Inspiratie!

04-09-2019 11:11 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ja, inspiratie gezocht! 😊
Ik ben werkzaam met demente ouderen en mijn taak is oa het koken van de avondmaaltijd. Wie vindt het leuk om mij te inspireren met voedzame, niet al te exotische of ingewikkelde recepten?
Ik heb een specifiek kookboek voor deze doelgroep maar dat heb ik wel uit nu.
Alle reacties Link kopieren
Soep! Ouderwetse soep, bij voorkeur van zelfgemaakte bouillon. Supergezond en hartstikke lekker. Groentesoep (met balletjes en vermicelli), tomatensoep met room, erwtensoep/snert, kippensoep, of misschien pompoensoep, aardappel-prei-soep of linzensoep.
Alle reacties Link kopieren
Oh en bruinebonensoep!
Alle reacties Link kopieren
Mocht je veteranen onder je bewoners hebben, de "blauwe hap" (ik heb de naam niet verzonnen!) is voor vooral marinemensen sentiment.
De klassieke Indische rijsttafel dus
vivapimpelmees schreef:
04-09-2019 13:11
Oh en bruinebonensoep!
Daar moet je, net als met uiensoep, een beetje voorzichtig mee zijn. Sommige mensen krijgen daar diarree van :|
Alle reacties Link kopieren
ratatouille ?
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de tips tot nu toe! 👍 Vanavond werd het stampot prei met wortel plus groenteballetjes met jus, salade tomaat ei komkommer. Griekse yoghurt met watermeloen toe.
Klinkt goed!
Alle reacties Link kopieren
REDHOTHEAD schreef:
04-09-2019 19:52
Dank voor de tips tot nu toe! 👍 Vanavond werd het stampot prei met wortel plus groenteballetjes met jus, salade tomaat ei komkommer. Griekse yoghurt met watermeloen toe.
klinkt goed, mijn moeder vond bij zo'n soort stamppotje vroeger een gekookt ei ook lekker, of een gebakken visje. Misschien ook een idee?
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Vraag de mensen waarmee je werkt, desnoods de familie die langskomt, wat ze zelf willen eten en kook die gerechten. De meeste mensen weten dat echt wel hoor.
@TO: kunnen de mensen uit de voeten met groenteballetjes? Is dat niet te " nieuwerwets"? ;-)
zephora schreef:
05-09-2019 08:19
Vraag de mensen waarmee je werkt, desnoods de familie die langskomt, wat ze zelf willen eten en kook die gerechten. De meeste mensen weten dat echt wel hoor.
Dementerenden weten dat lang niet altijd meer of kunnen het niet meer onder woorden brengen. Die van "mijn" afdeling konden dat niet meer zelf bedenken/verwoorden.

Niks mis mee om hier ideeën te vragen.
Alle reacties Link kopieren
Coconuts12 schreef:
05-09-2019 14:44
Dementerenden weten dat lang niet altijd meer of kunnen het niet meer onder woorden brengen. Die van "mijn" afdeling konden dat niet meer zelf bedenken/verwoorden.

Niks mis mee om hier ideeën te vragen.
Voor de dementerenden zelf zou het geen probleem zijn om elke dag hetzelfde te eten. Mijn moeder wist tenminste niet meer wat ze de dag zelf gegeten had. Maar om te koken is het leuker om het eens op een andere manier te doen.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Op mijn afdeling worden mensen vaak erg blij van een kroketje of bitterballen met mosterd bij de lunch (kroket op witbrood) of bij de borrel. Wordt nu we daar achter zijn eens per week zeker geserveerd.

Krentjebrij, rijstepap, gortepap, griesmeelpap met rodebessensap is altijd goed als toetje (zijn ook wel mensen die het niet lusten, maar dat houd je altijd). Ook hopjesvla, blanke vla/vanilleyoghurt en vlaflip inderdaad. Ik haal wel eens van die dunne chocoladeflikken en die steek ik in de vla, vinden ze heerlijk!

Qua avondeten varieren we hier tussen de Hollandse pot (stamppot, AVG en dergelijke), pasta met saus (roomsaus vaker dan tomatensaus), rijsttafel en dikke soep (minestrone, erwtensoep met roggenbrood en katenspek, pompoensoep met brood en kruidenboter).

Een tijdje terug heb ik risotto gemaakt met asperges en parmezaanse kaas en ook nog eentje met paddenstoelen, dit werd enorm enthousiast ontvangen, terwijl ik er weinig van had verwacht :)
nlies schreef:
05-09-2019 14:47
Voor de dementerenden zelf zou het geen probleem zijn om elke dag hetzelfde te eten. Mijn moeder wist tenminste niet meer wat ze de dag zelf gegeten had. Maar om te koken is het leuker om het eens op een andere manier te doen.
Het onthouden is een probleem, maar het erváren op de dag zelf is waar het om gaat...
Alle reacties Link kopieren
JonathanStrange schreef:
05-09-2019 14:53
Het onthouden is een probleem, maar het erváren op de dag zelf is waar het om gaat...
klopt, had ik duidelijker moeten zeggen. En ja dat kroketje genoot ma ook van. Ook toen ze nog niet opgenomen was, en ik ze mee nam op een autoritje. Als we dan ergens gingen eten wilde ze vaak een kroketje. Maar dan moesten er geen 2 op het bord liggen want dat vond ze te veel en dan was meteen de eetlust over.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
nlies schreef:
05-09-2019 16:00
klopt, had ik duidelijker moeten zeggen. En ja dat kroketje genoot ma ook van. Ook toen ze nog niet opgenomen was, en ik ze mee nam op een autoritje. Als we dan ergens gingen eten wilde ze vaak een kroketje. Maar dan moesten er geen 2 op het bord liggen want dat vond ze te veel en dan was meteen de eetlust over.
Ja, teveel op een bord werkt tegen. Beter later nog eens opscheppen mocht daar behoefte aan zijn.
En friet met kroket of frikandel worden idd vaak gewaardeerd.
Alle reacties Link kopieren
Kroketten zeker! Af en toe een haring. Dat vinden ze vaak lekker.
Het zijn net gewone mensen ;-D .
Zenzeo schreef:
06-09-2019 11:33
Kroketten zeker! Af en toe een haring. Dat vinden ze vaak lekker.
Het zijn net gewone mensen ;-D .
Zo is het. Maar ook wij zelf zoeken regelmatig naar inspiratie om te koken :)

Ja, haring met roggebrood en uitjes.
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
05-09-2019 08:24
@TO: kunnen de mensen uit de voeten met groenteballetjes? Is dat niet te " nieuwerwets"? ;-)

Het lijken kleine gehaktballetjes en ze zijn verrassend lekker. Gaan altijd schoon op.
Alle reacties Link kopieren
Vis wordt elke week gegeten, er staat een visboer in het pand elke donderdag.
Vanavond kook ik AVG, even kijken wat de winkel biedt.
Goed idee om familie ook eens te vragen, zal er een lijstje van maken.
Inderdaad, teveel op een bord scheppen werkt tegen, maar na een tijdje weet je ongeveer hoeveel een bewoner blieft dus pas je het aan. Sommige mensen scheppen zelf nog op, dat is altijd prettig.

Dank voor de inspiratie weer dames. :)
Alle reacties Link kopieren
Blote billetjes in het groene gras met rookworst
(4 personen)

Benodigdheden en voorbereiding

350 g witte bonen
500 g gezouten snijbonen, de avond ervoor in 3l water ontzouten
400 g grove rookworst
500 g geschilde aardappelen
50 g boter
Werkwijze
Spoel de bonen goed af. Kook de bonen in ruim water gedurende 20 min. en giet ze af. Kook de snijbonen in 15 min. en giet ze af. Breng de aardappelen met de bonen en snijbonen aan de kook. Leg ook de rookworst erbovenop. Laat het geheel 30 min. zachtjes koken tot de aardappelen gaar zijn. Haal de worst uit de pan. Snij de rookworst in plakken. Giet de aardappelen, bonen en snijbonen af en bewaar het vocht. Stamp de aardappelen, bonen, snijbonen en boter door elkaar. Voeg naar believen het kookvocht toe tot een smeuïg geheel.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
https://www.vgn.nl/artikel/19263



https://www.zorgvoorbeter.nl/docs/PVZ/v ... review.pdf

Effen tafelkleed, , doorzichtige schalen,....wist jij dat, TO ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Hete bliksem.


Allemaal nederlandse recepten in deze link http://www.nederlands-dis.nl/dis/hoofdg ... e-bliksem/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Mijn bejaarde moedertje maak ik blij met speklapjes met broccilo in een aardappel. Of een pannekoek, poffertjes. En een cornetto toe.
Alle reacties Link kopieren
Ah dank BGB, wat een goede links! De eerste ken ik maar die van zorgvoorbeter is fijn en leerzaam.
De blotebilletjes ga ik binnenkort maken, en hete bliksem is ook leuk: heb ik nooit gemaakt of gegeten, zowel oma als moeder vonden dat niet lekker dus maakten ze het niet.

Het is trouwens best lastig om de mensen noten, ook in stukjes, te laten eten, hoe zouden jullie dat aanpakken? Ze vinden die harde stukjes niet prettig, maar dagelijks wat noten is wel gezond. Waar zou ik dat in kunnen verwerken?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven