door een rietje ....

21-05-2010 13:01 90 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanaf volgende week zijn mijn kaken op slot voor 6 weken.

nu kan ik zelf wel een hoop dingen bedenken om door een rietje naar binnen te werken.

De plaatselijke snackbar heeft mij een flinke bos milkshake rietjes kado gedaan zodat het makkelijker is om yoghurtjes etc te drinken.

Iemand nog leuke suggesties voor gezonde en lekkere shakes?
quote:gelukkigmeisje schreef op 21 mei 2010 @ 14:41:

@yamuna

als je van de yoghurt/fruit shakes bent....bij de makro hebben ze grootverbruik verpakkingen met fruit (2,5 kilo aardbeien/bosvruchten/frambozen voor 8-10 euro ofzo) een stuk goedkoper dan bij de gewone supermarkt...

geloof dat jij ook in grun. woont toch? dan kun je wel ff mijn makropas lenen als je er eentje nodig hebt...

goeie tip !

wat lief dat ik je makropas mag lenen maar ik woon in noordholland (maar als ik zo de gezellige grunn mamma's meelees zou ik bijna willen verhuizen )

ik ga eens in mn vriendenkring snorren of iemand een macro pas heeft
En in die spirit:

Romige wortelsoep met sinasappel

romige bietensoep

uiensoep

En mijn eigen duit in het zakje: chinese tomatensoep (als het gaat erg lekker met kleine stukjes omelet) en mosterdsoep.
Hey Yamuna,

Ik heb in dec een kaakoperatie gehad, als eerst veel sterkte!!

Mij is het 1000% meegevallen, ik kon

alleen niet veel eten. De enige gaatjes waar iets door

kon waren de kiertjes tussen me tanden en kiezen.

Dus ik at veel geblenderde soep met brood er door heen zonder korsten, en bloemkool,aardappels en kaassaus.

Verder krijg je als het goed is van die caloriedrankjes(nutridrink). Ik moest er 3 per dag a 300 calorieeen.

Worden gewoon vergoed door het ziekenfonds mits voorgeschreven door de kaakchirurg
Turkse linzensoep

Men snippert een uitje zeer fijn. Ff aanfruiten in wat olijfolie. Dan water erbij en rode linzen. Dan koken totdat het eruit ziet als een soepje, geloof iets van 40 minuten. Dan wat zout, peper, een beetje gemalen komijn en een beetje gedroogde munt. Dan neemt men een apart kommetje daarin 1/3 olijfolie, 2/3 citroensap, en veel geperste knof. Gooi de soep in een kommetje en dan naar eigen wens de knof erbij. Of in dit geval, de staafmixer erdoor. Je kan ook nog wat aardappel en/of rode paprika en/of wortel meekoken.
paprikaroomsoep van de ah (zie hun site) is bij mij een topper en past prima door een rietje!
Ik heb ook ooit een kaakoperatie gehad en at toen redelijk 'gewoon', alles door de blender. Aardappels, groente, vlees, met extra jus, door de blender en drinken maar. Overigens mocht ik niet afvallen, omdat dat invloed kan hebben op de stand van je kaak en het anders misschien niet goed aan elkaar groeide. Ofzo. Ik moest extra calorierijke drankjes drinken en was na de eerste week 2 kilo aangekomen. Toen vond ik die calorierijke meuk niet echt meer nodig dus.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Ik heb twee gestaafmixerde soepen die we hier regelmatig eten

Geroosterde aubergine en knoflooksoep

(deze is het werk waard!)

Oven voorverwarmen tot 200 graden.

Rooster de ongepelde teentjes van een bol knoflook (in aluminiumfolie, ongeveer 40 minuten in de oven) en knijp ze vervolgens uit boven een schaal. Maak een pasta van de knoflook, een scheutje olijfolie en een half kopje gehakte peterselie, basilicum en oregano. Op smaak brengen met zeezout en peper.

2 grote aubergines in de lengte halveren en de opengesneden kanten met het mengsel besmeren. In een licht ingevette ovenschaal 30 minuten bakken. Af laten koelen en dan het vruchtvlees met een lepel uit de aubergines schrapen.

Fruit een gesnipperde ui aan in olijfolie en voeg na een paar minuten de aubergineprut en een geperst teentje knoflook toe. Na nog een paar minuten bakken anderhalve liter groente of kippenbouillon toevoegen en het geheel aan de kook brengen. Ongeveer 10 minuten koken op een zacht vuurtje. Pureer de soep met de staafmixer. Roer er tot slot een bakje crème fraîche door en breng de soep op smaak met cayennepeper en zeezout.

spinaziesoep met cambozola

Eigenlijk is de titel al zo'n beetje het recept. De basis is bouillon (zelfgemaakt of van een blokje - bij dit recept is funghi van Star het lekkerst), spinazie en cambozola. Je kan het pittiger maken door te beginnen met een gefruit uitje en als maaltijdsoep zou ik er nog een handje rijst of couscous door gooien.

Couscous is trouwens sowieso een handig ingrediënt om van soep een maaltijdsoep te maken. Ik gebruikte het ook altijd toen de kinderen klein waren. Dan viel de soep niet zo snel van hun lepel.
Ja Yamuna, het is echt best lekker. Net bij de arts een recept voor vervangmaaltijden gekregen (die andere is bijvoeding) omdat ik veel moet overgeven en een historie heb van maagaandoeningen. Daarbij ben ik al niet zo'n eter maar ik heb een BMI van 18,3 en dat mag absoluut niet lager. Een andere oorzaak dan bij jou dus, maar we zitten toch mooi aan de rietjes
Hou er rekening mee dat je waarschijnlijk niets een veel WILT eten. Je zou er versteld van staan hoe de zin in eten vertierd kan worden door pijn in je mond...
Ook lekker, wel zonder de stukjes tortillachips

Mexicaanse soep
quote:LaNeerlandaise schreef op 21 mei 2010 @ 16:11:

Hou er rekening mee dat je waarschijnlijk niets een veel WILT eten. Je zou er versteld van staan hoe de zin in eten vertierd kan worden door pijn in je mond...Maar dat duurt geen 6 weken.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Ik heb ook problemen gehad in mijn mond waardoor mijn kaken niet meer bewogen (niet door een operatie overigens). Ik maakte veel smoothies met fruit en yoghurt, en voor de vezels kieperde ik daar gebroken lijnzaad doorheen. Kun je kopen in een zakje van Zonnatura, niet duur en je doet er lang mee. Hou je je stoelgang een beetje op gang, want dat ligt plat (althans, dat gebeurde dus bij mij).

Ik heb geen hele maaltijden geblenderd, dat zag ik niet zo zitten (fooyong hai soep lijkt me niks) maar heb gewoon geleefd op soepen. En kwark en smoothies dus. Voorbeelden van soepen:

* courgette met roomkruidenkaas

* spinazie met roomkaas

* aspergesoep

Maar ik zag hier al heel wat soepen staan, dus dat komt wel goed!
anoniem_64b2e5ab4f6dd wijzigde dit bericht op 21-05-2010 18:23
Reden: tikfoutje
% gewijzigd
quote:LaNeerlandaise schreef op 21 mei 2010 @ 16:11:

Hou er rekening mee dat je waarschijnlijk niets een veel WILT eten. Je zou er versteld van staan hoe de zin in eten vertierd kan worden door pijn in je mond...

Er zijn 7 kiezen getrokken en mn beugel zit er nu vijf jaar in die ze bij tijd en wijlen venijnig hebben aangeschroeft ...

dus ik heb wel een idee, maar ja een mens moet toch eten. en dan bij voorkeur ook nog gezond en smakelijk
Wat als je moet overgeven? Lijkt me doodeng.
quote:noell schreef op 21 mei 2010 @ 18:39:

Wat als je moet overgeven? Lijkt me doodeng.

de elastieken waar mn mikkie mee dicht zit kan ik zelf verwijderen voor bijvoorbeeld tandenpoetsen.

ik voel het altijd ruim van te voren als ik moet overgeven dus tijd genoeg om even de elastieken te verwijderen
Ga die weken groenten en vruchtensappen drinken. Koop een sapcentrifuge en je eet gezond en lekker en je voelt je enorm fit. Wordt ook gecombineerd met avodaco etc. En maak soepen zoals linzensoep, pompoensoep.

Sapgoeroe Jason Vale heeft er een boekje over geschreven met veel recepten etc. Succes!
quote:musicath schreef op 21 mei 2010 @ 13:44:

De rietjes van de mac zijn het grootst, dus ik zou daar flink inslaan. Hoe grappig! Dat zijn dus dingen waar je normaal helemaal niet bij stil staat!
quote:El_lebel schreef op 21 mei 2010 @ 19:13:

[...]

Hoe grappig! Dat zijn dus dingen waar je normaal helemaal niet bij stil staat!ja de tips van de "kenners" daar moet je het van hebben, probeer jij maar eens yoghurt door een supermarkt rietje omhoog te zuigen
///
Kijk me na, waar ik ga, ik ga mijn toekomst achterna
///
nee geen brug alleen een osteotomie

///
3 verstandskiezen (de vierde is er gewoon nooit gegroeid) en 4 kleine kiezen. kwestie van te grote tanden in een te klein bekkie

*zou je bijna niet zeggen met zo een grote waffel *
///
fijn te horen dat je blij bent met het resultaat

maar waarom hebben ze jou dan drie keer geopereert?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven