Edelgistvlokken

15-07-2020 19:31 16 berichten
Vanwege een recept in een kookboek heb ik edelgistvlokken gekocht. Ik had begrepen dat je het ook als kaasvervanger kunt gebruiken, maar ik vind het toch vrij weinig smaak geven. Gebruik ik dan te weinig of moet ik er nog iets mee doen voordat de smaak vrijkomt? En wat kun je er nog meer mee eventueel??
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het echt niet te eten en totaal niet naar kaas smaken. Maar goed, dat was je vraag niet🤐
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik het oa om seitan mee te maken.
Alle reacties Link kopieren
Is dat niet meer om een geraspte kaas-structuur aan een gerecht te geven?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Lekker in sausjes zoals bechamel of kaassaus voor in lasagna. Ik doe ook wel altijd zout, peper en andere kruiden in de saus, zoals knoflookpoeder of nootmuskaat.

Als je wat recepten googled zie je wat de hoeveelheden zijn. Maar het is m.i. zeker niet zo sterk als kaas. Desondanks wel lekker en veel gezonder dan kaas.

Ik gooi het ook in dingen als aardappelpuree en zo. Hoeveelheid is op smaak, tussendoor even proeven.
Alle reacties Link kopieren
Ook lekker als je iets paneert om het bij de panko, broodkruim of bloem te doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik gooi het weleens op zelfgemaakte pizza of spaghetti oid..of door de salade. Mijn kinderen eten er soms zo een paar lepels van zonder iets erbij
.
Alle reacties Link kopieren
Het werkt vooral als een smaakversterker van de specerijen of kruiden die je gebruikt, als 'umami', hartig. Samen met knoflook, en paprika- of chilipoeder en een beetje zout vind ik het lekker in een gerecht.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Ik gooi het in de room met spinazie.
Ik doe het in zelfgemaakte broccolisoep.
Flink wat erin doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het ook eens gekocht als vegan optie voor geraspte kaas Idd. Maar vond het zo naar schimmel / muf stinken dat ik het heb weggegooid.
Klinkt alsof het best veel mogelijkheden heeft. Ik ga het eens proberen. Bedankt voor de tips in elk geval :)

Klopt mijn inschatting dan een beetje dat het iets is dat je niet echt bewust opmerkt dat het erin zit, maar dat je het wel zou missen als je het weglaat?
Alle reacties Link kopieren
mindervanmij schreef:
15-07-2020 20:27
Klinkt alsof het best veel mogelijkheden heeft. Ik ga het eens proberen. Bedankt voor de tips in elk geval :)

Klopt mijn inschatting dan een beetje dat het iets is dat je niet echt bewust opmerkt dat het erin zit, maar dat je het wel zou missen als je het weglaat?

Inderdaad, wat dat betreft vind ik het vergelijkbaar met een snufje geraspte oude kaas.
nounou
in combinatie met fijngemalen noten (denk aan amandelen, cashewnoten of walnoten) en wat zout wordt het vaak als geraspte parmesaan-vervanger gebruikt.

In een kaassaus wordt er vaak ook nog iets als mosterd aan toegevoegd.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond er geen smaak aan zitten en heb het weggegooid.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het juist erg lekker om een hartige kaasachtige smaak ergens aan te geven.
Over de pasta, over een ovenschotel, de groene meisjes hebben een lekker recept voor vegan kaas saus waar ook edelgistvlokken in gaan;

http://www.degroenemeisjes.nl/vegan-mac-and-cheese/
veel van de recepten die ik tegenkom zijn met cashewnoten. Helaas is mijn zoon daar allergisch voor, dus veel valt al af. Ik denk dat edelgistvlokken een beetje een eenmalig experiment voor ons worden. Zoon weigert het sowieso te eten omdat mijn man heeft gezegd dat gist een soort schimmel is :rofl:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven