Is spoom een gang?

02-01-2011 11:14 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vorige week heb ik samen met mijn vriend in een restaurant een verassingsmenu van 4 gangen besteld. Het menu bestond uit een voorgerecht van eendenlevermousse, hertebiefstuk en een dessert. Tussendoor werd er een spoom geserveerd. Voor mijn gevoel hebben wij slechts 3 gangen gehad maar volgens de ober was de spoom ook een gang. Voor mij is spoom een smaakneutralisator en geen gang. Had de ober gelijk of ik?
hoe het echt zit weet ik niet, maar een spoom wordt inderdaad heel vaak als gang opgevoerd.

Zie je ook vaak met een amuse.

Krijg je zo'n lullig hapje aan het begin, noemen ze dat ook een gang.
Ja, een spoon is inderdaad een gang, of althans, een tussengerecht. Wel een ienieminie gang, maar het is er wel 1.
Ja hoor, spoom is een gang. Tussengang (is dat een woord?)
Tussen gerecht inderdaad
De ober heeft gelijk.
Een spoom is trouwens om het eten te laten zakken, niet als smaakneutralisator. Zie Wiki.
Ja, het is een gang.
Ja, spoom geldt als een gang.

Spoom word vaak gebruikt na de voorgerechten en voor het hoofdgerecht om de overgang van die gerechten makkelijker te maken en de mond en maag te verfrissen.

Spoom wordt ook wel 'coup de milieu' genoemd, letterlijk 'een klap in het midden'.
quote:Guinevieve schreef op 02 januari 2011 @ 11:19:

Ja, spoom geldt als een gang.

Spoom word vaak gebruikt na de voorgerechten en voor het hoofdgerecht om de overgang van die gerechten makkelijker te maken en de mond en maag te verfrissen.

Spoom wordt ook wel 'coup de milieu' genoemd, letterlijk 'een klap in het midden'.Vind het altijd meer een klap in het gezicht als ik de rekening zie
Ik denk dat het belangrijker is wat de prijs van het 4 gangen menu is geweest. Ik wil een spoom best als een gang beschouwen, mist ik er geen 10 euro voor betaal.

Indien dat zo zou zijn, zou ik de restaurant-eigenaar hierop aanspreken.

Ik ben sowieso van mening dat je de laatste tijd nog maar op weinig plaatsen echt waar voor je geld krijgt.
Nou ik ben vdw. Ergens uiteten geweest: een voortreffelijk 3 gangenmenu (dus zonder de spoom), daar waren wij 28 euro voor kwijt. En echt heerlijk, geen biefstukje met patat.

Wist ook niet dat het nog kon.
Ja tussen maar ik vind het als tussengerecht niet echt lekker. Wel voor erna. Of evt. in de middag voor je gaat eten.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Bij ons in de omgeving zit een restaurant waar je voor 30 euro een 5 gangenmenu krijgt; één van de gangen is daarbij een spoom.

En dit restaurant is prima, geen niveau eetcafé.
quote:Ikbenanoniem schreef op 02 januari 2011 @ 11:56:

Bij ons in de omgeving zit een restaurant waar je voor 30 euro een 5 gangenmenu krijgt; één van de gangen is daarbij een spoom.

En dit restaurant is prima, geen niveau eetcafé.Nou kijk, dat bedoel ik. Ik dat geval wil ik de spoom graag een "gang" noemen.
Wij waren ook aangenaam verrast door de prijs-kwaliteitverhouding Bergje.

Ons menu bestond uit hertencarpaccio met dressing, pompoensoep, spoom van cranberry's, varkenshaasmedaillons met bospaddestoelen en stoofperenparfait met amarenenmousse. Bij de carpaccio en de soep werd ook nog een plankje brood met pesto en kruidenboter geserveerd.

Het menu wisselt maandelijks en is alleen duurder als het een wildmenu is.
Huh ik dacht dat het spooN heette. Zit ik nu fout?
Ik las t op zn engels...

Is spoem een geng zeg maar.
google gebruikt zowel spoom als spoon...

(maar spoon is toch ook lepel, vaak gezien, een spoom op een spoon )
Spoom is een gang (waar ik niet blij van word, heb liever een echte hap op mijn bord), amuse niet.
Hier in de omgeving zit een eet-café met 3 gangen. De eerste 2 gangen (groente + vis) mochten ze voor mij samen serveren. De koffie erna was prima. De prijs was ernaar, want het koste 15,00 euro. Dan heb je niks te klagen.

Ik heb net even online gekeken en het weekmenu kost nu 16,50.

Ja, spoom is een gang. Ook als je de prijs bekijkt die je er voor betaalt. Op smulweb staan trouwens een boel leuke recepten. Kan je een volgende keer misschien je vriend thuis verrassen. Ik vind het ook lekkerder als nagerecht dan tussengerecht. Vaak wordt ook een eenvoudig bolletje citroenijs gegeven of een heldere kreeft-bouillon om de smaak te neutraliseren en klaar te maken voor het volgende gerecht. Heb ik zelf gehad in een 5-gangen diner, maar dat was wel beduidend duurder. Ik had het zelf niet kunnen maken en het was werkelijk super.
2Heineken, bedankt. Weer wat geleerd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven