De ultieme gehaktbal

27-10-2018 13:25 61 berichten
Wie heeft hét recept?

Ik kom niet verder dan Mexciaanse kruiden en een ei erdoorheen mikken. Maar daar maak ik party snacks van. Ik wil zondag eigenlijk wel een echte ouderwetse grote gehaktbal maken.

Hopelijk hebben jullie wat inspiratie voor me :D
Alle reacties Link kopieren
Uomo schreef:
27-10-2018 14:24
Wat grappig dat niemand "gewoon" een gehaktbal met gehaktkruiden, ei en paneermeel maakt :)
Nou ja, ik dus. Alleen geen kant-en-klare gehaktkruiden, die mengsels zijn het vaak nét niet, maar peper, zout en nootmuskaat. En dan niet te zuinig met de peper en de nootmuskaat. En eten met een flinke bel barbecuesaus van Calvé :heart:

Ben niet zo van de stukjes of de zoete dingen in mijn gehaktballen.

Overigens vind ik de Surinaamse gehaktkruiden van Verstegen wel lekker, voor de variatie.
Voor pikante ballen een schep sambal djoeroek erdoor.
Alle reacties Link kopieren
Rundergehakt 500 gram
Maizena om te binden
eieren 2x
Sambal badjak extra heet
Knoflook
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Ik gebruik altijd runder gehakt (vind half om half altijd veel te vet) scheutje melk, mosterd en Hamburgerkruiden.
Ballen vallen niet uit elkaar.
Ik had de ballen van De Librije gemaakt, maar dan met half-om-half. Dat was eigenlijk niet nodig. Ik vind ze nu vrij vet en zoet. Maar wel lekkerrrr. Ze vielen ook nog best uit elkaar tijdens het bakken. Maar misschien had ik ze niet heel lui allemaal in één braadpan bij elkaar moeten doen.

Over twee weken probeer ik weer een ander recept. Zag via Tasty ook nog een aantal leuke langskomen.
Alle reacties Link kopieren
Ongeveer 600 gr gehakt half om half
1 ei
1 grote ui, gesnipperd
Sambal oelek
Paneermeel
zakje Verstegen kruiden voor gehakt Paprika

Alle ingrediënten mengen in een grote kom, goed kneden en extra paneermeel door het gehakt mengen.
Stevige ballen draaien en daarna niet te zuinig paneren. Na het paneren de ballen nogmaals goed aandrukken. En dan op matig vuur bakken in Croma, dan krijg je mooie goudbruine ballen.
Fuck die spaarrekening, ik stack in schoenendoos
Alle reacties Link kopieren
Een ouderwetse bal is met peterselie en ui (peper en zout natuurlijk) . Brood verkruimeld geeft een luchtiger minder massieve bal dan paneermeel of beschuit.
Zelf doe ik er ketjap, knoflook en kerrie doorheen. Op een pond gehakt één ei(tje) 1 ei op een kilo gehakt en een hele rol beschuit lijkt me wat droog en niet zo lekker eigenlijk. Stofbal zou ik het noemen dan :D
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
27-10-2018 13:27
En half-om gehakt. Desnoods alleen varken maar nooit alleen rund
Ik ken een joodse vrouw die stiekem half-om-half gebruikt omdat het anders niet te eten is. Haar familie weet van niks en vindt haar eten altijd zooo lekker :-)
Alle reacties Link kopieren
Gemengd gehakt
Uitgebakken spekjes ( niet die waterige spekjes uit de supermarkt)
Geroosterde uien
Mosterd
ei
paneermeel
beetje worcestersauce
beetje ketchup ( dat karameliseert lekker)
peper+zout en evt nog beetje gehaktkruiden


mjam!
...
Alle reacties Link kopieren
Deze!
Alle reacties Link kopieren
Deze dus
https://www.smulweb.nl/recepten/1453925 ... in-bierjus
eten moet je toch, kun je beter wat lekkers maken
Van de week die van Librije gemaakt met alleen rundergehakt. Nou, zeker niet droog! Heerlijk smeuïge gehaktballen. Wel nog steeds aan de zoete kant.

Over twee weken weer een nieuw recept proberen. Eerst de rest vd ballen opeten :D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven