Een slanke hartige taart, iemand??

22-06-2010 09:01 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hee, ik wil vandaag een slanke hartige taart maken...

met hartige taartdeeg ipv bladerdeeg (in dat taartdeeg magere melk, boter met minder vet)

Iemand nog tips voor wat ik erin kan doen? Qua saus bijvoorbeeld..

xx
Je kunt ook zelf deeg maken, met magere kwark & bloem enzo. Dat is helemaal slank. ;)

Enn erin kan dan bijv. iets met spinazie/ei/finesse en dan slanke kaas erover.
Mijn ervaring is wel dat ik van 'slanke' dingen vaak meer eet/minder voldaan ben. Zelf maak ik toch liefst van roomboter bladerdeeg maar dan wel met blue band finesse ipv slagroom.
Computer says nooooo
Ik vervang de room door magere kwark, omdat ik zo'n weeiig gevoel in mijn maag krijg van quiche met room.
Een onzichtbare taart!!
!!
Recept voor hartige taart met prei, 'goedgekeurd' door Sonja Bakker, en erg lekker:

http://www.ah.nl/kookschrift/recept?id=167128

(Doe zelf vaak kipreepjes, eet liever geen varkensvlees.)
? Hartige taart is toch bijna altijd 'slank'. (tenzij je er veel spekblokjes doormikt)

Ik heb er nooit room in zitten. Sausje is van melk en eieren met kruiden.

vulling: alle groente waarik zin in heb, wat nog op moet, wat er voor handen is.

bodem is van bloem water en ei (geloof ik, kan het nu ff niet nazoeken)
quote:Kabouter23 schreef op 22 juni 2010 @ 09:14:

Een onzichtbare taart!!
Zalm/spinazie
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:bergamot schreef op 22 juni 2010 @ 09:14:

Ik vervang de room door magere kwark, omdat ik zo'n weeiig gevoel in mijn maag krijg van quiche met room.Hé, dat is een goede tip. Dat ga ik ook een keer proberen!
Wat doen jullie dan met die kwark / room?
Zalm/ spinazie/ broccoli/ peultjes en een uitje. Eieren loskloppen met een lepel Boursin light ( of gewoon zelf kruiden en een schepje kwark/ creme freche) en dat er overheen doen, en wat slanke kaas erover (geitenkaas vind ik het lekkerst).
quote:Maja82 schreef op 22 juni 2010 @ 09:28:

? Hartige taart is toch bijna altijd 'slank'. (tenzij je er veel spekblokjes doormikt)

Hm, nou bij ons is hartige taart toch eigenlijk altijd wel erg calorierijk, hoor!

Maarja, daar gaan dan ook meer plakjes hartige taart deeg in dan in het recept en verder room, kaas, eieren.. en dus vooral veeel kaas!

(Dat is thuis, als in bij mijn ouders. Zelf doe ik 't liever met kwark enzo.)
Van de Weight watchers (en lekker vond ik):

Hartige taart met ham en courgette

ProPoints ™ waarde per portie: 6

Porties: 6

Voorbereidingstijd: 20 min

Bereidingstijd: 40 min

Moeilijkheidsgraad: Gemakkelijk

Een lekkere lichte quiche voor elke gelegenheid.

Ingrediënten

1 teentje(s) Knoflook

2 hele Courgette

1 eetlepel(s) Olijfolie

2 takje(s) Tijm

12 stuk(s) Olijven, zwarte

120 g Bloem

4 middelgroot/middelgrote Ei

200 ml Melk, mager

1 eetlepel(s) Basilicum, vers

150 g Ham, rauw of gerookt

1 snufje Peper

1 snufje Zout

Instructies

* Verwarm de oven voor op 210°C. Pel en hak de knoflook. Was de courgettes en dep ze droog. Snijd ze ongeschild in reepjes.

* Verwarm de olie in een pan. Doe de courgettes, de tijm en de knoflook er bij. Roerbak tot al het vocht verdampt is en breng het op smaak met peper en zout.

* Doe de bloem in een kom. Klop de eieren los en doe ze er bij. Breng op smaak met peper en zout. Voeg de melk beetje bij beetje toe terwijl je het mengsel blijft kloppen. Voeg daarna de gehalveerde olijven en de fijngehakte basilicum toe.

* Doe de courgettes in een taart- of quichevorm (26 cm doorsnede). Giet het eimengsel en de in stukjes gesneden ham (bijv. Ardennerham of parmaham) erover. Bak ca. 40 minuten in de oven. Kan lauw of koud worden gegeten.

Notities

* Deze taart is lekker als lunch, hapje bij een buffet of juist als avondmaaltijd met een gemengde salade erbij.
quote:juf_deetje schreef op 24 juni 2010 @ 12:09:

Van de Weight watchers (en lekker vond ik):

Hartige taart met ham en courgette

ProPoints ™ waarde per portie: 6

Porties: 6

Voorbereidingstijd: 20 min

Bereidingstijd: 40 min

Moeilijkheidsgraad: Gemakkelijk

Een lekkere lichte quiche voor elke gelegenheid.

Ingrediënten

1 teentje(s) Knoflook

2 hele Courgette

1 eetlepel(s) Olijfolie

2 takje(s) Tijm

12 stuk(s) Olijven, zwarte

120 g Bloem

4 middelgroot/middelgrote Ei

200 ml Melk, mager

1 eetlepel(s) Basilicum, vers

150 g Ham, rauw of gerookt

1 snufje Peper

1 snufje Zout

Instructies

* Verwarm de oven voor op 210°C. Pel en hak de knoflook. Was de courgettes en dep ze droog. Snijd ze ongeschild in reepjes.

* Verwarm de olie in een pan. Doe de courgettes, de tijm en de knoflook er bij. Roerbak tot al het vocht verdampt is en breng het op smaak met peper en zout.

* Doe de bloem in een kom. Klop de eieren los en doe ze er bij. Breng op smaak met peper en zout. Voeg de melk beetje bij beetje toe terwijl je het mengsel blijft kloppen. Voeg daarna de gehalveerde olijven en de fijngehakte basilicum toe.

* Doe de courgettes in een taart- of quichevorm (26 cm doorsnede). Giet het eimengsel en de in stukjes gesneden ham (bijv. Ardennerham of parmaham) erover. Bak ca. 40 minuten in de oven. Kan lauw of koud worden gegeten.

Notities

* Deze taart is lekker als lunch, hapje bij een buffet of juist als avondmaaltijd met een gemengde salade erbij.Dit is een taart zonder bodem? of mis ik iets?
Dat vroeg ik mij dus ook net af
Yep, blijft stevig door het eimengsel. Ik vond hem wel lekker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven