het (laatste) avondmaal (please)!!
maandag 21 november 2011 om 14:36
Het is weer eens zover........ De week is begonnen en 7 dagen koken voor de boeg!
Ja! Ik ben het zat vandaag hahaha.........
Ben ik dan echt de enige die het (dagelijks) lastig vind om te verzinnen wat te koken?
Dus mijn vraag, hebben jullie tips?
Ik heb wel een paar ?eisen?
haha:
-niet te veel poespas (ben lui vandaag)
-graag kip of rundergehakt (ligt in de vriezer)
-geen champions (ik allergisch)
-geen stamppot (vriend eet dat niet)
-en graag heeelll erggg lekker
Kom maar op!
Kiss
Ja! Ik ben het zat vandaag hahaha.........
Ben ik dan echt de enige die het (dagelijks) lastig vind om te verzinnen wat te koken?
Dus mijn vraag, hebben jullie tips?
Ik heb wel een paar ?eisen?
-niet te veel poespas (ben lui vandaag)
-graag kip of rundergehakt (ligt in de vriezer)
-geen champions (ik allergisch)
-geen stamppot (vriend eet dat niet)
-en graag heeelll erggg lekker
Kom maar op!
Kiss
maandag 21 november 2011 om 14:42
Rode kool schotel?
uitje fruiten met knoflook
gehakt rul bakken, peper erdoor en eventueel nog andere kruiden die je lekker vind
eventueel in stukjes gesneden appel erdoor.
Rode kool (vers, diepvries of uit pot) erdoor roeren, een paar scheppen appelmoes erdoor roeren.
Dit in een ovenschaal doen.
Aardappelpurree maken (zelf maken of uit een pakje), hier bieslook en peper doorroeren. Dit bovenop de rode kool.
Eventueel nog wat kaas erbovenop
15 min in de oven op 180 graden (als je oven aardappelpurree uit een pakje gebruikt de tijd aanhouden die op het pakje staat)
Zelf maak ik de aardappelpurree altijd zelf omdat ik dat lekkerder vind dan uit een pakje
gehakt rul bakken, peper erdoor en eventueel nog andere kruiden die je lekker vind
Rode kool (vers, diepvries of uit pot) erdoor roeren, een paar scheppen appelmoes erdoor roeren.
Aardappelpurree maken (zelf maken of uit een pakje), hier bieslook en peper doorroeren. Dit bovenop de rode kool.
15 min in de oven op 180 graden (als je oven aardappelpurree uit een pakje gebruikt de tijd aanhouden die op het pakje staat)
Zelf maak ik de aardappelpurree altijd zelf omdat ik dat lekkerder vind dan uit een pakje
maandag 21 november 2011 om 14:45
Wok: wokgroenten, gehakt/kip en wokklaar rijst. Gehakt rullen of kip braden, wokgroenten doorheen, op het einde de wokklaar rijst en dan wat sojasaus of lekker woksausje. Easy does it!
Op ah.nl eens op ovenschotels zoeken, zitten veel lekkere bij!
Ook lekker: een quiche. Vorm bekleden met deeg, groenten en vlees die je er in wilt in een pan klaarmaken en tussendoor 4 eitjes en potje creme fraiche mengen. Groenten en vlees in de quiche, eimengsel erover en 30 minuten in de oven. Kun je ook eindeloos mee varieren.
Op ah.nl eens op ovenschotels zoeken, zitten veel lekkere bij!
Ook lekker: een quiche. Vorm bekleden met deeg, groenten en vlees die je er in wilt in een pan klaarmaken en tussendoor 4 eitjes en potje creme fraiche mengen. Groenten en vlees in de quiche, eimengsel erover en 30 minuten in de oven. Kun je ook eindeloos mee varieren.
maandag 21 november 2011 om 14:48
Ovenschotel met gehakt
Wraps met kip
Spaghetti bolognese
Hartige taart met spinazie en gehakt
Kip met saus en rijst (bv kip tandoori/curry)
Kip marineren en grillen met sla en geb aardappels.
Kipfilet snijden en aanbakken, in ovenschaal met Italiaanse kruiden, tomaat, verse basilicum en mozzarella. Eten met pasta met pesto.
Macaroni op z'n Hollands.
Wraps met kip
Spaghetti bolognese
Hartige taart met spinazie en gehakt
Kip met saus en rijst (bv kip tandoori/curry)
Kip marineren en grillen met sla en geb aardappels.
Kipfilet snijden en aanbakken, in ovenschaal met Italiaanse kruiden, tomaat, verse basilicum en mozzarella. Eten met pasta met pesto.
Macaroni op z'n Hollands.
maandag 21 november 2011 om 14:49
Pittige sperzieboonschotel
Ingrediënten voor 2 personen
300 gr gehakt
3 rode pepers
3 groene pepers
2 el sambal
500 gr sperziebonen
1 ui
1 bouillonblokje
200 gr rijst
Snijd de rode en groene pepers in de lengte open, haal met een theelepeltje de pitjes en eventueel de zaadlijsters eruit. Snijd de pepers in halve ringetjes
Snijd een ui fijn en fruit deze in een pan.
Gehakt rul bakken, als het gehakt gaar is, de ui erbij scheppen
sperziebonen kort koken, paar minuten want dit gaart in de wok verder.
2 el sambal toevoegen aan het gehakt en de pepers toevoegen.
Laat dit een paar minuten pruttelen.
Bouillonblokje met water (eventueel kookvocht van de sperziebonen) erbij voegen en laten pruttelen.
Sperziebonen erdoor roeren
Op een heel zacht vuurtje laten pruttelen... hoe langer je het laat pruttelen hoe pittiger het wordt... (je kan natuurlijk minder pepers gebruiken / de sambal eruit laten)
Kook de rijst en eet bovenstaand recept met de rijst
----
Indische kip
Bereidingstijd:20-30 minuten
Aantal personen:4
Ingrediënten
400 gram kipfilet
5 el zonnebloemolie
4 gesnipperde uien
2 teentjes knoflook
1/4 liter bouillon
2 eetlepels azijn
4 eetlepels ketchup
8 eetlepels ketjap (zoet) (2 eetlepels voor de marinade)
6 eetlepels bruine suiker
4 eetlepels pindakaas
2 eetlepels sambal
200 gram taugé
zout en peper
kroepoek
rijst
Bereidingswijze
Snijdt de kipfilet in stukjes. Marineer de kip in 2 el ketjap, peper en zout. Verhit olie in de wok en braad de kip aan. Schep de kip uit de wok. Bak in de achtergebleven olie de uien glazig. Pers de knoflook erboven uit en bak even mee. Voeg de bouillon toe (dit doe ik altijd door middel van een bouillonblokje). Voeg de azijn, ketjap en ketchup toe. Roer dit goed door. Voeg de suiker, sambal en pindakaas toe. Roer ook dit goed door. Proef of het gerecht goed op smaak is. Voeg de kip toe en breng aan de kook. Ca. 15 minuten sudderen. Voeg op het laatst de tauge toe.
Dit gerecht is lekker met kroepoek en rijst.
Ingrediënten voor 2 personen
300 gr gehakt
3 rode pepers
3 groene pepers
2 el sambal
500 gr sperziebonen
1 ui
1 bouillonblokje
200 gr rijst
Snijd de rode en groene pepers in de lengte open, haal met een theelepeltje de pitjes en eventueel de zaadlijsters eruit. Snijd de pepers in halve ringetjes
Snijd een ui fijn en fruit deze in een pan.
Gehakt rul bakken, als het gehakt gaar is, de ui erbij scheppen
sperziebonen kort koken, paar minuten want dit gaart in de wok verder.
2 el sambal toevoegen aan het gehakt en de pepers toevoegen.
Laat dit een paar minuten pruttelen.
Bouillonblokje met water (eventueel kookvocht van de sperziebonen) erbij voegen en laten pruttelen.
Sperziebonen erdoor roeren
Op een heel zacht vuurtje laten pruttelen... hoe langer je het laat pruttelen hoe pittiger het wordt... (je kan natuurlijk minder pepers gebruiken / de sambal eruit laten)
Kook de rijst en eet bovenstaand recept met de rijst
----
Indische kip
Bereidingstijd:20-30 minuten
Aantal personen:4
Ingrediënten
400 gram kipfilet
5 el zonnebloemolie
4 gesnipperde uien
2 teentjes knoflook
1/4 liter bouillon
2 eetlepels azijn
4 eetlepels ketchup
8 eetlepels ketjap (zoet) (2 eetlepels voor de marinade)
6 eetlepels bruine suiker
4 eetlepels pindakaas
2 eetlepels sambal
200 gram taugé
zout en peper
kroepoek
rijst
Bereidingswijze
Snijdt de kipfilet in stukjes. Marineer de kip in 2 el ketjap, peper en zout. Verhit olie in de wok en braad de kip aan. Schep de kip uit de wok. Bak in de achtergebleven olie de uien glazig. Pers de knoflook erboven uit en bak even mee. Voeg de bouillon toe (dit doe ik altijd door middel van een bouillonblokje). Voeg de azijn, ketjap en ketchup toe. Roer dit goed door. Voeg de suiker, sambal en pindakaas toe. Roer ook dit goed door. Proef of het gerecht goed op smaak is. Voeg de kip toe en breng aan de kook. Ca. 15 minuten sudderen. Voeg op het laatst de tauge toe.
Dit gerecht is lekker met kroepoek en rijst.
maandag 21 november 2011 om 14:52
Wat ik als niet zo voorgekauwde tip wil meegeven als eten verzinnen steeds zo moeilijk is voor je:
Leen een paar kookboeken van vrienden en familie, of struin het internet eens af naar gemakkelijke recepten in het weekend. Probeer iedere week 1 nieuw recept waarvan je denkt dat het je niet teveel moeite kost. Voila: zo heb je op ten duur een leuk repetoire aan recepten en heb je altijd wat te eten. Ben ik nu ook mee bezig en het gaat steeds sneller.
Leen een paar kookboeken van vrienden en familie, of struin het internet eens af naar gemakkelijke recepten in het weekend. Probeer iedere week 1 nieuw recept waarvan je denkt dat het je niet teveel moeite kost. Voila: zo heb je op ten duur een leuk repetoire aan recepten en heb je altijd wat te eten. Ben ik nu ook mee bezig en het gaat steeds sneller.
maandag 21 november 2011 om 14:55
quote:Chiquita24 schreef op 21 november 2011 @ 14:42:
Rode kool schotel?
Zelf maak ik de aardappelpurree altijd zelf omdat ik dat lekkerder vind dan uit een pakjedeze bewaar ik. lijkt me erg lekker
Rode kool schotel?
Zelf maak ik de aardappelpurree altijd zelf omdat ik dat lekkerder vind dan uit een pakjedeze bewaar ik. lijkt me erg lekker
maandag 21 november 2011 om 14:59
Auberginestamppot
Ingrediënten
• 2 aubergines in blokjes van 1 cm
• 1 kg aardappelen vastkokend
• 6 el olijfolie
• 1 schaal Toscaanse worstjes (ca. 350 g)
• 2 uien in halve ringen
• 1 blikje tomatenpuree (140 g)
• 1 zakje mozzarella (kaas, 125 g), in blokjes
Materialen
• pureestamper
1. Bereiden
1. Bestrooi de aubergine royaal met zout en laat het vocht er in een zeef in ca. 15 min. uit lekken. 2. Schil ondertussen de aardappelen en kook ze in water met zout in ca. 20 min. gaar. Verhit ondertussen 2 el olie in een koekenpan en bak de worstjes in ca. 10 min. bruin en gaar. Neem ze uit de pan en houd warm onder aluminiumfolie of een deksel. 3. Dep de aubergine droog. Voeg 2 el olie toe aan het bakvet van de worstjes en bak de aubergine in dezelfde koekenpan in ca. 10 min. gaar. 4. Verhit ondertussen de rest van de olie in een ruime pan en bak de ui ca. 5 min. Voeg de tomatenpuree toe en bak 2 min. mee. Voeg de aardappelen toe en stamp met de pureestamper tot puree. Schep de aubergine en de mozzarella erdoor. Breng op smaak met peper en zout. Serveer de stamppot met de worstjes. Lekker met wat grof gesneden basilicum
Ingrediënten
• 2 aubergines in blokjes van 1 cm
• 1 kg aardappelen vastkokend
• 6 el olijfolie
• 1 schaal Toscaanse worstjes (ca. 350 g)
• 2 uien in halve ringen
• 1 blikje tomatenpuree (140 g)
• 1 zakje mozzarella (kaas, 125 g), in blokjes
Materialen
• pureestamper
1. Bereiden
1. Bestrooi de aubergine royaal met zout en laat het vocht er in een zeef in ca. 15 min. uit lekken. 2. Schil ondertussen de aardappelen en kook ze in water met zout in ca. 20 min. gaar. Verhit ondertussen 2 el olie in een koekenpan en bak de worstjes in ca. 10 min. bruin en gaar. Neem ze uit de pan en houd warm onder aluminiumfolie of een deksel. 3. Dep de aubergine droog. Voeg 2 el olie toe aan het bakvet van de worstjes en bak de aubergine in dezelfde koekenpan in ca. 10 min. gaar. 4. Verhit ondertussen de rest van de olie in een ruime pan en bak de ui ca. 5 min. Voeg de tomatenpuree toe en bak 2 min. mee. Voeg de aardappelen toe en stamp met de pureestamper tot puree. Schep de aubergine en de mozzarella erdoor. Breng op smaak met peper en zout. Serveer de stamppot met de worstjes. Lekker met wat grof gesneden basilicum
maandag 21 november 2011 om 15:00
Gebakken meergranenrijst
Ingrediënten:
• 1 pak meergranenrijst (275 gr)
• 4 el olie
• 300 gr kipfilet, in reepjes van 1 cm
• 1 teen knoflook, fijngesneden
• 2 cm verse gember, fijngesneden
• 3 el ketjap manis
• 2 uien, gesnipperd
• 250 gr winterpeen, in dunne plakjes
• 1 prei, in ringen
• 2 eieren
Bereidingswijze:
• Kook de rijst volgens de gebruiksaanwijzing op de verpakking
• Verhit de olie in een wok. Bestrooi de kip met peper en zout naar smaak en roerbak samen met de knoflook, gember en 1 el ketjap in 4 min gaar. Neem uit de wok. Schep de ui in de wok en bak 1 min. Voeg de peen toe en roerbak 5 min. Voeg de prei toen en roerbak 2 min mee. Neem de groenten uit de wok. Breek de eieren boven de wok, voeg 1 el ketjap toe en roerbak de eieren.
• Roer de rijst toe met een vork. Voeg de rijst, groenten en de rest van de ketjap toe aan het ei. Schep om en roerbak nog 2 min.
Ingrediënten:
• 1 pak meergranenrijst (275 gr)
• 4 el olie
• 300 gr kipfilet, in reepjes van 1 cm
• 2 cm verse gember, fijngesneden
• 3 el ketjap manis
• 2 uien, gesnipperd
• 250 gr winterpeen, in dunne plakjes
• 1 prei, in ringen
• 2 eieren
Bereidingswijze:
• Kook de rijst volgens de gebruiksaanwijzing op de verpakking
• Verhit de olie in een wok. Bestrooi de kip met peper en zout naar smaak en roerbak samen met de knoflook, gember en 1 el ketjap in 4 min gaar. Neem uit de wok. Schep de ui in de wok en bak 1 min. Voeg de peen toe en roerbak 5 min. Voeg de prei toen en roerbak 2 min mee. Neem de groenten uit de wok. Breek de eieren boven de wok, voeg 1 el ketjap toe en roerbak de eieren.
• Roer de rijst toe met een vork. Voeg de rijst, groenten en de rest van de ketjap toe aan het ei. Schep om en roerbak nog 2 min.
maandag 21 november 2011 om 15:00
Kokosrijst met mango
Ingrediënten
• 300 gram pandanrijst
• 1 blik kokosmelk
• 1 schaal schouderkarbonade (360 gram)
• 1 tl sambal
• 3 el olie
• 2 uien, in ringen
• 1 zak paprikamix, (3 stuks, groen, rood, geel) in reepjes van ½ cm
• 1 mango in stukjes
Bereidingswijze:
• Breng de rijst met de kokosmelk en 150 ml water aan de kook met de deksel op de pan. Schep om en kook in 15 min gaar.
• Verwijder ondertussen het bot van de karbonades en snijd het vlees in reepjes. Meng met de sambal en bestrooi met peper en zout naar smaak. Verhit de olie in een wok en bak het vlees met de knoflook op hoog vuur in 3 min gaar. Neem het uit de wok. Schep de ui in de wok en bak 3 minuten. Voeg de paprika toe en bak 1 min mee. Doe het vlees en de mango erbij en roerbak nog 1 min.
• Serveer dit met de rijst.
Ingrediënten
• 300 gram pandanrijst
• 1 blik kokosmelk
• 1 schaal schouderkarbonade (360 gram)
• 1 tl sambal
• 3 el olie
• 2 uien, in ringen
• 1 zak paprikamix, (3 stuks, groen, rood, geel) in reepjes van ½ cm
• 1 mango in stukjes
Bereidingswijze:
• Breng de rijst met de kokosmelk en 150 ml water aan de kook met de deksel op de pan. Schep om en kook in 15 min gaar.
• Verwijder ondertussen het bot van de karbonades en snijd het vlees in reepjes. Meng met de sambal en bestrooi met peper en zout naar smaak. Verhit de olie in een wok en bak het vlees met de knoflook op hoog vuur in 3 min gaar. Neem het uit de wok. Schep de ui in de wok en bak 3 minuten. Voeg de paprika toe en bak 1 min mee. Doe het vlees en de mango erbij en roerbak nog 1 min.
• Serveer dit met de rijst.
maandag 21 november 2011 om 15:01
Ovenschotel met kalfsragout.
Ingrediënten
• 1 pak aardappelpuree
• 1 grote ui
• 2,5 eetlepel zonnebloemolie
• 1 zak Italiaanse groentemix (400 gr)
• 1 blikje maïskorrels (300 gr)
• 2 blikken kalfsragout (400gr)
• Zout en peper
Bereidingswijze:
Oven voorverwarmen op 200 graden. Aardappelpuree bereiden volgens gebruiksaanwijzing (of zelf aardappelpuree maken van gekookte aardappelen). Ui pellen en snipperen. In een braadpan, 2 eetlepels olie verhitten. Ui ca 2 minuut fruiten, groentemix toevoegen en ca 2 minuten meebakken. Maïs laten uitlekken en samen met de kalfsragout toevoegen en even mee verwarmen. Op smaak brengen met zout en peper. Ovenschaal invetten met wat olie. Ragoutmengsel in de ovenschaal scheppen en daarop de aardappelpuree. Schaal in de oven ca 15 minuten gratineren.
Ingrediënten
• 1 pak aardappelpuree
• 1 grote ui
• 2,5 eetlepel zonnebloemolie
• 1 zak Italiaanse groentemix (400 gr)
• 1 blikje maïskorrels (300 gr)
• 2 blikken kalfsragout (400gr)
• Zout en peper
Bereidingswijze:
Oven voorverwarmen op 200 graden. Aardappelpuree bereiden volgens gebruiksaanwijzing (of zelf aardappelpuree maken van gekookte aardappelen). Ui pellen en snipperen. In een braadpan, 2 eetlepels olie verhitten. Ui ca 2 minuut fruiten, groentemix toevoegen en ca 2 minuten meebakken. Maïs laten uitlekken en samen met de kalfsragout toevoegen en even mee verwarmen. Op smaak brengen met zout en peper. Ovenschaal invetten met wat olie. Ragoutmengsel in de ovenschaal scheppen en daarop de aardappelpuree. Schaal in de oven ca 15 minuten gratineren.