Draadjesvlees - wat doe ik fout?

15-11-2019 18:12 177 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ok, ik kan een snelkookpan kopen. Of het rundvlees van tevoren insmeren met kiwi.
Maar dat voelt als cheaten.

Dus ik wil het toch graag weten: draadjesvlees:

Wat moet je absoluut beslist doen om het boterzacht te krijgen?
en belangrijk: Wat moet je echt absoluut niet doen (omdat het dan taai blijft) ?
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Maandag27 schreef:
15-11-2019 19:21
Van Sylvia Witteman geleerd; neem vet vlees (want het vet smelt wel weg).
Zij noemde ook ‘de leugen van het draadjesvlees’ dat op de verpakking staat dat het binnen 2 uur gaar is. Ik zet de oven op 115, en dan rustig een uur of 5 a 6 pruttelen (warm zonder dat het kookt) En bij voorkeur pas de dag erna eten.

Recepten zijn er genoeg. Belangrijkste; vlees mengen met bloem en kruiden en dan aanbraden, vocht erbij wat zuur bevat (wijn, bier of azijn) en bouillon. Hachee is formeel evenveel ui als vlees, volgens mij is Zoer Vlees (Limburgs) met peperkoek en appelstroop, en wij geven zelf de voorkeur aan een versie met ui, appel en een scheutje ketjap. Ofwel; zoveel koks, zoveel recepten.
Dit. Moet je inderdaad niet geloven. Oma zet het vlees zelfs al 's ochtends op.
herfstappeltaart schreef:
15-11-2019 18:33
Ah 130 graden, dankjewel. Ik had hem op 100 staan. Te laag dus.

Je moet even uitvinden inderdaad wat voor jouw oven werkt. 100 graden op de knop is voor mijn oven de juiste temperatuur. Geen idee hoe heet dat werkelijk is.
Alle reacties Link kopieren
Iets toevoegen wat het vlees zacht maakt liefst een zuur zoals azijn, wijn of bier. Niet laten koken maar alleen een hele lichte pruttel en minimaal 6 uur. Dus zuur en geen haast. De rest is extra zoals kruiden, oud brood, ontbijtkoek, marinade. Iedereen die zegt dan het in 1,5 - 2 uur lekker is niet geloven want dat is niet waar.
anoniem_378550 wijzigde dit bericht op 15-11-2019 19:33
15.08% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
goed vlees en laaaaang laten sudderen.. Ik doe er vaak een blikje tomatenpuree bij en altijd een laurierblaadje
Alle reacties Link kopieren
O en niet te mager vlees ! Dat is ook niet lekker..

Ik eet het regelmatig en het valt echt helemaal uit elkaar.. boterzacht.. heerlijk
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik tomatenpuree en azijn (en bouillon, ui, laurier, kruidnagel en ontbijtkoek) en neem minimaal 3 uur om te sudderen. Mislukt nooit. En geen superduur vlees, mijn voorkeur gaat uit naar sukadelappen, gewoon van Albert Hein of de Lidl.
Alle reacties Link kopieren
Tip van mijn oma;

Warm water toevoegen ipv koud..

Ik maak het altijd ene dag ( staat dan hele middagdag te pruttelen)
Volgende dag nog 30 min opzetten.
Alle reacties Link kopieren
Wie weet dit? Is draadjesvlees hetzelfde als wat wij in België stoverij noemen?
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding
Ik doe het studeren in de oven en vind vier uur sudderen genoeg.

Wat ik doe:

- vlees om drie uur van te voren uit de koelkast halen.
- boter of margarine in de pan.
- vlees (licht gezouten) aanbraden, hoeft niet heel heet maar wel wat lang stil laten liggen. Zodra je het in de pan legt schroeit het vak vast aan de bodem maar laat vanzelf weer los. Pas dan omkeren dus.
- vlees uit de pan halen en laten rusten op een bord.
- wijn/azijn, bruine suiker, wat je verder nog lekker vind én wat water toevoegen en alles dat aangezet is aan de bodem los roeren.
- vlees terug in de pan doen met een stukje aardappel van gisteren of wat fijngesneden rauwe aardappel.
- twee tot drie uur laten sudderen in de oven.
- pan uit de oven halen, vlees uit de pan halen. Jus even zeven en indien nodig wat inkoken.
- vlees weer terug in de pan en pan in de oven tot etenstijd.

De aardappel zorgt voor een wat dikkere jus.
Alle reacties Link kopieren
lillyswereld schreef:
15-11-2019 19:44
Wie weet dit? Is draadjesvlees hetzelfde als wat wij in België stoverij noemen?
Ja zeker.
Andersom schreef:
15-11-2019 19:30
Je moet even uitvinden inderdaad wat voor jouw oven werkt. 100 graden op de knop is voor mijn oven de juiste temperatuur. Geen idee hoe heet dat werkelijk is.
Hier ook. Bij 130 graden kookt het keihard en krijg je echt taai vlees.
lillyswereld schreef:
15-11-2019 19:44
Wie weet dit? Is draadjesvlees hetzelfde als wat wij in België stoverij noemen?

Draadjesvlees is rundvlees wat in lange tijd langzaam gaar gesudderd is.
Ik geloof dat met stoverij bedoeld wordt wat wij hachee noemen en Limburgers Zuur Vlees. Alleen de receptuur is per streek verschillend.
MinkeDeWit schreef:
15-11-2019 19:51
Hier ook. Bij 130 graden kookt het keihard en krijg je echt taai vlees.

Oke. Misschien was ik te ongeduldig. Ik ga het eens uittesten.
Alle reacties Link kopieren
Het bindweefsel moet afbreken waardoor de spiervezels los komen te hangen. Dat gebeurt vanzelf als het vlees bestendig op een bepaald temperatuur blijft maar je kan het bespoedigen met zuur. Van belang is dat er voldoende vocht in de pan zit opdat het vlees geen vocht verliest en dan taai wordt.

Meestal moet je later voor de smaak tóch zuur toevoegen dus doe het vroeg in het garingsproces, dat scheelt energie.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
In een slowcooker krijg je overigens altijd een topresultaat. Dit is een van de dingen waar hij goed in is.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Vandaag trouwens riblappen bij de ah gekocht, en daar staat tegenwoordig 5 uur sudderen op.
Alle reacties Link kopieren
Dit topic komt precies op tijd. Het staat hier morgen op het menu
Alle reacties Link kopieren
Slowcooker!
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Alle reacties Link kopieren
Ten eerste: koop mooi dooraderd vlees (rundvlees) met een mooi randje gelig vet eraan.

Maak roomboter heet in een gietijzeren braadpan. De boter is heet genoeg als die stopt met bruisen.

Het vlees om en om met zout en peper besprenkelen. Even inwrijven.

Zet het vuur lager en bak het vlees om en om bruin (om de halve minuut keren en wéér keren tot de gewenste bruining is bereikt).

Voeg water toe tot het vlees ongeveer een vingerdikte onder staat. Gebruik daarvoor altijd kokendheet water, want van koud water "schrikt" het vlees waardoor de vezels samentrekken en dan kan het vlees taai worden.

Voeg toe: kruidnagelen, laurierblad, en naar smaak een gesnipperd uitje of een in blokjes gesneden vleestomaat. Het zuur uit de tomaat helpt het vlees malser te worden en geeft een lekkere smaak aan de jus. In plaats daarvan, kan een scheutje wijnazijn ook. Een schepje bruine basterdsuiker (of een plak in stukken gebroken ontbijtkoek) eventueel toevoegen om de saus te binden en de smaak te verzachten.

Dit geheel zo'n 2-3 uur op een klein pitje laten sudderen.

Klaar.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen en kleinkinderen, vriendinnen, worden blij van de geur van het sudderen. de hele keuken ruikt er naar. Het geheim is echt, na het aanbraden, met bouillon (water, azijn. kruiden) heel zachtjes stoven, het liefst op een petroleumstel :)
Alles sal reg kom
Alle reacties Link kopieren
Sharing schreef:
15-11-2019 21:19
Mijn kinderen en kleinkinderen, vriendinnen, worden blij van de geur van het sudderen. de hele keuken ruikt er naar. Het geheim is echt, na het aanbraden, met bouillon (water, azijn. kruiden) heel zachtjes stoven, het liefst op een petroleumstel :)
Oh ja, een petroleumstel is perfect. Ik heb hem nog van mijn oma (groen geëmailleerd met gouden biezen) :)
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Tot nu toe doet niemand dit maar ik marineer het vlees. Het moet toch op temperatuur komen en mijn vlees doet dat in een marinade van rode wijnazijn, mosterd, uien- en paprikapoeder, komijn, uitje en tijm.

Na ten minste 30 min gaat er dan een eetlepel bloem bij en wordt het vlees aangebakken, incl marinade. Extra uitje erbij, lepel appelstroop, lepel ketjap. Mjam!
Alle reacties Link kopieren
ippy schreef:
15-11-2019 21:26
Tot nu toe doet niemand dit maar ik marineer het vlees. Het moet toch op temperatuur komen en mijn vlees doet dat in een marinade van rode wijnazijn, mosterd, uien- en paprikapoeder, komijn, uitje en tijm.

Na ten minste 30 min gaat er dan een eetlepel bloem bij en wordt het vlees aangebakken, incl marinade. Extra uitje erbij, lepel appelstroop, lepel ketjap. Mjam!
Klinkt als een heerlijk recept, maar gaat meer naar een Indische smoor toe dan naar Oudhollands draadjesvlees.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
hanke321 schreef:
15-11-2019 19:46
Afbeelding
Ja het laagste pitje en dan die erop, dan suddert het perfect voor een uur of vier.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven