker en yoghert mengen

bloem en bakpoeder er door heen roeren

+/- 25 minuten op 225graden(even prikken met priem)

je kan er ook nog fruit in doen
Yoghert?

O, wat érg!
Recept

cake zonder boter op bakplaat

christa42 heeft dit recept op 13 mei 2002 toegevoegd. Dit recept is 6.956 keer bekeken, 3 x bewaard en staat in 1 kookgroep.

Print recept

Boodschappenlijst

350 gram zelfrijzend bakmeel

350 gram basterdsuiker

250 ml karnemelk

3 eieren

kaneel of cocos of wat je lekker vindt

bakplaat, stand oven 175 graden

meng de ingredienten door elkaar,vul de balplaat ermee, om het af te maken eventueel wat klontjes botermet cocosstrooisel of kaneel ,na 35 minuten in een oven van 175 graden kun je er mooie platte stukkjes van snijden. Je kan hem ook wel in een cakeblik, of springvorm bakken, maar dan moet hij wat langer in de oven.

eet lekker christa

Bereidingstijd: 0-10 minuten Keuken: Goedkope en snelle keuken Smaak: Zoet Techniek: Bakken in oven Soort gerecht: Banket Uit eigen keuken: Nee (i)

Ingrediënten

350 gram zelfrijzend bakmeel

350 gram basterdsuiker

250 ml karnemelk

3 eieren

kaneel of cocos of wat je lekker vindt

bakplaat, stand oven 175 graden

Hulpmiddelen

Bakplaat

Voorbereiding

Oven op 175 graden even voorverwarmen

Bereidingswijze

Meng de ingredienten door elkaar,vul de bakplaat ermee, om het af te maken eventueel wat klontjes boter( voor de kleur) met cocosstrooisel of kaneel ,na 35 minuten in een oven van 175 graden kun je er mooie platte stukkjes van snijden. Je kan hem ook wel in een cakeblik, of springvorm bakken, maar dan moet hij wat langer in de oven.

Serveertips

Met een bakkie koffie

Foto's
Ga nu lekker vroeg slapen, ik ga het morgen nog een keer doorlezen, bedankt voor de snelle reacties!
eneen singlereis naar Kenia. Boek nu!

Taart en gebak

4 porties uit Nederland

In 1 uur klaar

Door suusje

4.5 sterren / 1 reactie

Ingrediënten

500 gram zelfrijzend bakmeel

200 gram suiker

1 theezakje

1 zakje backin

1 zakje vanillesuiker

250 gram rozijnen

beetje zout

2 eieren

paneermeel en boter om in te vetten

Ads door Google

Origineel Cadeau geven? - www.YourSurprise.nl/OrigineelCadeau

De meest leuke originele cadeausvind je bij YourSurprise.nl!

Wolford Online Shop - www.wolfordshop.nl

Hier gemakkelijk online bestellen.Retour sturen en bezorging gratis!

Bereidingswijze

Maak 400 mililiter thee en laat hier de rozijnen een half uurtje in wellen (De rozijnen worden niet in de cake gebruikt). Haal de rozijnen uit de thee en gebruik de thee in het beslag. Doe het meel, suiker, backin, vanillesuiker en het zout in een kom. Voeg de eieren toe, daarna beetje bij beetje de thee en mix tot een glad beslag. Vet de cakevorm in en bestrooi met paneermeel. Bak de cake in 1 uur op 160 graden C. gaar (opletten, is per oven toch wel verschillend).

Ads door Google

Zalando: Nieuwe collectie - www.Zalando.nl

De nieuwe collectie is binnen.Gratis verzending en retour!

Design zitbank vanaf ¤469 - www.fashionforhome.nl/zitbanken

Nieuwe modellen bij fashion4home.Bestel nu uw design zitbank online!

Allergieinformatie

Hieronder vindt u de allergie informatie voor dit recept. Aan deze informatie kunnen geen rechten worden ontleend, u dient zelf alsnog goed op te letten dat de te verwerken producten vrij zijn voor de voor u geldende allergenen. Geschikt voor notenallergie

Geschikt voor kleurstoffenallergie

Geschikt voor nachtschade-allergie

NIET geschikt voor glutenallergie

NIET geschikt voor koemelkallergie

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven