de turkse keuken

25-04-2010 10:52 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik ben gek op de turkse keuken, er wordt door mijn turkse vriendinnetje vaak gekookt met maar weinig ingriedienten, maar toch is het altijd heel lekker. en heel anders dan er in nederland word gegeten!

recepten? en speciaal kofte of ik las eens iets over een wortelsalade met dressing!

X
Zo, nazife, dat klinkt/leest lekker! Van die sperziebonen met yoghurt ga ik acuut watertanden...

Heb jij voor mij ook hét ultieme bulghurrecept? Ik had altijd een heel lekkere, maar die ben ik kwijt. Ik heb 'm gisteren from the top of my head geprobeerd te maken, maar hoewel het reuze lekker was, was het me te nat/plakkerig.

Ik doe het als volgt: pan kippebouillon, 2 doorgesneden spaanse pepers er in, een gesnipperde ui en een fijn gesneden tomaat, de bulghur erbij. 20 minuten laten koken, afgieten en even laten uitdampen, klaar..... Moet ik na het afgieten het misschien nog even kort bakken oid? Of doe ik iets anders niet comme il faut?
quote:yasuko schreef op 29 april 2010 @ 10:31:

Bedoel je met Turkse kaas die in een blik?

Nu je toch zo van alles aan het uitleggen bent...., waarom kopen Turken zulke enorme hoeveelheden van alles? Grote zak met kilo's tomaten, bergen aubergines enz. Wordt er vaak voor veel mensen gekookt of houden ze van voorraad?

Ik heb ook de indruk dat Turken gezonder eten dan autocht.

Wat vind jij?

(ben nogal nieuwsgierig)

Ja die kaas bedoel ik. Turken hebben vaak(hoewel er bij allochtonen in nederland ook een trend ontstaan van 2 a 3 kinderen en daarna stoppen) grotere gezinnen en volgens mij ook vaker mee-eters. En ze eten veel en houden idd van voorraad. Ik kom niet uit turkije maar wel uit die omgeving van europa..bij ons wordt ook vaak ´s middags en ´s ochtends warm gegeten(als je de hele dag thuis zit tenminste) dus dat kan daar ook aan bijdragen.

quote:geen feta? en waarom bladspinazie van iglo? kan je niet gewone diepvries spinazie gebruiken?

nee geen feta. feta en turkse kaas zijn verschillende dingen waarvan turkse kaas toch echt de lekkerste is(vind ik en velen met mij ) en die bladspinazie van Iglo vind ik meer echt blad hebben dan andere merken die ik ken. Bladspinazie van de AH bijv. is gewoon in kleine stukjes gesneden.

quote:loomii schreef op 29 april 2010 @ 10:51:

Zo, nazife, dat klinkt/leest lekker! Van die sperziebonen met yoghurt ga ik acuut watertanden...

Heb jij voor mij ook hét ultieme bulghurrecept? Ik had altijd een heel lekkere, maar die ben ik kwijt. Ik heb 'm gisteren from the top of my head geprobeerd te maken, maar hoewel het reuze lekker was, was het me te nat/plakkerig.

Ik doe het als volgt: pan kippebouillon, 2 doorgesneden spaanse pepers er in, een gesnipperde ui en een fijn gesneden tomaat, de bulghur erbij. 20 minuten laten koken, afgieten en even laten uitdampen, klaar..... Moet ik na het afgieten het misschien nog even kort bakken oid? Of doe ik iets anders niet comme il faut?sorry noomi, hier eten we (bijna) nooit bulgur. Alleen bij kofte dus heb daar niet een recept van waarvan ik kan zeggen dat het lekker is. Even bakken in een koekenpan zou kunnen helpen ja, of misschien iets minder lang koken of iets minder water gebruiken(of als de schade al aangericht is even zonder deksel het overtollige water laten verdampen) ik zou zeggen: google is your friend!
quote:nazife schreef op 29 april 2010 @ 11:49:

ik zou zeggen: google is your friend!

Jah, ik weet het. Maar waarom googlen als je een prima kok in da house hebt.

Ik las even dat je alleen bulghur at bij de koffie....
Die voorraden zie ik ook bij mijn schoonfamilie.

Maar zij eten ook veel (rauwe) groentes, in de vorm van salades enzo. Plus als je daar komt is er altijd meer dan genoeg aan eten.

Schoonmama zegt ook altijd dat ze met koken altijd aan ons denkt 'Misschien komen ze langs', of aan haar andere zoon+schoondochter.

Dat doen Nederlanders ook niet snel natuurlijk.
quote:loomii schreef op 29 april 2010 @ 14:09:

[...]

Jah, ik weet het. Maar waarom googlen als je een prima kok in da house hebt.

Ik las even dat je alleen bulghur at bij de koffie....
quote:Kuzu schreef op 29 april 2010 @ 14:52:

Die voorraden zie ik ook bij mijn schoonfamilie.

Maar zij eten ook veel (rauwe) groentes, in de vorm van salades enzo. Plus als je daar komt is er altijd meer dan genoeg aan eten.

Schoonmama zegt ook altijd dat ze met koken altijd aan ons denkt 'Misschien komen ze langs', of aan haar andere zoon+schoondochter.

Dat doen Nederlanders ook niet snel natuurlijk.Ja dat ook nog steeds, ook al komt hier bijna nooit iemand onaangekondigd langs.
quote:loomii schreef op 29 april 2010 @ 10:51:

Ik doe het als volgt:knipknip Loomi je recept is prima maar qua hoeveelheden:, gebruik 1,5 kop heet water of bouillon op 1 kop bulghur en laat het ongeveer 15 minuten heel zachtjes doorkoken daarna vuur uit en nog 5 minuutjes (deksel op de pan laten)
Nazife?

Ik heb zojuist spontaan alle ingredienten voor lahmacun in huis gehaald voor morgen. Zo'n zin in!! Maar... ik mis een 'boter unit'. In de ingredientenlijst staan 2 eetlepels boter bij de vulling, maar in het recept duikt ook nog gesmolten en afgekoelde boter op in het deeg... hoeveeel is dat?

Zo'n zin erin!
oeps....ik doe meestal in de vulling ook 2 eetlepels (en die laat ik niet te veel afkoelen hoor, beetje maar)
zeniiba, je enthousiasme heeft me aangestoken. We eten morgen lahmacun wat ga je erbij maken?
quote:sartan schreef op 29 april 2010 @ 16:39:

[...]

Loomi je recept is prima maar qua hoeveelheden:, gebruik 1,5 kop heet water of bouillon op 1 kop bulghur en laat het ongeveer 15 minuten heel zachtjes doorkoken daarna vuur uit en nog 5 minuutjes (deksel op de pan laten)

Ik zie nu pas dat je alles alleen kookt. Brrr....

- fruit in een pan met een scheutje olijfolie en een klein klontje echte boter voor de smaak een uitje en als je het lekker vindt wat chili (verse of vlokken) tot deze doorzichtig is en zijn smaak lekker afgegeven heeft op een zacht vuurtje met het deksel op de pan.

- voeg daarna een klein blikje tomatenpuree toe en fruit dit even mee om het zurige van de smaak af te halen. Doe de ongekookte bulgur erbij, zet het vuur ietsje hoger en roer door. Daarna blus je af met anderhalf keer zoveel heet water als bulgur, gooit er een half bouillonblokje bij (2 personen) , draait het vuur laag, zet het deksel op de pan en laat zo 15-20 minuten gaar worden.

- vuur uit, doorroeren en nog 5 minuten laten staan.

Overigens kun je dit recept ook met rijst maken voor pilav, en je kunt eindeloos varieren met wat je aanbakt (pijnboompijtes, vermicelli, andere kruiden zoals kaneel of paprikapoeder even meebakken, kloeke hand rozijnen aan het eind vlak voor je het water toevoegt, etc)

Afiyet Olsun!
quote:sartan schreef op 30 april 2010 @ 09:52:

[...]

ow dubbel
Ik vind bulgur eigenlijk alleen lekker als salade (Kisir), en dan maak ik het altijd volgens recept op de verpakking. Ik koop altijd van die fijne bulgur (de zgn. 'koftelik') en daar staat het volgende recept op (ik vertaal het even vanuit het engels)

benodigdheden:

3 glazen (480 gram) fijne bulgur

2,5 glas heet water (500gram)

2 uien

5 kleine groene pepers (60gram)

2 tomaten

2 kleine komkommers ( 250 gram)

6 lenteuitjes (120gram)

1 grote bos peterselie

3/4glas olijfolie (150gram)

1 eetlepel rode peper pasta (biber salcasi)

2 eetlepels tomatenpuree

1/2 theelepel zwarte pepr

1 theelepel komijn

1 theelepel gedroogde rode peper

4 teentjes knoflook

1/2 glas citroensap

1/2 bosje munt

2 theelepels zout

1/2 krop romeinse sla

doe de bulgur grote kom, besprenkel met het hete water en dek af met alufolie en laat 15 minuten wellen. Was de groenten en maak ze schoon. Verwijder de steel en de zaadlijsten van de groene pepers, haal het groen van de lenteui, de schillen van de uien, de stelen van de peterselie en de munt en hak alles fijn.

Snij de komkommers & tomaten in blokjes.

Haal de bladeren los van de romeinse sla en was deze.

Fruit de fijngehakte uien in de olijfolie tot ze glazig zijn, voeg de tomaten-en rode peperpasta, zwarte peper, rode peper en komijn toe en meng alles goed. Neem de pan van het vuur en doe dit mengsel bij de gemengde bulgur en meng dit goed. Voeg de knoflook uit de knoflookpers, citroensap, fijngehakte lenteui, munt, zout, peterselie en munt toe.

Voeg als laatste de in blokjes gesneden komkommer en tomaat toe.

Leg de blaadjes romeinse sla aan de buitenkant van een grote schaal en doe de bulgursalade in het midden. Je eet de bulgursalade door deze in de slabladeren te doen en deze samen op te eten.

Afiyet olsun!
klinkt goed layla! (misschien binnenkort toch maar een x maken)
Nazife, dankjewel voor de boteraanvulling.

We gaan zo maar eens aan het kneden. Ik wilde het maar gewoon met veel sla serveren. Of doe ik dan iets helemaal verkeerd? :p

Geniet van de lahmacun vanavond! Ik laat horen of het hier ook gelukt is!
Ik sla de lahmacun even over(te moe na dagje vrijmarkt) maar idd, met salade. Ik doe dan een dressing van alleen olijfolie en citroensap.
O en cig kofte, wat is dat toch heerlijk.

Toen ik dat voor het eerst at was mn schoonfamilie vol spanning 'zou ze het lusten'.

Nou, en of ik het lust...Heeeeeerlijk

(Cig kofte is een gekruid rauw gehakt, zit van alles in, het word gekneed tot alle ingredienten volledig zijn opgenomen en dan gegeten met sla en rauwkost.

Zo pittig en zo lekker)
Ooooh cig köfte...... mijn favoriet. Komt je schoonfamilie uit de buurt van Hatay, Kuzu?
Nee, je bedoeld het zuiden toch? Schoonmama komt uit Ankara en schoonpapa uit Mengen (Bolu).
Ja bedoel ik! Omdat daar cig köfte daar veel gegeten wordt dacht ik dat (sorry dames, ging even off topic maar dit is belangerijke info!)
Wat dat betreft hebben ze alle lekkere dingen wel uit het hele land overgenomen, gelukkig :D
Die van mij volgens mij ook die komen uit mersin.
hoe maak je cig kofte dan?
quote:nazife schreef op 01 mei 2010 @ 12:48:

Die van mij volgens mij ook die komen uit mersin.en zou ik mogen vragen uit welk land jij komt? mijn vriend komt namelijk ook uit turkije (izmir) en ik uit oosteuropa:)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven