gerookte zalm... hoe opmaken?

vrijdag 11 december 2009 om 13:08
Wat forummers uitnodigen?
-zalmcarpaccio
-sushi
-zalmrolletjes met rucola, kruiden en roomkaas
-pannenkoek
-borrelhapjes
-amuses
-voorgerechten
-zalmsoep of aspergesoep met zalm, of wat ik een keer heb gemaakt broccolisoep met zalmsnippers en mierikswortelroom
-bruchettes
-zalmcarpaccio
-sushi
-zalmrolletjes met rucola, kruiden en roomkaas
-pannenkoek
-borrelhapjes
-amuses
-voorgerechten
-zalmsoep of aspergesoep met zalm, of wat ik een keer heb gemaakt broccolisoep met zalmsnippers en mierikswortelroom
-bruchettes
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
vrijdag 11 december 2009 om 13:09
vrijdag 11 december 2009 om 13:12
vrijdag 11 december 2009 om 13:13
Wij hebben ze dit jaar ook als relatiegeschenk gegeven en voor onszelf hebben we een hele dure gekocht.
Let erop dat je de plakjes wel trancheerd. Dus met de nerf mee in schuine plakken. Je hebt een heel scherp (glad) mes nodig.
Krijg je geen visite met kerst of Oud&Nieuw? Je kunt het in de verpakking nog tot eind januari goed houden en geopend, goed afgedekt met plastic folie, 2 weken. Je zou het in kunnen vriezen. Doet wel wat af aan de smaak, maar weggooien is ook zo zonde.
Let erop dat je de plakjes wel trancheerd. Dus met de nerf mee in schuine plakken. Je hebt een heel scherp (glad) mes nodig.
Krijg je geen visite met kerst of Oud&Nieuw? Je kunt het in de verpakking nog tot eind januari goed houden en geopend, goed afgedekt met plastic folie, 2 weken. Je zou het in kunnen vriezen. Doet wel wat af aan de smaak, maar weggooien is ook zo zonde.
vrijdag 11 december 2009 om 13:16
lasagne met venkel,tomaat roomkaas en zalm
sausje maken van roomkaas met beetje citroensap en kruiden
laagje tomaat
laagje venkel
lasagnebladen
zalm
saus
laagje tomaat
enz
eindigen met tomaat. Peper en zout erover en eventueel wat tuinkers
Heerlijk!!
Dit is trouwens erg snel klaar als je eerst de lasagnebladen even kookt zodat ze al gaar zijn. De rest hoeft niet zo lang namelijk. Dan hoeft het geen 45 min in de oven.
sausje maken van roomkaas met beetje citroensap en kruiden
laagje tomaat
laagje venkel
lasagnebladen
zalm
saus
laagje tomaat
enz
eindigen met tomaat. Peper en zout erover en eventueel wat tuinkers
Heerlijk!!
Dit is trouwens erg snel klaar als je eerst de lasagnebladen even kookt zodat ze al gaar zijn. De rest hoeft niet zo lang namelijk. Dan hoeft het geen 45 min in de oven.
vrijdag 11 december 2009 om 13:23
Ohh, ik dacht 'opmaken' als in 'versieren/serveren'
Ik heb ook nog ergens een heel lekker recept voor zalmsalade, even zoeken...
Russische zalmsalade:
Nodig:
* 25 g boter
* 600 g zalmfilet
* 3 eetlepels citroensap
* 8 kleine eieren
* 125 ml zure room
* 5 eetlepels mayonaise
* 2 rode uien, heel fijn,gesnipperd
* 3 eetlepels verse dille (zakje a 15 g), fijngesneden
* 1 komkommer
* versgemalen peper
Bereiden
Smelt de boter in een hapjespan. Leg de zalm erin en strooi er zout en peper over. Schenk het citroensap erover en laat de zalm afgedekt in 10-12 minuten zachtjes gaar worden. Laat de zalm afkoelen. Kook de eieren in 6-8 minuten bijna hard. Roer in een kom de zure room met de mayonaise en zout en peper naar smaak tot een sausje. Verdeel in een andere kom de zalm met een vork in kleine stukjes. Schep driekwart van de ui en dille en de helft van het sausje erdoor. Schaaf de komkommer met een kaasschaaf in de lengte in plakken en leg ze op een platte schaal. Schep de salade erop en strooi de rest van de ui en dille erover. Pel de eieren, halveer ze en leg ze met de bolle kant onder in een cirkel op de salade. Verdun de rest van het sausje met 1-2 eetlepels water en schep wat van de saus over elk ei. Bestrooi met wat peper.
Dit recept is met zalmfilet, maar ik maak 'm altijd met gerookte zalm, záálig!
Aanvulling: en dan hoef je de zalm dus niet te bakken, gewoon fijnsnijden (of met vork) en daarna besprenkelen met citroensap.
Ik heb ook nog ergens een heel lekker recept voor zalmsalade, even zoeken...
Russische zalmsalade:
Nodig:
* 25 g boter
* 600 g zalmfilet
* 3 eetlepels citroensap
* 8 kleine eieren
* 125 ml zure room
* 5 eetlepels mayonaise
* 2 rode uien, heel fijn,gesnipperd
* 3 eetlepels verse dille (zakje a 15 g), fijngesneden
* 1 komkommer
* versgemalen peper
Bereiden
Smelt de boter in een hapjespan. Leg de zalm erin en strooi er zout en peper over. Schenk het citroensap erover en laat de zalm afgedekt in 10-12 minuten zachtjes gaar worden. Laat de zalm afkoelen. Kook de eieren in 6-8 minuten bijna hard. Roer in een kom de zure room met de mayonaise en zout en peper naar smaak tot een sausje. Verdeel in een andere kom de zalm met een vork in kleine stukjes. Schep driekwart van de ui en dille en de helft van het sausje erdoor. Schaaf de komkommer met een kaasschaaf in de lengte in plakken en leg ze op een platte schaal. Schep de salade erop en strooi de rest van de ui en dille erover. Pel de eieren, halveer ze en leg ze met de bolle kant onder in een cirkel op de salade. Verdun de rest van het sausje met 1-2 eetlepels water en schep wat van de saus over elk ei. Bestrooi met wat peper.
Dit recept is met zalmfilet, maar ik maak 'm altijd met gerookte zalm, záálig!
Aanvulling: en dan hoef je de zalm dus niet te bakken, gewoon fijnsnijden (of met vork) en daarna besprenkelen met citroensap.
Peas on earth!

vrijdag 11 december 2009 om 13:30
Beetje zalm... lekker, maar twee kilo pff...
Mijn favoriete salade met gerookte zalm
- gescheurde botersla-blaadjes
- gerookte zalm eroverheen
- zelfgemaakte citroenmayonaise
- gepocheerd ei, met een zachte dooier erboven op
- garneren met bieslook
En dat eigeel loopt dan zo heerlijk over de slablaadjes, stokbroodje erbij hmmm...
Mijn favoriete salade met gerookte zalm
- gescheurde botersla-blaadjes
- gerookte zalm eroverheen
- zelfgemaakte citroenmayonaise
- gepocheerd ei, met een zachte dooier erboven op
- garneren met bieslook
En dat eigeel loopt dan zo heerlijk over de slablaadjes, stokbroodje erbij hmmm...
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
vrijdag 11 december 2009 om 14:37
Ja ik weet...ik ben erg verwend!
Pasta met zalm gaat het vanavond worden.
En invriezen kan dus wel volgens jullie, ik twijfelde daaraan.
De zalm is al getrancheerd en in 2 gedeeltes verpakt waarvan 1 gedeelte uiteraard al half op is.
De rest in kleinere porties in de vriezer denk ik dan maar.
Bedankt voor jullie tips, ik heb weer wat inspiratie.
Pasta met zalm gaat het vanavond worden.
En invriezen kan dus wel volgens jullie, ik twijfelde daaraan.
De zalm is al getrancheerd en in 2 gedeeltes verpakt waarvan 1 gedeelte uiteraard al half op is.
De rest in kleinere porties in de vriezer denk ik dan maar.
Bedankt voor jullie tips, ik heb weer wat inspiratie.
vrijdag 11 december 2009 om 14:44
Recept van mijn Franse zwager!
Maak omeletje (vwit en dooier door elkaar gemixt, met fijngesneden spinazie erdoor), omelet uit de pan besmeren met boursin, zalm erop verdelen, geheel oprollen en inpakken in huishoudfolie. In koelkast laten voor een paar uurtjes en dan plakjes van snijden. Krijg je leuke (en lekkere) spiraal-zalmhapjes.
Veel succes!
Maak omeletje (vwit en dooier door elkaar gemixt, met fijngesneden spinazie erdoor), omelet uit de pan besmeren met boursin, zalm erop verdelen, geheel oprollen en inpakken in huishoudfolie. In koelkast laten voor een paar uurtjes en dan plakjes van snijden. Krijg je leuke (en lekkere) spiraal-zalmhapjes.
Veel succes!