Hoe bak ik de perfecte biefstuk?

20-03-2011 18:05 45 berichten
Mijn biefstuk mislukt altijd

Weet niet zo goed wat ik verkeerd doe, ligt het aan het vlees (AH biologisch), ligt het aan de temperatuur van de pan, ligt het aan de hoeveelheid vet die ik gebruik...?

Het wordt bij mij vaak taai, ook al is het lang niet doorbakken. Of het lijkt toch te hard te gaan waardoor de buitenkant bijna zwart is en de binnenkant nog veel te rood. En dan nog is het taai! Is de pan dan te heet? Heb hem meestal op een medium vuur staan.

Wie kan goed biefstuk bakken (medium) en hoe doe je dat precies?
Alle reacties Link kopieren
Een goed stuk vlees (scheelt echt een heel stuk) en dichtschroeien op heel heet vuur, dat is het belangrijkst.

Ik zout pas nadat het vlees is dichtgeschroeid, heb ooit gelezen dat het anders teveel vocht onttrekt uit het vlees.

Toch ondanks al mijn geklooi (ik wil zoooo graag een perfect stukkie) krijg ik het nooit zo lekker als de local steakhouses hier.
Optimist tot in de kist!
quote:Star schreef op 20 maart 2011 @ 18:24:

Boter heel heet smelten, tot het schuim weg is en goed bruin is, biefstuk 1,5 minuut ongeveer op hoog vuur aan beide kanten bruin bakken, dan nog tot een minuut of zes, zeven bakken.

Of lekker in zijn sop gaar laten koken in de oven, minuut of 15.Star, ik persoonlijk vind 3 minuten en nog 6, 7 minuten nabakken echt te lang. Voor een lekkere medium, niet al te dikke biefstuk, ligt hij al met al 5 minuten in de pan bij mij.
Oh ja en inderdaad het biefstukje een uurtje vooraf uit de koelkast halen.
Constant de pan rond draaien ook heel belangrijk.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:Star schreef op 20 maart 2011 @ 18:24:

Boter heel heet smelten, tot het schuim weg is en goed bruin is, biefstuk 1,5 minuut ongeveer op hoog vuur aan beide kanten bruin bakken, dan nog tot een minuut of zes, zeven bakken.

Of lekker in zijn sop gaar laten koken in de oven, minuut of 15.6,7 min.? Dan is ie helemaal doorbakken.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ff goed aanbakken in boter. Dan laten rusten in de oven op een lage temperatuur (zo laag als je oven kan) pak m dan meestal in in aluminiumfolie voor een minuut of 5-10.
Oh ja en laten "rusten" na het bakken onder een tentje van folie.
Optimist tot in de kist!
Ik bak kogelbiefstuk bij AH, heerlijk hoor.

Maar ik doe het anders, eerst biefstuk dichtschroeien aan beide kanten. Dan biefstuk in stukjes snijden en weer even snel bakken, zijn ze niet rood meer, maar wel heerlijk sappig.

Je hebt dan geen hele biefstuk meer, maar ach ik vind dit heerlijk.
quote:Claudia2010 schreef op 20 maart 2011 @ 18:50:

[...]

Star, ik persoonlijk vind 3 minuten en nog 6, 7 minuten nabakken echt te lang. Voor een lekkere medium, niet al te dikke biefstuk, ligt hij al met al 5 minuten in de pan bij mij.Niet 1,5 per kant.
Het is werkelijk het enige dat ik nooit verpruts

Wat al genoemd wordt en belangrijk: niet direct vanuit de koelkast de pan in.

Ik kies bij voorkeur vlees dat er wat bleekjes uitziet ipv bloederig en/of rood.

Ik gebruik een combi van boter en olie. Op hoog vuur erin leggen en continu door de hele pan "vegen". Daarna omdraaien en dezelfde handeling - snel dichtschroeien dus.

Daarna minder intensief door de pan "vegen", even laten rusten en de veerkracht testen.

Veerkracht testen die je door in het vlees te duwen met je vinger.

Het topje van je wijsvinger tegen het topje van je duim houden en duw/prik met je andere wijswinger in je muis. Zo voelt een 'rare' biefstuk aan.

Wijsvinger tegen middelvinger is medium. Wijsvinger tegen ringvinger is 'well done'.

Ik houd medium/rare aan en leg 'm daarna even in foliepapier, beetje knoflookpoeder en peper, dichtvouwen en een minuutje laten liggen.
quote:nouschi schreef op 20 maart 2011 @ 18:55:

[...]

6,7 min.? Dan is ie helemaal doorbakken.Bij mij niet
Die biefstuk die Ratteke ook noemt van ah is heerlijk mals. 28 dagen gerijpt ofzo. Bakken als het vlees op kamer temp. is. Kort bakken op hoog vuur ongeveer 2 min per kant dan inpakken in aluminium en even laten nagaren in de oven. Op ongeveer 100 graden. Kan niet mis gaan.
Ik eet nog maar twee keer per week vlees en haal dat bij de Groene Weg. Alleen hier kan ik goed vlees kopen dat niet vol is gespoten met pekelwater. Biefstukjes, hele kippen, alles lukt nu wel goed.
quote:Star schreef op 20 maart 2011 @ 19:54:

[...]

Bij mij niet Heb jij altijd tournedos zeker
Is de bodem van je pan te dun ? Dat wil nog wel eens verschil maken.

Tips:

- pan van goede kwaliteit

- combinatie van boter en olie

- de biefstuk (met spatels, nooit met een vork) over de bodem heen en weer blijven schuiven tot het vlees is dichtgeschroeid.

- na het bakken even laten rusten

- pas na het bakken zouten
Het geheim van de heerlijke biefstuk van Loetje:

- vlees tijdig uit de koeling halen

- vlees kruiden voordat het de pan in gaat voor een lekkere jus

- blue band laten smelten

- vuur goed hoog zodat de boter flink gaat bruisen (pas op voor aanbranden)

- als de blue band is uitgebruist, biefstuk in de pan

- vuur hoog houden zodat de biefstuk snel dichtschroeit

- voortdurend draaien (met een tang)

- vlees is klaar als het rondom mooi bruin is en van binnen warm

- gebruik een pan met een dunne bodem

- voor 1 of 2 biefstukjes een kleine pan gebruiken
Ik kan mijn biefstuk bijna altijd heerlijk bakken, behalve die paar miskleunen van AH/evt biologisch. Die koop ik daar niet meer.
quote:nouschi schreef op 21 maart 2011 @ 10:38:

[...]

Heb jij altijd tournedos zeker

disclamer dat ik met verbazing heb gekeken naar de uitzending over biefstuk bakken en dat ik het niet het allermakkelijkste stukje vlees vind
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:Ratteke schreef op 20 maart 2011 @ 18:26:

Dit vind ik anders toch echt een lekkere malse biefstuk van de AH.

[afbeelding]

Die is prima ja.

Wat ik zelf doe is ofwel de boter+olie, snel dicht schroeien, en opeten terwijl hij nog beweegt-variant, ofwel de "ober, doet u de mijne maar rood"-variant.

Vooral die laatste lukt eigenlijk altijd wel.
Met al deze reacties kan het echt niet mis gaan!

Mijn pan is in orde lijkt me, ik heb een Scanpan.

Die biefstuk van de AH die genoemd wordt is volgens mij in de Bonus deze week voor de liefhebbers

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven