Groente snijden, kan dat handiger?

18-01-2008 16:51 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bij het snijden van een aantal soorten groente sta ik altijd zo te hannessen. Nu doe ik het nog zo:



aubergine of courgette in blokjes:

Eerst halveer ik hem over de lengte zodat hij plat op de snijplank kan liggen. Daarna snij ik een helft in plakjes en nu heb ik al ruimtegebrek op de snijplank. Die plakjes leg ik op zijn kant op een stapeltje van ong. 4 á 5 plakjes. Vervolgens snijd ik zo'n stapeltje in blokjes. Die plakjes willen alleen nooit goed blijven liggen met als gevolg dat die blokjes alle kanten opschieten. Plakje voor plakje zou misschien handiger gaan, maar niet sneller.



uien:

Eerst snijd ik de kontjes eraf en peuter ik de velletjes eraf. Daarna halveer ik de ui en leg hem met de platte kant naar onderen. Daarna probeer ik de ui in plakjes te snijden wat ongeveer twee plakjes goed gaat. Er zit in die ui nl een glad vlies waardoor die ringen niet netjes op elkaar blijven zitten. Gevolg: de binnenkant van de ui wordt door de keuken gelanceerd. Grrrr



Er moeten handiger manieren zijn. Wie?
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
koop een grotere snijplank of snijdt je gourgette eerst in tweeen.
Alle reacties Link kopieren
ik wilde hetzelfde zeggen ...
En als je plakjes hebt, dan draai je de plank een kwartslag en snijd je in 1 keer alles aan blokjes :)
Sabeltandcavia schreef op 18 januari 2008 @ 16:51:

Bij het snijden van een aantal soorten groente sta ik altijd zo te hannessen. Nu doe ik het nog zo:



aubergine of courgette in blokjes:

Eerst halveer ik hem over de lengte zodat hij plat op de snijplank kan liggen. Daarna snij ik een helft in plakjes en nu heb ik al ruimtegebrek op de snijplank. Die plakjes leg ik op zijn kant op een stapeltje van ong. 4 á 5 plakjes. Vervolgens snijd ik zo'n stapeltje in blokjes. Die plakjes willen alleen nooit goed blijven liggen met als gevolg dat die blokjes alle kanten opschieten. Plakje voor plakje zou misschien handiger gaan, maar niet sneller.



uien:

Eerst snijd ik de kontjes eraf en peuter ik de velletjes eraf. Daarna halveer ik de ui en leg hem met de platte kant naar onderen. Daarna probeer ik de ui in plakjes te snijden wat ongeveer twee plakjes goed gaat. Er zit in die ui nl een glad vlies waardoor die ringen niet netjes op elkaar blijven zitten. Gevolg: de binnenkant van de ui wordt door de keuken gelanceerd. Grrrr



Er moeten handiger manieren zijn. Wie?




Die ui halveer ik eerst en dan snijdt ik de kontjes eraf en dan peuter ik het vel er af. Gaat volgens mij wat sneller. Voor de rest heb ik nooit zo'm probleem.



Overigens houdt ik van erg grote stukken groente normaal...:)



En een grote plank is echt een uitkomst, kun je alles aan de kant schuiven. Net als een lekker scherp mes.



Als je blokjes aubergine ofzo wil, misschein kun je na het halveren beter eerste in de lengte stukken snijden en daarna overgaan tot blokjes?
Alle reacties Link kopieren
ik snij de courgette ook altijd eers door het midden. Maar zo'n platte helft snij ik dan eerst ong 3 keer over de lengte. Als je daar dan plakjes van snijdt zijn het al kleine stukjes. vier slierten zijn heel wat makkelijker in bedwang te houden dan een stapel plakjes. Je moet ze ook gewoon netjes naast elkaar laten liggen.



Met uien snij ik eerst de kontjes er af, dan snij ik de velletjes die ik weg wil hebben in, dus eigenlijk een kras van onder naar boven over de ui. Dan pluk je de vellen er makkelijk af. Daarna snij ik de ui door de helft, en leg de helften op de plank. vervolgens hangt het er van af wat je wilt. Halve ringen is makkelijk, maar met blokjes snij ik de ui van het ene kontje tot net niet het andere kontje in. Als je daar dan haaks op snijdt, glippen de uien niet weg. dat laatste stukje moet je maar een beetje vermoorden, dat wordt bij mij ook nooit netjes.



Maar als je ui niet blijft liggen en de binnenkant gelanceerd wordt, moet je eens kijken of je wel snijdt en niet vooral duwt. Misschien is eht tijd voor het scherpen van je messen?
Men neme een scherp mes, een grooooooooooooooooooote snijplank en probeert het nog eens....





(Tip tegen huilen bij het uien snijden: kontje aan 1 kant pas na het snijden eraf halen. En een scherp mes. X-D )
Alle reacties Link kopieren
Keukenmachine?
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tips!



Dat van dat scherpe mes, daar zit ook wel wat in :-$. Maar hebben jullie nooit last van schietende uien?
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad, gewoon alles in de blender mikken!
Alle reacties Link kopieren
Op tv ziet het er altijd zo gemakkelijk uit. Een groot mes en dan razendsnel hakhakhakhakhakhakhak en alle vingers er nog aan.



Iris, wordt de groente geen pulp in de blender?
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
De truc is om de knop om te draaien en dan weer terug en dit ongeveer 3 keer herhalen. Je moet niet de machine voluit laten draaien..
Alle reacties Link kopieren
Ik heb van de ikea zo'n ding:



http://www.ikea.com/PIAimages/43236_PE138869_S3.jpg



Je zet hem op een appel, drukt hem naar beneden, en hoppa, 8 stukjes en het klokhuis er ook nog uit. Ze zullen zoiets vast ook wel bij blokker of xenos ofzo verkopen trouwens hoor.



Maja, das voor appels...
Uienhakker (kunnen volgens mij ook andere groenten in die je wilt snipperen zonder dat het moes wordt)



http://www.en-garde.nl/images/rosle%20uienhakker1.jpg
Oeps. Deze is vast voor grote uien. ;-)
Alle reacties Link kopieren
Dat ziet er handig uit! Waar koop je zoiets? Kan hij in de vaatwasser?
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Een bord naast je snijplank is ook best handig om de groente in weg te leggen.

Ik snij mijn ui als 'ie gehalveerd is overdwars. Met een scherp mes en een beetje handig vasthouden moet dat niet zo snel problemen opleveren. Daarna pas in de lengte snijden.
Alle reacties Link kopieren
Sabeltandcavia schreef op 18 januari 2008 @ 19:02:



Iris, wordt de groente geen pulp in de blender?




Niet als je op tijd stopt. Inderdaad paar keer op die knop drukken, niet een minuut vasthouden. Of je moet er soep van willen maken

;-), Ik hou niet van grote stukken groenten in m'n soep, dus zelfs de diepvriesgroenten gaan bij mij in de blender, met de bedoeling er pulp van te maken.
Sabeltandcavia schreef op 18 januari 2008 @ 19:55:

Dat ziet er handig uit! Waar koop je zoiets? Kan hij in de vaatwasser?
Ehm, Blokker, kookspullenwinkel. Geen idee of het in de vaatwasser kan.
Alle reacties Link kopieren
Van Jamie Oliver geleerd:



Ui eerst doormidden snijden, daarna pas het schilletje eraf halen en bij de 'kont' laten zitten. Dan de ui in de lengte snijden (dus niet in halve ringetjes maar in sprietjes die aan het einde nog vast zitten), daarna overdwars snijden. Voila: snippers.
Ik wilde het ook al zeggen, áltijd het kontje aan de ui laten zitten, dan zitten de stukjes namelijk nog vast en kunnen ze niet wegfloepen.



Je zou ook kunnen kijken of ze dit geval inmiddels bij de Blokker hebben liggen. Ik geloof er niet in, maar wie weet is iemand hier er erg positief over ? :)

tv-reclame succes
Alle reacties Link kopieren
Ik laat bij het uien snijden ook altijd het kontje zitten. Ui pellen, in de lengte doorsnijden, platte kant op snijplank en dan in lengte snijden. Ik hou het altijd wel strak tegen elkaar, zodat ik na die tijd het kontje eraf haal. Nooit problemen.
Dat ség ik! (zie post van vrijdag 8-P )
Alle reacties Link kopieren
Als het ui wegvloept dan leeft ie nog!!!! Eerst goed doodslaan, anders is het wel heel zielig!!!!
Alle reacties Link kopieren
ja ui halveren, kontje laten zitten. ui met doorgesnede kan naar beneden op snijplank leggen. eerst snij je dan verticale plakken (dus parallel aan de snijplank) bijna tot aan het kontje. Dan maak je verticale inkepingen haaks op het kontje. alsof je een soort reepjes maakt die aan het kontje nog bij elkaar zitten. tot slot snijd je de ui vanaf het einde tot aan het kontje zodat de snippers 'eraf vallen' . alles is dan gesnipperd in kleine stukjes, in 3 handelingen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven