filet american

20-10-2009 11:15 87 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoii,

Dom ben ik, koop ik gister verse filet am, vergeet ik m met boodschappen uitladen in de koelkast te zetten. 4 uur later kwam ik erachter dat ie nog in mijn tas zat. (kamertemp. was inmiddels denk ik wel 25 graden)

En heb ik m *oeps* nog snel in de koelkast gezet.

Zit m nu aan te staren, zal ik het nog opeten of heeft ie al te lang buiten de de koelkast gestaan, en wordt ik er straks ziek van?
Filet american luistert wel heel nauw, dus ik zou het zeker voor het onzekere nemen en het weggooien
Ik zou het wel opeten denk ik. Als het een zondagmiddag op tafel staat, is het ook wel een paar uur buiten de koelkast. Maar goed, wie ben ik? Ik eeet het ook op maandag als ik het zaterdag vers bij de slager heb gekocht.
ik zou het lekker weggooien. het is het niet waard om ziek van te worden toch?
Als je de rest van de week ziek wilt zijn dan zeker opeten!
Als je 'n bakje tijdens visite op tafel hebt staan en 't staat dus ook de hele avond open op kamertemperatuur, dan eet ik het restant gerust de volgende dag nog op. Maar veel langer dan dat zou ik ook niet aandurven.
Ik zou sowiso geen filet americain eten. Te veel risico.
quote:JohnnyCake schreef op 20 oktober 2009 @ 11:20:

Ik zou sowiso geen filet americain eten. Te veel risico.Onzin
Nu opeten!
Uit Wikipedia:

Voedselveiligheid

Omdat filet américain een rauw vleesproduct is, bederft het snel. Het verkeerd gebruik van het product kan aanleiding geven tot diarree of zelfs tot voedselvergiftiging. Bij de bereiding van het product moeten de hoogste hygiëne-eisen in acht genomen worden.

In een uitgebreid onderzoek van 50 broodjes belegd met filet américain, verspreid over heel België, stelde de consumentenorganisatie Test-Aankoop vast dat 42% varkensvlees bevatte, terwijl de wet zuiver rundvlees voorschrijft. Soms bleek zelfs sulfiet toegevoegd, wat ook wettelijk verboden is. De bereidingen werden erg zout- en vetrijk beoordeeld[3].

Het Voedingscentrum (Nederland) adviseert ouderen, mensen met verminderde weerstand, zwangeren en jonge kinderen geen filet américain, ossenworst, carpaccio of niet-doorbakken tartaar te eten[4]. In zijn bewaarwijzer[5] vermeldt ze eten op dag van aankoop.

Het gezondheidsrisico is vermoedelijk één van de redenen waarom voor de meeste Engelstaligen dergelijk "rauw" vlees "not done" is.
Ik zou alleen al geen filet americain eten, omdat ik weet hoe het gemaakt wordt. (Heb het vroeger ook wel eens moeten maken bij een bijbaantje....brrr)

Maar om even terug te komen op je vraag, weggooien die handel. Is echt niet meer 100% goed.
quote:JohnnyCake schreef op 20 oktober 2009 @ 11:20:

Ik zou sowiso geen filet americain eten. Te veel risico.Wat is er nou weer mis met filet americain?
och is mij ook wel eesn gebeurd, opgegeten en niks aan overgehouden
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
quote:misschicken schreef op 20 oktober 2009 @ 11:21:

[...]

OnzinLeg uit. Liefst aan de hand van mijn wikipedia post.
Volgens mij zit er zoveel saus e.d. door het rauwe vlees waardoor het langer houdbaar wordt. Als het puur rauw vlees was, was 't sowieso niet te vreten, het gaat juist om de toevoegingen die het lekker maken. Ik koop zelf altijd de belgische preparé omdat ik daar veel meer smaak aan vind zitten dan die vieze rooie van de AH.
Dat je het niet mag eten als je zwanger bent, wil nog niet zeggen dat het verder heul slecht is voor je. Ken weinig filet-americain-doden.

Damn, nou heb ik trek in filet americain. En ik mag niet.
quote:JohnnyCake schreef op 20 oktober 2009 @ 11:23:

[...]

Leg uit. Liefst aan de hand van mijn wikipedia post.Die lui van het voedingscentrum zijn paranoiia en niet alles wat op Wiki staat is waar.
als filet slecht is, zie je dat aan de kleur en ruik je dat heeeeel duidelijk. Ruikt het naar filet en ziet het nog niet bruinig? Gewoon opeten. Voor de leut zou je het een keer anderhalve week achter op een plank in de koelkast moeten zetten. Had ik vorige week. Dan weet je duidelijk wanneer je het niet meer moet gebruiken
Ik vind het schokkender dat 'kamertemperatuur' bij jou 25 graden is, dan dat dat bakje buiten de koelkast stond. Maar da's weer een andere discussie.
quote:juniper8 schreef op 20 oktober 2009 @ 11:32:

Ik vind het schokkender dat 'kamertemperatuur' bij jou 25 graden is, dan dat dat bakje buiten de koelkast stond. Maar da's weer een andere discussie.
quote:kaatje_85 schreef op 20 oktober 2009 @ 11:22:

Ik zou alleen al geen filet americain eten, omdat ik weet hoe het gemaakt wordt. (Heb het vroeger ook wel eens moeten maken bij een bijbaantje....brrr)

Maar om even terug te komen op je vraag, weggooien die handel. Is echt niet meer 100% goed.Ik zie het mijn slager maken als ik het bij hem koop: Hij pakt een tartaartje, doet daar een paar lepels saus bij en dat stopt íe in een bakje. Niks goors aan toch?
Ja ik wou het net zeggen. Vers tartaartje, wat mosterd, cayennepeper, mayonaise, kerriepoeder en wat zout en je hebt een heerlijke filet american.
Als je het nuchter bekijkt, lost alcohol niets op.
GEbakkie, nou krijg ik honger..
Ik heb nu echt zo'n trek in een lekker pistoletje filet americain met uitjes!!! Heeeeerlijk!

Ik eet trouwens rustig een bakje per week weg op mijn brood en leef nog steeds hoor :-)
quote:Katherina schreef op 20 oktober 2009 @ 11:36:

[...]

Ik zie het mijn slager maken als ik het bij hem koop: Hij pakt een tartaartje, doet daar een paar lepels saus bij en dat stopt íe in een bakje. Niks goors aan toch?Bij een supermarkt doen ze het echt anders.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven