Groente invriezen oid?
maandag 2 januari 2012 om 15:11
Mijn vriend en ik zijn maar met zijn tweetjes, en het komt weleens voor dat ik voor een bepaald gerecht maar een halve paprika nodig heb, of een half bakje champignons of een halve bloemkool enz. Nou kan je veel van die groente ook voorgesneden ofzo kopen, in van die kleine portie verpakkingen, maar die kosten gelijk 4x zoveel en dat vind ik gewoon zonde van het geld. Maar ik vind het ook zonde om dan die halve paprika bijv weg te gooien, en telkens 2 dagen achter elkaar hetzelfde eten (of een dag later) heb ik ook niet zoveel zin in. Kan je groentes eigenlijk gewoon in de vriezer gooien? In zo'n vershoud bakje bijvoorbeeld? Of is het daarna niet meer te eten? Weten jullie anders andere oplossingen voor dit 'probleem'?
maandag 2 januari 2012 om 15:19
Je kan de meeste groenten wel invriezen, maar sommige groenten worden er niet lekkerder op. Paprika wordt slap en ingevroren champ vind ik ook niet lekker :S. Lekkerder is het denk ik om met dezelfde groenten een dag later iets anders te maken! Een bakje champignons doe ik dan bijvoorbeeld de helft in de pasta en de andere helft dag erna met uien bakken voor over de biefstuk of in een rijstgerecht (curry bv). Paprika kan je overal ingooien (vind ik dan
) en bloemkool lust ik niet, maar kan je volgens mij ook makkelijk in groentesoep of ovenschotel verwerken!
maandag 2 januari 2012 om 15:19
maandag 2 januari 2012 om 15:25
maandag 2 januari 2012 om 16:10
quote:dreamlogic schreef op 02 januari 2012 @ 15:25:
Wat wij vaak doen is inderdaad voor 4 personen koken en wat er over is vriezen we in. Ik houd er zelf niet zo heel erg van dit soort kliekjes, maar voor mijn vriend is het erg makkelijk als-ie eens alleen thuis is of zo. Hij warmt de ingevroren maaltijd gewoon weer op in de magnetron.Ja, doe ik ook altijd maar dan halffabrikaten. De bami of nasi maar niet het deegwaar of de rijst.
Wat wij vaak doen is inderdaad voor 4 personen koken en wat er over is vriezen we in. Ik houd er zelf niet zo heel erg van dit soort kliekjes, maar voor mijn vriend is het erg makkelijk als-ie eens alleen thuis is of zo. Hij warmt de ingevroren maaltijd gewoon weer op in de magnetron.Ja, doe ik ook altijd maar dan halffabrikaten. De bami of nasi maar niet het deegwaar of de rijst.
maandag 2 januari 2012 om 19:34
maandag 2 januari 2012 om 19:38
maandag 2 januari 2012 om 19:46
maandag 2 januari 2012 om 21:13
Eerst bereiden, in elk geval blancheren, dan invriezen. Komkommer, in geen geval aan beginnen. Rauwe tomaat, laten we zeggen dat het een heel bijzondere ervaring is. Gekookte aardappels: als er ooit een geval was van overbodige moeite...
Paprika's: je kunt ze blancheren (niet geweldig) of vast verwerken in een pastasaus, maar vries ze niet in vanwege zonde om weg te gooien, verspilde moeite en energie.
Zit hier trouwens erg veel mosterd bij? (Kan je ook niet invriezen trouwens), maar had weinig tijd om alles door te lezen.
Het goede nieuws: Veel (from scratch gemaakte) pastasauzen zijn geweldig om in te vriezen!
Paprika's: je kunt ze blancheren (niet geweldig) of vast verwerken in een pastasaus, maar vries ze niet in vanwege zonde om weg te gooien, verspilde moeite en energie.
Zit hier trouwens erg veel mosterd bij? (Kan je ook niet invriezen trouwens), maar had weinig tijd om alles door te lezen.
Het goede nieuws: Veel (from scratch gemaakte) pastasauzen zijn geweldig om in te vriezen!
maandag 2 januari 2012 om 21:17