Heel Viva Bakt

23-04-2020 16:46 208 berichten
Alle bakkers verzamelen!!

Deel in dit topic je laatste of toekomstige bakavonturen, je favoriete recepten, leuke baksites en handigste tips&tricks. Ook vragen over technieken, materialen en ingrediënten kunnen gesteld worden.

Ben je semiprofessioneel thuisbakker of enthousiaste amateur, hou je van zoet of hartig, maak je de meest ingewikkelde creaties from scratch of gebruik je liever een makkelijke k&k mix, iedereen is welkom om mee te kletsen :biggrin:
Shiitake schreef:
24-04-2020 12:03
Ik lees graag mee!!
Wil al weer een tijdje weer een mooie taart bakken maar kan nergens hier in de buurt aan bloem komen helaas... misschien binnenkort even dan toch speciaal ervoor naar een molen rijden ofzo.
Bizar he? Lijkt wel alsof iedereen ineens aan het bakken slaat.
Astoria schreef:
24-04-2020 12:10
Bizar he? Lijkt wel alsof iedereen ineens aan het bakken slaat.
Ja, dat viel mij ook al op. Denk dat veel mensen nu ook gaan bakken, je moet toch iets in deze tijd.

Ik ben aan het kijken voor een recept voor lekkere kersenvlaaivulling. Die uit zo'n blik is wel lekker, maar denk dat het lekkerder kan.
Elfje* schreef:
24-04-2020 12:17

Ik ben aan het kijken voor een recept voor lekkere kersenvlaaivulling. Die uit zo'n blik is wel lekker, maar denk dat het lekkerder kan.
Voor dit soort dingen (compotes, coulis en sauzen) gebruik ik graag diepvriesfruit. Goedkoop, altijd verkrijbaar en van goede kwaliteit want op het juiste moment ingevroren.

Net een bestelling gedaan bij de Leukste Taarten Shop, de PME bakvormen zijn in de aanbieding. En laat ik die nou net heel fijn vinden 😁
Astoria schreef:
24-04-2020 12:54
Voor dit soort dingen (compotes, coulis en sauzen) gebruik ik graag diepvriesfruit. Goedkoop, altijd verkrijbaar en van goede kwaliteit want op het juiste moment ingevroren.

Net een bestelling gedaan bij de Leukste Taarten Shop, de PME bakvormen zijn in de aanbieding. En laat ik die nou net heel fijn vinden 😁
Voor de jam had ik ook diepvriesfruit gekocht. Werkt idd prima.
https://www.laurasbakery.nl/zelf-kersen ... ing-maken/
Deze is ookmet kersen uit pot. Uit pot vind ik ze ook altijd erg lekker.

Leuk, dat je bakvormen hebt besteld!
Alle reacties Link kopieren
Shiitake schreef:
24-04-2020 12:03
Ik lees graag mee!!
Wil al weer een tijdje weer een mooie taart bakken maar kan nergens hier in de buurt aan bloem komen helaas... misschien binnenkort even dan toch speciaal ervoor naar een molen rijden ofzo.

Lidl had afgelopen dagen heel veel bloem. Midden vh land.
https://www.patesserie.com/recepten/worteltaart/
"Geef me de moed om te veranderen wat ik kan veranderen. Geef me de wijsheid om te accepteren wat ik niet kan veranderen. Geef me het inzicht om het verschil tussen beide te zien” – Reinhold Niebuhr
Alle reacties Link kopieren
Astoria schreef:
24-04-2020 11:22
Oeh cakemixkoekjes! Die maak ik ook wel eens, kan met elke willekeurige cakemix (dus ook vanille, chocolade of citroen). Supermakkelijk en lekker.

Op die foto zien ze er idd iets minder aantrekkelijk uit :proud:
Met wat voor cakemix maak je dat dan? Zo'n Koopmans mix voor fijne cake oid (ik denk altijd dat dat heel duur zelfrijzend bakmeel is), of die wat meer speciale mixen zoals de red velvet of wolkencake?
Aija schreef:
24-04-2020 16:12
Met wat voor cakemix maak je dat dan? Zo'n Koopmans mix voor fijne cake oid (ik denk altijd dat dat heel duur zelfrijzend bakmeel is), of die wat meer speciale mixen zoals de red velvet of wolkencake?
Kan idd met elke cakemix (is idd vaak bloem, suiker, rijs en smaakmiddel). Ik zag deze manier van koekjes maken op Tasty voorbij komen, met allerlei variaties.

https://tasty.co/compilation/cake-mix-cookies-9-ways
Alle reacties Link kopieren
Ik wil graag eens harde koekjes zelf bakken. Al mijn koekjes zijn zacht. Zou dat komen omdat ik suiker vervang voor zoetstof?
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
IBIopviva schreef:
24-04-2020 19:41
Ik wil graag eens harde koekjes zelf bakken. Al mijn koekjes zijn zacht. Zou dat komen omdat ik suiker vervang voor zoetstof?
Doordat suiker karameliseert krijg je krokante koekjes. Door nog wel meer factoren hoor, maar suiker is wel een hele belangrijke.
Alle reacties Link kopieren
Astoria schreef:
24-04-2020 20:02
Doordat suiker karameliseert krijg je krokante koekjes. Door nog wel meer factoren hoor, maar suiker is wel een hele belangrijke.
Ja zoiets begon ik te vermoeden djw.

Weet jij/iemand misschien nog een lekker recept voor harde koekjes? Liefst niet al te veel ongezonde ingrediënten.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
De harde koekjes kleiner maken zodat je wel zondigt, maar dan in beperkte mate? En dan in porties invriezen om niet in 1x die hele bakplaat naar binnen te werken.

Ik geloof niet in gezonde baksels. Het is altijd veel minder lekker en meestal ook weer niet zó gezond dat je het onbeperkt kan eten. Dan liever een kleine portie van de real deal en voldaan, dan 3 "gezonde" koekjes en nog steeds snacktrek.
Alle reacties Link kopieren
Aija schreef:
24-04-2020 20:18
De harde koekjes kleiner maken zodat je wel zondigt, maar dan in beperkte mate? En dan in porties invriezen om niet in 1x die hele bakplaat naar binnen te werken.

Ik geloof niet in gezonde baksels. Het is altijd veel minder lekker en meestal ook weer niet zó gezond dat je het onbeperkt kan eten. Dan liever een kleine portie van de real deal en voldaan, dan 3 "gezonde" koekjes en nog steeds snacktrek.
Dat herken ik niet zo om eerlijk te zijn. Ik pak sowieso nooit meer dan 1 a 2 koekjes tegelijk. Ik vind het juist erg fijn relatief "gezond" te bakken.
Ik zie die baksels ook als de real deal en ben er voldaan van. Vries ze trouwens wel in gewoonweg omdat ik het niet op krijg als ik dat niet doe en dat vind ik zonde.
Vind het ook een leuke uitdaging om eerlijk te zijn. Maar wel bedankt voor je reactie, zoveel mensen zoveel wensen.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Zeker :thumbsup: ik krijg het gewoon nooit voor elkaar om er iets lekkers van te maken. Het eindigt altijd een smakeloze, kleffe homp die man en kinderen ook vertikken op te eten. Misschien ook omdat ik voor sommige recepten het geduld ook niet heb. Dus ik ben er maar mee gestopt...
IBIopviva schreef:
24-04-2020 20:07
Ja zoiets begon ik te vermoeden djw.

Weet jij/iemand misschien nog een lekker recept voor harde koekjes? Liefst niet al te veel ongezonde ingrediënten.
Ik heb heerlijke recepten voor krokante koekjes, maar echt gezond durf ik ze niet te noemen. Ik ben ook meer van het klassieke bakken met echte suiker en roomboter, dus ik kan zo 1,2,3 niet iets bedenken. Ik zal even voor je kijken in 1 van mijn vele kookboeken.

Kijk intussen eens op Amy's Healthy Baking, daar vind je misschien wel wat. Zoals deze:

https://amyshealthybaking.com/blog/2019 ... p-cookies/
Mijn kinderen zijn allergisch. Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om een lekkere taart met koemelk of ei te maken die zij niet mogen. Dus ik bak thuis vooral vegan. Deze cake maak ik het meest op het moment. Echt een aanrader, en ontzettend makkelijk en snel klaar. Ik doe er gehakte dadels doorheen.
https://www.vegrecipesofindia.com/eggle ... ke-recipe/
Iemand trouwens een idee waar ik gist kan vinden. Ik ben het sinds de Corona tijd nog niet tegen gekomen. Gelukkig is de bloem sinds deze week weer op voorraad bij mijn supermarkt.
JenBarber schreef:
25-04-2020 09:21
Iemand trouwens een idee waar ik gist kan vinden. Ik ben het sinds de Corona tijd nog niet tegen gekomen. Gelukkig is de bloem sinds deze week weer op voorraad bij mijn supermarkt.
Ik heb gist gekocht bij de bio winkel hier in de buurt, dus je zou een reformwinkel of zoiets kunnen proberen. Bij de Turkse winkel hier verkopen ze verse gist.

Bakken zonder koemelk of ei is trouwens nog wel prima te doen, roomboter kan vervangen worden door Blue Band (die pakjes met wikkel, daarvan vind ik de smaak het best). Ei kan eventueel vervangen worden door banaan of lijnzaad-ei.
anoniem_648e24ae6e83b wijzigde dit bericht op 25-04-2020 09:42
6.75% gewijzigd
Gist en bloem haal ik hier bij de Turkse/Marokkaanse winkels. Ze verkopen hier zowel verse als gedroogde gist en pakken bloem in 5 kg verpakking.
...
anoniem_648e24ae6e83b wijzigde dit bericht op 25-04-2020 09:41
Reden: Dubbel
98.72% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
JenBarber schreef:
25-04-2020 09:21
Iemand trouwens een idee waar ik gist kan vinden. Ik ben het sinds de Corona tijd nog niet tegen gekomen. Gelukkig is de bloem sinds deze week weer op voorraad bij mijn supermarkt.
Verse gist bij de Turkse winkels, Plus en Jumbo gekocht (in supermarkt bij de "blikjes" croissants in de koeling te vinden).
Droge gist ook bij molens en diverse online winkels.
Nadeel van bestellen is wel dat het verzenden/bezorgen heel lang kan duren.
Verse gist is gemiddeld een maand houdbaar na aankoop. Verhouding tot droge gist is 3:1. Dus ipv bv 5 gram droge gist heb je 15 gram vers nodig.
"Geef me de moed om te veranderen wat ik kan veranderen. Geef me de wijsheid om te accepteren wat ik niet kan veranderen. Geef me het inzicht om het verschil tussen beide te zien” – Reinhold Niebuhr
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook gist gevonden bij een turkse winkel.
Alle reacties Link kopieren
Vandaag een volkorenbrood en kwarkbroodjes met rozijnen.
"Geef me de moed om te veranderen wat ik kan veranderen. Geef me de wijsheid om te accepteren wat ik niet kan veranderen. Geef me het inzicht om het verschil tussen beide te zien” – Reinhold Niebuhr
Afgelopen weekend Cinnamon Rolls gebakken, man, wat gaat je huis daar heerlijk van ruiken! :kwijl:
https://natashaskitchen.com/easy-cinnamon-rolls/

Mijn pakketje van de Leukste Taarten ook binnen, dus daar ga ik ook weer graag mee aan de slag deze week. Er staat een Vanilla cake met Chocolate Frosting op de planning.
https://sugarspunrun.com/vanilla-cake-recipe/

Heb ook een flesje "clear" vanilla extract gekocht, wilde kijken of mijn vanille botercreme daar witter van blijft. Ik heb normaal áltijd echt vanille extract, en nu weet ik waarom. Dit syntetische spul ruikt compleet anders. Eens maar nooit meer dus.
Cinnamon Rolls, dat klinkt lekker en leuk om te maken!
Ik wilde ze maken met croissantdeeg.
Elfje* schreef:
29-04-2020 09:56
Cinnamon Rolls, dat klinkt lekker en leuk om te maken!
Ik wilde ze maken met croissantdeeg.
Was echt heel lekker! Ik heb wel eens met Petit Pains uit zo'n Danerolles blikje Monkey Bread gemaakt, supersimpel en ook erg lekker.
https://lotoftaste.com/monkey-bread/

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven