de turkse keuken

25-04-2010 10:52 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik ben gek op de turkse keuken, er wordt door mijn turkse vriendinnetje vaak gekookt met maar weinig ingriedienten, maar toch is het altijd heel lekker. en heel anders dan er in nederland word gegeten!



recepten? en speciaal kofte of ik las eens iets over een wortelsalade met dressing!



X
Alle reacties Link kopieren
hier, hier en hier Succes!
Alle reacties Link kopieren
http://www.kookjij.nl/recept-b-rek



iemand een idee wat ze bedoelen met '' Schep 1 theelepel vulling langs de onderste rand van het deeg. Vouw een hoek over de vulling, zodat je een driehoek krijgt. Vouw het deeg zo om en om tot je niet meer verder kan. ''
Alle reacties Link kopieren
iemand een idee hoe je borek moet maken? (en vooral die vouwtechniek)
Alle reacties Link kopieren
Wortelsalade rasp ik gewoon wortels, met olie en citroensap en wat zout.



M'n man is Turks en ik heb onlangs een Turks kookboek gekocht, kijk mee met schoonmama en schoonzussen.



Wat voor borek wil je beertjem?

Want er bestaan er zoveel.
Alle reacties Link kopieren
Wat echt een fijn kookboek is: De turkse eettafel, ik heb er al heel vaak uit gekookt, dit is o.a. hier te koop.
Alle reacties Link kopieren
Hey leuk die heb ik ook!

Mn schoonmoeder was er helemaal weg van. Zij gaat de Turkse versie bestellen!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook echt een fijn boek, met lekker veel foto's. Het enige jammere vind ik dat de vertaling vrij slecht is. Volgens mij is het boek door een turk naar het nederlands vertaald.
Alle reacties Link kopieren
Ja dat klopt, viel mij ook al op.

Maar qua recepten, echt een super boek.
Alle reacties Link kopieren
sweetiej, ik weet wel wat ze bedoelen..maar niet hoe ik dat in andere woorden kan uitleggen dan wat jij daar hebt gepost
Alle reacties Link kopieren
Misschien zo?



Je ziet een vierkant voor je.

Je trekt in gedachten een diagonale lijn tussen twee hoeken.

Dan zie je twee helften, in de vorm van driehoeken.

Je legt de vulling op één driehoek.

Klap dubbel langs de diagonale lijn.

Nu heb je één driehoek.

Je klapt deze driehoek dubbel.

Krijg je weer een driehoek, een kleine

enz.



Wat denk je Nazife, bedoelen ze het zo?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij niet maar weetje, je kunt het doen hoe je het wilt eigenlijk. Er zijn talloze manieren van borek maken. Vind dat trouwens wel een beetje een vreemd recept maar dat kan aan mij liggen.
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Ben zelf half Turks en woon momenteel in Istanbul. Ik ben uiteraard gek op Turks eten (ook omdat ik vegetarier ben en de Turkse keuken veel opties heeft). Ik hou niet echt van koken, en daarom maak altijd makkelijke recepten klaar.



De grootste & makkelijkste groep zijn het de 'Olijfolie' gerechten (vaak groenten);



De basis is altijd 'goede olijfolie, ui, tomaten &tomatenpuree' in een pan en alles eerst laten bakken. Daarna voeg je bijvoorbeeld stukjes aubergine en/of courgette of witte kool of prei of wortels. Klein beetje water in de pan, peper, rode peper, zout en een klontje suiker en laten koken. Dit soort gerechten kan je serveren met Turkse yogurt.



Daarnaast heb je heerlijke salades.

Bijvoorbeeld "Coban Salatasi":1 komkommer, 3 tomaten in stukjes snijden, verse citroensap, verse petersellie/ui, olijfolie, zout, rode peper, een beetje 'sumak' en mint.



Een website in het Engels;

http://www.turkishcookbook.com/
Alle reacties Link kopieren
aubergine salade



Ingredienten

2 aubergines

2 rode paprika's

1 grote rode ui, fijngehakt

1 bakje kerstomaatjes, gehalveerd

2 (lichtgroene) Turkse paprika's, in blokjes

half bosje peterselie, fijngehakt

250 ml Turkse of Griekse yoghurt (kamertemperatuur)

1 teen knoflook, geperst

sap van halve citroen

2 el olijfolie extra vergine

2 tl gedroogde rode pepervlokken

zout en zwarte peper





Bereiding

Prik hier en daar wat gaatjes in de aubergines met een vork. Snijd de rode paprika's in de lengte doormidden

en verwijder de stelen en de zaadjes. Leg de aubergines en de paprikahelften 15 cm onder een voorverwarmde gril

(de paprika's met de binnenkant naar beneden). Gril de paprika's 15 minuten, laat even afkoelen en verwijder de

schillen. Hak het vruchtvlees in blokjes.

Gril de aubergines 25-30 minuten, ondertussen af en toe omdraaiend, tot de schil gerimpeld is. Laat ze wat

afkoelen en verwijder dan de schillen. Snijd het vruchtvlees in stukjes en verwijder zoveel mogelijk van het zaad.

Verdeel de stukjes aubergine over een groot plat bord. Verdeel hierover gelijkmatig de geroosterde paprika's,

de Turkse paprika's, de ui, de helft van de kerstomaatjes en de peterselie. Leg de overige kerstomaatjes in een

kring rond de salade. Strooi wat zout en peper over het geheel.

Roer de knoflook met wat zout door de yoghurt en giet deze precies in het midden van de salade. Besprenkel met

het citroensap.

Verhit de olijfolie in een pannetje, voeg de rode peper toe en wacht tot de olie heet is. Giet het dan in een

straaltje over het geheel.



(ik verwijder de schil van de aubergine trouwens niet, die vind ik juist lekker)
Alle reacties Link kopieren
Stoofpot voor 2 personen(zoiets zal het ongeveer zijn, ik kook op gevoel haha) volgens de eetmeter 400 kcal per

persoon. best ok volgens mij.



Ingredienten:

-100 gram kipfilet (lamsvlees, soepvlees kan ook maar meer calorien), zonder vlees kan ook prima

-halve courgette

-halve aubergine

-halve rode paprika

-150 gram snijbonen of sperziebonen

-2 middelgrote aardappelen

-2 teentjes knoflook

-1 middelgrote ui

-(als je van pittig houdt, nog een chilli peper)

-2 eetlepels tomatenpuree

-flinke eetlepel boter

-versgemalen peper en zout



bereiding:

-was alle groente

-verwijder de uiteinden van de snijbonen en breek/snij ze in stukken van ong. 3 centimeter

-Doe de snijbonen met het vlees en een kwart kopje water in een pan, zet het vuur laag en laat met de deksel er

op(geen kiertje, anders is al het water en smaak weg)

-terwijl de bonen en het vlees garen:

-aardappels en uien schillen en in stukken snijden

-schil de knoflook en verwijder het harde stukje aan de onderkant

-doe de aardappels, ui en knoflook in de pan erbij en sluit weer ged af met de deksel(als je echt te weinig water

hebt in de pan voeg dan nog een klein beetje toe)

-snij de courgette en aubergine in de lengte in 4en en vervolgens de courgette in kleine blokjes en de aubergine

in wat grotere blokjes

-verwijder de pitjes uit de paprika en snij in groffe stukken(en als je wilt de chilli peper)

-als de bonen, vlees, uien, aardappel, knoflook ongeveer 20 minuten op hebben gestaan voeg je de rest van de

groente toe.

-doe de tomatenpuree in een glaasje water en maak er een sapje van. Doe dit in de pan en voeg als laatste zout,

versgemalen peper en boter toe.

-laat nog 10 minuten pruttelen met de deksel erop.
Alle reacties Link kopieren
-
Alle reacties Link kopieren
gevulde paprika´s uit de oven



Ingrediënten

1 kg rode punt paprika, 450 g lamsgehakt, 300 gram aardappelen, 500 g wortelen, 100 g uien, 1 ei, 250 ml creme

fraiche of kajmak (Turkse of Marokkaanse winkel),



Hulpmiddelen

Een grote ronde diepe aluminiumschaal (te koop in Turkse of Marokaanse winkels)



Voorbereiding

Oven voorverwarmen op 180 gradenPaprika schoonmaken en de bovenkant een kapje eraf snijden, zaadlijsten eruit.

Uien, wortelen en aardappelen heel fijnsnijden



Bereidingswijze

Doe het ei, uien, wortelen en aardappelen en kruiden door het vlees en goed mengen.

De paprikas vullen met het mengsel. Leg ze in de aluminiumschaal, vul deze met wat lauw water en besprenkel

de paprikas met wat zonnenbloemolie. Schuif de schaal in de voorverwarmde oven en laat ze in +/- 40 min gaar

worden. Haal de paprika uit de oven en smeer ze stuk voor stuk voor het opdienen in met creme fraiche
Alle reacties Link kopieren
lahmacum



ingredienten voor het deeg:



500 gr bloem

1 theelepel gedroogde gist

4-6 eetlepels melk

2 theelepels suiker

2 eieren

zout



ingredienten voor de vulling

2 eetlepels fijngehakte peterselie of dille

1 kg rundergehakt

versgemalen zwarte peper

milde paprikapoeder

1 kleine tomaat

2 eetlepels boter

2 uien

zout



Bereiding

1. strooi de bloem in een kom en maak in het midden een kuiltje

2. doe de gist met handwarme melk, de eieren, wat zout, de suiker

en de gesmolten en afgekoelde boter in het kuiltje en kneed

van de ingredienten een samenhangend, soepel deeg

3. verdeel het deeg in stukken ter grootte van een ei en laat ze onder

een theedoek 10 min. rijzen.

4. pel de uien en snipper ze fijn

5. dimpel de tomaat even in kokend water en trek het velletje eraf.

6. Snijd de tomaat klein en schep met de tomaat, peterselie/dille, de boter en

het gehakt door elkaar.

7. breng het mengsel op smaak met peper, paprikapoeder en zout(ipv peper kun je ook een

verse gemalen groene chillipeper doen)

8. verwarm de oven voor op 180 graden

9. rol elke portie deeg uit tot een dikte van een havle centimeter en verdeel ze over 2 beboterde baklpaten

10. Strijk het vleesmengsel met een lepel op het deeg en laat nog 5 a 10 min rijzen

11. bak de pizza´s midden in de warme oven in 20-25 min gaar



variatie: maak een vulling van 1 grote fijngehakte ui, 450 gr lamsgehakt, 2 ontvelde tomaten

1 eetlepel gemalen komijnzaad, een snufje suiker, versgemalen piment, versgemalen peper,

zout, 3 eetlepels koriander, 1 eetlepel tomatenpuree, het sap van een halve citroen.



Serveer met een salade(liefst met een dressing van alleen olijfolie en citroensap, en met wat pepervlokken of chilli erdoorheen
Alle reacties Link kopieren
roereieren



Ingredienten

2 el olijfolie

2 Turkse groene pepers of 1 kleine groene paprika, in stukjes

2 grote tomaten, ontveld en in blokjes

4 eieren

zout en peper

1 tl paprikapoeder

75 gram feta, verkruimeld





Bereiding

Verhit de olijfolie in een grote koekenpan en voeg de pepers of paprika toe. Laat 2 minuten bakken

en voeg dan de tomaten toe. Bak deze 5 minuten mee.



Klop ondertussen de eieren los met zout, peper en paprikapoeder. Giet het mengsel over de groenten

in de pan en doe ook de feta erbij. Schep het geheel met een vork om tot de eieren gestold zijn

(laat ze niet te lang bakken, dan drogen ze uit). Serveer met Turks brood.
Alle reacties Link kopieren
sperziebonen met yoghurt



Ingredienten

2 el boter

3 el olijfolie

1 grote ui, in dunne ringen

500 gram sperziebonen, afgehaald en gehalveerd

half bosje peterselie, fijngehakt

2 tl majoraan

zout en peper

125 ml Turkse of Griekse yoghurt

1 teen knoflook, geperst

1 el citroensap





Bereiding

Verhit de boter en olijfolie in een pan en bak hierin de ui tot deze begint te bruinen.

Voeg dan de sperziebonen, peterselie, majoraan, zout, peper en 100 ml water toe. Laat op laag

vuur met het deksel op een kier 15-20 minuten koken.



Roer de knoflook door de yoghurt en roer dit door de sperziebonen. Laat nog 1 minuut koken en

sprenkel het citroensap erover.
Alle reacties Link kopieren
quote:nazife schreef op 29 april 2010 @ 07:02:

Volgens mij niet maar weetje, je kunt het doen hoe je het wilt eigenlijk. Er zijn talloze manieren van borek maken. Vind dat trouwens wel een beetje een vreemd recept maar dat kan aan mij liggen.borek met spinazie en/of kaas (feta) zou ik wel willen weten. maar kan je als je een rechthoek van deeg hebt, hem ook niet gewoon omvouwen (dus dan heb je weer een rechthoek) en klaar? of word het dan geen borek?
Alle reacties Link kopieren
Worden de Turkse paprika's en de ui in de salade niet gegaard?
Alle reacties Link kopieren
quote:yasuko schreef op 29 april 2010 @ 10:13:

Worden de Turkse paprika's en de ui in de salade niet gegaard?

Nee. Ik snij ze gewoon heel fijn. (ook lekker door andere salades)



quote:beertjem schreef op 29 april 2010 @ 10:08:

[...]





borek met spinazie en/of kaas (feta) zou ik wel willen weten. maar kan je als je een rechthoek van deeg hebt, hem ook niet gewoon omvouwen (dus dan heb je weer een rechthoek) en klaar? of word het dan geen borek?



vulling: spinazie, turkse kaas(geeeeen feta). Feta in een schaal verkruimelen en dan de spinazie(even koken/verwarmen tot hij of ontdooid is of als je verse gebruikt geslonken is. Als je spinazie uit de vriezer gebruikt neem dan de bladspinazie van Iglo) er doorheen roeren. Naar smaak zout en peper(maar pas op, veel turkse kazen zijn van zichzelf al erg zout en dan is toevoegen dus niet nodig) even boter smelten in een pannetje en de gesmolten boter ook door de spinazie/kaas roeren. Ik doe er soms ook nog een geklutst ei doorheen maar zonder is ook lekker.



Wbt. het deeg, maakt eigenlijk weinig uit hoor in welke vorm je het doet. kan vierkant/driehoek/rond/een grote/veel kleine. Maak het zo gek als je wilt.
Alle reacties Link kopieren
Bedoel je met Turkse kaas die in een blik?



Nu je toch zo van alles aan het uitleggen bent...., waarom kopen Turken zulke enorme hoeveelheden van alles? Grote zak met kilo's tomaten, bergen aubergines enz. Wordt er vaak voor veel mensen gekookt of houden ze van voorraad?



Ik heb ook de indruk dat Turken gezonder eten dan autocht.

Wat vind jij?

(ben nogal nieuwsgierig)
Alle reacties Link kopieren
vulling: spinazie, turkse kaas(geeeeen feta). Feta in een schaal verkruimelen en dan de spinazie(even koken/verwarmen tot hij of ontdooid is of als je verse gebruikt geslonken is. Als je spinazie uit de vriezer gebruikt neem dan de bladspinazie van Iglo) er doorheen roeren. Naar smaak zout en peper(maar pas op, veel turkse kazen zijn van zichzelf al erg zout en dan is toevoegen dus niet nodig) even boter smelten in een pannetje en de gesmolten boter ook door de spinazie/kaas roeren. Ik doe er soms ook nog een geklutst ei doorheen maar zonder is ook lekker.



Wbt. het deeg, maakt eigenlijk weinig uit hoor in welke vorm je het doet. kan vierkant/driehoek/rond/een grote/veel kleine. Maak het zo gek als je wilt.[/quote]



geen feta? en waarom bladspinazie van iglo? kan je niet gewone diepvries spinazie gebruiken?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven