hapjes op een verjaardag

16-11-2007 10:48 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Laatst hadden we het op een verjaardag over de hapjes die je op verjaardagen tegen komt.

De 1 zet alleen maar nootjes neer en de ander pakt helemaal uit.

Ik hoor zelf bij de laatste catagorie.

Wat zetten jullie op tafel met verjaardagen en hoe is dat zo gekomen.

Ik vindt het zelf heel erg leuk om kleine hapjes klaar te maken en aangezien ik daar normaal de kans niet voor krijg (moeilijke eters hier in huis) pak ik met verjaardagen helemaal uit.

Ik zet het ook altijd gewoon op tafel zodat iedereen gewoon kan pakken maar vaak zie je ook dat er een grote schaal rond gaat.

Ik ben benieuwd hoe dat bij anderen (dus buiten familie en vrienden) gaat.
Tila!

Ik wil wel graag de recepten van de knoflookdip, marinade voor de kipkluifjes en je gevulde eitjes! Als jij ze tenminste wilt delen

Owja enneuh die spek-uien-quiche heb jij al neergezet bij een ander topic? Die heb ik vorige week gemaakt en was errúg lekker!
MV, dank! Ik hou zelf ook van iets meer stukjes in mijn salsa, ik ga het een keer maken!

Sarah, volgens mij, had jij, 2 nicks geleden, toen het forum nog echt heel oud was, dat recept voor die quiche ook al! Ben blij dat je em nog steeds lekker vindt. Het is ook een supertaart, eerlijk gezegd. Mislukt ook nooit! .

Knofdip: ik heb geen exacte hoeveelheden, ik gooi altijd maar wat.

In NL: calve mayo met scharreleieren. Mengen met water, tot het een lekker vloeibaar, maar niet te, smurrie is. Per 250 cc 'basissaus' (1 soepkom) 2 teentjes of 1 grote teen knoflook, een beetje citroensap en veel versgemalen peper (zeker 30 x draaien aan een goeie molen) Liefst een uurtje laten staan voor je em eet.

Kipkluifjes marinade:

per kilo kluifjes:

4 tenen knoflook, geperst.

1 gehoopte eetlepel kerrie, 2 gehoopte eetlepels paprikapoeder

zout, peper, theelepeltje gemberpoeder, 1/2 theelepeltje komijnpoeder, 4 eetlepels water.

Dit allemaal heel goed mengen tot het een beetje een 'pasta' is. Evt meer water erbij. Dan een goeie scheut zo0nnebloemolie erbij, dat het vloeibaar is. Kluifjes ermee insmeren, liefst een uurtje laten staan, en dan 20 tot 30 minuten op een rooster in de oven, ±175 of 200 graden. Het velletje moet krokant worden, niet zwart. Als het na 10 tot 15 min al heel krokant is, oven temeperen.
Ehm op verjaardag kook ik altijd uitgebreid. Iedereen verwacht dat eigenlijk ook (ik ben surinaamse).

Dus de standaard dingen eigenlijk wel; nasi, bami, bb met r of soato...verschillende dingen eigenlijk....
Perfectionisme is niet perfect...
Gheh als jij dat recept ooit in Tila's keuken had gezet, dan had ik m inderdaad al Maar vorige week voor t eerst gemaakt. En zelfs man vond hem lekker, terwijl hij normaal absoluut niet van de quiches is!

Eeeh wij maken dezelfde knoflookdip! (Ik doe er alleen ook nog verse peterselie in als ik heb, en een beetje dille)

Kip ga ik zeker uitproberen komende verjaardag! En ik wacht nog op je eitjes (al gok ik zomaar dat ik dát recept ook al heb of heb uitgeprobeerd)
quote:tilalia2 schreef op 19 november 2007 @ 09:34:

ik zou het wel weten, in Spanje. Heb een keer een feestje georganiseerd n Portugal, toen we bij vrienden logeerden, en ik vermaakte me kostelijk, daar door de supermarkt browsen en over de markt lopen!

Bedankt voor de tips, Tila!!!

Je kan hier zeker heel erg uitpakken maar ik ben nog niet zo thuis in de Spaanse keuken. Veel dingen die ik verzin hebben opeens ingrediënten die ik niet kan vinden (bv. kwark, creme fraiche, yoghurt). Bladerdeeg moet er wel zijn, maar heb ik nog niet gezien (ook nog niet echt actief op zoek geweest hoor). Cakemeel, broodmeel, kant-en-klare-kruidenzakjes, muffinmeel, browniemeel, appeltaartmeel etc. is natuurlijk niet te vinden.

Bijkomend nadeel(tje) is dat ik absoluut niet hou van schaal- en schelpdieren. Als je daar wel van houdt is Spanje natuurlijk 't paradijs .
Je kan hier wel heel goedkoop veel latijns-amerikaanse dingen kopen, dat is wel een voordeel, ik vind bv. Mexicaans of Caribisch héél lekker. Yathibiyya, wat is soato?
Je kan hier wel heel goedkoop veel latijns-amerikaanse dingen kopen, dat is wel een voordeel, ik vind bv. Mexicaans of Caribisch héél lekker. Yathibiyya, wat is soato?

(pff krijg wel zin om mijn verjaardag hier te vieren zo, ik ga vanavond aan mijn 'hospita' toestemming vragen, toch wel erg hoor, ben hard toe aan een eigen huis )
Mocht het jullie opvallen dat er ineens nieuwe reacties in de topic tussen de oude reacties staan. Dat klopt, ik heb twee verjaardagshapjestopics samengevoegd. Feest ze!
Margaretha, soms kun je bladerdeeg ook bij de bakker, patisier krijgen...

Maar in Spanje heb je zoveel lekkers, olijven, ham en worst, heerlijk fruit. Tapas is toch te gek voor een feestje? of wil je juist iets anders doen?
quote:Margaretha2 schreef op 19 november 2007 @ 17:49:

[...]

Bedankt voor de tips, Tila!!!

Je kan hier zeker heel erg uitpakken maar ik ben nog niet zo thuis in de Spaanse keuken. Veel dingen die ik verzin hebben opeens ingrediënten die ik niet kan vinden (bv. kwark, creme fraiche, yoghurt).

Hoezo kan je geen yoghurt vinden? Bedoel je yoghurt zonder fruitsmaakjes ofzo? Meestal moet je dan danone hebben, van die natuuryoghurt. Literpakken doen ze buiten NL niet aan.

Kwark is cuajada, maar kan je misschien ook vinden onder iets van de term 'queso fresco' of iets van heel jonge kaas. Creme fraiche zou je kunnen vinden bij de 'nata'.

Bladerdeeg moet er wel zijn, maar heb ik nog niet gezien (ook nog niet echt actief op zoek geweest hoor). Cakemeel, broodmeel, kant-en-klare-kruidenzakjes, muffinmeel, browniemeel, appeltaartmeel etc. is natuurlijk niet te vinden.

Al die meel-mixen kun je heel makkelijk en heel veel goedkoper zelf maken. Bloem (evt zelfrijzend bakmeel, en anders bakpoeder (levadura en polvo, zegt het woordenboek, al lijkt me dat meer droge gist, maar goed) met suiker, zout boter en eieren: cakedeeg. Appeltaart: bloem mett suiker , zout en boter, etc. Op internet zijn zat recepten te vinden, echt waar.

Kant en klare kruidenmixen, tja, dat wordt testen. Ik dacht dat dat in Belgie wel zo'n beetje hetzlefde zou zijn als in NL, maar nee, alle smaken zijn anders. Nou gebruik ik het niet veel, maar toch, ik wil het graag testen.

Bijkomend nadeel(tje) is dat ik absoluut niet hou van schaal- en schelpdieren. Als je daar wel van houdt is Spanje natuurlijk 't paradijs .

Gelukkig hebben ze ook heel veel lekkere worsten, kazen en kunnen ze wonderen verrichten met kip!
Ik maak altijd; Tomaat met Mozarella, Ham met meloen, kleine pittige gehaktballetjes, spiesje met garnaaltjes, en geitenkaasjes met ham uit de oven met honing. De Ham met meloen is altijd meteen op.
Komt dat even mooi uit!

Donderdag ben ik jarig, dus die ideeën hier komen goed van pas!

Ik wissel tegenwoordig altijd gezond met 'ongezond' af:

Gezond:

schaal met (pitloze) druiven, komkommer, cherrytomaatjes en stukjes meloen. Soms ook meloen met ham er om en tomaatjes of dadels met monchou er in.

Het wat ongezondere:

zoute stokjes

naturel chips met een dipsausje

shuttles (van die ronde tuc-achtige koekjes)

gefrituurde hapjes

schaal met worstjes en kaas
Heeee,

Wat een leuk topic, was ik aan het googlen op hapjes kom ik weer bij Viva terecht haha.

Maar het valt me op dat jullie best uitgebreide verjaardagen hebben, ik woon in Drenthe volgens mij is het ook wel een beetje lokaal gebonden of niet? Ik doe net als mc flurry en vaak ook geen taart maar bonbons bij de koffie, als het 's avonds is anders eten mensen helemaal geen hapjes meer. Trouwens klopt niet helemaal wat ik zeg, bij mijn ouders vroeger was het ook altijd dikke mik droge worst en kaas enzo dat wel maar wel veel. Nu is het minder en ik heb het gevoel dat mensen in mijn omgeving verjaardagen als een verplichting zien, heb ik zelf ook wel een beetje. Zeker sinds iedereen kinderen heeft.
..
quote:Dinly29 schreef op 02 oktober 2008 @ 20:06:

Heeee,

Wat een leuk topic, was ik aan het googlen op hapjes kom ik weer bij Viva terecht haha.

.Als je bovenaan bij de Index kijkt en dan onder subpijler Verjaardagshapjes heb je nog meer topics over lekkere hapjes. Succes.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Ik ben niet zo voor taart, omdat dat zo maagvullend is. Eigenlijk ga ik liefst gelijk al aan de wijn met hapjes dan dat er eerst koffie/thee gedronken moet worden, maar omdat veel mensen dat toch op prijs stellen bied ik dat toch wel aan. En dan gewoon met 'n lekkere bonbon zodat er genoeg lekkere trek over blijft voor de rest van de avond.

Ik pak liever uit met hartige dingetjes zoals franse kaasjes en lekkere salades met toastjes en/of stokbrood en nog wat chips en nootjes. Als ik 'n gezonde bui heb zet ik ook nog cherrytomaatjes op tafel.

Overigens geldt dit voor alle visites die ik ontvang en eigenlijk krijg ik iets vergelijkbaars ook voorgezet als ik bij vrienden op bezoek ga. Verjaardag vieren doe ik niet aan, behalve lekker uit eten gaan met ouders en goede vrienden.
Ik zet van alles op tafel - de bekende toastjes met kaas (verschillende soorten), chips, nootjes, popcorn (doet het altijd geweldig hier, ik moet vaak nog bijpoppen om aan de vraag te voldoen )

Een succesborrelhapje in onze familie is gekookt ei met runderrookvlees. Enorm makkelijk te maken. Je kookt eieren totdat ze hard zijn (een minuut of 8), laat ze afkoelen, snijd ze in de lengte in vieren en rolt om elk stukje een plakje runderrookvlees. Leuk arrangeren op een schaal, eventueel wat peterselie of basilicumblaadjes voor versiering - hey presto! Heerlijk!
Ik tover dit topic maar naar voren omdat ik vandaag jarig ben en weer eens geen inspiratie heb. Vier het zaterdag dus nog tijd genoeg.

Het liefst dit keer ook nog budget hapjes, heb wel al van alles gevonden
Gefeliciteerd Flashy!! Ik ben woensdag jarig, dus ben ook weer naarstig op zoek
Flashy gefeliciteerd!!! En jij alvast voor woensdag Revival.

Gelukkig dat je al wat gevonden hebt Flashy. Wat mis je nog? Of wil je er evt. bij hebben?
Bedankt! en Revial ook alvast gefeliciteerd!

Ik ben nog op zoek naar een bladerdeeghapje wat ik nog nooit gemaakt heb, dus geen worst, gehakt of gewoon kaas maar iets specicaals.
Ik heb laatst kaasstengels gemaakt. Kan je maken in diverse smaken, met rauwe ham, ansjovis, kruiden enz. Heb er diverse recepten van.

Bladerdeeg met geitenkaas bedoel je zeker niet?

Ik heb laatst voor 2,99 een 3 delige set gekocht bij de lidl om zelf pasta te maken of van die spaanse hapjes empenada's. Die kan je vullen met alles wat lekker is. En ook makkelijk te maken met bladerdeeg.
Wat voor groente met groentedip doen jullie? en hoe maak je die dip?

Ik bedoel alle soorten bladerdeeghapjes.
ham, kaas en prei bij elkaar in bladerdeeg
Jeetje die index puilt bijna uit...maar goed, dit topic maar eerst even naar boven getoverd en ik zal de andere ook nog even doorlezen.

Binnenkort geef ik een feestje en dit begint om 16:00. Er komen zo'n 35 mensen waarvan zeker 8 vegetarisch zijn (geen vis/vlees, wel kaas en melkproducten).

Nu had ik zelf ongeveer het volgende bedacht:

- Spaanse tortilla gevuld met gerookte paprika;

- uientaart;

- hapjes gemaakt van ( met verschillende dingen) besmeerde en opgerolde Mexicaanse tortilla's die dan in stukjes gesneden zijn;

- met spinazie en geitenkaas gevulde bladerdeeghapjes (ook kant en klaar te koop en lekker van de Lidl);

- zelf gevulde peppadews en zelf gevulde dadels;

- dipsauzen als guacamole, of pindasaus met (eventueel vegetarische) gehaktballetjes;

- stukjes rauwkost als komkommer, minitomaatjes, worteltjes, paprika, geblancheerde bloemkool- of broccoliroosjes, champignons...;

- prikkertjes met tomaatje, mozzarella en basilicumblaadje;

- eventueel een soep?

- bladerdeeghapjes met vlees en vegavulling

- zalm en eiersalade met lekker brood erbij

- misschien nog een fruitbowl en slagroomsoesjes

Hebben jullie misschien nog lekkere tips? Ook qua drank? Ben erg slecht in schatten en weet dus niet zo goed hoeveel fris, sap en drank ik moet halen.

Alvast bedankt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven