Help! Chocolade smelten mislukt!

13-02-2011 14:16 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net 400 gram pure chocolade 70% gesmolten met 250 ml slagroom. De bedoeling was om dit als een laagje over de bossche bollen te doen. Nu lijkt het wel geschift te zijn. Wat nu? Kan ik dit nog repareren?
Heb je het wel au bain marie gesmolten?
Hoe heb je het gedaan? Au bain marie? En de slagroom pas toegevoegd toen de chocola al gesmolten was? En niet in ene keer maar in kleine scheutjes?
Heb je het lang genoeg au bain verwarmd? Kan zijn dat je nog ff geduld moet hebben.
Waarom slagroom door de chocolade? Nergens voor nodig.

De slagroom is gaan schiften, helaas kan je hier niks meer mee.
Je kunt gewoon slagroom of gewone room door de chocola doen wanneer je het gaat smelten. Lijkt mij dat het dus daar niet aan kan liggen.
Daar wordt het heerlijk creamy van Xander!
Dan is je chocola te heet geworden, gok ik. Op zich smaakt het er niet minder om hoor, als het geschift is, maar het ziet er natuurlijk niet zo best uit.
Je kan het nog redden.

Verwarm een pannetje met wat melk tot het lauw. giet de melk druppelsgewijs, al roerend bij de chocolade. Het is de bedoeling dat je een lepel of spatel gebruikt van hout of kunststof, absoluut geen metaal en dan moet het lukken.
quote:Blackdress schreef op 13 februari 2011 @ 14:28:

Daar wordt het heerlijk creamy van Xander!Echt??? (kijk uit wat je schrijft hè?, ik ben vroeger banketbakker geweest )
okee dank jullie wel.. Ik heb het niet au bain marie verwarmd. Ik ga je tip proberen cateautje!
quote:Xander68 schreef op 13 februari 2011 @ 14:31:

[...]

Echt??? (kijk uit wat je schrijft hè?, ik ben vroeger banketbakker geweest )Ik zeg al niets meer
moet de chocolade ook weer verwarmd worden terwijl ik de melk toevoeg?
Maar dan wordt het toch veel te dun om er nog de Bosschebollen mee te glaceren? Ik zou't niet doen, eigenlijk...

En Xander, de chocola op een Bosschebol hoort niet uit te harden, maar een dikke zachte laag te zijn die al smelt als je je vinger erop legt. Dus daar heb je wel extra vet voor nodig.
quote:Xander68 schreef op 13 februari 2011 @ 14:31:

[...]

Echt??? (kijk uit wat je schrijft hè?, ik ben vroeger banketbakker geweest )Hmm.. in dat geval: Heb jij een perfect recept voor chocolade om te gebruiken met chocoladefondue? Gister ben ik namelijk aan de slag gegaan met een chocoladefontein. Heel erg leuk natuurlijk, maar ik heb het met smeltchocolade gedaan uit een bakje. Opzich heel lekker, maar ik maak het liever zelf!
De kerntemperatuur voor het smelten van chocolade is ongeveer 48 graden (als ik het goed onthouden heb ), hou daar rekening mee. Hogere temperaturen kunnen leiden tot schiften....
quote:boepie schreef op 13 februari 2011 @ 14:31:

okee dank jullie wel.. Ik heb het niet au bain marie verwarmd. Ik ga je tip proberen cateautje!Magnetron gebruikt?
quote:Waldorf114 schreef op 13 februari 2011 @ 14:36:

[...]

Hmm.. in dat geval: Heb jij een perfect recept voor chocolade om te gebruiken met chocoladefondue? Gister ben ik namelijk aan de slag gegaan met een chocoladefontein. Heel erg leuk natuurlijk, maar ik heb het met smeltchocolade gedaan uit een bakje. Opzich heel lekker, maar ik maak het liever zelf!Gewoon chocolade die je zelf lekker vindt, alleen een scheutje zonnebloemolie toevoegen om eerder stollen tegen te gaan.
quote:Moosey schreef op 13 februari 2011 @ 14:35:

Maar dan wordt het toch veel te dun om er nog de Bosschebollen mee te glaceren? Ik zou't niet doen, eigenlijk...

En Xander, de chocola op een Bosschebol hoort niet uit te harden, maar een dikke zachte laag te zijn die al smelt als je je vinger erop legt. Dus daar heb je wel extra vet voor nodig.Maar om daar nu slagroom voor te gebruiken....geen goed idee.
quote:Blackdress schreef op 13 februari 2011 @ 14:34:

[...]

Ik zeg al niets meer
Ik dacht dat het alleen met pure chocola kon? Ik heb laatst melkchocolade geprobeert te smelten (Au bain marie) en dat werd één dikke drap. Een via via via iemand die had ooit een recept bestaande uit melk en pure chocola, slagroom en ook nog Nutella er doorheen. Heb het nooit geproefd, maar is dat iets?
de tip heeft gewerkt, de chocolade is weer bruikbaar :-D

Ik heb de chocolade gewoon in een pannetje verwarmd.
quote:Xander68 schreef op 13 februari 2011 @ 14:41:

[...]

Gewoon chocolade die je zelf lekker vindt, alleen een scheutje zonnebloemolie toevoegen om eerder stollen tegen te gaan.Wat is dan het idee achter de speciale smeltchocolades?
quote:Waldorf114 schreef op 13 februari 2011 @ 14:44:

[...]

Wat is dan het idee achter de speciale smeltchocolades?Hetzelfde, maar de speciale smeltchocolades zijn veel minder lekker....
quote:Blackdress schreef op 13 februari 2011 @ 14:28:

Daar wordt het heerlijk creamy van Xander!

Chocolade van Bossche Bollen hoort toch niet creamy te zijn? Lekkere pure chocolade, hmm, hmm Bossche Bollen.

TO ga je chocolade over de BB doen of heb je zelf BB gemaakt?

Heb gisteren nog een echte op en krijg er nu gewoon weer zin in .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven