Diner voor 7 ...... HELP!

07-09-2010 15:04 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Binnenkort ga ik voor 7 personen (incl. mijzelf) koken. Het probleem bij thuiskoken vind ik dat je als "kok" het grootste deel van de tijd (in elk geval tussen de gangen door) achter het fornuis staat.

Wie-o-wie heeft tips voor mij. Welke gerechten laten zich makkelijk voorbereiden zodat even opwarmen voldoende is. Ik wil een 4-gangen diner voorbereiden (voor-tussen-hoofd-na). Elke tip is welkom.

Ik heb overigens aparte oven en aparte magnetron en een grote 4-pits kookplaat + separate "fry-top".

Bedankt!
Soep als vooraf is natuurlijk makkelijk een dag vantevoren te maken.

Een oven-bijgerecht (bv pommes dauphinois) is ook handig.

tiramisu etc. als toetje kun je ook al in de koelkast zetten.

Hmm, ik denk nog even verder..
Maak iets lekkers met 2 of 3 soorten pasta.

De Italiaanse keuken is juist gemaakt voor grote gezelscheppen en heerlijk eten. Salade erbij, vis, ijs en natuurlijk een stuk of 4 wijnen.
En natuurlijk een kaasplankje na. Hmmmm.
Goed idee. Je bent klaarblijkelijk Italiofiel.

Recepten zijn welkom!
Ik vind het juist wel makkelijk, voor zo'n aantal.

Kook dan ook gewoon simpel hoor maar wel zo dat alles klaar is zodra de soep op tafel gaat.

Maar al typende bedenk ik dat het tafelen bij ons misschien wel heel anders gaat dan bij andere mensen..

Veel succes in elk geval
Stokbrood of Chiabatta met kruidenboter vooraf.

Pasta met pesto, pijnboompitten en parmazaanse kaas.

Teramisu.

Cappuchino of koffie.
Lasagne kun je vooraf klaarmaken en daarna gemakkelijk in de oven schuiven.
Begin bijv. met timbaaltje van zalm. Vul 7 vormpjes (timbaaltjes) met een mengsel van zalm(snippers),creme fraiche, btje citroensap, verse dille en zeer fijn gesneden komkommer (zaadlijsten verwijderen). Uitserveren: vormpjes op een bord storten, beetje sla eromheen en wat druppels dressing daarover.

Warm voorgerecht: tagliatelle met pesto, gerookte kip en rucola.

Maak of koop pesto, gerookte kip. Pasta opzetten en afgieten. Mengen met pesto. Hierop plakjes gerookte kip. Je kan de rucola op het laatste door de pasta mengen of er omheen serveren.

Het hoofdgerecht is de lastigste als je niet lang in de keuken wilt staan. Een gerecht met sukkade (of ander draadjesvlees) maakt altijd wel indruk. Wel veel werk van tevoren. En je kan de groenten meestoven. Hoef je daarna alleen maar warm te maken. Serveren met rijst. Hier zijn heel veel varianten op. Zo heb ik een succesrecept met rode wijn en sinasappelsap.

Tiramusu vind ik ook altijd een topper als afsluiting.
Wat veel 'enge' (nee, ben geen liefhebber) van Italiaanse keuken en kaasplankje loop ik bij wijze van spreken bij weg als er erg sterke kaasjes bij zitten.

Er zijn verschillende topics met etentjes voor 4 tot 12 personen, misschien zie je daar iets tussen.

Daarbij, hoe zijn je eters, vegetariëres erbij, geen visliefhebbers, allergieën etc.

Dan kunnen we gerichter advies geven.

Voor: koud

Tussen: warm? maar hartig of spoom

Hoofd: sowieso warm (lijkt me)

Toe: met ijs, kaas, anders?
Ik heb pas voor acht mensen gekookt, dit was mijn menu:

- vooraf rucolasalade met verse vijg, parmaham en mozzarella (recept van Jamie Oliver, google is je vriend)

- koude (het was mooi weer) vichysoisse, een Franse soep van aardappel en prei

- gevulde pasta uit de oven (Jamie weer): cannelloni gevuld met spinazie en ricotta, tomatensaus en kaas erover heen. Erbij zelfgebakken brood en kruidenboter

- nagerecht panna cotta met rood fruit

Alles was goed voor te bereiden. Een uurtje voordat de gasten kwamen heb ik de salade in elkaar gedraaid. De dag van tevoren al de soep gemaakt - die moet toch afkoelen. Als je warme soep maakt, hetzelfde verhaal: die maak je een dag van tevoren en de soeppan zet je in de koelkast. Een half uurtje voordat jullie aan tafel gaan, zet je de soep op.

Panna cotta: ook 's ochtends gemaakt. En de pasta ook. Brood ging tussen de bedrijven door.

Vier gangen is best veel, ik vond het moeilijk om de porties klein te houden. Alles bij elkaar hadden we best veel gegeten, vooral met een borrel vooraf en achteraf koffie met bonbonnetjes.

Dit was (bijna) helemaal vegetarisch, want de helft van mijn gasten eet geen vlees en vis. Als ik vlees zou kunnen maken, zou ik misschien een lamsbout met geroosterde groente doen ofzo, dat ziet er ook feestelijk uit en het is typisch iets wat je niet met z'n tweeën gaat maken. Heel makkelijk om te doen ook (kijk voor filmpjes op Youtube, bijvoorbeeld van Janneke Vreugdenhil).

Vis onder een zoutkorst is ook een mooi hoofdgerecht voor veel mensen tegelijk. En in plaats van de salade kun je natuurlijk vitello tonnato maken: goeie fricandeau halen bij de slager, zelf tonijnmayonaise maken, piece of cake.

Maar goed, eerst even checken of iedereen alles eet want mensen zoals thee die van lasagne al uit de panty schieten, doe je hier duidelijk geen plezier mee.
Maak een dag van te voren een indische rijstafel, volgende dag lekker opwarmen en opdienen. Zo eet je toch lekker en ben je toch bij je gasten. Je kunt ook koude gerechten serveren denk aan Gado Gado.
Vertel eens meer waar je smaak naar uit gaat. Iedereen heeft ontelbare recepten maar het is makkelijker iets te zoeken wat bij jou en je gasten past.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
leuk zo,n dineeetje.vraag wel aan je gasten wat ze perse niet lusten of mogen eten zodat je daar om heen het menu kan maken.een goede planning is het halve werk.met hulp van de forumkookgekken komt het altijd goed
Toevallig had ik zaterdag een dinertje, was simpel want we zitten midden in een verbouwing en ik kon gezellig mee tafelen:

Vooraf

Gamba`s met knoflook (kan in aparte schaaltjes uit de oven, ik had het in de koekenpan gedaan met lekker veel knoflook, uit de oven vind ik lekkerder trouwens en feestelijker) en een goede knoflooksaus en stokbrood met zelf gemaakte kruidenboter

Hoofd:

Mosselen! `Gewoon` gekookt, vlaamse frites, zelfgemaakte mayo, sla en stokbrood en zelfgemaakte sausjes. Vind ik ideaal omdat de mosselen zo klaar zijn en mijn lief de frites bakt

Na:

Mijn toprecept tiramisu, maar daar ben ik niet origineel in (wist ik al, maar in dit topic al minimaal 4 keer bevestigd )

Tussengerecht zou ik wel iets met vlees doen denk ik, nu waren het visliefhebbers hier, maar vlees/vis afgewisseld vind ik zelf ook altijd lekker. Klassiekers als carpaccio/ham en meloen doen het altijd goed en kan je goed van tevoren maken. Die salade met vijg en ham klinkt heerlijk ook!

Fijn etentje alvast!
Lieve allemaal. Ik ben een paar uurtjes de hort op en de tips/recepten stromen binnen. Ik ga ze morgen op mn gemakkie lezen en een keuze maken.

Bedankt allemaal!
quote:Bergje65 schreef op 07 september 2010 @ 21:22:

Lieve allemaal. Ik ben een paar uurtjes de hort op en de tips/recepten stromen binnen. Ik ga ze morgen op mn gemakkie lezen en een keuze maken.

Bedankt allemaal!Wat is je keuze uiteindelijk geworden?
[quote]Appelsientje schreef op 07 september 2010 @ 16:41:

Ik heb pas voor acht mensen gekookt, dit was mijn menu:

- vooraf rucolasalade met verse vijg, parmaham en mozzarella (recept van Jamie Oliver, google is je vriend)

quote]

Even gegoogled, en dit ziet er inderdaad lekker uit! Denk dat ik dit vrijdag maak, maar dan met taleggio. Thanks!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven