Gourmetten

20-09-2012 13:21 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Binnenkort is mijn vriend jarig, en dan komen zijn ouders, zus+zwager+kinderen bij ons gourmetten. Dat heb ik tot nu toe altijd alleen bij anderen gedaan, en aangezien ik toen niet meehielp met de voorbereiding, heb ik geen flauw idee hoeveel ik nu moet inslaan. We zijn dan met 6 volwassenen en 3 kinderen van 2, 6 en 9. We kunnen een aantal van die kant en klaar gourmet pakketten halen bij de slager, maar volgens mij is het vele malen goedkoper om alles zelf te halen bij de supermarkt en zelf het vlees in stukjes te snijden, mijn eigen mini hamburgers te maken van gehakt enzo. Maar op hoeveel moet ik rekenen? Hoeveel gram vlees per persoon bijvoorbeeld? Hoeveel bakjes champignons, paprika's etc.? Ik ben bang dat ik straks echt veel te veel of juist veel te weinig heb.
Alle reacties Link kopieren
Ca. 80 tot 100 gram vlees per volwassene. Voor de kinderen ongeveer de helft. Qua groente ed. vind ik het moeilijk een inschatting te geven want iedereen gebruikt weer andere dingen.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
quote:sweetfirefly schreef op 20 september 2012 @ 13:26:

Ca. 80 tot 100 gram vlees per volwassene. Voor de kinderen ongeveer de helft. Qua groente ed. vind ik het moeilijk een inschatting te geven want iedereen gebruikt weer andere dingen.



Da's wel héél weinig; dat is ongeveer de hoeveelheid van één tartaartje. En dan nog geen eens een hele grote.



3 ons pp.



http://eten-en-drinken.in ... l-bij-kunt-gebruiken.html
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Hoeveel vlees je gebruikt, hangt ook af van de eetvoorkeuren van je gasten en van wat je er allemaal nog bij wilt doen.



Ik vind 80-100 gram vlees erg karig en zou eerder gaan voor ca. 200 gram per persoon.



De 2-jarige zou ik niet meetellen, de 6-jarige voor de helft en de 9-jarige als volwassene.



Voor de kinderen zou ik ook wat pannekoekenbeslag neerzetten, en eventueel een geklopt eitje, dat vinden de meeste kinderen erg lekker bij het gourmetten.



Voor champignons, uitjes, paprika, e.d. zou ik uitgaan van 1 bakje per groente. Als het echte groenteneters zijn, dan zou ik wat meer doen.Je zou er dan eventueel ook nog wat schijfjes courgette of aubergine bij kunnen doen.
Alle reacties Link kopieren
80 Gram vlees pp vind ik echt heel erg weinig. Voor de kids 40 gr? Dat zijn 2 ministukjes en dan zit je al aan 40 gr. Ik zou pp zeker 150 à 200 gr vlees aanhouden, daarnaast dan nog stokbrood, rauwkost, fruit. Wij eten met gourmet altijd uitgebreider dan een "normale" avond en dus dan ook meer vlees.
3 ons pp vind ik dan weer wat veel, maar dat hangt ook mede af van of het grote eters zijn en wat je er verder allemaal nog bij doet.
Eens met BGB, en dan minimaal 1 stokbrood per persoon.

En van groenten? Uhm ja bij ons gaat ui en champignon er goed door heen, maar paprika en courgette etc. helemaal niet.



Rundvleessalade of een 'gewone' groene salade doen het ook goed.

Evenals ipv vlees ook een visschotel (als je meer dan 1 gourmetdinkie hebt ) of bakken in de pannetjes.
Je kunt beter teveel hebben dan te weinig, lijkt mij. Wat over is, kan gewoon in maaltijden in de komende tijd verwerkt worden.
Laatst hebben we via A-Z ofzo zo'n gourmetgebeuren laten komen.

Is incl gourmetstel, groenten, fruit, vlees, bestek, borden, sausjes.

Je hebt verschillende varianten en ze komen het ook weer ophalen



Was goed betaalbaar waren dan wel met 14 volwassenen en 4 kinderen.

En hadden geen zin om in de keuken te gaan staan voor het snijden van het vlees, groenten e.d.
Alle reacties Link kopieren
De slager adviseert zo'n 250 - 300 gram vlees pp.



Van groentes zal ik lekker veel doen. Als je teveel hebt kun je deze de volgende dag verwerken in een roerbakgerecht.



Een tweetal salades erbij (bijv. een eenvoudige groene en een wat meer culiniare salade) stokbrood en sausjes. Wat tomaatjes, komkommers e.d.. Ananas uit blik en banaan doen het bij ons ook altijd erg goed.
Alle reacties Link kopieren
Naast het vlees wilde ik er qua groente champignons en paprika bij serveren, omdat mijn vriend en ik dat erg lekker vinden, maar courgette en aubergine is inderdaad ook een goed idee, doe ik er ook bij. Daarnaast inderdaad lekker stokbroodjes met kruidenboter, pannenkoekenbeslag voor de kinderen, en een paar gebakken aardappeltjes/patatjes op aanraden van mijn schoonzus (de kinderen hebben het geduld niet om zo lang te wachten op het eten, hebben al vroeg honger). Maar als ik dan in totaal 1,5 kilo vlees heb, is dat dan genoeg? Is ongeveer 200 gram per persoon voor de volwassenen, en iets minder voor de kinderen (jongste niet meegerekend).
Alle reacties Link kopieren
quote:Dahlia74 schreef op 20 september 2012 @ 13:37:

De slager adviseert zo'n 250 - 300 gram vlees pp.



Van groentes zal ik lekker veel doen. Als je teveel hebt kun je deze de volgende dag verwerken in een roerbakgerecht.



Een tweetal salades erbij (bijv. een eenvoudige groene en een wat meer culiniare salade) stokbrood en sausjes. Wat tomaatjes, komkommers e.d.. Ananas uit blik en banaan doen het bij ons ook altijd erg goed.O ja, goed dat je het zegt! Tomaatjes, komkommer, ananas en salades zijn natuurlijk ook erg lekker, had ik zelf niet aan gedacht
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat wij idd veel minder vlees eten dan de gemiddelde gourmetter. Wij gourmetten ook met vegetarische spiesen en ananas en chapignons ed, bakken pannekoekjesen omeletjes in de pannetjes. Dat met stokbrood en aardappelkroketjes en groentegarnituur voor ons meer dan voldoende.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt bij de supermarkt ook vaak kant en klare goumetschalen krijgen. Vaak ligt er dan vanalles op, voor ieder wat wils. Ik zou zeggen, overal minimaal 7 van?



Misschien kun je ook een paar dingetjes van vis kopen, sommige mensen vinden dat lekker. Wij doen ook vaak schaaltjes met taugé, paprika en champignons. En dan 1 bakje per soort. 1 stokbrood per 2 personen en genoeg kruidenboter voor erop. 2 soorten salade gewoon simpel uit zo'n bak (tis net hoeveel werk je ervan wilt hebben..)



Zorg je wel voor 2 goumetstellen? Niets irritanter dan niet bij 'je' goumetstel kunnen En misschien een kinderfilm voor als de kids uit zijn gegeten? Kunnen jullie in alle rust nog even lekker door eten
Alle reacties Link kopieren
Shoarma is ook lekker trouwens!! Dat vinden kinderen (en vaders) vaak ook lekker! Gewoon een pak van 500 gram ofzo kopen en die erbij doen in een schaal!
Alle reacties Link kopieren
Ik ga dit weekend voor de verjaardag van mijn 1 jarige dochterje gourmetten.

Met vriend, ouders, broer oma en dreumesje



Ik haal alles bij elkaar bijna 4 kilo vlees.

Stokbrood voor iedereen

Salade

Groente en banaan

En verder sausjes enz...

pannekoek mix

eieren



en ijs na



Klinkt extreem veel.

En we zijn wel grote eters maar 200/300gr p.p is zo weinig,

Vaak duurt gourmetten langer dus eet je automatisch meer.

Wat je over houd bak je op met uit en paprika etc.

(ook over van de gourmet in een ovenschaal met bladerdeeg, creme fraiche en kaas erover hoppa n maaltijd :D)
anoniem_159808 wijzigde dit bericht op 20-09-2012 13:46
Reden: nog wat vergeten
% gewijzigd
Als je wel zelf gaat snijden, vraag dan even goed na bij de slager hoe je het beste kunt snijden! Als je vlees verkeerd snijdt, dan kan het heel taai worden. Ik geloof dat je het het beste "haaks op de draad" kunt snijden, maar dat kan de slager je vast beter uitleggen.
Alle reacties Link kopieren
quote:xxxxgirl2 schreef op 20 september 2012 @ 13:39:

Je kunt bij de supermarkt ook vaak kant en klare goumetschalen krijgen. Vaak ligt er dan vanalles op, voor ieder wat wils. Ik zou zeggen, overal minimaal 7 van?



Misschien kun je ook een paar dingetjes van vis kopen, sommige mensen vinden dat lekker. Wij doen ook vaak schaaltjes met taugé, paprika en champignons. En dan 1 bakje per soort. 1 stokbrood per 2 personen en genoeg kruidenboter voor erop. 2 soorten salade gewoon simpel uit zo'n bak (tis net hoeveel werk je ervan wilt hebben..)



Zorg je wel voor 2 goumetstellen? Niets irritanter dan niet bij 'je' goumetstel kunnen En misschien een kinderfilm voor als de kids uit zijn gegeten? Kunnen jullie in alle rust nog even lekker door eten



Mijn schoonouders nemen ook een gourmetstel mee, een wonder dat ik daar aan gedacht heb . En aan de kinderen is ook gedacht. Die zijn waarschijnlijk veel sneller klaar met eten dan wij, ook omdat ik voor hen patatjes ofzo maak, zodat ze niet zo lang op hun eten hoeven te wachten terwijl ze honger hebben (ze eten normaal om 17 uur, maar wij kunnen waarschijnlijk pas tegen 19 uur eten). Als ze klaar zijn met eten kunnen ze lekker spelen of een dvdtje kijken, en de jongste gaat dan waarschijnlijk vast naar bed omdat die dan wel moe zal zijn. (Ze blijven ook een nachtje slapen).



Shoarma is inderdaad ook een goed idee xxxxgirl!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou bij de slager een pakket laten maken, dat vinden wij vaak erg lekker inclusief salade, saus en brood.

Kopen er dan wel zelf nog wat brood bij (gaan uit van 200-300 gram vlees en 1 stokbrood pp).
Alle reacties Link kopieren
quote:evalinde89 schreef op 20 september 2012 @ 13:38:

Maar als ik dan in totaal 1,5 kilo vlees heb, is dat dan genoeg? Is ongeveer 200 gram per persoon voor de volwassenen, en iets minder voor de kinderen (jongste niet meegerekend).Ik vind het karig. Maar ik ben grote (vlees)eters gewend.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
dan zijn wij wel heel erg, als wij met 5 personen gourmetten dan hebben we 2 schotels van een kilo en nog veel losse schaaltjes vlees. daarbij minstens 4 stokbroden en ook pannekoeken beslag
Alle reacties Link kopieren
Oke, ik doe wel meer vlees als ik de nieuwste reacties lees. 3 kilo dan? Is zo'n 400g per persoon. Wat dan overblijft kunnen we de volgende dag weer van eten :P
Alle reacties Link kopieren
Wij doen ook altijd voorgekookte rijst en geklopt ei erbij. Dan kan je met kipstukjes en ananas oid een soort rijstprutje maken en met een uitje, ham, kaas (en andere groenten) een omeletje maken.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
Als er ook pannetjes bij zitten: diverse woksausjes! Lekker en makkelijk
Alle reacties Link kopieren
Misschien een tip voor de kinderen;



Wij hadden vroeger bij de gourmet altijd een bak chips op tafel staan. Vonden we geweldig, chips als avondeten! Volgens mij is dat altijd een succes als er kinderen bij zijn. Niet lang wachten en lekker zelf sausjes mixen van mayo met ketchup oid dus toch een beetje bezig

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven