Hoe bak ik de perfecte biefstuk?

20-03-2011 18:05 45 berichten
Mijn biefstuk mislukt altijd

Weet niet zo goed wat ik verkeerd doe, ligt het aan het vlees (AH biologisch), ligt het aan de temperatuur van de pan, ligt het aan de hoeveelheid vet die ik gebruik...?

Het wordt bij mij vaak taai, ook al is het lang niet doorbakken. Of het lijkt toch te hard te gaan waardoor de buitenkant bijna zwart is en de binnenkant nog veel te rood. En dan nog is het taai! Is de pan dan te heet? Heb hem meestal op een medium vuur staan.

Wie kan goed biefstuk bakken (medium) en hoe doe je dat precies?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind biefstuk van een supermarkt eigenlijk nooit lekker. Liever een biefstukje minder eten en meer betalen dan vaak biefstuk en niet echt genieten.

Ik haal ze altijd bij een goeie slager, 2 minuten aan iedere kant bakken en smullen maar.
Haal je vlees bij de slager vandaan. Biefstuk van de super is niet te eten over het algemeen. Of het nou biologisch is of niet.
Een filmpje met veel goede tips: http://www.libelle.nl/201 ... uk-bakken-recepten-video/
Ohja, ik heb net ook bedacht dat ik eerst had kunnen googlen maar goed, ben ook benieuwd naar de tips hier.
Wij hebben een slager hier om de hoek, dus dat ga ik inderdaad proberen. Had inderdaad zo mijn twijfels over het vlees van de AH.
Biefstuk lijkt makkelijk maar is het niet. We hebben een kookprogramma gehad waar koks een goede biefstuk moesten bakken, nou dat ging niet makkelijk.

Heb je hier iets aan?

basis biefstuk bakken
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:indigoblue schreef op 20 maart 2011 @ 18:08:

Ohja, ik heb net ook bedacht dat ik eerst had kunnen googlen maar goed, ben ook benieuwd naar de tips hier.Ik bak mijn biefstuk op de manier op het filmpje, dus dat is mijn tip .
quote:indigoblue schreef op 20 maart 2011 @ 18:09:

Wij hebben een slager hier om de hoek, dus dat ga ik inderdaad proberen. Had inderdaad zo mijn twijfels over het vlees van de AH.Volgens mij vriezen ze het vlees in bij de AH om het daarna in de schappen weer te laten ontdooien. Mijn moeder had laats goulash gemaakt met riblappen van de AH en die waren op sommige stukken echt taai. De week erna Goulash met vlees van de slager en dat was zo mals dat het gewoon uit elkaar viel van malsheid. De goeie grap was dat we later samen door de Appie liepen en de riblappen nog bevroren in het koelschap tegenkwamen.
AH vlees is sowieso slecht. Er zijn echt wel supermarkten met beter vlees hoor.
Klopt MV, net als pannenkoeken vind ik... valt toch altijd weer tegen, terwijl het zo simpel lijkt! Recept wat je geeft is wel goed denk ik; lees ook altijd de biefstukken even op kamertemperatuur te laten komen, wellicht helpt dat mee?

Of in wat kleinere stukken snijden (en dat noem je dan heel sjiek medaillons), krijg je ze snel en makkelijk gaar en toch niet te taai. Werkt ook super met varkenshaas.
quote:Liv schreef op 20 maart 2011 @ 18:12:

AH vlees is sowieso slecht. Er zijn echt wel supermarkten met beter vlees hoor.Welke dan?
Nog een kleine tip voor bij dat filmpje: Haal de biefstuk een half uurtje van tevoren uit de koelkast.
quote:plops schreef op 20 maart 2011 @ 18:14:

[...]

Welke dan?

Ik vind dat de Deen altijd erg goed vlees heeft. En het schijnt dat het vlees van de Lidl ook vaak als beste uit testen komt. (is Duits vlees). Lidl heeft tegenwoordig trouwens ook vaak scharrelvlees.

Maar eigenlijk vind ik vrijwel alles beter dan de AH. (qua vlees dan).
Het vlees eerst op kamertemperatuur laten komen en droogdeppen met keukenpapier.

Combinatie van boter en olie heet en bruin laten worden en daarin de biefstukken aan beide kanten kort bakken zodat het vlees snel dichtschroeit. Daarna nog een paar keer omkeren zodat ze mooi bruin worden. Hoe lang is afhankelijk van de dikte.

O ja, pas peper en zout na het bakken, zout onttrekt nl vocht en maakt t vlees droog.
Ah ok, ik ken de Deen niet. Heb ik hier niet

Lidl heeft inderdaad ok vlees.
Bedankt voor de snelle reacties!

Toevallig, ik heb wel vaker getwijfeld over de kwaliteit van AH vlees. Eerst kochten we bij een biologische boer, maar dat is toch heel onhandig gebleken (reisafstand) dan maar bij de AH, omdat zij het grootste assortiment biologisch vlees hebben. Maar het valt me inderdaad heel vaak tegen. Ik denk toch maar op naar de slager.

Deze twee filmpjes vind ik ook duidelijk:

Gordon Ramsay

Keurslager

Kriebelbeest, ik ga ook even jouw flimpje bekijken.
Ik haal de biefstuk een halfuurtje van te voren uit de koelkast..

Over op 110 graden voorverwarmen..

Croma in de pan en goed heet laten worden, 2 minuten om en om bakken.. Daarna nog 10 minuutjes in de oven (ook op 110 graden) in alluminiumfolie.. Mijn biefstuk is altijd goed! Eet smakelijk

Heb overigens altijd biefstuk van de c-1000 smaakt prima!
Ikzelf kan geen biefstuk bakken, maar m'n vriendin waar ik vaak mee eet kan 't wel. Maar 't ligt ook aan 't soort biefstuk of het lekker mals wordt of toch wat taai. De overrijpe biefstuk van de Ah is altijd super mals. Misschien moet je die 'ns proberen, die is echt lekkerder dan kogelbiefstuk van de Ah.
De vacuüm verpakte biefstukken van de AH zijn heerlijk! De biologische kogelbiefstukjes trouwens ook.
Boter heel heet smelten, tot het schuim weg is en goed bruin is, biefstuk 1,5 minuut ongeveer op hoog vuur aan beide kanten bruin bakken, dan nog tot een minuut of zes, zeven bakken.

Of lekker in zijn sop gaar laten koken in de oven, minuut of 15.
Inderdaad vlees van een goede slager gebruiken.

Paar minuten per kant in een combi van olie en roomboter. Vet goed laten verwarmen, niet te heet. Op middelmatig vuur bakken.

Als je rood vlees wilt moet het vlees maar een paar minuten per kant. Rose moet het vlees nog wat veerkrachtig zijn. Ik voel altijd met mijn vingers welke gaarheid ik wil. Op een gegeven moment weet je precies welke gaarheid er bij de veerkrachtigheid hoort.
AH Je ziet aan de textuur vaak al dat het niet te eten is.
Oh ja, en wat Bloemetje zegt, voor het bakken even uit de koeling halen (half uur tot uur). En na het bakken even in alufoli laten rusten.
Dit vind ik anders toch echt een lekkere malse biefstuk van de AH.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven