Gourmetten

20-09-2012 13:21 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Binnenkort is mijn vriend jarig, en dan komen zijn ouders, zus+zwager+kinderen bij ons gourmetten. Dat heb ik tot nu toe altijd alleen bij anderen gedaan, en aangezien ik toen niet meehielp met de voorbereiding, heb ik geen flauw idee hoeveel ik nu moet inslaan. We zijn dan met 6 volwassenen en 3 kinderen van 2, 6 en 9. We kunnen een aantal van die kant en klaar gourmet pakketten halen bij de slager, maar volgens mij is het vele malen goedkoper om alles zelf te halen bij de supermarkt en zelf het vlees in stukjes te snijden, mijn eigen mini hamburgers te maken van gehakt enzo. Maar op hoeveel moet ik rekenen? Hoeveel gram vlees per persoon bijvoorbeeld? Hoeveel bakjes champignons, paprika's etc.? Ik ben bang dat ik straks echt veel te veel of juist veel te weinig heb.
quote:bergkristal schreef op 20 september 2012 @ 14:43:

Misschien een tip voor de kinderen;

Wij hadden vroeger bij de gourmet altijd een bak chips op tafel staan. Vonden we geweldig, chips als avondeten! Volgens mij is dat altijd een succes als er kinderen bij zijn. Niet lang wachten en lekker zelf sausjes mixen van mayo met ketchup oid dus toch een beetje bezig nu ben ik vast hopeloos ouderwets en ontzettend kindonvriendelijk maar wat is er mis met je stokbroodje als kind zelf met kruidenboter besmeren en een komkommertje zo eten en natuurlijk zelf je pannekoekenbeslag in je pannetje mikken ipv chips op tafel'?
Wat het hier altijd goed doet zijn spekblokjes! Van die spekkies voor door de zuurkool.

Lekker bakken met ui,paprika, champignon en aardappeltjes.
300 - 400 gram vind ik ook nog weinig,maar wij eten ook standaard veel vlees..

Als wij gourmetten doen we per persoon:

1 biefstuk van minimaal 250 gram

een schaaltje met lapjes varkensfilet

een schaal met huisgemaakte minihamburgers voor ieder minimaal 4

Voor ieder minimaal 1 kipfilet die naar wens word gesneden (plakjes / blokjes / reepjes )

voor iedereen een varkenshaasje in plakjes ( 250 gr. per stuk )

Wij hebben altijd extra pannetjes staan,daarin kan je prima een eitje bakken,dus p.p een stuk of 3 eieren.

Wat er verder op tafel staat:

minimaal een grote bak gesneden champignons (400 gram )

maar liever meer

Drie a vier gesneden paprika's alle kleuren die verkrijgbaar zijn

Minimaal 3 grote gesnipperde uien

Komkommer in plakjes naargelang de hoeveelheid gasten meerdere

tomaatjes in plakjes én partjes

Zout + peper

Kruiden naar wens van de mee eters.

Kruidenboter

kruidenkaas

gewone boter

roomboter

bakboter ( vloeibaar )

Stokbrood

Mayo

Curry

Ketchup

Zigeunersaus

BBQ saus

Hamburgersaus

Knoflooksaus

Mosterd

Rode wijn naar wens van de mee eters en voldoende alternatieve dranken voor de mee eters.

Mocht het voorkomen dat er iemand niet genoeg heeft heb ik altijd nog vlees in de koeling liggen....

Ik kan je na doorlezen van bovenstaande lijst mededelen dat er hier nog nooit iemand met honger naar huis is gegaan

De biefstuk gaat hier altijd schoon op en áls er al wat vlees overblijft word dat de andere dag met de overgebleven groentes verwerkt in een ovenschotel ..

TO ik hoop dat je het gezellig krijgt en wens je eetsmakelijk ..!
quote:thasmo schreef op 20 september 2012 @ 14:49:

[...]

nu ben ik vast hopeloos ouderwets en ontzettend kindonvriendelijk maar wat is er mis met je stokbroodje als kind zelf met kruidenboter besmeren en een komkommertje zo eten en natuurlijk zelf je pannekoekenbeslag in je pannetje mikken ipv chips op tafel'?Het een hoeft het ander niet uit te sluiten Wij hadden vroeger zowel de stokbroodjes met kruidenboter, als de rauwkost, als een bakje met chips op tafel staan als er gebarbecued werd. Later met het gourmetten geen chips op tafel, wel pannenkoekbeslag.
Vier ons vlees per persoon vind ik een tikkie overdreven, dat eet je ook niet bij een gewone avondmaaltijd en bij een gourmet serveer je nog allerlei andere dingen zoals stokbrood, sausjes, salades.
verba volant, scripta manent.
quote:bergkristal schreef op 20 september 2012 @ 14:43:

Misschien een tip voor de kinderen;

Wij hadden vroeger bij de gourmet altijd een bak chips op tafel staan. Vonden we geweldig, chips als avondeten! Volgens mij is dat altijd een succes als er kinderen bij zijn. Niet lang wachten en lekker zelf sausjes mixen van mayo met ketchup oid dus toch een beetje bezig Wij hadden vroeger ook altijd chips bij de bbq en gourmet, super feest was dat! En nu doe ik dat ook vaak, maar laast hadden ze er nauwelijks iets van op.
quote:MarianneDavids schreef op 20 september 2012 @ 17:21:

Vier ons vlees per persoon vind ik een tikkie overdreven, dat eet je ook niet bij een gewone avondmaaltijd en bij een gourmet serveer je nog allerlei andere dingen zoals stokbrood, sausjes, salades.

Ja, het lijkt mij ook een beetje veel. Maar ik lees hier ook berichten dat dat normaal is, of dat 300g weinig is. Mijn zwager en schoonvader zijn vrij grote eters, dus daar moet ik ook rekening mee houden natuurlijk. Maar goed, beter te veel dan te weinig. Als het te veel is hebben mijn vriend en ik weer eten voor een (paar) dag(en)

Bedankt voor alle tips!
Ik haal altijd (veel) vlees, een beetje op gevoel.

In onze omgeving ook veel grote vleeseters, dus zodoende..

Verder lekkere salades bij de groenteboer, sauzen (whisksaus, knoflooksaus, satesaus, etc..), gesneden champignon, snoeptomaatjes, ui-reepjes, stokbrood, kleine krielaardappeltjes om te bakken, komkommer, meloen en voor kindjes een mengsel voor roerei en pannenkoekenbeslag..
Wat ook lekker is een vis-gourmetschotel erbij of als je zoals wij thuis gek bent om gamba's hier flink wat van nemen. Meestal denk je jeetje wat weinig maar met het stokbrood, de aardappels, salades etc. valt dit vaak nog best mee. Het is hier eigenlijk nog nooit gebeurd dat alles op ging, meestal 2 grote luxe gourmetschotels en wat kipfilet, rundvlees, varkensvlees extra erbij.
wij doen ook altijd plakjes ontbijtspek erbij (spekpannenkoek/ om een stukje vlees) en plakjes kaas om te smelten over je groenten/ eitje.
Wij doen ook vaak nog een bakje met geraspte kaas erbij. De kinderen laten dat vaak smelten op een stukje stokbrood of over hun groenten of eitje heen.
quote:freekenkaat schreef op 20 september 2012 @ 20:06:

wij doen ook altijd plakjes ontbijtspek erbij (spekpannenkoek/ om een stukje vlees) en plakjes kaas om te smelten over je groenten/ eitje.Is mosterd ook lekker bij de gourmet
Dunschiller, zijn jullie toevallig afstammelingen van Gargantua??

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven