Gezonde chocolade brownie

23-04-2015 10:07 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie kan mij helpen?

Ik heb momenteel in huis: speltmeel, rijstemelk, rauwe cacaopoeder, honing als hoofd ingrediënten.

Kan ik hiervan lekkere brownies maken en welke hoeveelheden?

Alvast bedankt
Nee, je mist zelfrijzend bakmeel en boter.
http://uitpaulineskeuken.nl/2014/10/bro ... utger.html

Zie dat je geen zelfrijzend bakmeel nodig hebt, maar wel bloem.

Speltmeel is geen bloem, dan krijg je een blok beton denk ik.

O, en naast cacaopoeder heb je ook chocolade nodig.
sorry wel handig om te vermelden ik heb wel baking soda en huis en eventueel roomboter
Even snel naar de supermarkt gaan om alle ingredienten te halen zou ik zeggen. Lekker makkelijk.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Why on earth wil je 'gezonde' chocolade brownies maken? Dat is net zo'n fopneus als 'gezonde' chips. Het is snoep! Geniet ervan en ga anders op een wortel knabbelen.
quote:loetje84 schreef op 23 april 2015 @ 10:17:

sorry wel handig om te vermelden ik heb wel baking soda en huis en eventueel roomboterDan mis je alsnog key ingredients.
Ik zou gewoon iets echt lekkers maken en een klein stukje eten en de rest in de diepvries doen voor de lekkere trek.
quote:dolfje schreef op 23 april 2015 @ 10:22:

Ik zou gewoon iets echt lekkers maken en een klein stukje eten en de rest in de diepvries doen voor de lekkere trek.Precies dit. Ik ben persoonlijk wel weer een beetje klaar met alle gezonde baksels die zogenaamd net echt smaken.
quote:dolfje schreef op 23 april 2015 @ 10:22:

Ik zou gewoon iets echt lekkers maken en een klein stukje eten en de rest in de diepvries doen voor de lekkere trek.

Ah gelukkig, nog een paar die zo denken. Liever een klein lekker stukje van iets dan iets wat het gewoon niet haalt bij het `origineel`.

Dan eerst een worteltje eten en voor het lekkere daarna een stukje van het een of ander
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
als je googelt op brownies van speltmeel dan kom je wel wat recepten tegen
Ik heb wat gevonden inmiddels.

Natuurlijk ieder zijn mening over het wel of niet maken van alternatieven.

Maar zelf vind ik het wel leuk als ik iets bak wat nog redelijk gezond is maar wel lekker waar ik dan ook van geniet. Dat kan misschien ook zonder super veel suikers vandaar de vraag
Ik ben ook pro Halve-brownie. Ik geloof niet dat van alles een gezond alternatief bestaat. Spelt-meel maakt een brownie niet gezond
Ik vind wel dat er in recepten een stuk minder suikers kunnen vaak en ik maak ook wel eens bananencake etc maar ik heb dan niet de illusie dat het gezond is,het is hooguit iets minder slecht.
quote:dolfje schreef op 23 april 2015 @ 11:31:

Ik vind wel dat er in recepten een stuk minder suikers kunnen vaak en ik maak ook wel eens bananencake etc maar ik heb dan niet de illusie dat het gezond is,het is hooguit iets minder slecht.

Inderdaad. Maar een gezonde chocolade brownie (lijkt me trouwens wat dubbelop, maar dat terzijde) bestaat volgens mij niet.

Die gezonde baksels mogen de naam brownie wat mij betreft niet dragen.
quote:loetje84 schreef op 23 april 2015 @ 11:16:

Ik heb wat gevonden inmiddels.

Natuurlijk ieder zijn mening over het wel of niet maken van alternatieven.

Maar zelf vind ik het wel leuk als ik iets bak wat nog redelijk gezond is maar wel lekker waar ik dan ook van geniet. Dat kan misschien ook zonder super veel suikers vandaar de vraag

Je wilt minder suikers, maar gebruikt wel honing. Weet je hoe goedkope honing gemaakt wordt? Door bijen lekker veel suikerwater te geven. Het zit bijna in elke pot honing.

Grote kans dat je nu een cacaobetonblok maakt met suikerhoning. Dan zou ik liever een klein stukje minder gezond eten, maar wel lekker.
Een brownie is gezond als je ze niet elke dag eet plus dan ook nog andere versnaperingen. Dan kan je lichaam het perfect aan en zal geen tekorten of dichtgeslibte vaten vertonen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Speltmeel is best lekker in een volkorenboterham of mueslibol, evenals volkorenmeel. Het verschil proef je amper. In andere gerechten komt het niet tot zijn recht.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
(geen speltmeel maar) Ik maak weleens deze choco muffins (zonder topping)

Superlekker en toch wel gezonder dan een supermarktmuffin
quote:Gear schreef op 23 april 2015 @ 12:16:

(geen speltmeel maar) Ik maak weleens deze choco muffins (zonder topping)

Superlekker en toch wel gezonder dan een supermarktmuffinDefinieer 'gezonder'. Minder suiker? Ja. Minder calorieën? Nee. Minder vet? Nee.
Bedankt Gear, ik zei speltmeel maar bedoelde amandelmeel wat ik nog in huis heb.

Ik snap de commotie niet zo. Alles draait in het leven om balans vinden. Je kunt echt weleens wat lekkers nemen op zijn tijd maar daar zit het hem niet in voor mij.

Ik heb bijvoorbeeld van de week ontbijtkoek zelf gemaakt en dat was heerlijk! Deze is dan toch een stuk gezonder als die uit de winkel met allerlei additieven. Dan is dat toch mooi mee genomen!?
quote:loetje84 schreef op 23 april 2015 @ 12:59:

Ik heb bijvoorbeeld van de week ontbijtkoek zelf gemaakt en dat was heerlijk! Deze is dan toch een stuk gezonder als die uit de winkel met allerlei additieven. een STUK gezonder dan uit een winkel?, nee dat geloof ik niet. Lekkerder? vast!
quote:lechatrose schreef op 23 april 2015 @ 12:29:

[...]

Definieer 'gezonder'. Minder suiker? Ja. Minder calorieën? Nee. Minder vet? Nee.

Met minder suiker zit je toch al op gezonder?

Daarbij geen andere toevoegingen, 'beter' vet, en ik ben ervan overtuigd dat tarwe ook niet bepaald gezond is. Maar daarover zijn de meningen verdeeld, dus dat is enkel mijn mening

Ik snap de commotie ook niet Loetje84. Hopelijk worden je brownies / muffins erg lekker!
Niet helemaal antwoord op je vraag, maar misschien lekker voor een volgende keer:

Chocolade mok-cake

Ingrediënten voor 2 personen:

• 3 eetl kokosmeel

• 1 banaan, geprakt

• 2 eieren

• 2 theel vanille-extract

• 2 theel cacaopoeder

• ½ eetl bakpoeder

• snufje zout

• 2 eetl pure chocolade chips

Benodigdheden:

• beslagkom

• handmixer

• 2 mokken

In een kleine beslagkom, meng alle ingrediënten tot je een klontvrije massa hebt. Giet het beslag in een twee mokken. Bak in de oven op 180 graden voor 20 min.

Ik vind het ook erg lekker om er een handje bosbessen aan toe te voegen!
quote:Gear schreef op 23 april 2015 @ 13:17:

[...]

Ik snap de commotie ook niet Loetje84. Hopelijk worden je brownies / muffins erg lekker!De 'commotie' zit hem in, dat iemand (TO in dit geval) denkt gezond bezig te zijn. Maar de slimmere/lekkerdere/gezondere keuze is: Een normale brownie doorsnijden en een halve eten. Minder calorien en veel lekkerder

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven