Gezond in weinig tijd

20-02-2019 11:57 106 berichten
Alle reacties Link kopieren
Door een chronische ziekte kan ik weinig energie steken in het bereiden van de maaltijden maar toch wil ik nog graag een lekkere gezonde maaltijd klaarmaken met verse groenten.
Ik heb door de jaren ook wel al trucs gevonden die ik graag wil delen.
Laat jullie tips maar komen
moonlight schreef:
20-02-2019 20:44
Klinkt alsof je het erg zwaar vind en vraag me af waarom je man niet helpt. En wat er met minder energie wordt bedoeld? Een gerecht van 30 min is dat al teveel? Is het het staan of juist het snijden van groenten? Of ben je gewoon snel moe? Je kan ook via de gemeente misschien hulp krijgen, zeker omdat je een chronische ziekte hebt kan je daar best voor in aanmerking komen.
Haar man werkt en helpt dus door salaris binnen te brengen waarmee het eten gekocht wordt. Als hij ook nog na zijn werkdag ingredienten moet gaan snijden, kan ie beter gelijk langs de afhaal rijden.
ouwewijsneus schreef:
20-02-2019 20:55
waar kan ik deze info vinden?
Ik neem aan dat je dat kunt googlen, maar het is bekend dat de magnetronstraling alle metaal aanvalt en vernietigd, dat geldt ook voor het ijzer in je voedsel.
Alle reacties Link kopieren
moonlight schreef:
20-02-2019 20:44
Klinkt alsof je het erg zwaar vind en vraag me af waarom je man niet helpt. En wat er met minder energie wordt bedoeld? Een gerecht van 30 min is dat al teveel? Is het het staan of juist het snijden van groenten? Of ben je gewoon snel moe? Je kan ook via de gemeente misschien hulp krijgen, zeker omdat je een chronische ziekte hebt kan je daar best voor in aanmerking komen.
Ze heeft al meerdere keren aangegeven dat haar man wel helpt. Maar sommige dingen geven ook voldoening om die zelf te doen, vooral als je het leuk vindt. Ook al kan dat niet meer zo uitgebreid. Zie het als fietsen: de een kan misschien 40 km fietsen, iemand zoals to misschien maar 500 meter (als dat al lukt, dat is niet eens gezegd, maar gaat om het voorbeeld). Wil niet zeggen dat to dan met die 500 meter niet heel blij kan zijn toch?
Helaas doen gemeentes erg weinig wat dit soort dingen betreft, als je een partner hebt. Vooral als er geen kinderen zijn. Ik heb stad en land moeten bewegen om wat geregeld te krijgen met kinderen, de gemeente houdt echt alles tegen. Uiteraard valt het altijd te proberen of de gemeente oplossingen heeft, maar dat moet to zelf ook willen (ik wilde geen vreemden in mijn huis bijv).

To, goed van je dat je probeert uit te vogelen wat je leuk vindt om je energie aan te geven. Dat zullen keuzes zijn die je de hele dag moet maken, dus besteed je energie aan waardevolle zaken. Voor de een is dat koken, voor de ander bij iemand op de koffie gaan. Maakt niet uit, als het jou maar positiviteit brengt.
Alle reacties Link kopieren
Heb je een magnetron? En een waterkoker?

Ik had van de week volkoren pannenkoeken 'taart' met laagjes iglo bladspinazie (had ik ontdooid in 5 min in de magnetron), oude kaas (in plakken al gekocht) en een paar salami light plakjes.

Welgeteld 2x op en neer naar de magnetron gelopen. De ontdooide spinazie van vocht en verder alleen hoeven stapelen en wederom 4 min de magnetron aan.
.......
Verder ben ik fan van de sugar snaps van de AH. Diepvries. Weinig water erbij en het hoeft maar 1 minuut te koken. Ondertussen zilvervliesrijst in de magnetron en een 2 eieren met 1 gesneden ui bakken. Scheutje ketjap erbij en een lepel pindakaas in de kom waar alles in zit: in minder dan 5 minuten een volwaardige maaltijd op tafel.
Alle reacties Link kopieren
hanke321 schreef:
20-02-2019 21:20
Heb je een magnetron? En een waterkoker?

Ik had van de week volkoren pannenkoeken 'taart' met laagjes iglo bladspinazie (had ik ontdooid in 5 min in de magnetron), oude kaas (in plakken al gekocht) en een paar salami light plakjes.

Welgeteld 2x op en neer naar de magnetron gelopen. De ontdooide spinazie van vocht en verder alleen hoeven stapelen en wederom 4 min de magnetron aan.
.......
Verder ben ik fan van de sugar snaps van de AH. Diepvries. Weinig water erbij en het hoeft maar 1 minuut te koken. Ondertussen zilvervliesrijst in de magnetron en een 2 eieren met 1 gesneden ui bakken. Scheutje ketjap erbij en een lepel pindakaas in de kom waar alles in zit: in minder dan 5 minuten een volwaardige maaltijd op tafel.
zal aan mij liggen, maar ik kan me totaal geen beeld vormen bij jouw recepten....
Alle reacties Link kopieren
1 van mijn favoriete recepten waarbij je alleen zelf ui en knoflook hoeft te snijden: https://deliciousmagazine.nl/2012/05/21 ... dneybonen/
Misschien niet zo gezond door blikjes maar het is wel makkelijk en lekker.

Heb je al gekeken naar quiches? Dan kan je van te voren groenten voorkoken en later alles bij elkaar gooien voor je het de oven in schuift.
Alle reacties Link kopieren
TO, is wraps misschien nog een optie? Die hoef je alleen maar in de magnetron/microgolf op te warmen. Vulling kan vanalles zijn: gehakt, (gerookte) kip, bonen, linzen, restje chili con carne... erbij of ernaast rauwkost/salade en je komt een heel eind.
Afbeelding


Afbeelding


Dit kan ook nog als je nooit aan soep maken toekomt.
Een visje is in een paar minuten gaar. Vlees hoeft ook niet lang te bakken, zeker niet als je medium rare aanhoudt. Aardappels gewoon de voorgekookte krieltjes nemen, dat kost ook nauwelijks moeite en tijd.
Een zalmfilet kun je ook in de oven steken met 'n lekkere dot philadelphiakaas er op. Kost ook geen moeite, je kunt op de bank zitten wachten tot de oven piept dat ie klaar is.
Alle reacties Link kopieren
Raar dat een simpele vraag naar een paar eenvoudige recepten zoveel andere bedenkingen naar boven brengt waarop ik dan weer moeilijk kan reageren omdat ook dat teveel energie vraagt.

Ik las hier ook ergens dat mijn man werkt?? Wij zijn 72 en 69 jaar oud dus beiden thuis. Mijn man wel hartpatiënt en ik chronisch ziek sinds 2000.
Ik krijg ook echt wel steun ( erkende handicap ) maar het zit in mijn aard om nog graag zelf dingen te kunnen doen en om voor het eten bvb niet over te schakelen op maaltijd aan huis wat wel een mogelijkheid zou zijn. In die zelfde gedachte kies ik niet zo gauw voor bereide gerechten.
Is het raar dat ik ondanks de grote beperkingen zo'n keuzes maak? Voor mij is dit wat al jaren werkt en me helpt om positief in het leven te blijven staan.
Deze namiddag schilde ik een paar raapjes , rode en gele wortels en twee uien. Wat olijfolie en veel kruiden ( kurkuma, rozemarijn, Thym, garlic pepper, ras el anout )en goed door elkaar gutselen en wegzetten. Mijn man schilde de aardappelen en kookte ze ook al halfgaar.
's avonds de schotel met de aardappelen erbij in de oven en apart ook een visfilet in de oven het laatste kwartier en na een uurtje rusten in de zetel aan tafel die door mijn man werd gedekt. Het was een zalig maar eenvoudig maaltje en ik heb genoten van het koken. Meer moet dat niet zijn en van de groente mengeling eten we ook nog morgen met een stukje vlees of een eitje erbij.

Dergelijke receptjes krijg ik dus graag en zag ik hier ook al passeren waarvoor mijn dank :hyper:
Nu wordt het slapen want dit hier typen vond ik nog vermoeiender dan de maaltijd. ik heb wel genoten van de vele reacties :hug:
Alle reacties Link kopieren
[quote=Cateautje post_id=29616058 time=1550696948 user_id=104457]
Cateautje schreef:
20-02-2019 20:57
Ik neem aan dat je dat kunt googlen, maar het is bekend dat de magnetronstraling alle metaal aanvalt en vernietigd, dat geldt ook voor het ijzer in je voedsel.
ik kan heel behoorlijk zoeken op internet, maar er is werkelijk geen wetenschappelijk bewijs te vinden voor jou gezwets.
Als je anders kan aantonen neem ik deze bewering terug o_o
ouwewijsneus schreef:
21-02-2019 12:53
ik kan heel behoorlijk zoeken op internet, maar er is werkelijk geen wetenschappelijk bewijs te vinden voor jou gezwets.
Als je anders kan aantonen neem ik deze bewering terug o_o
Tja, je kan het als gezwets beschouwen, dat veranderd niets aan de feiten. Magnetronstraling vernietigt metalen, ook ijzer dus.
Alle reacties Link kopieren
Ik maak regelmatig het volgende:
Plakken courgette, kleine (cherry) tomaatjes en feta besprenkelen met wat olijfolie en Italiaanse kruiden. Vaak maak ik daar kipfilet bij uit de airfryer.
HOEAN46 schreef:
20-02-2019 22:42
Wij zijn 72 en 69 jaar oud dus beiden thuis. Mijn man wel hartpatiënt en ik chronisch ziek sinds 2000.
Maar rijdt je man dan ook geen auto meer zodat hij de boodschappen kan doen?
Alle reacties Link kopieren
Zelf heb ik ook weinig energie.
Als ik bvb aardappelen met witlof eet.
Doe ik het zo. Dag 1 kook ik van alles meer. En bak ik er nog vlees bij.
De volgende dag, doe ik alles im de oven. Maak wel van de aardappelen puree. Even wat boter smelten enz...
Dat in de ovenschaal witlof over. Ook nog wat ham en kaas erbij. Dan heb je het de tweede dag makkelijk maar toch anders.
Dit doe ik ook wel met broccoli en bloemkool.
Alle reacties Link kopieren
Mijn to go to makkelijke recept:

Ovenschaal voorverwarmen op 180 graden
Ovenschaal invetten
1 venkelknol per persoon in kwarten snijden
1 rode ui per persoon in kwarten snijden (als je ze nog in de schil in kwarten snijd zijn ze veel makkelijker te pellen)
Krieltjes met schil, eventuele grote halveren
In de ovenschaal doen en omscheppen met een flinke eetlepel grove mosterd, olijfolie en een teen geperste knoflook (er is ook knoflook puree uit een potje, misschien makkelijk)
Scheut witte wijn erbij (of bouillon)
Op smaak brengen met peper en zout
Dit 15 min de oven in, als je dit op een later moment doet, helemaal prima, dan marineren de groenten juist!
Na tien minuten uit de oven halen, chipolata, merguez of andere lekkere dunne worstjes erop leggen
Dan nog 10 minuten in de oven, of totdat de worstjes mooi bruin zijn.

Klaar!

Misschien niet super super gezond door de wijn en worstjes, maar echt een heerlijk maaltje!

En zo opgeschreven lijken het veel handelingen zie ik. Maar die venkel en uien lijken me wel te doen voor je gezien wat je in je eigen genoemde gerecht ook schilde.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
HOEAN46 schreef:
20-02-2019 22:42
Raar dat een simpele vraag naar een paar eenvoudige recepten zoveel andere bedenkingen naar boven brengt waarop ik dan weer moeilijk kan reageren omdat ook dat teveel energie vraagt.

Ik las hier ook ergens dat mijn man werkt?? Wij zijn 72 en 69 jaar oud dus beiden thuis. Mijn man wel hartpatiënt en ik chronisch ziek sinds 2000.
Ik krijg ook echt wel steun ( erkende handicap ) maar het zit in mijn aard om nog graag zelf dingen te kunnen doen en om voor het eten bvb niet over te schakelen op maaltijd aan huis wat wel een mogelijkheid zou zijn. In die zelfde gedachte kies ik niet zo gauw voor bereide gerechten.
Is het raar dat ik ondanks de grote beperkingen zo'n keuzes maak? Voor mij is dit wat al jaren werkt en me helpt om positief in het leven te blijven staan.
Deze namiddag schilde ik een paar raapjes , rode en gele wortels en twee uien. Wat olijfolie en veel kruiden ( kurkuma, rozemarijn, Thym, garlic pepper, ras el anout )en goed door elkaar gutselen en wegzetten. Mijn man schilde de aardappelen en kookte ze ook al halfgaar.
's avonds de schotel met de aardappelen erbij in de oven en apart ook een visfilet in de oven het laatste kwartier en na een uurtje rusten in de zetel aan tafel die door mijn man werd gedekt. Het was een zalig maar eenvoudig maaltje en ik heb genoten van het koken. Meer moet dat niet zijn en van de groente mengeling eten we ook nog morgen met een stukje vlees of een eitje erbij.

Dergelijke receptjes krijg ik dus graag en zag ik hier ook al passeren waarvoor mijn dank :hyper:
Nu wordt het slapen want dit hier typen vond ik nog vermoeiender dan de maaltijd. ik heb wel genoten van de vele reacties :hug:
Je klinkt als een sterke vrouw!
Cateautje schreef:
21-02-2019 12:56
Tja, je kan het als gezwets beschouwen, dat veranderd niets aan de feiten. Magnetronstraling vernietigt metalen, ook ijzer dus.
van magnetronmaaltijden krijg je geen ijzertekort!
Dat is geen feit, dat is een achterlijke aanname
ouwewijsneus schreef:
21-02-2019 21:11
van magnetronmaaltijden krijg je geen ijzertekort!
Dat is geen feit, dat is een achterlijke aanname
Wat jij wil.
Alle reacties Link kopieren
Hier wat gerechten die misschien een optie zijn (is natuurlijk moeilijk in te schatten voor mij, wat je zou kunnen)

Geroosterde tomatensoep
Heel lekker en weinig werk, want het meeste werk gebeurt in de oven en op het eind met even in de blender gooien. Het enige wat je wel aan snijwerk hebt is tomaten halveren en knoflook persen (de ui kun je gesneden kopen).

Gevulde zoete aardappel met gegrilde honing-kip
Als je naar de ingredientenlijst kijkt, lijkt het heel wat werk. Maar dat valt reuze mee! Ik zou dan wel kijken of je de paprika en kip voorgesneden kan kopen. Moet een poos in de oven, maar dan heb je er geen omkijken naar.
Ook echt heel lekker.

Griekse pasta met venkel, tonijn en feta
Ook erg makkelijk, maar wel snijwerk aan de venkel. Weet niet of dat lukt?
Olijven en ui voorgesneden kopen.

Linzensoep met bleekselderij
Ik vond het eerst niet zo lekker klinken, maar blijkt dus echt heel lekker te zijn! En erg gezond. Wel met een broodje, want anders heb je geheid honger later op de avond. De bleekselderij kun je voorgesneden kopen, al zou ik ze dan nog wel halveren qua formaat.

Pestospaghetti met tonijn en courgette
De courgette vergt wel wat snijwerk, maar zou je misschien in delen kunnen doen? Verder is dit wel een gerecht wat snel klaar is, dus je hoeft niet lang actief in de keuken te staan.

Rijst met kipkerrie saus
Weinig snijwerk, toch lekker. Om het wat gezonder te maken zou ik het wel serveren met voorgesneden sperzieboontjes uit de vriezer.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
21-02-2019 12:56
Tja, je kan het als gezwets beschouwen, dat veranderd niets aan de feiten. Magnetronstraling vernietigt metalen, ook ijzer dus.
Maar ijzer als in metaal en ijzer in je lichaam en voedsel hebben een hele andere molecuul binding, echt niet hetzelfde :rofl:
Alle reacties Link kopieren
HOEAN46 schreef:
20-02-2019 22:42

Deze namiddag schilde ik een paar raapjes , rode en gele wortels en twee uien. Wat olijfolie en veel kruiden ( kurkuma, rozemarijn, Thym, garlic pepper, ras el anout )en goed door elkaar gutselen en wegzetten. Mijn man schilde de aardappelen en kookte ze ook al halfgaar.
Maar koop dan schoongemaakte groente! Dat scheelt zo enorm veel energie. Ook aardappels hoef je echt niet meer te schillen tegenwoordig. En wat puree betreft is die uit het koelvak bij de meeste supers echt lekker tegenwoordig (behalve die van jumbo) Daar hoef je echt niet meer voor te schillen en stampen.
Alle reacties Link kopieren
Diepvriesgroenten of verse gesneden groenten (zakjes in de supermarkt) kopen. Als je zo weinig energie hebt, hoef je tenminste geen groenten meer te snijden. Aardappelen kan je ook geschild kopen, mss ook een optie? Echt meer voor 'gemak' gaan hoor!
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
-Bladora- schreef:
21-02-2019 18:34
Mijn to go to makkelijke recept:

Ovenschaal voorverwarmen op 180 graden
Ovenschaal invetten
1 venkelknol per persoon in kwarten snijden
1 rode ui per persoon in kwarten snijden (als je ze nog in de schil in kwarten snijd zijn ze veel makkelijker te pellen)
Krieltjes met schil, eventuele grote halveren
In de ovenschaal doen en omscheppen met een flinke eetlepel grove mosterd, olijfolie en een teen geperste knoflook (er is ook knoflook puree uit een potje, misschien makkelijk)
Scheut witte wijn erbij (of bouillon)
Op smaak brengen met peper en zout
Dit 15 min de oven in, als je dit op een later moment doet, helemaal prima, dan marineren de groenten juist!
Na tien minuten uit de oven halen, chipolata, merguez of andere lekkere dunne worstjes erop leggen
Dan nog 10 minuten in de oven, of totdat de worstjes mooi bruin zijn.

Klaar!

Misschien niet super super gezond door de wijn en worstjes, maar echt een heerlijk maaltje!

En zo opgeschreven lijken het veel handelingen zie ik. Maar die venkel en uien lijken me wel te doen voor je gezien wat je in je eigen genoemde gerecht ook schilde.

Dit lijkt mij heerlijk!
En een goed recept voor TO!
Licht uit.
Zelfspot aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven