Hartige cakes

29-11-2010 13:30 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

ik heb afgelopen weekend eindelijk weer eens een cake gebakken die eigenlijk buitengewoon goed gelukt is.

Aangezien mn vriend niet van zoet houdt, wil ik nu ook eens kijken of er lekkere hartige cakes te maken zijn.

Wie heeft er lekkere recepten?
Dit is echt heel lekker bij een salade:

Cake aux poires et au Roquefort

Voorbereiding : 10 minuten

Bakken: 45 min

Voor 6 personen

2 peren

150 gr roquefort

100 gr emmetaler kaas geraspt

Voor het cakebeslag:

3 grote eieren

170 gr bloem

50 gr maizena

1 zakje gist

10 cl melk

1 eetlepel pastis of ricard ( drank aperitief)

10 cl olie ( zonnebloem of druivepitolie)

zout

peper uit een molen

Zet de over op stand 6 ) 180 graden en laat voorverwarmen

Schil de peren, snij ze in 2-en en haal het klokhuis eruit. Snijd ze daarna in plakjes.

Verbrokkel de Roquefort en zet even weg

Meng de eieren, de bloem, de maizena en de gist. Voeg daarna de olie, de melk , de pastis, zout en peper toe. Kan of met de hand, of met een mixer, tot het een glad beslag is.

Schep voorzichtig de ementaler, de Roquefort en de perenschijfjes erdoor en meng goed.

Doe het deeg in een cake-vorm ( even beboteren) en laat 45 minuten in de oven staan. Voeg eventueel 5 minuten toe, niet meer

(mijn ervaring was dat het toen nog niet goed was en ik wilde een stevige bruine korst dus ik heb de oven op heteluchtstand gezet en zeker nog 15 minuten op 220 graden laten bakken tot de kost mooi lichtbruin zag. Werkte prima)

Serveer lauw-warm met een salade, of koud in plakjes bij een apperitief..

Wijnsuggesties: un Maury, un Porto
Misschien googlen op 'sophie's cakes'.

Dat is een boek met hartige cakes en vast ook wel online te vinden.

Blog met enkele recepten.
Ik heb 2 recepten. Eentje is een cake met appels erop en amandelen en kaneel. Andere zijn eigenlijk kleine cakejes, pizza cakejes.

Als het je iets lijkt kan ik het recept wel plaatsen.

Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Die pizza cakejes lijken me wel wat Mylene Valerie! Als dat recept zou kunnen plaatsen?

Bedankt!
Ik maak lekkere muffins met surimi-kerrie-koriander, en geitenkaas-zongedroogde tomaat, zal ook wel in een cake kunnen?
Klinkt goed Schuddebuikje.

Ik moet nog een beetje inzicht krijgen in de hoeveelheden die ik moet gebruiken.

Heeft iemand een beetje de "standaard" hoeveelheden zelfrijzend bakmeel en eieren enzo waar ik dan ingredienten aan kan toevoegen?
Ik hou niet van hartige dingen die eigenlijk (voor mijn gevoel) zoet moeten zijn Als ik cake bak gebruik ik gelijke delen boter/bloem/suiker en op elke 50 gr. daarvan een ei. Maar goed bij jou valt suiker al af. Dus dan weet ik het niet precies.
Deze klinkt toch wel lekker, misschien toch maar eens de gok wagen

Cake met Tomaat, Mozzarella en Basilicum

Ingrediënten voor 6 personen

7 tasty tom tomaten, 1 eetl. olijfolie, zout peper, 2 teentjes knoflook, 200 gr. mozzarella, 10 verse basilicumblaadjes, 3 eieren, 150 gr. bloem, 1 zakje instantgist [7gr], 0,8dl. zonnebloemolie, 1,25 dl. warme volle melk, 125gr, geraspte gruyèrekaas.

Hulpmiddelen

Cakeblik met anti aanbaklaag of van silicone van 26 cm.

Voorbereiding

De tomaten ontvellen en de harde kern eruit snijden, de mozzarella in kleine stukjes snijden en met de klein gesneden basilicum vermengen. De tomaten in blokjes snijden vermengen met de uitgeperste knoflook en even smoren met peper en zout in olijfolie. laten af koelen en met de mozzarella vermengen

oven voorverwarmen op 180 gr.

Bereidingswijze

Klop in een kom de eieren met de gist vermengde bloem peper en zout door elkaar. Voeg al kloppend geleidelijk de zonnebloemolie en de verwarmde melk toe. Spatel eerst de gruyere en dan het tomaten mengsel door het beslag. laat het beslag een half uur rusten.

Schep het dan in de ingevette vorm en bak de cake in de oven in circa 45 min. gaar
Als je deze link volgt kun je voorlopig je lol op

http://www.smulweb.nl/zoe ... epten&query=cake%20hartig
Bladerdeeg in een punt vouwen met daarin brokjes geitenkaas, honing en tijm. Ik geloof dat het ooit op het pakje van de bladerdeeg heeft gestaan.

Op de site van okoko staan ook een paar hartige taartjes. klik
Een hartige taart(je) is iets anders dan een cake, Pumps_italiaans
Ipv suiker geraspte oude kaas, parmesan en chilipeper toevoegen. Heb dat van de zomer 'n keer gemaakt en dat was heerlijk.
quote:Blackdress schreef op 29 november 2010 @ 15:15:

Een hartige taart(je) is iets anders dan een cake, Pumps_italiaans Oke, dan Hartige Broccoli cake is er wel een.
Ik ga deze proberen denk ik!

Italiaanse Hartige cake:

Ingrediënten: 480 gram zelfrijzend bakmeel, zout, 4 eieren, 100 ml kookroom, 3 bosuien, 4 zongedroogde tomaten, 2 teentjes knoflook, handje verse basilicum, 200 gram geraspte kaas,

Aantal personen: 4

Verwarm de oven voor op 170 graden (hetelucht). Meng 480 gram met wat zout. Zet even opzij. Meng 4 eieren met 100 ml kookroom. Voeg hier 3 fijngehakte bosuien, 4 fijngehakte zongedroogde tomaten, 2 fijngehakte teentjes knoflook, een handje fijngehakte verse basilicum en 200 gram geraspte kaas aan toe. Mix op een lage snelheid het eieren en groenten-mengsel door het bakmeel. Mix tot het een vast geheel is. Beboter en bebloem een cakevorm. Doe het deeg in het cakeblik. Zet het cakeblik ongeveer 35 minuten in de oven. Laat de cake even afkoelen. Lekker met een salade.

Meer lezen: http://www.brutsellog.nl/ ... rtige-cake/#ixzz16gRH7JOC
Ik heb net een tonijncake gemaakt.

3 blikjes uitgelekte tonijn in een kom. Daar een half gesnippert uitje en 2 theelepels karpertjes bij doen en eventueel klein teentje knoflook.

In een andere kom 100 gram mayonaise, 1 losgeklopt ei, 70 ml room. wat peper en zout, 1 eetlepel peterselie en dit goed mengen.

Cakeblik invetten. Alles mengen en in het blik doen.

Oven: 175 graden, 30 min.
quote:bosaapje schreef op 29 november 2010 @ 16:17:

Ik heb net een tonijncake gemaakt.

3 blikjes uitgelekte tonijn in een kom. Daar een half gesnippert uitje en 2 theelepels karpertjes bij doen en eventueel klein teentje knoflook.

In een andere kom 100 gram mayonaise, 1 losgeklopt ei, 70 ml room. wat peper en zout, 1 eetlepel peterselie en dit goed mengen.

Cakeblik invetten. Alles mengen en in het blik doen.

Oven: 175 graden, 30 min.Ben ik erg blond als ik vraag of er geen bloem bij moet???
quote:elninjoo schreef op 29 november 2010 @ 15:16:

Ipv suiker geraspte oude kaas, parmesan en chilipeper toevoegen. Heb dat van de zomer 'n keer gemaakt en dat was heerlijk.

Hahaha...deze klinkt wel heel erg "Nien" (bedoel echt wel jouw cake als kaasfreak)!!

Maar hij klinkt ook erg lekker...dus effe voor de goeie orde...een cakemix en dan jouw spullen er in???
Er hoeft inderdaad geen bloem bij. Wel verdelen en een beetje aanduwen Ed. De kunst is om het goed te laten afkoelen voordat je het snijdt.

Kei gezond recept dus
Nien, doe ons een lol en schrijf dat recept eens op... Pleaseeee....
Ja helemaal mee eens...dit is te globaal!!!
Ik heb het hier ooit op de eetpijler gezet, zal denk ik begin augustus geweest zijn. Iets over cupcakes. Of had ik dat in 'n topic van 'n ander gepost die over cake ging? Wie kan goed zoeken op het viva-forum?
Ha...Nien is ook in het reclame blokje van Grey's online...;-)
huh? verklaar u nader!

Ik kon 't nog terugvinden! Ik begon mijn bakexperiment met koekjes en ben daarna al verder experimenterend op kaascake uitgekomen: nlies in "hoe koekjes maken?"
Oké...dus eigenlijk een standaard cake...ik doe altijd 200 gram bakmeel 200 gram boeter en 200 gram suiker maar dan dus ipv de suiker kaas en parmesaanse kaas enne wat nog meer?

Sjee...je kan wel merken dat zaterdag 44 ben geworden...de aftakeling heeft ingezet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven