De ideale voorraadkast

02-10-2012 22:55 28 berichten
Dag allemaal,

korte versie

Wat staat er bij jullie allemaal in de voorraadkast/vriezer zodat je een goede basis hebt om meerdere maaltijden van te maken? En echt even vooruit te kunnen en evt alleen verse dingen hoeft bij te halen?

lange versie

Door het topic 'geldzorgen' ben ik eens gaan nadenken waar er bij ons thuis het meeste geld verdwijnt zonder dat we het merken. Dat zijn dus de boodschappen en benzine. Probleem met de boodschappen is dat ik een lastige eter ben en vaak terugval op dezelfde (niet even gezonde) opties, en we allebei niet zoveel zin hebben om te koken. Daarnaast kijken we van dag tot dag wat we gaan eten en doen dus vaak boodschappen.

Ons plan:

-Het inventariseren wat ik nou eigenlijk WEL lust (en dat is al meer dan ik dacht)

-menu's maken incl ingredienten

-goede basisvoorraad aanleggen en minder vaak boodschappen doen. (elke maand van zijn salaris de kast en de vriezer aanvullen en van mijn inkomen dat elke week binnen komt de verse dingen (brood/melk aanbiedingen van vlees).

nu in de kast

Rijst

pasta

aardappels

vriezergroente

vissticks

blikjes tonijn

pastasaus

bloem

pakjes voor ovenschotels/maaltijden etc

blikjes mais/doperwtjes

soep

afbakstokbrood

Nu ben ik benieuwd wat er in een goede voorraadkast niet mag ontbreken! Wat zijn jullie favorieten/altijd handig etc om mijn lijst aan te vullen?
Alle reacties Link kopieren
Potten met linzen en kikkererwten.

Blikjes tomatenpuree.

Blikjes olijven.

Taco's of wraps.
Tip (korte versie ) gebruik je vriezer! Halve broden erin knallen zodat je niks meer weggooit, fruit, bereid voedsel, noem maar op. Scheelt veel weggooien.
Tip voor mij: beter lezen
Mijn ervaring is dat als ik de voorraadkast vol heb, ik hem een jaar later leeg kan halen doordat er van alles over datum is. Ik doe twee keer per week boodschappen, je moet er toch heen voor de verse dingen.

Wel koop ik vlees dat in de aanbieding is in veelvoud, dat vries ik dan in. Diepvriesgroente heb ik ook altijd, net als aardappels. Tomaat (blokjes en puree) staat er ook altijd, handig voor een snelle.pasta.
Wij willen proberen om de voorraad elke maand weer aan te vullen (het zijn maar vier plankjes in de keukenkastjes eigenlijk...) en dan in die ene keer boodschappen genoeg houdbaar spul te hebben om een maand lang te kunnen eten (gebaseerd op de menu's die we nog gaan maken).

Weggooien doen we nu ook teveel, verse groenten gekocht, geen zin om te koken, toch een pizza eten en de groente weg kunnen gooien...

Brood invriezen gaat ook weer gebeuren, om mee te nemen naar het werk. Restjes in vriezen niet, die gebruiken we nooit, altijd net niet genoeg voor 1 wat er over blijft...
Restjes gebruik ik vaak de volgende dag weer (heb er een hekel aan om eten weg te gooien). Wat groente kan altijd wel in de soep, in een quiche of in een roerbakseltje.
Wat eten we vanavond?
Oh ja. Pizzabodems. Heb ik ook altijd wel in huis.

En artisjokhartjes (in olie of in water, allebei heerlijk vooral op de pizza!).
Volgens mij ziet je lijstje er netjes uit, voor 'nooddagen' kun je de diepvriesgroente gebruiken, gecombineerd met pasta/rijst/aardappels. Dit ook op voorraad met het vlees wat die week in de aanbieding is.
Ik heb vooral vooruit gekookte maaltijden in mijn vriezer, zodat ik maar 1 keer per week boodschappen hoef te doen (ik ben alleen maar kook vaak voor 4) en geen kant en klaar en afhaal haal.

Op dit moment heb ik op voorraad (allemaal zelf vers gekookt):

1 x linzencurry met apart witte rijst

4x portie pindasoep

4x roti met kipkerrie

3x bolognese saus (pasta kook ik dan even apart)

4x chili con carne (met tortilla's)

Komende tijd hoef ik dus niet veel voor avond eten te kopen. Ik maak dan een weekmenu. Ik eet dan een keer aardappels groenten en vlees dat ik vers koop en maak een keer soep en een keer stamppot waar ik dan weer 2 a 3 porties van invries.
In mijn voorraadlade ligt aan etenswaren:

rijst en risotto

pasta

couscous

koffie

thee

blikjes tomatenpuree

blikjes ansjovis

blikjes sardienes

potje kappertjes

potjes rode peperbessen

gedroogde porcini

cup a soup

zak/blik soep

oppiepstokbrood

Er ligt rijst, risotto, couscous, etc. omdat ik niet een heel pak per maaltijd verbruik. Als zo'n pak leeg is, dan koop ik pas nieuw als ik het ook daadwerkelijk nodig heb.

Er ligt koffie en thee omdat dat toch wel opkomt en ik daarom wel eens een aanbieding koop. Als mijn merken/smaken een tijd niet in de aanbieding zijn geweest dan heb ik ze dus ook niet op voorraad.

Blikjes tomatenpuree heb ik omdat ik wel eens teveel bijna overrijpe verse tomaten heb, en dan snel een lekkere tomatensaus kan klaarmaken samen met kruiden uit de tuin en knoflook.

Ansjovis heb ik omdat ik dan snel een pasta met wat restjes uit de groentenla, kruiden uit de tuin en knoflook kan maken.

Sardientjes heb ik omdat ik de bovenstaande pastasauzen er nog wel eens mee aan wil vullen.

Rode peperbessen en gedroogde porcini heb ik omdat ik dat niet altijd kan krijgen bij mijn super, als het er is, sla ik dus wat in.

Cup a soup ligt er voor een kop soep of om een saus mee op te leuken als ie laf blijft.

De soep met het stokbrood heb ik als ik echt geen zin heb om te koken wat ik eigenlijk zou moeten gaan koken.

Verder ligt er nog wat vergeten kerstpakkettenspul.

Ik hou mijn voorraad bewust klein anders weet ik al dat ik veel moet wegmieteren.

Van niet-eetbare spullen hou ik wel voorraad aan: vaatwasserblokjes, wasmiddelen, etc. Die sla ik bij aanbiedingen in bulk in.
quote:rosings schreef op 02 oktober 2012 @ 23:08:

Wij willen proberen om de voorraad elke maand weer aan te vullen

Weggooien doen we nu ook teveel, verse groenten gekocht, geen zin om te koken, toch een pizza eten en de groente weg kunnen gooien...

Verse groenten die je al na 1 of 2 dagen kunt weggooien? Was zeker voorgesneden dan? Dat koop ik zelf dus nooit, dat vind ik te kort houdbaar, dat maakt inflexibel. Nou ja, de vriesversie koop ik wel eens.
Hier op voorraad: vriezer vol met diepvriesgroenten en vis uit de diepvries. Ook ingevroren kruiden.

In de voorraadkast: pasta/rijst voor bezoek (eet ik zelf niet). Gezeefde tomaten en tomatenpuree, kokosmelk, tonijn, linzen/kikkererwten, pindakaas, crackers, olijven, pijnboompitjes, bloem/suiker/z.r. bakmeel, soms groenten in pot, houdbare slagroom, houdbare melk...
Ik heb veel te veel voorraad, dus mijn keukenkastjes zijn een slecht voorbeeld, maar ik heb altijd in huis: falafel in een zakje, hoef je alleen water bij te doen en dan kun je falafel bakken, pitabroodjes, wat bakproducten: bloem, gist.
Wat eten we vanavond?
Hier altijd in voorraad: rijst, pasta en afbakstobrood. Verder tomatenpuree en tomaten in blik. eh... denk... tonijn in blik, ansjovis is blik, rode en bruien bonen, mais, koffie, snoep, wickies en knijpfruitjes (3 kleine kinderen), kruiden, olijven, potjes rode kool oid,bloem. zelfrijzend bakmeel, suiker, rest weet ik even niet...
Maar dingen als bloem, zelfrijzend bakmeel, etc. heb je toch alleen in voorraad omdat het pak niet leeg ging, de vorige keer dat je het gebruikte? Of koop je dat ook echt van te voren?

Ik zie mijn hondermiljoen aangebroken verpakkingen niet als voorraad eerlijk gezegd, eerder als afgeschreven zooi....
Bloem, zelfrijzend bakmeel, cacao, suiker heb ik wel echt op voorraad. Wil niet zonder komen te zitten.

Verder mis ik in je lijst bouillon blokjes in verschillende smaken, pijnboompitten, pakje kant-en-klaar puree voor als je écht haast hebt/lui bent, tomaten puree en blokjes, je favo kruidenmix, kokosmelk en wraps/tortilla's.
Ik heb sinds vorige week een stelling als voorraadkast, heb er veel drinken in staan (we drinken erg veel), blikken soep, maaltijdverpakkingen, blikken groente, en een kast met tussendoortjes voor op werk, we hebben een kleine vriezer dus vlees en brood kunnen we nog niet in slaan..

Wij geven best veel uit maar dat komt omdat we de kast net gevuld hebben opmaandbasis moet ik het eens controleren. doe eigenlijk bijna altijd boodschappen bij aldi of de ah
[quote]Vl43inder schreef op 03 oktober 2012 @ 00:55:

Maar dingen als bloem, zelfrijzend bakmeel, etc. heb je toch alleen in voorraad omdat het pak niet leeg ging, de vorige keer dat je het gebruikte? Of koop je dat ook echt van te voren?

Ja hoor. Ten eerste is het voor minimaal 5 personen, ten 2e kun je er veel meer mee doen. Als ik 2 x pannenkoeken bak is de bloem op. Wil je dan later bv appeltaart bakken grijp je mis. Ik heb altijd bloem, cakemeel en zelfrijzend bakmeel op voorraad. De restjes gaan ook altijd op. Je vult gewoon aan van uit het nieuwe pak.

Verder: pasta, rijst, aardappelpuree, tomaten, gezeefde tomaten, tomatenpuree. Peulvruchten, blikjes fruit, vis, ragout, kikkerwten ed. Afbakbroodjes, koffie, thee, suiker in diverse soorten en vormen. Limonade, sap, siroop, dixap. Boter, kaas, eieren. Diepvriesgroenten, frites, vlees, blikken peulvruchten, kruiden, brood. En nog wel meer. Verdeeld over voorraadkast, koelkast en diepvries.

Druk gezin, drukke baan, mantelzorg en dan moet ik mee niet druk hoeven te maken als ik te laat ben voor boodschappen.

Ik moet een paar dagen voorruit kunnen, al dan niet met aanpassingen. Als de kip op is kun je nasi maken met een extra ei. Soep zonder balletjes smaakt ook prima.
"Geef me de moed om te veranderen wat ik kan veranderen. Geef me de wijsheid om te accepteren wat ik niet kan veranderen. Geef me het inzicht om het verschil tussen beide te zien” – Reinhold Niebuhr
In mijn voorraad kast staat alles wat ik zoal geregeld gebruik. Wat in de voorraadkast van een ander staat kan me weinig schelen. Alles staat er per 'rubriek'. Bij mij dus:

SAUZEN, mayonaise ketchup etc

BROODBELEG, hagelslag etc

BROODVERVANGERS, krackers en beshuiten etc

KOFFIE/THEE

RIJST/PASTA

MEEL/ ZELFRIJZENDBAKMEEL, SUIKER ETC

CONSERVEN

SMAAKMAKERS, bouillonblokjes, kruiden etc

FRISDRANK, BIER

KOEK/SNOEP/SNAAI

SCHOONMAAK ARTIKELEN/WASMIDDELEN

Per rubriek heb ik vaste dingen die ik regelmatig gebruik, al die dingen haal ik zeker eens per maand nieuw. Alles staat in een Word-bestandje en dat print ik uit als ik ga shoppen en dan streep ik door wat er nog staat, de rest haal ik. Met deze voorraad kan ik alles maken dat ik graag maak door alleen er nog verse dingen bij te halen. Het is dus echt míjn voorraad, ík kan er van alles mee, een ander misschien niet. En dat is denk ik ook het belangrijkste van een goede voorraad, dat je er zelf iets mee kunt. Ik zou je dus aanraden om eens een paar weken bij te houden wat je vaak en veel gebruikt en dat bestempelen tot voorraad artikel. Alles wat andere viva-forummers op voorraad hebben is leuk voor hen maar niet per definitie ook voor jou!
quote:Vl43inder schreef op 03 oktober 2012 @ 00:55:

Ik zie mijn hondermiljoen aangebroken verpakkingen niet als voorraad eerlijk gezegd, eerder als afgeschreven zooi....Nee, ik heb een pak in de la, een pak dat open is en dan ook altijd een pak in de voorraad kast in de bijkeuken. Ik wil niet misgrijpen
quote:sandt schreef op 03 oktober 2012 @ 09:43:

Alles wat andere viva-forummers op voorraad hebben is leuk voor hen maar niet per definitie ook voor jou!

Dat is natuurlijk al helemaal waar, heb al wat dingen voorbij zien komen waar ik niks aan heb.

Maar ook veel dingen die ik zelf was vergeten, jouw rubrieken zijn heel handig! En ik had de broodbeleg/vervangers zelf vergeten, en de boulionblokjes. En de koffie en de boter is ook vaak op hier. Komt omdat we 'voor het avondeten' naar de winkel gaan, er dan wel aan denken brood mee te nemen, maar de kast verder leeg is.

Dat Word bestand en dan even de kasten doorlopen en doorstrepen wat je niet nodig hebt is ook handig!

Bedankt allemaal voor de suggesties! Keep them coming
Vergeet uien en knoflook niet.

Daar kan ik echt niet zonder!
voorraad kast is voor dignen die we geregeld gebruiken

van potjes tot uien knoflook etc.

de rest i.v.m. boodschappen wat bij ons heel goed werkt is gewoon week menu opstellen Samen (wij doen die zelfs zsamen met onze kids) hebben ze toch beetje gevoel dat hun ook kiezen

en aan de hand daarvan inkopen, scheeld veel geld

verse groenten, fruit vaak op de markt scheeld aanzienlijk.

en dingen die in een aanbieding zijn en je vaker gebruikt,

Vlees potjes peen/doperten blikjes tonijn etc gewoon dignen die je vaak gebruikt anders gooije na tijd toch alles weg omdat het uiteindelijk over de datum is

BTW:

DE IDEALE VOORRAADKAST IS ER 1 DIE NIET LEEG RAAKT HOEVEEL JE ER OOK UIT WEG EET?
Nuttig topic!

Ik heb ongeveer dezelfde voorraad als wat hier al genoemd is. Ik heb ook altijd pizza deeg (brooddeeg wit fijn van Koopmans) dan kan ik altijd een pizza in elkaar draaien met ingevroren verse saus en restjes groenten. Verder veel koekjes en dergelijke voor de kinderen. Meel idd voor pannenkoeken. Altijd een pak cakemix voor onverwachts bezoek. Trouwens ook altijd van die pakken houdbare melk. Altijd handig. Als ik nog op iets handigs kom laat ik het weten!

Wat zijn WE goed bezig !!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven