Heel Viva Bakt

23-04-2020 16:46 208 berichten
Alle bakkers verzamelen!!

Deel in dit topic je laatste of toekomstige bakavonturen, je favoriete recepten, leuke baksites en handigste tips&tricks. Ook vragen over technieken, materialen en ingrediënten kunnen gesteld worden.

Ben je semiprofessioneel thuisbakker of enthousiaste amateur, hou je van zoet of hartig, maak je de meest ingewikkelde creaties from scratch of gebruik je liever een makkelijke k&k mix, iedereen is welkom om mee te kletsen :biggrin:
Astoria schreef:
29-04-2020 10:31
Was echt heel lekker! Ik heb wel eens met Petit Pains uit zo'n Danerolles blikje Monkey Bread gemaakt, supersimpel en ook erg lekker.
https://lotoftaste.com/monkey-bread/
Klinkt ook goed!

Ik las laatst in een recept alleen het woordje gist staan. Welke soort bedoelen ze daarmee?
Elfje* schreef:
29-04-2020 10:45
Klinkt ook goed!

Ik las laatst in een recept alleen het woordje gist staan. Welke soort bedoelen ze daarmee?
Ik gok dat ze droge gist bedoelen, dat is het makkelijkst verkrijgbaar. je kun het in het recept wrs wel afleiden aan de hoeveelheid en de methode. Op 500 gram bloem gebruik je vaak 7 gram droge gist (1 zakje) of 20 gram verse gist. Droge gist meng je direct door de bloem en verse gist moet je eerst aanmaken met vloeistof.
Alle reacties Link kopieren
Oh dat is leuk om nog een keer te maken!

Hoeveel gram gist moet erin? Verse gist heb je 3x zoveel nodig als droge of instantgist (dat is een zakje van 7 gram), dus misschien kan je aan de hoeveelheid zien welke soort het is?

Ik heb afgelopen weekend rolls gemaakt met sinaasappelcurd en chocola. Lekker, maar de curd was iets te dun geworden en liep er tussenuit tijdens het bakken. Gelukkig had ik nog over dus de broodjes daar mee besmeerd :thumbsup:

De kinderen wilden heel graag een cake bakken vandaag, in de vlindervorm. Dat wordt een yoghurtcake, maar dan meet creme fraiche want dat heb ik nog heel veel staan (inkoopfoutje). De ene helft vleugels gaan blauwe bessen doorheen en de andere helft roer ik wat pruimenjam doorheen.
Astoria schreef:
29-04-2020 10:52
Ik gok dat ze droge gist bedoelen, dat is het makkelijkst verkrijgbaar. je kun het in het recept wrs wel afleiden aan de hoeveelheid en de methode. Op 500 gram bloem gebruik je vaak 7 gram droge gist (1 zakje) of 20 gram verse gist. Droge gist meng je direct door de bloem en verse gist moet je eerst aanmaken met vloeistof.
Ah, dank je!
Alle reacties Link kopieren
IBIopviva schreef:
24-04-2020 20:07
Ja zoiets begon ik te vermoeden djw.

Weet jij/iemand misschien nog een lekker recept voor harde koekjes? Liefst niet al te veel ongezonde ingrediënten.

Als je de helft van de bloem vervangt door volkoren bloem en de helft van de boter door koolzaadolie, ben je goed bezig en dan wel gewone suiker gebruiken (ik heb de bakkersvak opleiding gedaan en dan ook een semester dieetbanket)
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties! Ik ga eens onderzoeken wat voor mij werkt.

Vandaag een bakdag:

Hartige cake met courgette en feta
Yoghurt muffins
Banaanmuffins
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Afgelopen week een aardbeienslof uit het boek Rutger Bakt. Was leuk om te maken en lekker om te proeven.
Zeilboot76 schreef:
03-05-2020 17:03
Afgelopen week een aardbeienslof uit het boek Rutger Bakt. Was leuk om te maken en lekker om te proeven.
Rutger bakt heeft sowieso heel veel goede en leuke recepten vind ik.

Hier ook een bakweekend:
Donuts met Jam
Witte bolletjes
Vanilletaart met chocofrosting
Monster cookies
Alle reacties Link kopieren
Heb laatst een frambozen-kwark sloffentaart gemaakt, van Laura's Bakery. Heerlijk, echt een aanrader!

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Hee, wat leuk een baktopic!
Ik kook en bak graag, dus mag ik aanhaken?
Hier in huis zijn een aantal recepten favoriet: carrot cake, amaretto cake, noten-carameltaart, appeltaart in verschillende versies, kwarktaart, scones, bananenbrood.
Ik bak ook graag quiches, ciabatta, soepstengels en gevulde broodjes.
Helemaal het einde: een complete Engelse high tea, en dan maak ik alles zelf, tot de jam en de lemon curd aan toe.

Zodra ik weer iets lekkers heb gebakken zal ik een foto en het bijbehorende recept plaatsen. Ik vind het ook leuk om foto's van jullie baksels te zien!
Oeh, Cookielover, die ziet er echt heerlijk uit!

Tuingravin, ik zou graag foto's plaatsen, maar:
1. Ik ben er nog niet achter hoe ik een foto kan plaatsen vanaf mijn telefoon, volgens mij kan het alleen met een url
2. Ik ben vrij belabberd in het maken van foto's van mijn baksels 😅 Werkelijk geen flauw idee hoe die bloggers en insta's het voor elkaar krijgen om zulke mooie plaatjes te maken, bij mij ziet het er altijd uit alsof mn camera scheel is.
Alle reacties Link kopieren
hahaha, Astoria, een schele camera... Ik kan ook geen foto's plaatsen vanaf mijn telefoon hoor! Ik maak de foto's wel met mijn telefoon, dan zet ik ze daarna op mijn laptop, maak via postimage een url, en dan is ie te plaatsen. Is idd wel wat werk! Ik zal es kijken of ik nog een foto op de laptop heb staan van mijn laatste cake, al weet ik niet of ik die heb opgeslagen. es even kijken!
Alle reacties Link kopieren
Nee, helaas! Geen foto's meer te vinden, heb ze allemaal gewist. Maar morgen wil ik nog wel wat gaan bakken, ik zal dan even een foto maken en hier plaatsen, met het recept erbij. Ik ga nog even prakkizeren wat ik ga bakken morgen.
Nog mensen wat gebakken? Hier de afgelopen week:

Hamburgerbroodjes
Brownies
Aardbeienroomtaart (kapsel, gele room, slagroom, aardbeien)
Chipolatataart
Pindakaaskoekjes

Gisteren stond een vriend die bij een horecabakker werkt op de stoep met een hele doos meel, allemaal soorten die ik nog niet kende. Gelukkig zat er ook een boek bij met uitleg en recepten, dus ik ga dit weekend aan de broodbak. Ben heel benieuwd :applause:
Alle reacties Link kopieren
Vorige week alleen voor mijn jarige dochter een kitkat-m&m-taart gemaakt! Jij een stuk meer, Astoria :)

Afbeelding
Die vind ik ook superleuk Cookielover! Nog nooit eens zelf gemaakt, moet ik toch eens doen. Ik ben gek op M&M's en Kitkat :biggrin:

2 van die taarten waren trouwens voor Moederdag, dus het valt mee ;)
Alle reacties Link kopieren
Kort de volgende keer maar af naar Cookie hoor, dat doen de meeste mensen hier :)

Misschien ga ik binnenkort deze maken: http://www.laurasbakery.nl/stroopwafel-cake-deluxe/
Ik had lasagne gemaakt en veel gekookt. Maar verder niets gebakken. Moet ik toch eens gaan doen :)
Foto's vanaf je telefoon posten is heel makkelijk! Ik doe het via https://nl.imgbb.com/

Voor android:
Je gaat naar de link klik op start uploaden, kies bestanden, ga naar de drie streepjes linksboven in de hoek, scroll omlaag en kies gallerij. Daar klik je de foto aan die je wilt. Klik op de groene knop uploaden. Dan krijg je een link, kopieer die link en plak hem in je adresbalk. Surf er naartoe. Klik dan lang op de foto en kies openen in nieuw tabblad. In het nieuwe tabblad staat je foto met in de adresbalk de directe link. Deze link kun je tussen [ img ] [/ img ] (zonder spaties) plaatsen en dan krijg je hier een foto.

Het kan zijn dat je even een reclame weg moet klikken d.m.v. het v-tje, linksonder. Ik vind deze site heel fijn omdat je ook kunt aangeven hoe lang de link mag werken.
En mooi hoor jongens! Al die baksels :flirting: !
Cookie, die lijkt me ook lekker! Gaat er weer bij op het lijstje.

Ik ga het eens proberen Kokoro, kan ff duren, beetje digibeet ☺
Afbeelding

Doet ie het?
Alle reacties Link kopieren
Jaaa mooi!
Gelukt :cheer2: ! Wat goed!

Mooie taart hoor, watertanden door het beeldscherm hier!
Alle reacties Link kopieren
Ik had ongeveer dit gemaakt, maar dan met bladerdeegbakjes en aardbeien bovenop. Heerlijk!
Die vulling met mascarpone, slagroom en lemoncurd is echt heel lekker. Ik maakte vroeger wel eens vaker deze ‘gebakjes’ maar dan met snelle banketbakkersroom van dr. Oetker. En soms helemaal zelfgemaakt (uiteraard lekkerder).
Maar deze citroenroom is een blijvertje hoor.
Echt in de categorie ‘snel klaar, makkelijk en toch heerlijk’ !


https://www.keukenliefde.nl/lemoncurd-g ... ozen-2030/

Afbeelding

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven