hapjes op een verjaardag

16-11-2007 10:48 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Laatst hadden we het op een verjaardag over de hapjes die je op verjaardagen tegen komt.

De 1 zet alleen maar nootjes neer en de ander pakt helemaal uit.

Ik hoor zelf bij de laatste catagorie.

Wat zetten jullie op tafel met verjaardagen en hoe is dat zo gekomen.

Ik vindt het zelf heel erg leuk om kleine hapjes klaar te maken en aangezien ik daar normaal de kans niet voor krijg (moeilijke eters hier in huis) pak ik met verjaardagen helemaal uit.

Ik zet het ook altijd gewoon op tafel zodat iedereen gewoon kan pakken maar vaak zie je ook dat er een grote schaal rond gaat.

Ik ben benieuwd hoe dat bij anderen (dus buiten familie en vrienden) gaat.
hmmmm hapjes!!! Voor mij geen chips en borrelnootjes, maar echt eten!

Ik zet ook altijd alles neer, ik ben op feestjes veel te druk met mezelf te vermaken om iedereen van eten en drinken te voorzien. Als mensen binnen komen schenk ik ze een borrel in, daarna mag iedereen zich thuis voelen : )

Mijn favoriete hapjes zijn: Spaanse tortilla, viskoekjes, sate, quiche, quacamole, humous en daarnaast wat franse kaasjes/salami of ander pittige worstjes en wat turks brood of stokbrood. In de zomer maak ik vaak ook salades: pasta- of couscoussalade, salade met bonen of alleen wat groen met tomaten naast alle vette hapjes. yummie ik heb zin in een feestje!
oja die Spaanse tortilla, die maakte mijn oma vroeger altijd op familiefeestjes, ik ben er dol op en voor mij hoort die gewoon bij een verjaardag!
hier van ales wat.... stokbrood met sausjes en salades, komkommer, kaas wortst, nootjes , zalm euuuhhhhh

alles wat me lekker lijkt hahahahaha

ik zet het op tafel...heb een hekel aan schalen wat rondgaat
Pinolover, wat vind jij echt uitpaqkken? Want de een vindt dat wat anders dan de ander...

(Voorbeeldje: zoals anridama, dat is voor mij een heel simpel feestje.)
Dan hebben wij een simpel feestje gehad gisteren

Ik maak meestal koude gehaktballetjes, koude kipstukjes, diverse salades en vaak ook nog een lekker warm hapje uit de oven voor rond een uur of 4.

En zonder mijn Chocolademouse taart zou ik zeker commentaar krijgen van de familie.

Ik denk dus dat ik een gemiddeld soort feestje geef wat hapjes betreft maar als ik zie wat ik krijg in de familie en vrienden kring is het behoorlijk uitgebreidt.
vijgen gevuld met boursin

rauwe witlofbladeren in gorgonzolasaus
Volgende week vier ik mijn verjaardag en dan wil ik graag wat lekkers voor bij de borrel op tafel hebben!

En dan niet de standaard chips, want daar ben ik zooooooooo klaar mee! Ik zou graag wat ideetjes op doen die vooral makkelijk zijn, niet al te duur, maar wel wat origineler dan de chips, de blokjes kaas en de plakjes worst....

Dus: wat zetten jullie op tafel met je verjaardag?
Olijven

stokbroodjes met iets lekkers uit de oven

pittige gehaktballetjes

paprika/komkommer,tomaat,wortel met een dipsausje

blalderdeeghapjes

simpel, lekker en hoeft niet duur te zijn
Parmaham opgerold met roomkaas

Wraps gevuld met zalm en bieslook

Sushi, zelf maken is heel simpel en veel goedkoper

bolletje mozzarella, cherrytomaatje en basilicum

kipkluifjes, spareribjes enz

succes
Wat ook heel lekker is, is deze dip voor Dorito-chips:

Doe fijngesneden sla, tomaat en ui in een schaal en doe daar vervolgens salsasaus overheen. Over de salsasaus komt een mengsel van zure room en roomkaas en daaroverheen doe je geraspte kaas.

De hoeveel heden weet ik niet, ik doe altijd maar wat. Heel lekker met Dorito's!
Gehaktballetjes met satésaus (gehaktballetjes kunnen best koud en satésaus warm).

Van die croissantjes van Danerolle, die kleintjes (24 in een blikje), die je vult met een cocktailworstje voor je 'm in de oven doet (dit is altijd een héél groot succes)

Pizzapuntjes

Gevuld stokbrood

(dit is wel een beetje meer werk:) gevulde dadels. Dadels kopen, pit eruit wippen en er een lepeltje monchou in doen.

Doritochips in een schaal / op een bord, er een spaghettisaus (met alleen gehakt en tomaat) overheen gieten en geraspte kaas, óf alleen met kaas, en dan eventjes onder de grill.

Roomkaas (boursin etc) op een plakje kaas smeren en die oprollen

sandwiches met wit brood zonder korst, zalm, zure room en sla. Je kan ze zo klein snijden als je wilt (ook in vierkantjes bv. met een prikker erin).

Quiche.

Ik ben zelf trouwens gek op van die heel gezapige hapjes, een augurk in boterhammenworst enzo. Ook heel makkeljik.
Ik zie allemaal lekkere hapjes voorbij komen, het water loopt me echt in mijn mond. Jummie!

Wat ik ook erg lekker vind om neer te zetten:

Humus met van die dip stokjes

Komkommer uit hollen ( even droog deppen en even wat zout op doen) en dan insmeren met roomkaas en plakjes gerookte zalm doen.

Schiet me even niet meer naar binnen maar wil og wel nadenken hoor als je nog wat tips wil.
Oeh dat klinkt allemaal errug lekker! Kom maar op met nog meer ideeen hoor!!!!
Ik val zeker in de categorie flink uitpakken. Ik ben echt gek op heerlijk eten en nieuwe dingen uit te proberen. Dus een feestje is een ideale gelegenheid daarvoor.

Familie en vrienden met kids komen altijd in de middag en blijven lekker eten. Ik maak dan ook altijd een buffetje met hartige taart, lekkere salades en wat finger food. Voor bij de borrel zijn er zelf gemaakte of lekkere gekochte hapjes.

Als de familie en de vrienden met kids weg zijn komen de grote feest gangers waar ik ook lekkere hapjes voor heb.

En alles zelf pakken hoor, ook de drank!

Elk jaar neem ik me voor om het niet zo uitgebreid te doen en dat we best wel eens chips kunnen neer zetten. Maar als ik van vrienden hoor dat ze zo graag bij ons op feestjes komen omdat ze er zulke heerlijke hapjes, sta ik toch weer vol overgave te zwoegen.

Als ik ergens op een feestje kom en er is alleen maar chips dan haal ik niet mijn neus op maar ik kan het wel enorm waarderen als iemand wel wat moeite doet hoor.
Wij verzinnen om te beginnen altijd een keuken.

Grieks, dan krijg je gemarineerde geitenkaasjes, tzatziki, Griekse gehaktballetjes, dolma's uit blik en zelfgemaakte dolma's van string-dried aubergine, trostjes witte en blauwe druiven erbij.

Voor Aziatische hapjes duik ik de vriezer van de toko in, daar vind je voor weinig geld enorme dozen mini-loempia's en samosas. Maak er zelf wat bijzondere kroepoek en sausjes bij en eventueel wat zelfgemaakte satéetjes.

Mexicaans, dat wordt sowieso nachos todos (tortillachips met kaas, gehakt, etc) uit de oven, en dat dan dippen in salsasaus en guacamole, misschien wat Mexicaanse kippenvleugeltjes met honing erbij.

Op mijn verjaardag dit jaar hadden we een Frans buffetje met onder andere spinazieterrine met perensaus, rijstsalade, rivierkreeftjes met dillesaus, meloen met ham, druiven, stokbrood, kaasjes ...
Simple is niet fout, kan ook heel erg leuk zijn, is in ieder geval een hoop minder werk, maar ik vind het leuk om grootsch uit te pakken. Deed ik altijd al, maar nu we in Belgie wonen en mensen dus makkelijk 2 uur oeten rijden om bij ons te komen, vind ik het leuk om een superbuffet neer te zetten.

En ik vind het zo leuk om te horen dat mensen van te voren al uitzien naar mijn hapjes. En de receptjes willen.

Op een goed feestje heb ik eigenlijk niets kant-en-klaars, op chippies en snoepjes voor de kindjes na.

Er zit sowieso altijd wel iets (meestal meer) van de onderstaande lijst bij:

warme provencaalse gehaktballetjes

zelfgemarineerde kipkluifjes

gevulde eitjes a la tila

tapenade van zongedroogde tomaatjes

spek-uienquiche

de perfecte knoflookdip

rauwe knabbelgroenten

cakejes

(plus een warme hap. Vaak is dat mijn pasta bolognese, maar op Meisje-Kleins afgelopen verjaardag was het een indonesische rijsttafel. Alles is vantevoren klaar te maken, je hoeft het alleen maar op te warmen, tafel uitschuiven, allemaal inschikken en eten maar! Meestal blijft er tussen de 10 en de 20 man eten)

en als ik genoeg tijd heb (en zelf niet op een koemelkvrij dieet zit, dat speelt ook mee):

blauwe kaasdip met selderijstengels

witlof gevuld met blauwe kaasprut

Gevulde broodrolletjes

wraps met vulling, in stukjes gesneden

tortilla espanola, ook lekker om de knof, blauwe kaasdip of salsa (okee, die is kant en klaar!) mmee op te eten

mini-capreses (cherrytomaatjes, doormidden gesneden, gevuld met mozzarella en basilicum. Liefst overgoten met dunne pesto, maar dat geeft wel zooi)

bladerdeeghapjes met verschillende vullingen

als ik er aan kan komen(dus op tijd uit NL halen, in belgie is de 'snack-vis' maar zozo): visschotel: hollandse garnalen, gerookte paling, haring, gerookte makreel, goeie krabsalade, etc

Zelfgebakken stokbrood met zongedroogde tomaten of knof-rozemarijn erdoor

zelfgemaakte kleine pizzaatjes

minisandwiches

dat soort dingen dus, Ik vind het heel erg leuk om te maken en ik vind het helemaal geweldig als alles opgaat.

Drank is hier ook alles zelf pakken, zo zorg je dat iedereen rond blijft lopen, en niet klef in een kringetje gaat zitten.

Drank moet tegenwoordig wel veilig staan, er waggelt te veel kleins rond voor een veilege drabkentafel.

Ook leuk voor de drank: als je een blender hebt, zet die er dan bij, samen met een ijsemmer vol klontjes en wat cocktailrecepten. Er is altijd wel iemand die zich helemaal tom cruise voelt en cocktails gaat staan shaken.

(Hou dan wel het telnummer van de taxicentrale paraat!)
Scheelt misschien: ik bak niet zoet. in mijn familie eten maar weinig mensen zoet (overgevoeliheid voor suiker, en veel diabetici), Dan heb je dus sowieso meer tijd om uit te pakkenmet hartig.

Minicakejs maak ik tegenwoordig omdat mijn dochter (en de kinjdes van vrienden) dat wel lekker vinden, en je die ook nog kunt bewaren als ze niet opgaan.

Als ik suiker kon eten, zou ik een chocolademoussetaart niet afslaan. Dat klinkt erg lekker!
Klinkt goed. Ik ben volgende week jarig en pak in Nederland ook altijd wel uit. Nu woon ik in Spanje sinds kort en heb nog heel veel dingen niet gevonden (zoals bladerdeeg!!!).

Mijn recepten moeten dus 'from scratch'.

Die provencaalse gehaktballetjes bijvoorbeeld, wat doe je daarin (ik maakte ook altijd gehaktballetjes, maar dan met zo'n zakje kruidenmix )?
ik had gisteren een kinderverjaardag thuis en had dus wat minder ingewikkelde en wat gewonere samenstelling van happies zodat de kindjes ook gewoon vanalles konden pakken van de tafel:

chips/nootjes

kaas/worstplateau

kaasstengels

bladerdeeghapjes met gekruid gehakt

bladerdeeghapjes met kaas

zalmrolletjes

wraphapjes

mini quiches

En rond een uur of vijf:

Kipsatestokjes met satesaus

witte mini-bolletjes op grote schalen met:

eiersalade met plak gebakken bacon

kipsatesalade

tonijnsalade

zalmsalade

zalm met boursin

bacon met boursin

De rest is in de koelkast gebleven omdat iedereen volzat en rond 7 uur naar huis ging. Dus vandaag eet ik allemaal hapjes als avondeten, heel vervelend
He, Sunlight, wat naar, hapjes als avondeten

Margaretha: voor bladerdeeg: Hojaldre of pasta laminada, volgens mijn woordenboek. Maar dat had je waarschijnlijk al bedacht.

Provencaalse balletje:

het beste is: 500 gram rundergehakt en 500 gram tartaar

zout, peper, 1 heel fijn gesnipperde ui, 5 tenen knoflook, 1 ei, 4 gehoopte eetlepels provencaalse kruiden.

Alles mengen, balletjes draaien ter grootte van een pingpongbal (ietsjes kleiner) en dan bakken in olijfolie. Opwarmen in de oven of de mag, serveren met knoflooksaus of salsa.

Hoeveel ik ook maak, het gaat al-tijd op. Schoon op.
anoniem_13087 wijzigde dit bericht op 19-11-2007 09:31
Reden: tttttypo's!
% gewijzigd
Margaretha, in Spanje kun je natuurlijk anders heel erg uitpakken: keuze uit de meest geweldige gedroogde ham: laat et flinterdun snijden, maak er een prop van en zet er met een prikkertje een olijf op vast, of een stukje meloen (als je die nog lekker genoeg kunt vinden, natuurlijk). Plakjes chorizo oprollen tot een kegelvorm, olijf erin, vastzetten met prikkertje.

Lekkere stukjes fruit snijden, droogdeppen met eenkeukenpapiertje en even dopen in gesmolten chocola. Laten opstijven in de koelkast.

Garnalen! Bakken in een sofrito, half uitkleden en serveren met alleen het staartje er nog aan. Of uitgeklede garnalen, die door een deegje halen (bloem, zout, ei, water, en maar loskloppen) en even frituren. Inktvisjes...

ik zou het wel weten, in Spanje. Heb een keer een feestje georganiseerd n Portugal, toen we bij vrienden logeerden, en ik vermaakte me kostelijk, daar door de supermarkt browsen en over de markt lopen!
[quote]tilalia2 schreef op 18 november 2007 @ 21:37:

salsa (okee, die is kant en klaar!) mmee op te eten

quote]

Ik heb als je wilt een recept van salsasaus uit het Heden ik kookboek (suikervrij, voor mensen die bijv. me, candidiasis, hypoglykemie of voedselallergieen hebben).
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
NOu, graag. Kijken of ie lekkerder is dan mijn suikervrije kant-en-klaarvariant!
quote:tilalia2 schreef op 19 november 2007 @ 10:58:

NOu, graag. Kijken of ie lekkerder is dan mijn suikervrije kant-en-klaarvariant!

(suikervrije) salsasaus;

Nodig;

500gr rijpe tomaten

1 eetlepel verse koriander of peterselie

2 tenen knoflook

1 rode peper

1 rode ui

1/2 theelepel zout

2 theelepels citroensap

1 theelepel saffloeolie

Bereiden;

Tomaten in kokend water leggen, ontvellen in in stukjes snijden. Koriander of perselie wassen en fijnhakken. Knoflook uitpersen boven een vijzel of blender. Pepers halveren, zaadjes verwijderen en fijnhakken. Alle ingredienten in de vijzel of blender fijnmaken. Overdoen in een schaaltje en enkele uren in de koelkast laten rusten.

Zelf maak ik het nooit helemaal tot puree, ik vind een klein beetje "stukjes" ui bijv. nog wel lekker om te proeven. En als laatste doe ik er nog 1 tomaat bij dat je nog stukjes tomaat proeft en niet alleen een vloeibare saus.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven