de turkse keuken

25-04-2010 10:52 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik ben gek op de turkse keuken, er wordt door mijn turkse vriendinnetje vaak gekookt met maar weinig ingriedienten, maar toch is het altijd heel lekker. en heel anders dan er in nederland word gegeten!

recepten? en speciaal kofte of ik las eens iets over een wortelsalade met dressing!

X
Stoofpot (van 10.10 uur) gemaakt en was HEERLIJK.

Ik twijfelde of ik het ook zonder olie zou doen, vond ik vreemd, maar heb uiteindelijk precies het recept opgevolgd.

Normaal voeg ik zout en peper ook eerder toe aan gerechten.
quote:beertjem schreef op 01 mei 2010 @ 17:23:

hoe maak je cig kofte dan?

Wat ik bij mn schoonfamilie zie is dat het vrij ingewikkeld is. En het duurt lang.

Het is niet iets wat je ff in een kwartiertje in elkaar knutselt.

Ze hebben heel fijn rauw gehakt, vrijwel vetloos.

Daar gaan veel kruiden in, olie, bulgur, peterselie, lenteui, knoflook, gewone ui, word lang gekneed tot alle ingredienten zijn opgenomen door het gehakt.

En daar worden dan smalle reepjes (soort vingers ) van gekneed.
en die worden dan gewoon gebakken ? en klaar?
Nee, ze worden rauw gegeten.

Met sla, komkommer,tomaat.

Is echt ontzettend lekker.

Zo ziet het eruit tijdens het kneden.

En zo is hij klaar

eet je die gehakt rauw????
quote:beertjem schreef op 02 mei 2010 @ 13:38:

eet je die gehakt rauw????

Ja! En het is héérlijk!

Overigens zijn er ook varianten zonder vlees, met aardappelpuree en/of walnoten.
En met linzen.

Wat ik van mn schoonzus begreep is dat het vlees door het lange kneden en door de ingredienten een bepaalde behandeling ondergaat.

Het is anders eten dan wanneer je een gewone bal gehakt maakt en die zo rauw op eet, zeg maar.
klinkt eng, ik wil het niet proberen haha

rauw vlees, dat kan toch niet..
In principe is filet american ook 'rauw'.

Maar het is zo bewerkt en er zit zoveel in dat je het gewoon kan eten.

Cig kofte zou ik echt niet meer willen missen.
Cig köfte is inderdaad heerlijk. Volgens mij wordt het gegaard door de ingrediënten (o.a. citroen) die er doorheen gaan. Ik vond het in het begin ook wel eng om te eten (zeker in zo'n warm land als Turkije) maar ik heb er nog nooit iets aan overgehouden.
kom maar op met nog meer recepten?!!
Ja wie heeft er nog leuke recepten?

Ik heb wel een Turks kookboek, is echt een mooie.

Maar ik weet niet wat je voor recepten hebben wil Beertjem.
Ik heb gisteren gevulde aubergines gemaakt, was echt goed gelukt. Mijn man zei dat ie nog nooit zo lekker gegeten heeft sinds hij in NL is.

ik heb het als volgt gedaan:

4 aubergines gewassen, de kroontjes eraf gehaald en vervolgens in de lengte reepjes schil erafgehaald, zodat je een soort streepjespatroon krijgt op de aubergine. Toen de aubergine in de lengte half doorgesneden.

In een hapjespan een laagje olie gedaan en daar op hoog vuur de aubergines om en om gebakken, zodat ze bruin werden en zacht werden. Vervolgens heb ik deze in een ovenschaal gelegd met de inkeping naar boven zodat er een holte ontstaat. Daarna heb ik in dezelfde pan ongeveer 250 gram rundergehakt rul gebakken en daaraan toegevoegd:

1 fijngesnipperde ui

2-3 tenen knoflook

1 eetlepel paprika pasta ( aci biber salcasi)

1 klein blikje tomatenpuree

zout

peper

1 klein maggi bouillonblokje

Alles lekker even aanbakken en goed doorroeren en vervolgens de aubergines vullen met het gehaktmengsel. Daarna 3 tomaten in dunne plakjes snijden en deze bovenop de aubergines leggen zodat er een soort laag ontstaat. Daarna de ovenschaal een half uurtje in een oven van circa 200 graden zetten.

Ik heb het met turkse rijst en tomaten/komkommersalade gegeten, was echt heerlijk.
quote:layla1969 schreef op 14 mei 2010 @ 21:36:

Ik heb gisteren gevulde aubergines gemaakt, was echt goed gelukt. Mijn man zei dat ie nog nooit zo lekker gegeten heeft sinds hij in NL is.

ik heb het als volgt gedaan:

4 aubergines gewassen, de kroontjes eraf gehaald en vervolgens in de lengte reepjes schil erafgehaald, zodat je een soort streepjespatroon krijgt op de aubergine. Toen de aubergine in de lengte half doorgesneden.

In een hapjespan een laagje olie gedaan en daar op hoog vuur de aubergines om en om gebakken, zodat ze bruin werden en zacht werden. Vervolgens heb ik deze in een ovenschaal gelegd met de inkeping naar boven zodat er een holte ontstaat. Daarna heb ik in dezelfde pan ongeveer 250 gram rundergehakt rul gebakken en daaraan toegevoegd:

1 fijngesnipperde ui

2-3 tenen knoflook

1 eetlepel paprika pasta ( aci biber salcasi)

1 klein blikje tomatenpuree

zout

peper

1 klein maggi bouillonblokje

Alles lekker even aanbakken en goed doorroeren en vervolgens de aubergines vullen met het gehaktmengsel. Daarna 3 tomaten in dunne plakjes snijden en deze bovenop de aubergines leggen zodat er een soort laag ontstaat. Daarna de ovenschaal een half uurtje in een oven van circa 200 graden zetten.

Ik heb het met turkse rijst en tomaten/komkommersalade gegeten, was echt heerlijk.klinkt heerlijk! kan je die schiltechniek nog even een keer uitleggen.. en hoe je het doorsnijd. ik wil het ook maken haha
Schiltechniek, lastig uit te leggen. Ik schil zeg maar repen van boven naar beneden uit de aubergine, en dan om en om, dus een reepje schil eraf snijden, een reepje schil laten zitten, dan weer een reepje schil eraf halen, reepje schil laten zitten enz. Zodat je een soort streepeffect krijgt.
oh oke dankje ik snap het. bedoel je met half doorgesneden gewoon gehalveerd? dat ze dus helamaal los zijn van elkaar.. en is het schileffect ergens goed voor? of voor de sier
Klinkt lekker, die aubergine.

Helaas is dat een van de weinige dingen die mijn man ab-so-luut niet lust, en om het nu voor mezelf te maken... Nee..
quote:xxxS schreef op 15 mei 2010 @ 14:02:

oh oke dankje ik snap het. bedoel je met half doorgesneden gewoon gehalveerd? dat ze dus helamaal los zijn van elkaar.. en is het schileffect ergens goed voor? of voor de sierMet half doorgesneden bedoel ik dat ze nog niet helemaal los zijn van elkaar. Je moet een inkeping maken in de aubergine in de lengte, maar niet helemaal doormidden. Die schilmethode zorgt ervoor dat de aubergine bij het bakken snel zacht wordt, maar niet helemaal uit elkaar valt. Doordat de aubergine zacht wordt, gaat de inkeping bij het bakken open zodat je hem kunt vullen.
quote:layla1969 schreef op 15 mei 2010 @ 15:46:

[...]

Met half doorgesneden bedoel ik dat ze nog niet helemaal los zijn van elkaar. Je moet een inkeping maken in de aubergine in de lengte, maar niet helemaal doormidden. Die schilmethode zorgt ervoor dat de aubergine bij het bakken snel zacht wordt, maar niet helemaal uit elkaar valt. Doordat de aubergine zacht wordt, gaat de inkeping bij het bakken open zodat je hem kunt vullen.gewoon van de boven naar de onderkant 1 snee maken? en die voorzichtig opentrekken bij t vullen?
quote:xxxS schreef op 15 mei 2010 @ 16:08:

[...]

gewoon van de boven naar de onderkant 1 snee maken? en die voorzichtig opentrekken bij t vullen?precies
Ik had me echt voorgenomen om geen kookboeken meer te kopen maar ben toch bezweken voor de verleiding om "Turkse eettafel" te kopen en heb er helemaal geen spijt van! Wat een goeie recepten!

Gisteren de "groene kool met groente" gemaakt en het was heerlijk.

Eén ding begrijp ik echter niet. Waarom moet je eerst voldoende water toevoegen, ff laten koken , dan weer afgieten en dan later weer water toevoegen? Wat zou de zin daarvan zijn?

Ik heb het dus niet gedaan.
Yasuko, misschien omdat het dan weer 'vers' water is en het er mooier uitziet? Ik noem maar wat hoor, heb ook geen idee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven