Gebakken ei

25-08-2011 14:19 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
De laatste tijd vind ik het lekker een gebakken eitje op m'n brood te eten. Soms met een ontbijtspekje eronder, maar vaak gewoon zonder iets. Dat begin ik een beetje saai te vinden, dus vandaar mijn vraag. Wat doen jullie met je gebakken ei om het wat minder saai/lekkerder te maken?
Oh ja, eiersalade, ook lekker! Bv mayo, augurkje, zout, peper, beetje komijnpoeder. Of mayo en kerrie. Of mayo, beetje ketchup en peper en zout. Voor een wat magerder variant half mayo, half yoghurt gebruiken. Of 1 ei en 1 tomaat in stukjes en dan een beetje mayo en ketchup, peper en zout. Dan heb je ook maar weinig mayo en ketchup nodig door het vocht uit de tomaat.
Fijnegehakte prei, ui, champignon in wat olie wokken, kruiden erdoor, dan 3 eitjes erdoor roeren, beetje peper yummm :D
2 eitjes kloppen met wat peper, zout, paprikapoeder en kerrie.

Wat champignons bakken, met wat verse bieslook erbij, eitje eroverheen hmmm
Atjar er op.
Ik maak vaak een frittata met wat ik nog over heb, ui, tomaat, ham, ger.kaas, lenteui, andere groente of vlees en kruiden enz. Zoveel om mee te maken.

scrambled eggs met zalm en bieslook

ei/tomaat koude salade met mayo of andere dressing met kruiden

uiteraard zelfgemaakte eiersalade of tonijn of zalmsalade.

gekookte ei met tomaat en mozzarella en kruiden
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Ik ben dol op ei met ham, zout en mayonaise... Vreselijk saai tov de andere suggesties, maar ik vind het wel lekker.

Ga gelijk van het weekend ei met chorizo maken.
Gebakken ei met sjalot, gebakken kipfilet (gerookte, gewone kipfilet of broodbeleg) met kerrie, echt eens wat anders.

Als je van piccalily houdt dan daar een lepel door het omelet doen en wat ingredienten die ook ik de piccalily zit.

Ik maak ook wel eens geroosterd brood, en dan een omelet met een flinke lepel pizzaquicksaus, sjalotje, vers tomaatje en geraspte kaas.

Pizzaquick is zoetig dus daar moet je wel van houden. Wil je het minder zoet dan ook nog een theelepel sambal bij doen.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Wat ook lekker mager is maar is in de oven te maken;

Kerstomaat clafoutis met toast;

Dit is wat ik eerder heb genoemd de frittata met erin wat je lekker vindt;

En die scrumbled egg met zalm en bieslook;

Dit heb ik ooit in Turkeye als ontbijt gegeten maar zelf wel eens gemaakt maar kreeg het niet zo goed, en nu hou ik niet van ei wat nog zacht is. Maar het idee is wel leuk.

quote:Cateautje schreef op 25 augustus 2011 @ 14:28:

Wat ook lekker is en wat ik heel graag eet.

3 tomaten ontvellen en in stukjes snijden.

Zacht sudderen in de koekepan tot ze zacht zijn.

Tomaten uit de pan, de pan even omspoelen .

3 eieren in de pan en scrambelen, tomaten erbij en wat zout.

Heerlijk op brood en ook geschikt als luie avondmaaltijd.Ja lekker, dat eet ik ook graag, als ontbijt.

Ik doe bij de tomaten, vaak ook nog wat (reeds ontdooid) spul uit de de diepvrieszak Italiaanse Wokgroenten van de AH. Dat bestaat uit stukjes broccoli, groene asperge, paprika, bleekselderij, ui (en wortel maar die doe ik er niet door).

En daarbij nog stukjes zwarte olijf, kappertjes, en italiaanse kruiden.

Met van die tomatenstukjes uit een pakje is het ook nog lekker makkelijk.
Ei met ham, spek, sucuk en chorizo is al genoemd geloof ik. Maar lekker is dat wel! Ook erg lekker is met een plakje kaas erop, of een beetje geraspte kaas. Kan net met wat voor kaas je zelf lekker vindt.

Als ik een ei bak dan doe ik altijd wat olie in de pan, dan wat paprikapoeder, chilipoeder, koenjit, kerriepoeder en ketoembar erin, even omroeren en dan de eieren erboven breken. Krijg je een mooi gelig, kruidig ei van. Ik ben dat zo van huis uit gewend en vind een "normaal" gebakken ei met zout en peper maar saai, dat maak ik dus nooit.
Oh,ik wist dat ik dit topic niet had moeten openen.Heb nu zo'n trek....

Verder geen tips,alleen voor mezelf dat ik toch echt eens die turkse worst moet kopen...
leuke fotos Mylene. Wat is dat op die laatste foto? Lijkt op toast met een spiegel ei.

Wat ik zelf graag doe met ei:

ui bakken, tomaat meebakken, ei doorheen roeren. ratio ongeveer 1:1:1

of

oregano, peterselie, basilicum, paprikapoeder er doorheen klutsen

of

allerlei restjes groenten fijnsnijden en opbakken. ei klutsen eroverheen gieten en dik groente ei van maken. (vooral lekker als avondeten met meegebakken erwten, yummy)
quote:chocolol schreef op 06 september 2011 @ 00:35:

leuke fotos Mylene. Wat is dat op die laatste foto? Lijkt op toast met een spiegel ei.

)

Ja een slice stokbrood, beetje schuin snijden zodat de plak wat groter is.

Een rondje in het midden met een stekertje of glas uitsnijden.

Het stokbroodje in een koekenpan doen, als de ene kant goed is van kleur omdraaien en een ei in het midden doen. Kruiden en peper en zout erop. Dat kreeg ik veel in Turkeye.

Wat ik lekkerder vond, maar daar heb ik geen foto van, stokbrood slice om en om draaien in een kom met gekluste eieren, waar kruiden bij zitten. Dan bakken in de koekenpan. Lijkt wel een wentelteefje maar niet zo zompig. Veel lekkerder.
Mylene_Valerie; het is Turkije, niet Turkeye.
Jee moet je daarvoor echt een oud topic naar boven halen ksenija?
Helemaal geen oud topic en ook niet voor jou bestemd.
Ik bak eerst de ham tot het knapperig is, dan 'leg' ik het ei op de ham (niet met schil dus, gewoon het rauwe ei) zodat het er goed op blijft liggen. Dan doe ik een hele berg basilicum op het nog niet gestolde ei en daarop oude kaas. Als alles gestold is en de kaas gesmolten, draai ik het ei met de kaaskant naar de pan (anti-aanbak anders lukt het niet!!) en zet het vuur superhoog. Ik laat het liggen zoals het valt en dan smelt de kaas tot een soort kaaskoekje, na een paar minuten maak je het een beetje los van de bodem en schuif je het hele ei even over de bodem. Zo raakt alles mooi los. Op brood met wat mayo of knoflook, hmmmm!
Een eitje pocheren en dan met plakje zalm op een met cream cheese besmeerde bagel. Rode ui ringetjes en kappertjes erover, heerlijk.

Of Eggs Florentine met broodje, spinazie en gepocheerd eitje, een beetje Hollandaise saus erover en klaar.
Optimist tot in de kist!
Ei kloppen met sambal (niet te veel, anders is het wel erg pittig!). En na het bakken van het ei wat koriander erop doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven