Heel Viva Bakt

23-04-2020 16:46 208 berichten
Alle bakkers verzamelen!!

Deel in dit topic je laatste of toekomstige bakavonturen, je favoriete recepten, leuke baksites en handigste tips&tricks. Ook vragen over technieken, materialen en ingrediënten kunnen gesteld worden.

Ben je semiprofessioneel thuisbakker of enthousiaste amateur, hou je van zoet of hartig, maak je de meest ingewikkelde creaties from scratch of gebruik je liever een makkelijke k&k mix, iedereen is welkom om mee te kletsen :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
In heb altijd heel veel gebakken maar ik kan niet meer zo lang achtereen achter het aanrecht staan of dingen versieren.

Maar zou eigenlijk weer wat meer moeten doen. Heb natuurlijk niet voor niets zo’n mooie keukenmachine.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Mijn favoriet om te maken is carrotcake. Die heb ik inmiddels redelijk geperfectioneerd en is lekker smeuig en niet te vast.

Dit weekend ga ik rolls maken, met sinaasappelcurd en chocoladestukjes. Met de eiwitten die overblijven merengueschuimpjes (tot grote vreugde van mijn kinderen).
Alle reacties Link kopieren
Aija schreef:
23-04-2020 20:49
Ik vries vrijwel alles wat ik bak ook wel eens in en dat gaat eigenlijk altijd goed. Alleen met marsepein/fondanttaarten zou ik het niet doen (maar die maak ik ook niet). Gewoon in plakjes/punten snijden en dan de vriezer in.
Ik heb zin in cheesecake maar ik vraag me af of dat echt lekker blijft. Die brownie cheese cake klinkt bekend nu ik het recept zie! Kleine porties maken is ook wel slim.
Alle reacties Link kopieren
Aija schreef:
23-04-2020 20:53
Mijn favoriet om te maken is carrotcake. Die heb ik inmiddels redelijk geperfectioneerd en is lekker smeuig en niet te vast.

Dit weekend ga ik rolls maken, met sinaasappelcurd en chocoladestukjes. Met de eiwitten die overblijven merengueschuimpjes (tot grote vreugde van mijn kinderen).
Carrot cake is ook lekker!!
HennieHen schreef:
23-04-2020 20:56
Carrot cake is ook lekker!!
Dat wil ik ook eens maken, zo lekker! Met walnoten.
Alle reacties Link kopieren
Oooh ik houd juist van rozijnen (geen krenten) in baksels. Ik maak regelmatig kwarkbrood soms met appel-kaneel, soms met citroen en onlangs met aardbei.

Vanavond een soort hartige taart gemaakt. Had een recept ging ongeveer zo.

Uitje snipperen en bakken,10 eieren los kloppen, peterselie, munt, geraspte pittige kaas, handje noten en 100 gram amandelmeel ow ja en wat olijfolie.
Alles bij elkaar in een bakvorm gedaan en in de oven op 200 graden 45 min.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Aija schreef:
23-04-2020 20:53
Mijn favoriet om te maken is carrotcake. Die heb ik inmiddels redelijk geperfectioneerd en is lekker smeuig en niet te vast.

Dit weekend ga ik rolls maken, met sinaasappelcurd en chocoladestukjes. Met de eiwitten die overblijven merengueschuimpjes (tot grote vreugde van mijn kinderen).
Zou je het recept van de carrot cake hier willen plaatsen? Ik zoek een die niet zo vast is.
Alle reacties Link kopieren
Recept carrot cake:

 Taart
240 g. Zelfrijzend bakmeel 

240 g. Lichtbruine basterdsuiker

200 ml. zonnebloem of arachide olie

3 eieren

1 theelepel zout

300 g. wortel, fijn geraspt

2 theelepels koek en speculaas kruiden 

150 g. gehakte noten, pecan of walnoot (optioneel)

Springvorm van 23cm (lage taart) of 19cm (hoge taart met 2 helften)

 

Topping

50 g. roomboter

100 g. verse roomkaas

125 g. poedersuiker

Beetje limoensap, naar smaak


 

Meng alle droge ingrediënten even met een vork door elkaar in een kom. Klop de eieren met een garde even los en voeg dit samen met de olie toe aan het droge mengsel. Mix het mengsel met de mixer op middelhoge snelheid eventjes kort tot een mooi geheel. Roer de geraspte wortels en noten door het beslag met een spatel of houten lepel. Dit beslag is niet heel romig, dit komt door de olie.

Doe het beslag in een bakvorm. Bak in een voorverwarmde oven op 170 graden. Cake: 45 minuten. Test de gaarheid door in de cake te prikken met een satestokje (stokje moet schoon uit de cake komen).

Neem de cake uit de oven en laat deze minstens 1 uur afkoelen. Laat de boter en roomkaas zacht worden (niet smelten). Roer de roomkaas, poedersuiker en vanillesuiker erdoor met een mixer, tot er een glad glazuur ontstaat. Neem de cake uit de bakvorm en leg op een schaal. Strijk het glazuur met een spatel over de cake uit. Zet de cake nog in de koelkast zodat het glazuur weer wat opstijft (het glazuur wordt niet hard). 


Wil je ook een laag glazuur tussen 2 taarthelften, maak dan anderhalf keer zoveel glazuur. Snij de taart doormidden en verdeel 1/3e op de onderste helft. Bovenkant erop en de rest van het glazuur bovenop. 
Aija, bedankt!! Wat voor roomkaas gebruik je?
Wat een lekkere recepten zijn er al gepost, echt leuk om te lezen.
Ik ben zelf niet zo'n broodbakker, maar dingen als hamburgerbroodjes (vooral omdat ik die uit de winkel echt niet lekker vind), worstenbroodjes en zoete broodjes vind ik wel leuk om te doen. Dit weekend waarschijnlijk cinnamon buns.

Mylene Valerie ken ik niet, waarschijnlijk van voor mijn tijd, maar zoals jullie over haar schrijven moet ze een bijzondere forummer (met een grote liefde voor lekker eten) geweest zijn.
Alle reacties Link kopieren
Elfje* schreef:
23-04-2020 21:56
Aija, bedankt!! Wat voor roomkaas gebruik je?
Dat wisselt en ben ik ook nog mee aan het experimenteren. De naturel roomkaas van de Lidl, monchou of een combi van beiden.
Alle reacties Link kopieren
Astoria schreef:
23-04-2020 18:19
Hier in het topic dan graag, je hebt nooit genoeg lekkere recepten!
De meeste dingen kun je wel invriezen HennieHen, ook deeg zodat je het vers af kan bakken. Deed ik vaak met muffins, dan deed ik ze met bakplaat en papiertjes en al in de vriezer, en na een uurtje in diepvrieszakken. Dan gewoon bevroren op de aangegeven temperatuur in de oven. Hebben ze meestal 5 tot 10 minuten langer nodig.

Begrijp ik goed dat je dan het deeg in vriest, voor het bakken?

Recept van de carrot cake staat er al zag ik :-D

@Astoria, het profiel van Mylene Valerie staat bij mij in mijn favorietenlijst vanwege haar recepten.
Hou de wet van drie in ere, driemaal zullen je daden wederkeren. Leer de wet en leer ook goed, dat wat je zaait je ook oogsten moet!

Disclaimer: alles wat ik schrijf is mijn mening, ongeacht de overeenkomsten met waarheid....
Aija schreef:
23-04-2020 20:49
Ik vries vrijwel alles wat ik bak ook wel eens in en dat gaat eigenlijk altijd goed. Alleen met marsepein/fondanttaarten zou ik het niet doen (maar die maak ik ook niet). Gewoon in plakjes/punten snijden en dan de vriezer in.
Kan prima hoor. Alleen wel zaak dat je het rustig laat ontdooien in de koelkast, en vervolgens drogen aan de lucht. Ook rekening houden met type vulling. Meringue botercreme kun je goed invriezen, maar is wel zwaar om een hele taart mee te vullen. Dan moet je cake erg luchtig zijn en je laagje fondant zo dun mogelijk.
Elfje* schreef:
23-04-2020 21:13
Zou je het recept van de carrot cake hier willen plaatsen? Ik zoek een die niet zo vast is.
Jaaa, dank, nu hoef ik het niet meer te vragen haha. Mijn carrotcake is altijd te "solide" en ben ook nooit tevreden met het glazuur.
Astoria schreef:
23-04-2020 22:28
Mylene Valerie ken ik niet, waarschijnlijk van voor mijn tijd, maar zoals jullie over haar schrijven moet ze een bijzondere forummer (met een grote liefde voor lekker eten) geweest zijn.
MV was een fantastisch mens met enorme liefde voor koken, bakken en katten. Ze was nooit te beroerd om haar goede adviezen te delen en heeft menig topic over kattenproblematiek in goede banen geleid. Ze was erg geliefd hier en het forum was naar mijn ervaring ook echt in rouw toen ze plots overleed op jonge leeftijd. Als je googled op oude recepten op viva kom je haar naam nog wel eens tegen.
Dreamchild schreef:
24-04-2020 08:30
Begrijp ik goed dat je dan het deeg in vriest, voor het bakken?
Klopt ja, dus muffin beslag in papiertjes, of koekjesdeeg op de bakplaat en dan ipv de oven de vriezer in schuiven. Je hoeft het niet eerst te ontdooien voor je het bakt, moet alleen iets langer de oven in. Komen er mensen onverwacht langs (al zit dat er niet in op het moment) heb je zonder moeite iets lekkers. Ik heb eigenlijk standaard Chocolate Chip Cookies om af te bakken in de vriezer.

Kokoro, iemand die houdt van katten en koken, klinkt als een mens naar mijn hart. Ze zou dit idd een leuk topic gevonden hebben. Jammer dat we haar recepten hier moeten missen.
In vd VS kun je koekjesdeeg uit de vriezer kopen. Dan snijd je er zo plakjes vanaf en heb je verse koekjes. Yum!!

Ik deed het ook wel eens met koekjesdeeg. Red Velvet is nog altijd mijn lievelings. Hier mijn aangepaste 'luie' redvelvetkoekjes recept:


Ingrediënten
Zonnebloem olie 40 milliliter
Ei 1 stuk
Lonka fudge 75 gram
Witte chocolade 100 gram
Red velvet cake mix (dr. Oetker) 240 gram (1 pak)

Vehit de oven tot 175°C en bekleed de bakplaat met bakpapier.

Snijd vervolgens de chocolade en fudge in blokjes van ± 5x5mm. Meng de olie, het ei en de cakemix met een plastic spatel of een lepel tot een plakkerig geheel. Meng vervolgens de chocolade- en fudge blokjes door het mengsel.

Was je handen, wrijf een beetje olie op je handpalmen en rol bolletjes van 3x3cm. Leg op de bakplaat en duw licht aan. Zorg voor voldoende ruimte tussen de bolletjes.

Bak de koekjes vervolgens in 8-9 minuten gaar. Laat ze goed afkoelen alvorens ze van de bakplaat te halen.

Niet quoten: Ik heb er ooit miniplacenta's van gebakken voor een afscheid ;-D https://t.jwwb.nl/em7rg-QkIyRudEJy_Xe1I ... c57bf.jpeg
Alle reacties Link kopieren
De koekjes klinken lekker, maar iewwww die foto!!!!
Oeh cakemixkoekjes! Die maak ik ook wel eens, kan met elke willekeurige cakemix (dus ook vanille, chocolade of citroen). Supermakkelijk en lekker.

Op die foto zien ze er idd iets minder aantrekkelijk uit :proud:
Alle reacties Link kopieren
Astoria schreef:
24-04-2020 10:27
Klopt ja, dus muffin beslag in papiertjes, of koekjesdeeg op de bakplaat en dan ipv de oven de vriezer in schuiven. Je hoeft het niet eerst te ontdooien voor je het bakt, moet alleen iets langer de oven in. Komen er mensen onverwacht langs (al zit dat er niet in op het moment) heb je zonder moeite iets lekkers. Ik heb eigenlijk standaard Chocolate Chip Cookies om af te bakken in de vriezer..
Koekjesdeeg vries ik ook in! Handig inderdaad.
En hier is mijn recept voor de meest fluffy bananenpannekoekjes ooit. Wel in het Engels omdat ik hem heb uitgeschreven voor een Engelstalige vriendin, maar dat lijkt me geen probleem, toch?v

https://i.ibb.co/JrBG7qS/Untitled.png

Ingredients:
Two large eggs (split)
140gr sugar (100gr and 40gr)
120gr of wholewheat flour
2 (overripe) bananas
Cinnamon (optional, as much as you like)
Vanilla extract or pod (optional, as much as you like)
4-5 tablespoons of Oatmeal (optional)
Oil or butter for the pan

Needed:

Mixer
Grease free bowl
Bakingpan + lid
Icecream scoop (optional)
Spatula

How to:
Weigh and sift the flower. Weigh the sugar and divide into two portions, 100 and 40gr.

Crush the two bananas with a fork, add de two yolks (keep eggwhite in clean fatfree bowl) and add 40gr of sugar. Then mix in the sifted flower with a fork or whisk. Add cinnamon, vanilla and oatmeal if you like. Make as lumpfree as possible, but it doesnt have to be smooth.

Put two eggwhites in the grease free bowl and whisk until slightly foamy. Keep whisking and gradually add the 100gr of sugar until stiff white peaks appear. You want nice, smooth meringue. Don't overmix as it will get frothy. Its finished if the peaks are stiff and the meringue is grainfree and stays put inside the whisk.

With a spatula, mix your bananamixture into the meringue until its well mixed. Make sure not to mix too hard or overmix; you want the air to stay in the batter. The batter should hold a bit of form when scooped up.

Grease your baking pan with a bit of oil, make sure not to miss any spots. Put it on medium heat and allow to get hot (too low is better than too high). Put in two scoops of batter, about the size of an icecream scoop. Even them out a bit by rotating your baking pan or flattening them with a spoon (cause the batter holds form). Put the lid on top and wait 4-5 minutes. Then, with a WET spatula and possibly a fork to help, gently lift up and flip around. It's ok if theyre still a bit wobbly. Bake for another 3-4 minutes with lid on top.

If wanted, you can leave all added sugar out, but then the pancakes will not be as sweet or fluffy, as you really need the sugar to have a decent, strong meringue. It is optional however to only add sugar to the meringue. It would probably still be strong with +/-70gr sugar.
anoniem_390311 wijzigde dit bericht op 24-04-2020 12:02
4.43% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik vind cakes bakken het leukst ( en lekkerst), vooral omdat ik nogal een deeg-snoeperd ben :$
Voor iedereen een groene tuin
Ik ga trouwens binnenkort eens proberen mijn bananapancake recept in een cakevorm te storten. Ben benieuwd of dat zal werken. Iemand enige input over hoe heet en lang ik zo'n meringue mengsel zou moeten bakken?
Ik lees graag mee!!
Wil al weer een tijdje weer een mooie taart bakken maar kan nergens hier in de buurt aan bloem komen helaas... misschien binnenkort even dan toch speciaal ervoor naar een molen rijden ofzo.

Carrot cake staat hoog op mijn lijst om eens te proberen! Ik had dit recept al opgeslagen:

https://www.patesserie.com/recepten/worteltaart/
Kokoro schreef:
24-04-2020 12:03
Ik ga trouwens binnenkort eens proberen mijn bananapancake recept in een cakevorm te storten. Ben benieuwd of dat zal werken. Iemand enige input over hoe heet en lang ik zo'n meringue mengsel zou moeten bakken?
kwestie van uitproberen, maar ik zou beginnen met 160 graden en dan na 50 minuten kijken hoe ver ie is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven